DECIZIE Nr. 361 din 23 septembrie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 35 pct. 2
lit. b) din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1082 din 22 noiembrie 2004

Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ioan Tiuca - procuror
Claudia Margareta Nita - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 35 pct. 2 lit. b) din Legea contabilitatii nr. 82/1991,
republicata. Exceptia a fost ridicata de Societatea Comerciala "Rev Inox"
- S.A. din Targu Mures in Dosarul nr. 1.353/2004 al Judecatoriei Timisoara.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare a fost legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca neintemeiata, aratand in acest sens ca dispozitiile
de lege criticate nu contravin normelor constitutionale invocate de autorul
exceptiei in motivarea sa.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 18 mai 2004, pronuntata in Dosarul nr. 1.353/2004,
Judecatoria Timisoara a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 35 pct. 2 lit. b) din Legea
contabilitatii nr. 82/1991, republicata. Exceptia a fost ridicata de Societatea
Comerciala "Rev Inox" - S.A. din Targu Mures intr-o cauza avand drept
obiect solutionarea unei plangeri contraventionale formulate de aceasta
impotriva procesului-verbal de contraventie intocmit de Garda Financiara Timis.
In motivarea exceptiei se arata ca dispozitiile art. 35 pct. 2 lit. b) din
Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, incalca prevederile art. 1 alin.
(4), art. 61, 73, 74, 78 si ale art. 139 din Constitutie, republicata. Textul
de lege criticat stabileste anumite categorii de contraventii in materia
contabilitatii, savarsite prin nerespectarea reglementarilor emise de
Ministerul Finantelor Publice. In opinia autorului exceptiei aceste dispozitii
ofera competenta de legiferare unui organ al puterii executive, incalcandu-se
astfel principiul separatiei si echilibrului puterilor in stat, precum si
normele constitutionale referitoare la rolul si structura Parlamentului,
categorii de legi, initiativa legislativa si intrarea in vigoare a legii. Mai
mentioneaza ca textul de lege criticat contravine si art. 139 din Constitutie,
republicata, prin aceea ca amenzile sunt aplicate ca urmare a nerespectarii
unor ordine emise de Ministerul Finantelor Publice, in timp ce "amenzile sunt
venituri ale bugetului de stat si, prin urmare, se stabilesc numai prin
lege".
Judecatoria Timisoara considera ca textul de lege criticat este in
conformitate cu prevederile din Constitutie, republicata, invocate de autorul
exceptiei in motivarea sa. In acest sens, arata ca emiterea de norme de nivel
inferior pentru aplicarea si detalierea prevederilor din Legea contabilitatii
este necesara si evidenta, fara a se prejudicia principiul separatiei puterilor
in stat.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
modificata si completata prin Legea nr. 232/2004, incheierea de sesizare a fost
comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului si
institutiei Avocatul Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul considera ca dispozitiile art. 35 pct. 2 lit. b) din Legea
contabilitatii nr. 82/1991, republicata, nu contravin prevederilor
constitutionale invocate de autorul exceptiei de neconstitutionalitate. Se
arata ca activitatea de legiferare poate fi exercitata fie de catre autoritatea
legiuitoare, care are competenta exclusiva in domeniu, fie, ca activitate
secundara, de catre o autoritate de specialitate, cum este, de exemplu,
Ministerul Finantelor Publice. Se precizeaza ca "normele ce pot fi emise
de ministerul in cauza nu tin loc de reglementare legala, ci vizeaza aplicarea
legii." In consecinta, se mai mentioneaza ca in speta "este vorba
despre stricta aplicare si interpretare a legii", atributii ce intra in
competenta exclusiva a instantelor judecatoresti.
Avocatul Poporului apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata. Astfel, in ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate fata
de art. 1 alin. (4) si art. 61 din Legea fundamentala, republicata, considera
ca "stabilirea prin dispozitiile de lege criticate a unor categorii de
contraventii in materia contabilitatii, savarsite prin nerespectarea
reglementarilor emise de Ministerul Finantelor Publice, reprezinta o optiune a
legiuitorului", care corespunde "dreptului exclusiv al acestuia de a
alege solutia de tehnica legislativa necesara redactarii normelor juridice,
fara a incalca sub nici un aspect principiul separatiei si echilibrului
puterilor in cadrul democratiei constitutionale."
Cu referire la critica fata de normele constitutionale ale art. 73, 74, 78
si 139, apreciaza ca acestea nu au incidenta in cauza de fata.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si ale
institutiei Avocatul Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor,
concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei Romaniei, republicata, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutia Romaniei, republicata, precum si
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992,
republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie prevederile art.
35 pct. 2 lit. b) din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, in temeiul
art. III din Ordonanta Guvernului nr. 61/2001, in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 629 din 26 august 2002, modificata prin Ordonanta
Guvernului nr. 70/2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 773 din 24 august 2004. Aceste dispozitii au urmatorul continut:
- Art. 35 pct. 2 lit. b): "Constituie contraventii la prevederile
prezentei legi urmatoarele fapte, daca nu sunt savarsite in astfel de conditii
incat, potrivit legii, sa fie considerate infractiuni:
(...)
2. nerespectarea reglementarilor emise de Ministerul Finantelor Publice cu
privire la:
(...)
b) intocmirea si utilizarea documentelor justificative si contabile pentru
toate operatiunile efectuate, inregistrarea in contabilitate a acestora in
perioada la care se refera, pastrarea si arhivarea acestora, precum si
reconstituirea documentelor pierdute, sustrase sau distruse."
In opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate dispozitiile de lege
criticate contravin urmatoarelor prevederi din Constitutia Romaniei,
republicata: art. 1 alin. (4) - referitor la principiul separatiei si
echilibrului puterilor in stat; art. 61 - "Rolul si structura
Parlamentului"; art. 73 - "Categorii de legi"; art. 74 -
"Initiativa legislativa"; art. 78 - "Intrarea in vigoare a
legii" si art. 139 - "Impozite, taxe si alte contributii".
Din examinarea exceptiei de neconstitutionalitate, Curtea observa ca, in
esenta, autorul critica sanctionarea unor contraventii specifice domeniului
contabilitatii, constand in nerespectarea reglementarilor emise de Ministerul
Finantelor Publice, considerand ca prin aceasta se incalca principiul
separatiei si echilibrului puterilor in stat si sunt eludate atributiile
legislative ce revin, conform Constitutiei Romaniei, exclusiv Parlamentului. Cu
alte cuvinte, critica autorului vizeaza neconstitutionalitatea tehnicii
legislative de reglementare a unei anumite categorii de contraventii din
domeniul contabilitatii, si nu a textului de lege in substanta acestuia.
Curtea Constitutionala constata ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata si urmeaza sa o respinga pentru urmatoarele argumente:
Activitatea de legiferare constituie, conform art. 61 alin. (1) din
Constitutia Romaniei, republicata, atributia ce intra in competenta exclusiva a
Parlamentului, sens in care a fost adoptata si Legea contabilitatii nr.
82/1991. Potrivit art. 35 pct. 2 lit. b) din lege, criticat ca fiind
neconstitutional, cuprins in capitolul VI intitulat "Contraventii si
infractiuni", constituie contraventie, printre altele, si fapta de a nu
respecta reglementarile emise de Ministerul Finantelor Publice referitoare la
unele acte in materia contabilitatii. Curtea retine ca, potrivit art. 34 si
art. 46 alin. (3) din Legea nr. 90/2001 privind organizarea si functionarea
Guvernului Romaniei si a ministerelor, cu modificarile si completarile
ulterioare, fiecare minister, in exercitarea atributiei de organizare,
coordonare si control al aplicarii si executarii legilor in domeniul sau de
activitate, emite, in conditiile legii, ordine si instructiuni. A fost optiunea
legiuitorului de a stabili nivelul normelor juridice si organul emitent, care,
o data ce nu au fost respectate, atrag raspunderea contraventionala, fara ca
prin aceasta sa se aduca atingere, asa cum sustine autorul exceptiei,
principiului separatiei si echilibrului puterilor in cadrul democratiei
constitutionale, consacrat de art. 1 alin. (4) din Constitutia Romaniei,
republicata.
In consecinta, prin dispozitiile de lege ce fac obiectul prezentei exceptii
de neconstitutionalitate, iar nu prin acte cu forta juridica inferioara
acesteia, se sanctioneaza contraventional, printre altele, si nerespectarea
anumitor reglementari emise de Ministerul Finantelor Publice in domeniul
activitatii contabile. Asa fiind, Curtea constata ca art. 35 pct. 2 lit. b) din
legea criticata nu "delega puteri legislative" unui organ al puterii
executive, asa cum sustine autorul exceptiei, intrucat contraventiile si
sanctiunile sunt stabilite prin lege, iar nu prin reglementari ale unei astfel
de autoritati, cum este, de exemplu, Ministerul Finantelor Publice.
In ceea ce priveste pretinsa neconstitutionalitate fata de prevederile art.
73, 74, 78 si ale art. 139 din Constitutia Romaniei, republicata, Curtea
constata ca acestea nu sunt incidente in cazul exceptiei invocate.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit.
A.d) si al art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca neintemeiata exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor
art. 35 pct. 2 lit. b) din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare, exceptie ridicata de Societatea
Comerciala "Rev Inox" - S.A. din Targu Mures in Dosarul nr.
1.353/2004 al Judecatoriei Timisoara.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 23 septembrie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Claudia Margareta Nita