DECIZIE Nr. 357 din 5 iulie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 8, 36 si
50 din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a
falimentului
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 845 din 19 septembrie 2005
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Florentina Balta - procuror
Cristina Catalina Turcu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 8, 36 si 50 din Legea nr. 64/1995 privind procedura
reorganizarii judiciare si a falimentului, exceptie ridicata de Societatea
Comerciala "Romral Comex" - S.R.L. din Focsani in Dosarul nr.
1.355/C+C/2004 al Curtii de Apel Galati - Sectia comerciala, maritima si
fluviala.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Presedintele constata cauza in stare de judecata si acorda cuvantul pe
fond.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a
exceptiei, aratand ca asupra constitutionalitatii textelor de lege criticate,
prin raportare la aceleasi dispozitii din Legea fundamentala, Curtea s-a mai
pronuntat, respingand de fiecare data exceptia de neconstitutionalitate.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 9 februarie 2005, pronuntata in Dosarul nr.
1.355/C+C/2004, Curtea de Apel Galati - Sectia comerciala, maritima si fluviala
a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 8, 36 si 50 din Legea nr. 64/1995 privind procedura
reorganizarii judiciare si a falimentului, exceptie ridicata de Societatea
Comerciala "Romral Comex" - S.R.L. din Focsani intr-o cauza avand ca
obiect cererea de deschidere a procedurii reorganizarii judiciare si a
falimentului.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul arata ca
dispozitiile art. 8, 36 si 50 din Legea nr. 64/1995 privind procedura
reorganizarii judiciare si a falimentului aduc atingere art. 15 alin. (1), art.
16 alin. (1), art. 21, art. 44 alin. (1) si alin. (2) teza intai, art. 53, art.
126, art. 135 alin. (2) lit. a) si art. 136 alin. (5) din Constitutie, pentru
urmatoarele motive: competentele atribuite judecatorului-sindic prin textele de
lege criticate au ca rezultat crearea unei instante extraordinare cu puteri
depline asupra activitatii societatii; existenta unei singure cai de atac,
precum si faptul ca hotararea pronuntata in prima instanta de
judecatorul-sindic nu poate fi suspendata deroga de la normele procedurale de
drept comun, incalcand astfel accesul liber la justitie si dreptul de a fi
judecat in mod echitabil de catre o instanta independenta si impartiala; prin
dispozitiile art. 36 si 50 din Legea nr. 64/1995 se creeaza un regim
preferential pentru anumite categorii de creditori, in detrimentul celorlalti
creditori si al debitorului; procedura speciala de executare silita prevazuta
de Legea nr. 64/1995 aduce atingere dreptului de dispozitie al debitorului si,
prin urmare, dreptului de proprietate apartinand acestuia; prin restrangerea
exercitiului dreptului debitorului de a-si conduce activitatea, de a-si
administra bunurile, precum si prin indisponibilizarea acestora se incalca
principiul constitutional al libertatii comertului si cel al inviolabilitatii
proprietatii; textele de lege criticate creeaza posibilitatea introducerii fara
restrictii a unor cereri de deschidere a procedurii reorganizarii judiciare si
a falimentului, avand ca efect instabilitatea economica si eliminarea
comerciantilor vizati prin acestea de pe piata libera, ceea ce contravine
principiilor constitutionale ale unui stat de drept.
Curtea de Apel Galati - Sectia comerciala, maritima si fluviala apreciaza
ca exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 8, 36 si 50 din Legea
nr. 64/1995 este neintemeiata, aratand ca posibilitatea exercitarii caii de
atac a recursului impotriva hotararilor pronuntate de judecatorul-sindic nu
impiedica accesul liber la justitie si nu constituie o limitare a drepturilor
si libertatilor cetatenilor. Competentele atribuite de lege
judecatorului-sindic sunt cenzurate prin exercitarea acestei cai de atac.
Dispozitiile art. 50 din Legea nr. 64/1995 instituie posibilitatea deschiderii
procedurii falimentului pentru situatia in care debitorul nu si-a declarat
intentia de reorganizare, asa incat sustinerile autorului exceptiei, potrivit
carora textul de lege criticat aduce atingere art. 136 alin. (5) din
Constitutie, care consacra inviolabilitatea proprietatii private, nu sunt
intemeiate.
Potrivit dispozitiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului,
Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Presedintele Camerei Deputatilor considera ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata, aratand ca Legea nr. 64/1995 are drept
scop instituirea unei proceduri speciale, pentru acoperirea pasivului
debitorului aflat in insolventa, fie prin reorganizarea activitatii acestuia,
fie prin lichidarea unor bunuri din averea lui pana la stingerea pasivului, fie
prin faliment.
Specificul domeniului reglementat a determinat adoptarea unor solutii
diferite fata de cele din dreptul comun. Printre acestea se afla si cea cu
privire la stabilirea competentei curtii de apel ca instanta de recurs pentru
hotararile date de judecatorul-sindic ca urmare a indeplinirii principalelor
sale atributii, prevazute de art. 11 din Legea nr. 64/1995, precum si procedura
aplicabila in cazul judecarii recursului.
Aceasta reglementare nu impiedica accesul liber la justitie si nici nu limiteaza
drepturile si libertatile partilor, iar competentele judecatorului-sindic sunt
cenzurate prin insasi exercitarea caii de atac a recursului.
Procedura reglementata de legiuitor are ca scop atat protectia si
garantarea drepturilor de creanta ale creditorilor, cat si limitarea
situatiilor care sa conduca la dizolvarea debitorilor aflati in insolventa,
carora li se ofera posibilitatea redresarii. Aceasta procedura reprezinta si un
mijloc de constrangere a debitorului care nu si-a indeplinit obligatiile de
plata, dreptul de proprietate si prerogativele sale trebuind exercitate in
conditiile legii, cu respectarea drepturilor creditorilor.
Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
In acest sens arata ca Legea nr. 64/1995 instituie o procedura judiciara
speciala, derogatorie de la dreptul comun, in scopul solutionarii cu celeritate
a cauzelor. Aceasta este ratiunea pentru care legea prevede o singura cale de
atac impotriva hotararilor judecatorului-sindic. Nu se poate sustine insa ca
lipsa caii de atac a apelului constituie o incalcare a dreptului de acces la
justitie, intrucat nici dispozitiile constitutionale si nici cele ale art. 6
alin. 1 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale nu impun prevederea in dreptul national a unui numar de cai de
atac impotriva hotararilor judecatoresti. Acestea sunt chestiuni de procedura
pe care legiuitorul este liber sa le reglementeze, in conformitate cu
dispozitiile art. 126 alin. (2) din Constitutie.
Instituirea unei proceduri speciale, prin textele de lege criticate,
justificate de imperativul solutionarii rapide a cauzelor si al evitarii
devalorizarii bunurilor din patrimoniul debitorului, nu reprezinta un tratament
discriminatoriu aplicat acestuia.
Ridicarea dreptului de administrare al debitorului reprezinta o restrangere
justificata a dreptului de proprietate, constituind o masura de protectie a
creditorilor si a patrimoniului societatii comerciale impotriva unor acte
abuzive ce ar duce la diminuarea acestuia.
Avocatul Poporului apreciaza ca textele de lege criticate sunt
constitutionale. Astfel, reglementarea dedusa controlului de
constitutionalitate se aplica tuturor debitorilor aflati in stare de
insolventa, fara nici o discriminare pe considerente arbitrare, asa incat nu
poate fi retinuta incalcarea art. 16 din Constitutie.
Nu poate fi retinuta nici critica de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 8, 36 si 50 din Legea nr. 64/1995, in raport cu dispozitiile art. 21 si
126 din Constitutie, intrucat este de competenta exclusiva a legiuitorului sa
instituie regulile de desfasurare a procesului in fata instantelor
judecatoresti si modalitatile de exercitare a cailor de atac, iar principiul
accesului liber la justitie presupune tocmai posibilitatea celor interesati de
a le exercita in conditiile legii.
Dispozitiile art. 15, 53 si 136 din Constitutie nu au incidenta in cauza.
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei
Deputatilor, Guvernului si Avocatului Poporului, raportul intocmit de
judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate
la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2),
ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
8, 36 si 50 din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si
a falimentului, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
1.066 din 17 noiembrie 2004, dispozitii care au urmatorul continut:
- Art. 8: "(1) Curtea de apel va fi instanta de recurs, pentru
hotararile date de judecatorul-sindic, in baza art. 11.
(2) Termenul de recurs este de 10 zile de la comunicarea hotararii, daca
legea nu prevede altfel.
(3) Recursul va fi judecat de completuri specializate, in termen de 30 de
zile de la inregistrarea dosarului la curtea de apel. Citarea partilor se face
prin publicitate. In vederea solutionarii recursului, se trimit la curtea de
apel in copie certificata, sub semnatura grefierului-sef al tribunalului, numai
actele care intereseaza rezolvarea recursului.
(4) Prin derogare de la prevederile art. 300 alin. 2 si 3 din Codul de
procedura civila, cu modificarile si completarile ulterioare, hotararile
judecatorului-sindic nu vor putea fi suspendate de instanta de recurs.
(5) Prevederile alin. (4) nu se aplica in cazul judecarii recursului
impotriva urmatoarelor hotarari ale judecatorului-sindic:
a) hotararea de respingere a contestatiei debitorului, facuta in temeiul
art. 38 alin. (5);
b) hotararea prin care se decide intrarea in faliment, pronuntata in
conditiile art. 106;
c) hotararea de solutionare a contestatiei la planul de distribuire a
fondurilor obtinute din lichidare si din incasarea de creante, facuta in
temeiul art. 121.
(6) Pentru toate cererile de recurs formulate impotriva hotararilor
pronuntate de judecatorul-sindic in cadrul procedurii deschise impotriva unui
debitor se constituie un singur dosar.";
- Art. 36: "(1) Orice creditor care are una sau mai multe creante
certe, lichide si exigibile poate introduce la tribunal o cerere impotriva unui
debitor care este prezumat in insolventa din cauza incetarii platilor fata de
acesta timp de cel putin 30 de zile, in urmatoarele conditii:
a) daca creantele izvorasc din raporturi de munca sau raporturi
obligationale civile, acestea trebuie sa aiba un cuantum superior valorii
insumate a 6 salarii medii pe economie, stabilite in conditiile legii si
calculate la data formularii cererii introductive;
b) in celelalte cazuri creantele trebuie sa aiba un cuantum superior
echivalentului in lei al sumei de 3.000 euro, calculat la data formularii
cererii introductive;
c) in cazul unui creditor care detine creante din ambele categorii
mentionate la lit. a) si b), cuantumul total al creantelor trebuie sa fie
superior valorii insumate a 6 salarii medii pe economie, stabilite in
conditiile legii si calculate la data formularii cererii introductive.
(2) Daca intre momentul formularii cererii de catre un creditor si cel al
judecarii acestei cereri de catre judecatorul-sindic sunt formulate cereri de
catre alti creditori, judecatorul-sindic va dispune conexarea acestora si va
stabili indeplinirea conditiilor prevazute la alin. (1) referitoare la
cuantumul minim al creantelor in raport cu valoarea insumata a creantelor
tuturor creditorilor care au formulat cereri.
(3) Daca s-a deschis o procedura intr-un dosar, celelalte eventuale dosare
aflate pe rol, cu acelasi obiect, vor fi conexate la primul dosar.";
- Art. 50: "(1) Deschiderea procedurii ridica debitorului dreptul de
administrare - constand in dreptul de a-si conduce activitatea, de a-si
administra bunurile din avere si de a dispune de acestea -, daca acesta nu si-a
declarat, in conditiile art. 33 alin. (1) lit. g) sau, dupa caz, ale art. 39,
intentia de reorganizare.
(2) Cu exceptia cazurilor prevazute expres de lege, prevederile alin. (1)
sunt aplicabile si bunurilor pe care debitorul le-ar dobandi ulterior
deschiderii procedurii.
(3) Judecatorul-sindic va putea ordona ridicarea, in tot sau in parte, a
dreptului de administrare al debitorului o data cu desemnarea unui
administrator, indicand totodata si conditiile de exercitare a acestuia.
(4) Dreptul de administrare al debitorului inceteaza de drept la data la
care se dispune inceperea falimentului.
(5) Creditorii, comitetul creditorilor ori reprezentantul membrilor sau,
dupa caz, al asociatilor/actionarilor pot oricand adresa judecatorului-sindic o
cerere de a se ridica debitorului dreptul de administrare, avand ca justificare
pierderile continue din averea debitorului sau lipsa probabilitatii de
realizare a unui plan rational de activitate.
(6) Judecatorul-sindic va examina in termen de 15 zile cererea prevazuta la
alin. (5), intr-o sedinta la care vor fi citati debitorul, creditorii,
administratorul, comitetul creditorilor si reprezentantul membrilor sau, dupa
caz, al asociatilor/actionarilor."
Autorul exceptiei sustine ca dispozitiile legale criticate incalca
prevederile constitutionale ale art. 15 alin. (1), art. 16 alin. (1), art. 21,
art. 44 alin. (1) si alin. (2) teza intai, art. 53, art. 126, art. 135 alin.
(2) lit. a) si art. 136 alin. (5), care au urmatorul continut:
- Art. 15 alin. (1): "Cetatenii beneficiaza de drepturile si de
libertatile consacrate prin Constitutie si prin alte legi si au obligatiile
prevazute de acestea.";
- Art. 16 alin. (1): "Cetatenii sunt egali in fata legii si a
autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.";
- Art. 21: "(1) Orice persoana se poate adresa justitiei pentru
apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale legitime.
(2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept.
(3) Partile au dreptul la un proces echitabil si la solutionarea cauzelor
intr-un termen rezonabil.
(4) Jurisdictiile speciale administrative sunt facultative si gratuite.";
- Art. 44: "(1) Dreptul de proprietate, precum si creantele asupra
statului, sunt garantate. Continutul si limitele acestor drepturi sunt
stabilite de lege.
(2) Proprietatea privata este garantata si ocrotita in mod egal de lege,
indiferent de titular. [...]";
- Art. 53: "(1) Exercitiul unor drepturi sau al unor libertati poate
fi restrans numai prin lege si numai daca se impune, dupa caz, pentru: apararea
securitatii nationale, a ordinii, a sanatatii ori a moralei publice, a drepturilor
si a libertatilor cetatenilor; desfasurarea instructiei penale; prevenirea
consecintelor unei calamitati naturale, ale unui dezastru ori ale unui sinistru
deosebit de grav.
(2) Restrangerea poate fi dispusa numai daca este necesara intr-o societate
democratica. Masura trebuie sa fie proportionala cu situatia care a
determinat-o, sa fie aplicata in mod nediscriminatoriu si fara a aduce atingere
existentei dreptului sau a libertatii.";
- Art. 126: "(1) Justitia se realizeaza prin Inalta Curte de Casatie
si Justitie si prin celelalte instante judecatoresti stabilite de lege.
(2) Competenta instantelor judecatoresti si procedura de judecata sunt
prevazute numai prin lege.
(3) Inalta Curte de Casatie si Justitie asigura interpretarea si aplicarea
unitara a legii de catre celelalte instante judecatoresti, potrivit competentei
sale.
(4) Compunerea Inaltei Curti de Casatie si Justitie si regulile de
functionare a acesteia se stabilesc prin lege organica.
(5) Este interzisa infiintarea de instante extraordinare. Prin lege
organica pot fi infiintate instante specializate in anumite materii, cu
posibilitatea participarii, dupa caz, a unor persoane din afara magistraturii.
(6) Controlul judecatoresc al actelor administrative ale autoritatilor
publice, pe calea contenciosului administrativ, este garantat, cu exceptia
celor care privesc raporturile cu Parlamentul, precum si a actelor de
comandament cu caracter militar. Instantele de contencios administrativ sunt
competente sa solutioneze cererile persoanelor vatamate prin ordonante sau,
dupa caz, prin dispozitii din ordonante declarate neconstitutionale.";
- Art. 135 alin. (2) lit. a): "Statul trebuie sa asigure:
a) libertatea comertului, protectia concurentei loiale, crearea cadrului favorabil
pentru valorificarea tuturor factorilor de productie;";
- Art. 136 alin. (5): "Proprietatea privata este inviolabila, in
conditiile legii organice."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea Constitutionala
constata ca asupra constitutionalitatii dispozitiilor art. 8, 36 si 50 din
Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a falimentului
s-a pronuntat prin numeroase decizii, prin raportare la aceleasi texte
constitutionale. Astfel, asupra constitutionalitatii art. 8 din Legea nr.
64/1995 (fostul art. 7, in numerotarea anterioara republicarii legii) s-a
pronuntat prin Decizia nr. 177 din 20 aprilie 2004, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 489 din 1 iunie 2004, si prin Decizia nr. 51
din 27 ianuarie 2005, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
161 din 23 februarie 2005; asupra constitutionalitatii art. 36 din Legea nr.
64/1995 (fostul art. 29, in numerotarea anterioara republicarii legii) s-a
pronuntat prin Decizia nr. 504 din 16 noiembrie 2004, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 106 din 2 februarie 2005, si prin Decizia
nr. 73 din 26 februarie 2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 262 din 25 martie 2004, iar asupra constitutionalitatii art. 50
din Legea nr. 64/1995 (fostul art. 40^1, in numerotarea anterioara republicarii
legii) s-a pronuntat prin Decizia nr. 318 din 14 septembrie 2004, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 992 din 28 octombrie 2004, statuand
de fiecare data ca acestea sunt constitutionale.
Pentru a pronunta aceste solutii Curtea a retinut urmatoarele:
Potrivit art. 2 din Legea nr. 64/1995, scopul acestei legi este instituirea
unei proceduri speciale, pentru acoperirea pasivului debitorului aflat in
insolventa, fie prin reorganizarea activitatii acestuia sau prin lichidarea
unor bunuri din averea lui pana la stingerea pasivului, fie prin faliment.
Specificul domeniului supus reglementarii, si anume procedura reorganizarii
judiciare si a falimentului, a impus adoptarea unor solutii diferite fata de
cele din dreptul comun, una dintre acestea fiind cea statuata prin dispozitiile
art. 8 din Legea nr. 64/1995, si anume desemnarea curtii de apel ca instanta de
recurs, pentru hotararile date de judecatorul-sindic ca urmare a indeplinirii
principalelor sale atributii, prevazute de art. 11 din Legea nr. 64/1995.
In raport cu continutul reglementarii cuprinse in art. 8 din Legea nr.
64/1995 nu se poate retine, asa cum fara temei sustine autorul exceptiei de
neconstitutionalitate, ca dispozitiile legale citate impiedica accesul la
justitie.
Nu se poate primi, de asemenea, sustinerea autorului exceptiei, in sensul
ca judecatorul-sindic este o instanta extraordinara. Urmand regulile generale
ale procesului judiciar, prin care se asigura egalitatea partilor si
exercitarea de catre acestea a dreptului la aparare, judecatorul-sindic
constituie o instanta specializata, potrivit art. 126 alin. (5) din
Constitutie.
In ceea ce priveste numarul cailor de atac existente in cadrul procedurii
reglementate prin Legea nr. 64/1995, atributiile judecatorului-sindic,
caracterul hotararilor pronuntate de acesta si interdictia stabilita pentru
instanta de recurs de a suspenda hotararile judecatorului-sindic, Curtea retine
ca toate acestea constituie chestiuni de procedura pe care legiuitorul este
competent sa le reglementeze, in conformitate cu dispozitiile art. 126 alin.
(2) din Constitutie.
Nu se poate retine nici critica potrivit careia dispozitiile art. 36 din
Legea nr. 64/1995 incalca dreptul de proprietate al debitorului prin faptul ca
dau posibilitatea oricarui creditor sa solicite deschiderea procedurii
reorganizarii judiciare sau a falimentului unui debitor, intrucat numai
creditorii care indeplinesc toate conditiile prevazute de dispozitiile art. 36
din Legea nr. 64/1995 pot formula o cerere de deschidere a procedurii
reorganizarii judiciare sau a falimentului unui debitor, care urmeaza sa se
deruleze in conditiile prevazute de aceleasi dispozitii legale. Astfel, pentru
a se putea cere deschiderea procedurii reorganizarii judiciare sau a
falimentului creditorul trebuie sa aiba o creanta certa, lichida si exigibila,
in cuantum superior echivalentului in lei al sumei de 3.000 euro, calculat la data
formularii cererii introductive, iar debitorul trebuie sa fi incetat platile
timp de cel putin 30 de zile. Procedura prevazuta de Legea nr. 64/1995 a fost
instituita de legiuitor ca un mijloc de constrangere a debitorului care nu si-a
indeplinit de bunavoie obligatia de plata, cu luarea in considerare a exigentei
potrivit careia dreptul de proprietate si prerogativele sale, in special
dreptul de dispozitie, trebuie exercitate in conditiile legii, cu respectarea
drepturilor creditorilor.
Cu privire la pretinsa incalcare a dispozitiilor art. 135 alin. (2) lit. a)
din Constitutie, Curtea constata ca si aceasta sustinere este nefondata,
intrucat scopul Legii nr. 64/1995 fiind tocmai instituirea unei proceduri
pentru plata pasivului debitorului aflat in incetare de plati, prin
dispozitiile criticate se realizeaza respectarea intocmai a obligatiei statului
de a asigura libertatea comertului, protectia concurentei loiale, precum si
crearea cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie.
Dispozitiile art. 50 din Legea nr. 64/1995 care reglementeaza masura
ridicarii dreptului debitorului de a-si mai conduce activitatea, de a-si
administra bunurile si de a dispune de acestea nu au semnificatia unui transfer
de proprietate, prin intermediul lor avand loc numai o indisponibilizare a
bunurilor, care nu afecteaza in esenta dreptul de proprietate al debitorului.
Prin urmare, textul de lege criticat nu contravine prevederilor art. 136 alin.
(5) din Constitutie care, de altfel, prevad inviolabilitatea proprietatii
private "in conditiile legii organice". De asemenea, este de retinut
ca, potrivit dispozitiilor art. 44 alin. (1) teza a doua, continutul si
limitele dreptului de proprietate sunt stabilite de lege.
Intrucat reglementarea legala criticata se aplica deopotriva, fara
exceptii, tuturor situatiilor care se incadreaza in ipoteza aici prevazuta si
nu instituie masuri discriminatorii sau diferente de tratament juridic intre
debitorii aflati in stare de insolventa, nu se poate retine ca ar contraveni
principiului egalitatii in drepturi consacrat de art. 16 din Constitutie.
In ceea ce priveste sustinerea autorului exceptiei, potrivit careia sunt
incalcate prevederile art. 53 din Constitutie, Curtea constata ca acest text nu
are incidenta in cauza, intrucat dreptul comerciantului de a-si conduce
activitatea nu este unul dintre drepturile si libertatile fundamentale
prevazute la titlul II din Constitutie, la care se refera dispozitiile art. 53.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al
art. 147 alin. (4) din Constitutie, al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit.
A.d), precum si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 8, 36 si 50
din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a
falimentului, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Romral
Comex" - S.R.L. din Focsani in Dosarul nr. 1.355/C+C/2004 al Curtii de
Apel Galati - Sectia comerciala, maritima si fluviala.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 5 iulie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Cristina Catalina Turcu