DECIZIE Nr. 356 din 5 iulie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 38 din
Legea nr. 53/2003 - Codul muncii
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 825 din 13 septembrie 2005

Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Florentina Balta - procuror
Ingrid Alina Tudora - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 38 din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, exceptie ridicata
de Societatea Comerciala "Frarom International Est" - S.R.L. din Iasi
in Dosarul nr. 4.614/2004 al Curtii de Apel Iasi - Sectia conflicte de munca si
asigurari sociale.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Cauza este in stare de judecata.
Reprezentantul Ministerului Public, invocand jurisprudenta Curtii
Constitutionale in materie, pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate
ca neintemeiata.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 11 ianuarie 2005, pronuntata in Dosarul nr. 4.614/2004,
Curtea de Apel Iasi - Sectia conflicte de munca si asigurari sociale a sesizat
Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 38 din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, exceptie ridicata de Societatea
Comerciala "Frarom International Est" - S.R.L. din Iasi.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia arata ca
dispozitiile art. 38 din Codul muncii reprezinta o incalcare flagranta a
principiului egalitatii cetatenilor in fata legii si a principiului libertatii
contractuale, prejudiciind drepturile recunoscute de lege angajatorului. In
acest sens apreciaza ca atata vreme cat textul de lege criticat impiedica
exprimarea libera a vointei partilor si opreste producerea efectelor juridice
ale actului convenit de parti in mod liber, acesta este neconstitutional in raport
de prevederile art. 16 din Constitutie, egalitatea cetatenilor in fata legii
insemnand inclusiv egalitatea contractuala, egalitatea de pozitie in momentul
negocierilor si a semnarii actelor bilaterale, in absenta oricarei forme de
constrangere.
De asemenea, arata ca libertatea contractuala se circumscrie principiilor
constitutionale consacrate in art. 30, 40 si 45, in sensul recunoasterii
libertatii de exprimare, de asociere si a accesului liber al persoanei la o
activitate economica, toate acestea presupunand relatii contractuale liber
consimtite. Ca atare, atat timp cat nu se pune problema lipsei capacitatii de
exercitiu, contractul de munca fiind incheiat intre persoane cu deplina
capacitate de a-si asuma drepturi si obligatii, protejarea excesiva a
salariatului aduce prejudicii nejustificate angajatorului si contravine
principiilor constitutionale invocate.
Curtea de Apel Iasi - Sectia conflicte de munca si asigurari sociale
apreciaza ca dispozitiile legale criticate nu aduc atingere principiului
egalitatii cetatenilor in fata legii si nici celui referitor la libertatea
contractuala. In acest sens arata ca, in dreptul muncii actual, principiul
negocierii presupune ca drepturile si obligatiile salariatilor se stabilesc
prin negocierea libera a acestora intre salariati si angajatori si se
concretizeaza atat in contractele individuale de munca, cat si in cele
colective, la nivel de unitate, de ramura sau chiar la nivel national. Ca
atare, cei doi parteneri sociali isi asuma drepturi si obligatii reciproce in
functie de conditiile economice si sociale de la un anumit moment dat.
Instanta apreciaza ca textul de lege criticat nu confera salariatului o
protectie excesiva si lipsita de temei legal si nici nu contravine prevederilor
constitutionale invocate, intrucat reprezinta, pe de o parte, un minim de
garantie pentru acesta, iar pe de alta parte, reflecta un anumit echilibru
intre interesele patronului si dreptul persoanelor fizice de a-si castiga
existenta prin munca.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Presedintele Camerei Deputatilor apreciaza ca dispozitiile de lege
criticate sunt constitutionale, intrucat interdictia de a renunta, in tot sau
in parte, la drepturile recunoscute de lege, precum si sanctiunea nulitatii
aplicata actelor de acceptare tacita a unor drepturi salariale diminuate
reprezinta o masura minima de protectie a salariatilor, avand drept scop
asigurarea exercitarii neingradite a drepturilor si intereselor legitime
izvorate din raporturile de munca, impotriva oricaror abuzuri din partea
angajatorilor, constituind totodata un echilibru intre interesele salariatilor
si ale angajatorilor. In acest context, masura de protectie a salariatilor nu
reprezinta un privilegiu, fiind justificata de situatia in care se gasesc
acestia si care impune o asemenea masura.
Asa fiind, prin textul de lege criticat sunt respectate si principiile
constitutionale cu privire la inviolabilitatea libertatii de exprimare,
asocierea libera a cetatenilor si accesul liber al persoanei la o activitate
economica, libera initiativa si exercitarea acestora, Legea nr. 53/2003 - Codul
muncii fiind in deplina concordanta cu principiile constitutionale invocate in
sustinerea exceptiei.
Guvernul considera exceptia de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata.
In acest sens arata ca reglementarea cuprinsa in art. 38 din Codul muncii este
in acord cu cerintele art. 41 alin. (1) din Constitutie, care prevede, printre
altele, ca dreptul la munca nu poate fi ingradit, iar alegerea locului de munca
este libera.
Avocatul Poporului arata ca dispozitiile legale criticate sunt
constitutionale. In acest sens, invocand jurisprudenta Curtii Constitutionale
in materie, respectiv Decizia nr. 494/2004, arata ca nu poate fi retinuta
critica de neconstitutionalitate a art. 38 din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii
fata de art. 16 din Constitutie.
De asemenea, apreciaza ca nu este intemeiata nici critica de
neconstitutionalitate a acestor dispozitii legale fata de prevederile art. 45
din Constitutie, intrucat dreptul oricarei persoane de a desfasura o activitate
economica este liber, statul garantand accesul neingradit la libera initiativa,
precum si exercitarea acesteia, ceea ce s-a realizat prin dispozitiile legale
criticate.
In ceea ce priveste contrarietatea dispozitiilor art. 38 din Legea nr.
53/2003 - Codul muncii cu prevederile art. 30 si 40 din Constitutie, Avocatul
Poporului apreciaza ca nu poate fi retinuta, deoarece domeniile de incidenta
ale drepturilor fundamentale invocate sunt diferite fata de obiectul de reglementare
al normei deduse controlului de constitutionalitate.
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei
Deputatilor, Guvernului si Avocatului Poporului, raportul intocmit in cauza de
judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2), art. 2,
3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
38 din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 72 din 5 februarie 2003, potrivit carora
"Salariatii nu pot renunta la drepturile ce le sunt recunoscute prin lege.
Orice tranzactie prin care se urmareste renuntarea la drepturile recunoscute de
lege salariatilor sau limitarea acestor drepturi este lovita de nulitate".
Autorul exceptiei sustine ca dispozitiile legale criticate incalca
prevederile art. 16, 30, 40 si 45 din Constitutie, care au urmatoarea
redactare:
- Art. 16: "(1) Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor
publice, fara privilegii si fara discriminari.
(2) Nimeni nu este mai presus de lege.
(3) Functiile si demnitatile publice, civile sau militare, pot fi ocupate,
in conditiile legii, de persoanele care au cetatenia romana si domiciliul in
tara. Statul roman garanteaza egalitatea de sanse intre femei si barbati pentru
ocuparea acestor functii si demnitati.
(4) In conditiile aderarii Romaniei la Uniunea Europeana, cetatenii Uniunii
care indeplinesc cerintele legii organice au dreptul de a alege si de a fi
alesi in autoritatile administratiei publice locale.";
- Art. 30: "(1) Libertatea de exprimare a gandurilor, a opiniilor sau
a credintelor si libertatea creatiilor de orice fel, prin viu grai, prin scris,
prin imagini, prin sunete sau prin alte mijloace de comunicare in public, sunt
inviolabile.
(2) Cenzura de orice fel este interzisa.
(3) Libertatea presei implica si libertatea de a infiinta publicatii.
(4) Nici o publicatie nu poate fi suprimata.
(5) Legea poate impune mijloacelor de comunicare in masa obligatia de a
face publica sursa finantarii.
(6) Libertatea de exprimare nu poate prejudicia demnitatea, onoarea, viata
particulara a persoanei si nici dreptul la propria imagine.
(7) Sunt interzise de lege defaimarea tarii si a natiunii, indemnul la
razboi de agresiune, la ura nationala, rasiala, de clasa sau religioasa,
incitarea la discriminare, la separatism teritorial sau la violenta publica,
precum si manifestarile obscene, contrare bunelor moravuri.
(8) Raspunderea civila pentru informatia sau pentru creatia adusa la
cunostinta publica revine editorului sau realizatorului, autorului,
organizatorului manifestarii artistice, proprietarului mijlocului de
multiplicare, al postului de radio sau de televiziune, in conditiile legii.
Delictele de presa se stabilesc prin lege.";
- Art. 40: "(1) Cetatenii se pot asocia liber in partide politice, in
sindicate, in patronate si in alte forme de asociere.
(2) Partidele sau organizatiile care, prin scopurile ori prin activitatea
lor, militeaza impotriva pluralismului politic, a principiilor statului de
drept ori a suveranitatii, a integritatii sau a independentei Romaniei sunt
neconstitutionale.
(3) Nu pot face parte din partide politice judecatorii Curtii
Constitutionale, avocatii poporului, magistratii, membrii activi ai armatei,
politistii si alte categorii de functionari publici stabilite prin lege
organica.
(4) Asociatiile cu caracter secret sunt interzise.";
- Art. 45: "Accesul liber al persoanei la o activitate economica,
libera initiativa si exercitarea acestora in conditiile legii sunt
garantate."
Examinand exceptia, Curtea constata ca, in sustinerea criticii sale de
neconstitutionalitate, autorul exceptiei pleaca de la o premisa gresita,
constand in absolutizarea exercitiului dreptului (libertatii) al carui titular
ori beneficiar este si pe care il invoca, pretinzand ca prin reglementarea
dedusa controlului i-ar fi fost incalcat. In cauza de fata, obiectul pretinsei
incalcari il constituie - chiar daca nu este nominalizata ca atare - libertatea
contractuala care, in ciuda unei aparente identitati terminologice, nu face
parte din categoria drepturilor si libertatilor fundamentale, in expresia lor
constitutionala. Intr-o formula sintetica, libertatea contractuala este
posibilitatea recunoscuta oricarui subiect de drept de a incheia un contract,
in intelesul de mutuus consensus, de produs al manifestarii sale de vointa
convergenta cu a celeilalte sau celorlalte parti, de a stabili continutul
acestuia si de a-i determina obiectul, dobandind drepturi si asumandu-si
obligatii a caror respectare este obligatorie pentru partile contractante.
Curtea retine ca libertatea contractuala poate fi valorificata numai in
cadrul legal, cu respectarea unor limite rezonabile impuse de ratiuni de
ocrotire a unor interese publice si private legitime; exercitata in afara
acestui cadru, fara oprelisti, orice libertate isi pierde legitimitatea si
tinde sa se converteasca in anarhie. Neindoielnic, si contractul de munca da
expresie libertatii contractuale, dar o face intr-o maniera specifica,
determinata de obiectul sau propriu si esential diferit de acela al altor
contracte, constand in prestarea unei anumite activitati, a unei munci, in
schimbul unei remuneratii. Intrucat munca constituie un factor esential pentru
existenta si propasirea societatii umane, iar remuneratia aferenta muncii
prestate reprezinta pentru cea mai mare parte a membrilor acestei societati
principala, daca nu chiar unica sursa de subzistenta, dreptul la munca este
inclus in categoria drepturilor fundamentale ale omului, fiind consacrat, ca
atare, de Constitutie, iar contractul de munca, ca institutie juridica prin
care este valorificat in principal, beneficiaza de o atentie prioritara din
partea legiuitorului, materializata in adoptarea unei legislatii complexe si
unitare, constituind o ramura distincta de drept, destinata reglementarii
multitudinii de drepturi si obligatii pe care, direct sau mediat, cu titlu
principal ori in subsidiar, le genereaza. Curtea constata ca, in conditiile in
care, de regula, intre partile contractului de munca - angajator si salariat -
exista o discrepanta vadita din punct de vedere al potentialului economic si
financiar in favoarea celui dintai, de natura sa-i permita a-si impune punctul
de vedere la negocierea clauzelor contractului, statul - si anume statul de
drept, democratic si social, asa cum este definita Romania in termenii art. 1
alin. (3) din Constitutie, - este tinut sa intervina legal in sprijinul celui
aflat intr-o pozitie de inferioritate economica. Obligatia statului, in sensul
aratat, decurge nemijlocit din prevederile art. 41 alin. (2) din Constitutie,
potrivit carora "Salariatii au dreptul la masuri de protectie sociala.
Acestea privesc securitatea si sanatatea salariatilor, regimul de munca al
femeilor si al tinerilor, instituirea unui salariu minim brut pe tara, repausul
saptamanal, concediul de odihna platit, prestarea muncii in conditii deosebite
sau speciale, formarea profesionala, precum si alte situatii specifice,
stabilite prin lege".
Curtea constata ca, pentru ca aceste masuri de protectie sociala sa isi
gaseasca efectiv aplicare, in mod necesar ele trebuie sa fie instituite pe
calea unor norme imperative, in caz contrar, deci in situatia in care ar fi
prevazute de norme supletive, asa cum sustine autorul exceptiei, respectarea lor
ar deveni facultativa, partile avand posibilitatea sa deroge de la ele prin
acordul lor de vointa, ceea ce ar permite angajatorului sa-si impuna punctul de
vedere. Ca atare, protectia sociala a muncii, desi consacrata cu titlu de
obligatie in sarcina statului, prin Constitutie, ar deveni, astfel, pur formala
si iluzorie. Asa fiind, textul legal dedus controlului de constitutionalitate
reprezinta un corolar logic al art. 41 alin. (2) din Constitutie, fara a releva
nici o contradictie cu textele constitutionale de referinta invocate.
Astfel, referitor la sustinerea autorului exceptiei privind infrangerea
art. 16 alin. (1) din Legea fundamentala, Curtea retine ca nu poate fi retinuta
aceasta critica, intrucat dispozitiile art. 38 din Codul muncii dau pe deplin
expresie textului constitutional, urmarind asigurarea egalitatii intre partile
contractante, inegale, ab initio, din punct de vedere al potentialului economic
si financiar.
In ceea ce priveste celelalte texte de referinta mentionate, si anume art.
16 alin. (2), (3) si (4), art. 30, 40 si 45 din Constitutie, Curtea constata ca
domeniul lor de incidenta este cu totul altul decat cel al reglementarii legale
deduse controlului, ceea ce exclude, de plano, posibilitatea oricarei coliziuni
intre ele si, pe cale de consecinta, lipseste de relevanta invocarea lor cu
acest titlu.
In final, Curtea retine ca dispozitiile art. 38 din Legea nr. 53/2003 -
Codul muncii au mai fost supuse controlului de constitutionalitate. Astfel,
prin Decizia nr. 494 din 11 noiembrie 2004, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 59 din 18 ianuarie 2005, Curtea a constatat ca
interdictia de a renunta, in tot sau in parte, la aceste drepturi, precum si
nulitatea actelor de acceptare tacita a unor drepturi salariale diminuate sunt
masuri de protectie a salariatilor, menite sa asigure exercitiul neingradit al
drepturilor si al intereselor legitime ce li se cuvin in cadrul raporturilor de
munca, pentru a-i feri de consecintele unor eventuale abuzuri ori amenintari din
partea angajatorilor. O astfel de masura de protectie a salariatilor nu poate
fi considerata un privilegiu si, deci, contrara prevederilor art. 16 alin. (1)
din Constitutie, atat timp cat ea se justifica in considerarea situatiei unei
anume categorii sociale care reclama o astfel de protectie.
Deoarece nu au intervenit elemente noi care sa justifice schimbarea
jurisprudentei Curtii Constitutionale, cele statuate prin aceasta decizie isi
mentin valabilitatea si in prezenta cauza.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit.
A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 38 din
Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"Frarom International Est" - S.R.L. din Iasi in Dosarul nr.
4.614/2004 al Curtii de Apel Iasi - Sectia conflicte de munca si asigurari
sociale.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 5 iulie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Ingrid Alina Tudora