Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 342 din  5 decembrie 2002

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 180 alin. (2) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale

ACT EMIS DE:                CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 113 din 24 februarie 2003


SmartCity3


    Nicolae Popa              - presedinte
    Costica Bulai             - judecator
    Nicolae Cochinescu        - judecator
    Constantin Doldur         - judecator
    Kozsokar Gabor            - judecator
    Petre Ninosu              - judecator
    Serban Viorel Stanoiu     - judecator
    Lucian Stangu             - judecator
    Ioan Vida                 - judecator
    Paula C. Pantea           - procuror
    Madalina Stefania Diaconu - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 180 alin. (2) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, exceptie ridicata de Eremia Dan George in Dosarul nr. 75/CA/2001 al Tribunalului Constanta - Sectia comerciala.
    La apelul nominal raspunde autorul exceptiei, Eremia Dan George, lipsind cealalta parte, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
    Autorul exceptiei de neconstitutionalitate solicita admiterea acesteia, considerand ca textul criticat incalca dispozitiile art. 16 alin. (1), ale art. 15 alin. (2), ale art. 22 alin. (2) si ale art. 41 alin. (7) din Constitutie, pentru motivele pe care le-a expus si in concluziile scrise.
    Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata, invocand in acest sens jurisprudenta Curtii Constitutionale.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
    Prin Incheierea din 28 mai 2002, Tribunalul Constanta - Sectia comerciala a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 180 alin. (2) din Legea nr. 19/2000, exceptie ridicata de Eremia Dan George in Dosarul nr. 75/CA/2001 al acelei instante.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia a aratat ca textul criticat incalca dispozitiile art. 16 alin. (1), ale art. 15 alin. (2), ale art. 22 alin. (2) si ale art. 41 alin. (7) din Constitutie, intrucat punctajul pe baza caruia i se calculeaza cuantumul pensiei se stabileste in mod discriminatoriu. S-a sustinut, de asemenea, ca prin emiterea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 49/2001, care a modificat dispozitiile art. 180 din Legea nr. 19/2000, ulterior perioadei cand autorul exceptiei si-a depus dosarul de pensionare, "se pierde dreptul avut conform art. 180 din Legea nr. 19/2000, de a beneficia de prevederile art. 77, 78 si 165 din Legea nr. 19/2000", ceea ce echivaleaza cu o aplicare retroactiva a ordonantei. Aplicarea unui punctaj denaturat, calculat in mod arbitrar, il supune pe pensionar la un tratament degradant, interzis de art. 22 din Legea fundamentala, iar diminuarea drastica a punctajului sau mediu anual echivaleaza cu o confiscare.
    Tribunalul Constanta - Sectia comerciala apreciaza ca exceptia este neintemeiata. In acest sens se arata ca "dispozitiile art. 180 alin. (2) din Legea nr. 19/2000 nu incalca prevederile constitutionale". In ceea ce priveste principiul egalitatii reglementat in art. 16 alin. (2) din Constitutie, instanta retine ca, "date fiind conditiile economice diferite in care se produce evenimentul iesirii la pensie, este normal sa existe diferente intre persoanele pensionate in baza Legii nr. 3/1977 si cele supuse noii reglementari".
    In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
    De asemenea, potrivit dispozitiilor art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, a fost solicitat si punctul de vedere al Avocatului Poporului.
    Guvernul considera ca dispozitiile art. 180 alin. (2) din Legea nr. 19/2000 nu incalca prevederile art. 16 alin. (1) din Constitutie, deoarece "masurile din cuprinsul acestor dispozitii legale privesc pe toti cetatenii care, la data intrarii in vigoare a Legii nr. 19/2000, se aflau in aceeasi situatie, si anume aveau pensii stabilite conform legislatiei anterioare". De asemenea, dispozitiile atacate sunt considerate a fi in concordanta si cu prevederile art. 15 alin. (2) din Constitutie, intrucat ele se aplica de la data intrarii in vigoare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 49/2001, care a modificat art. 180 din Legea nr. 19/2000, si nu se pot regasi in cuprinsul acestora prevederi de natura sa retroactiveze. In ceea ce priveste pretinsa incalcare a art. 22 alin. (2) si a art. 41 alin. (7) din Constitutie, Guvernul considera ca aceste dispozitii nu au nici o incidenta asupra prevederilor legale criticate.
    Avocatul Poporului arata ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata, apreciind, in esenta, ca "datorita situatiei economice existente la date diferite si contributiilor la asigurarile sociale diferite, este normal sa existe diferente in ceea ce priveste cuantumul pensiilor", invocand in acest sens jurisprudenta Curtii Constitutionale.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile partilor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. 180 alin. (2) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000. Textul criticat a fost modificat prin Legea nr. 338/2002 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 49/2001 pentru modificarea si completarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 446 din 25 iunie 2002. Textul criticat pentru neconstitutionalitate are urmatorul cuprins:
    "(2) CNPAS va lua masurile necesare astfel incat la data intrarii in vigoare a prezentei legi sa determine punctajul mediu anual al fiecarui pensionar, prin raportarea cuantumului pensiilor cuvenite conform legislatiei anterioare, pe categoriile de pensii prevazute la art. 40, din care s-a dedus contributia pentru asigurarile sociale de sanatate, datorata conform legii, la valoarea unui punct de pensie, stabilita in conditiile art. 80."
    In opinia autorului exceptiei textele criticate contravin urmatoarelor prevederi constitutionale:
    - Art. 16 alin. (1): "Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.";
    - Art. 15 alin. (2): "Legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia legii penale mai favorabile.";
    - Art. 22 alin. (2): "Nimeni nu poate fi supus torturii si nici unui fel de pedeapsa sau de tratament inuman ori degradant.";
    Art. 41 alin. (7): "Averea dobandita licit nu poate fi confiscata. Caracterul licit al dobandirii se prezuma."
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea constata ca prevederile art. 180 alin. (2) din Legea nr. 19/2000 au mai facut obiectul controlului de constitutionalitate. Prin Decizia nr. 103 din 26 martie 2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 301 din 8 mai 2002, Curtea, respingand exceptia, a stabilit ca, pentru pensiile stabilite anterior intrarii in vigoare a noii reglementari, problema determinarii punctajului mediu anual al fiecarei persoane este de natura tehnica si nu reprezinta o incalcare a principiului egalitatii, prevazut la art. 16 din Constitutie. Pe aceasta baza s-a apreciat ca "de vreme ce drepturile de pensii anterior stabilite nu sunt atinse, nu sunt diminuate, iar pensiile stabilite reflecta, in cuantum, posibilitatile limitate in raport cu sursele existente intr-o perioada data, nu se poate sustine ca noile reglementari tranzitorii ar leza demnitatea umana sau ca ar contrazice <<dreptatea sociala>> si nici ca ar atinge drepturi de pensie castigate printr-o lege anterioara".
    Considerentele si solutia din acest dosar isi mentin valabilitatea si in cauza de fata.
    Cat priveste sustinerea autorului exceptiei ca textul de lege criticat ar fi contrar principiului neretroactivitatii, Curtea constata ca Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 49/2001 pentru modificarea si completarea Legii nr. 19/2000 a intrat in vigoare la data publicarii ei in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 161 din 30 martie 2001, iar prevederile sale se aplica de la aceasta data, fara a retroactiva.
    Curtea nu poate retine nici sustinerea conform careia aplicarea textului criticat pentru neconstitutionalitate ar echivala cu o confiscare a averii, contrara Legii fundamentale, intrucat, pe de o parte, punctajul mediu anual calculat in vederea pensionarii nu reprezinta un element de patrimoniu, aflat in proprietatea pensionarului si de care acesta ar fi lipsit in mod neconstitutional, iar pe de alta parte, stabilirea acestui punctaj se face pe baza unor criterii obiective.

    Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) si (4) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 180 alin. (2) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, ridicata de Eremia Dan George in Dosarul nr. 75/CA/2001 al Tribunalului Constanta - Sectia comerciala.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 5 decembrie 2002.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. NICOLAE POPA

                              Magistrat asistent,
                              Madalina Stefania Diaconu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 342/2002

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 342 din 2002
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Legea 127 2017
    Îmi apare că site-ul http://www.legex.ro/VizualizareLege.aspx?var=153691#comentariu, sau cum se numește, este not secure. Adică putem comenta dar ne asumăm riscul informatic. E corect?
ANONIM a comentat Legea 127 2017
    nu cumva ar trebui să fie bizară absența oricărui comentariu la această lege? Totuși este o lege adoptată conform procedurilor regulamentare în vigoare, deci este ea însăși în vigoare. Avem dreptul cel puțin legal de a o comenta.
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 342/2002
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu