DECIZIE Nr. 34 din 24 februarie 2000
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 17 din
Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, modificate si completate
prin Ordonanta Guvernului nr. 30/1999, precum si ale pct. III.20 din
Precizarile privind unele masuri referitoare la incheierea exercitiului
financiar-contabil pe anul 1997 la agentii economici, aprobate prin Ordinul
ministrului finantelor nr. 2.242/1997
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 290 din 27 iunie 2000

Florin Bucur Vasilescu - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 17 din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de
timbru, modificate si completate prin Ordonanta Guvernului nr. 30/1999, precum
si ale pct. III.20 din Precizarile privind unele masuri referitoare la
incheierea exercitiului financiar-contabil pe anul 1997 la agentii economici,
aprobate prin Ordinul ministrului finantelor nr. 2.242/1997, exceptie ridicata
de Societatea Comerciala "Aprodem" - S.A. si de Asociatia
"Aprodem Pas", ambele din Ploiesti, in Dosarul nr. 4.626/1999 al
Tribunalului Prahova - Sectia civila.
La apelul nominal au raspuns Societatea Comerciala "Aprodem" -
S.A. din Ploiesti, reprezentata prin consilier juridic Vasile Moise, precum si
Asociatia "Aprodem Pas" din Ploiesti, reprezentata prin Vasile Moise,
membru al consiliului de administratie, lipsind Directia generala a finantelor
publice si controlului financiar de stat Prahova, fata de care procedura de
citare este legal indeplinita.
Reprezentantul autorilor exceptiei de neconstitutionalitate solicita admiterea
acesteia si constatarea ca dispozitiile de lege criticate sunt
neconstitutionale.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea, ca fiind
neintemeiata, a exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art. 17 din
Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, aratand ca textul de
lege criticat este conform prevederilor constitutionale. In ceea ce priveste
dispozitiile pct. III.20 din Precizarile privind unele masuri referitoare la
incheierea exercitiului financiar-contabil pe anul 1997 la agentii economici,
aprobate prin Ordinul ministrului finantelor nr. 2.242/1997, solicita
respingerea exceptiei ridicate, ca fiind inadmisibila, deoarece dispozitiile
criticate nu fac parte din categoria prevederilor legale care pot constitui obiectul
controlului de constitutionalitate, potrivit art. 144 lit. c) din Constitutie
si art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 5 iulie 1999, pronuntata in Dosarul nr. 4.626/1999,
Tribunalul Prahova - Sectia civila a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 17 din Legea nr. 146/1997 privind
taxele judiciare de timbru si ale pct. III.20 din Precizarile privind unele
masuri referitoare la incheierea exercitiului financiar-contabil pe anul 1997
la agentii economici, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor nr.
2.242/1997, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Aprodem" -
S.A. si de Asociatia "Aprodem Pas", ambele din Ploiesti.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca dispozitiile
pct. III.20 din Precizarile privind unele masuri referitoare la incheierea
exercitiului financiar-contabil pe anul 1997 la agentii economici, aprobate
prin Ordinul ministrului finantelor nr. 2.242/1997, sunt neconstitutionale,
deoarece "incalca principiul neretroactivitatii legii consacrat de art. 1
din Codul civil si art. 15 alin. (2) din Constitutie". Cu privire la
neconstitutionalitatea dispozitiilor art. 17 din Legea nr. 146/1997 privind
taxele judiciare de timbru se sustine ca "prevederea scutirii de taxa
judiciara de timbru a cererilor si actiunilor, precum si a cailor de atac,
formulate de Ministerul Finantelor, cand au ca obiect venituri publice, in
lipsa unei scutiri similare in cazul actiunilor in care statul are calitatea de
parat, incalca principiul egalitatii de tratament juridic".
Exprimandu-si opinia, Tribunalul Prahova - Sectia civila apreciaza ca
exceptia ridicata este neintemeiata.
In conformitate cu prevederile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a Curtii Constitutionale a fost comunicata
presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si
exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
In punctul de vedere al Guvernului se apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 17 din Legea nr. 146/1997 privind
taxele judiciare de timbru este neintemeiata, deoarece dispozitiile art. 138
din Constitutie, care prevad ca taxele datorate bugetului de stat se stabilesc
numai prin lege, nu exclud posibilitatea ca in anumite cazuri sa se acorde
scutiri de astfel de taxe. Se mai arata ca prevederile pct. III.20 din
Precizarile privind unele masuri referitoare la incheierea exercitiului
financiar-contabil pe anul 1997 la agentii economici, aprobate prin Ordinul
ministrului finantelor nr. 2.242/1997, criticate ca fiind neconstitutionale, nu
pot face obiectul unei exceptii de neconstitutionalitate, deoarece Curtea
Constitutionala, potrivit art. 144 lit. c) din Constitutie, hotaraste numai
asupra exceptiilor ridicate in fata instantelor judecatoresti privind legile si
ordonantele.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile autorilor exceptiei, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
In cauza de fata exceptia de neconstitutionalitate vizeaza, astfel cum
rezulta din Incheierea din 5 iulie 1999 a Tribunalului Prahova - Sectia civila,
pe de o parte, dispozitiile art. 17 din Legea nr. 146/1997 privind taxele
judiciare de timbru, modificate si completate prin Ordonanta Guvernului nr.
30/1999, iar pe de alta parte, prevederile pct. III.20 din Precizarile privind
unele masuri referitoare la incheierea exercitiului financiar-contabil pe anul
1997 la agentii economici, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor nr.
2.242/1997.
Referitor la dispozitiile art. 17 din Legea nr. 146/1997 privind taxele
judiciare de timbru, modificate si completate prin Ordonanta Guvernului nr.
30/1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 43 din 29
ianuarie 1999, Curtea constata ca a fost legal sesizata si ca, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie si ale art. 23 din Legea nr.
47/1992, republicata, este competenta sa solutioneze exceptia ridicata.
Prevederile art. 17 din Legea nr. 146/1997, astfel cum au fost modificate
si completate, au urmatorul continut: "Sunt scutite de taxa judiciara de
timbru cererile si actiunile, inclusiv caile de atac formulate, potrivit legii,
de Senat, Camera Deputatilor, Presedintia Romaniei, Guvernul Romaniei, Curtea
Constitutionala, Curtea de Conturi, Consiliul Legislativ, Avocatul Poporului,
de Ministerul Public si de Ministerul Finantelor, indiferent de obiectul
acestora, precum si cele formulate de alte institutii publice, indiferent de
calitatea procesuala a acestora, cand au ca obiect venituri publice."
Autorii exceptiei de neconstitutionalitate considera ca aceste prevederi
legale contravin dispozitiilor constitutionale ale art. 16 alin. (1) privind
egalitatea in drepturi.
Examinand aceste sustineri, Curtea constata ca nu poate fi retinut
argumentul potrivit caruia textul de lege criticat ar contraveni art. 16 alin.
(1) din Constitutie, conform caruia: "Cetatenii sunt egali in fata legii
si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari." Art. 17
din Legea nr. 146/1997, care stabileste ca sunt scutite de taxa judiciara de
timbru cererile si actiunile, inclusiv caile de atac formulate, potrivit legii,
de Senat, Camera Deputatilor, Presedintia Romaniei, Guvernul Romaniei, Curtea
Constitutionala, Curtea de Conturi, Consiliul Legislativ, Avocatul Poporului,
de Ministerul Public si de Ministerul Finantelor, indiferent de obiectul
acestora, precum si cele formulate de alte institutii publice, indiferent de
calitatea procesuala a acestora, cand au ca obiect venituri publice, nu incalca
principiul constitutional al egalitatii cetatenilor in fata legii si a autoritatilor
publice, deoarece textul, instituind scutiri de taxe de timbru pentru anumite
categorii de cereri, nu face nici o diferentiere intre cetateni. Sub acest
aspect, Curtea Constitutionala a retinut in mod constant ca principiul
egalitatii nu inseamna uniformitate, asa incat, daca la situatii egale trebuie
sa corespunda un tratament egal, la situatii diferite tratamentul juridic nu
poate fi decat diferit. In acest sens este si jurisprudenta Curtii
Constitutionale, astfel cum rezulta, de exemplu, din deciziile nr. 70 din 15
decembrie 1993, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 307
din 27 decembrie 1993, si nr. 49 din 10 martie 1998, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 161 din 23 aprilie 1998, in concordanta cu
jurisprudenta constitutionala din alte tari, precum si cu jurisprudenta Curtii
Europene a Drepturilor Omului.
Totodata se poate observa ca, in afara scutirilor prevazute la art. 15 si
16 din Legea nr. 146/1997, partile interesate pot solicita Ministerului Finantelor,
potrivit art. 21 din aceeasi lege, scutiri, reduceri, esalonari sau amanari
pentru plata taxelor de timbru, in conditiile stabilite prin ordin al
ministrului finantelor.
In ceea ce priveste cel de-al doilea aspect al exceptiei de neconstitutionalitate
privind dispozitiile pct. III.20 din Precizarile privind unele masuri
referitoare la incheierea exercitiului financiar-contabil pe anul 1997 la
agentii economici, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor nr. 2.242/1997,
Curtea constata ca exceptia ridicata nu se incadreaza in dispozitiile art. 144
din Constitutie, care, enumerand atributiile Curtii Constitutionale, prevede la
lit. c) ca aceasta "hotaraste asupra exceptiilor ridicate in fata
instantelor judecatoresti privind neconstitutionalitatea legilor si a
ordonantelor", dispozitie preluata si de art. 23 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, republicata. Astfel fiind, instanta de judecata, potrivit alin. (6) al
art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, trebuia sa respinga exceptia
printr-o incheiere motivata, fara a mai sesiza Curtea Constitutionala. Intrucat
instanta de judecata nu a aplicat aceste dispozitii legale, Curtea urmeaza sa
respinga aceasta exceptie ca fiind inadmisibila.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutia Romaniei, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c),
al art. 23 alin. (3) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
1. Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 17 din
Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, modificate si completate
prin Ordonanta Guvernului nr. 30/1999, exceptie ridicata de Societatea
Comerciala "Aprodem" - S.A. si de Asociatia "Aprodem Pas",
ambele din Ploiesti, in Dosarul nr. 4.626/1999 al Tribunalului Prahova - Sectia
civila.
2. Respinge, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor pct. III.20 din Precizarile privind unele masuri referitoare la
incheierea exercitiului financiar-contabil pe anul 1997 la agentii economici,
aprobate prin Ordinul ministrului finantelor nr. 2.242/1997, exceptie ridicata
de aceiasi autori in acelasi dosar.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 24 februarie 2000.
PRESEDINTE,
conf. univ. dr. Florin Bucur Vasilescu
Magistrat asistent,
Florentina Geangu