DECIZIE Nr. 34
din 14 ianuarie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 102 alin. (1) pct. 1 din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 79 din 5 februarie 2010
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar
-judecător
Petre Lăzăroiu
-judecător
Ion Predescu
-judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader
-judecător
Augustin Zegrean -judecător
Carmen-Cătălina Gliga -
procuror
Valentina Bărbăţeanu -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 102 alin. (1) pct. 1 din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind
circulaţia pe drumurile publice, excepţie ridicată de recurenta
Gabriela Julieta Poghircă în Dosarul nr. 15.472/299/CV/2008 al Tribunalului
Bucureşti - Secţia a IX-a contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se constată lipsa
părţilor, faţă de care procedura de citare a fost legal
îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată,
preşedintele Curţii acordă cuvântul reprezentantului
Ministerului Public, care solicită respingerea excepţiei de
neconstituţionalitate. Precizează că textul de lege criticat are
în vedere individualizarea sancţiunii contravenţionale,
fără să contravină prevederilor Legii fundamentale.
CURTEA,
având în vedere actele şi
lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin Incheierea din 30 martie 2009,
pronunţată în Dosarul nr. 15.472/299/CV/2008, Tribunalul
Bucureşti - Secţia a IX-a contencios administrativ şi fiscal a
sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 102 alin. (1) pct. 1 din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind
circulaţia pe drumurile publice. Excepţia de
neconstituţionalitate a fost ridicată de Gabriela Julieta
Poghircă într-o cauză având ca obiect anularea unui proces-verbal de
constatare şi sancţionare a unei contravenţii.
In motivarea excepţiei de
neconstituţionalitate se arată că
prevederea de lege criticată este „nedreaptă şi
inechitabilă", întrucât dă posibilitatea agentului de
poliţie să amendeze un conducător auto care conduce un
autoturism în perfectă stare de funcţionare cu aceeaşi
amendă pe care i-ar aplica-o dacă ar conduce un autoturism cu
defecţiuni tehnice, doar pentru că i-a expirat viza de inspecţie
tehnică periodică. Susţine că astfel se instituie un regim
sancţionator identic pentru fapte mult diferite din punctul de vedere al
gravităţii. Autorul excepţiei mai arată că, în opinia
sa, textul de lege criticat instituie o prezumţie de vinovăţie a
celui care a omis efectuarea inspecţiei tehnice periodice şi nu
prevede în sarcina agentului constatator obligaţia unei verificări a
stării tehnice a autoturismului.
Tribunalul Bucureşti - Secţia a IX-a
contencios administrativ şi fiscal consideră
că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului
Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
Guvernul apreciază
că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată,
arătând că, dacă legiuitorul a instituit în sarcina
proprietarului autovehiculului obligaţia de efectuare a inspecţiei
tehnice periodice obligatorii într-un interval de timp, neexecutarea acestei
obligaţii atrage sancţiunea contravenţională
corespunzătoare, în considerarea pericolului social pe care legiuitorul
l-a avut în vedere la edictarea normei juridice criticate. Totodată, precizează
că autorul nu formulează veritabile critici de
neconstituţionalitate, ci relevă aspecte ce ţin de procesul de
aplicare a normei legale sau sugestii de completare a acesteia, ceea ce
excedează controlului de constituţionalitate, potrivit legii.
Avocatul Poporului consideră
că prevederile de lege ce formează obiectul excepţiei nu
restrâng drepturi constituţionale, ci prevăd sancţionarea unor
fapte de încălcare a legii care pun în pericol siguranţa
circulaţiei rutiere.
Preşedinţii celor două Camere ale
Parlamentului nu au comunicat punctele lor de
vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale
criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr.
47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal
sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art.
146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art.
2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de
neconstituţionalitate îl constituie
prevederile art. 102 alin. (1) pct. 1 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice,
republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 670 din 3
august 2006, care au următorul cuprins:
- Art. 102 alin. (1) pct. 1: „(1) Constituie
contravenţii şi se sancţionează cu amenda
prevăzută în clasa a IV-a de sancţiuni următoarele fapte
săvârşite de persoane fizice:
1. conducerea pe drumurile publice a unui vehicul
care nu corespunde din punct de vedere tehnic sau al cărui termen de
valabilitate a inspecţiei tehnice periodice a expirat;[...]".
In opinia autorului excepţiei sunt încălcate
dispoziţiile art. 1 alin. (3) din Constituţie potrivit cărora
România este stat de drept, democratic şi social, în care demnitatea
omului, drepturile şi libertăţile cetăţenilor, libera
dezvoltare a personalităţii umane, dreptatea şi pluralismul
politic reprezintă valori supreme, în spiritul tradiţiilor
democratice ale poporului român şi idealurilor Revoluţiei din
Decembrie 1989, şi sunt garantate.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate,
Curtea observă că autorul acesteia îşi axează critica pe
probleme legate de modul concret de aplicare a textului de lege criticat. Or,
sub acest aspect, instanţa învestită cu soluţionarea litigiului
în cadrul căruia a fost ridicată excepţia de neconstituţionalitate
are competenţă deplină şi exclusivă de a se
pronunţa. In ceea ce priveşte invocarea prevederilor
constituţionale referitoare la principiul statului de drept, în
jurisprudenţa sa, concretizată în Decizia nr. 164 din 22 martie 2005,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 561 din 30 iunie
2005, Curtea Constituţională a statuat că, datorită
gradului lor de maximă generalitate, acestea nu pot constitui criterii de
referinţă decât mediat, eventuala lor încălcare fiind
consecinţa încălcării unor norme constituţionale cu domeniu
de incidenţă precis determinat. Or, în cauza de faţă,
critica nu se raportează la vreun alt text prevăzut de Legea
fundamentală. Deşi autorul excepţiei, în motivarea acesteia,
tinde să demonstreze existenţa unei inegalităţi, în
realitate, argumentele sale relevă diferenţele care, în viaţa
reală, apar ca urmare a utilizării autoturismelor, care, în
funcţie de starea tehnică a acestora, poate constitui o
contravenţie, potrivit legii. Aşadar, din perspectiva controlului de
conformitate a textelor de lege cu texte şi principii cuprinse în Legea
fundamentală, aceste diferenţieri concrete nu prezintă
relevanţă, întrucât nu constituie elemente în baza cărora Curtea
Constituţională să îşi poată exercita atribuţia
de verificare a constituţionalităţii legilor.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi
al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr.
47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca inadmisibilă, excepţia de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 102 alin. (1) pct. 1 din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind
circulaţia pe drumurile publice, excepţie ridicată de recurenta
Gabriela Julieta Poghircă în Dosarul nr. 15.472/299/CV/2008 al
Tribunalului Bucureşti - Secţia a IX-a contencios administrativ
şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică
din data de 14 ianuarie 2010.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Valentina Bărbăţeanu