DECIZIE Nr. 337 din 15 iulie 1997
privind exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 46 din Legea
partidelor politice nr. 27/1996, modificata prin Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 3/1996
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 295 din 30 octombrie 1997

Ioan Muraru - presedinte
Costica Bulai - judecator
Viorel Mihai Ciobanu - judecator
Nicolae Popa - judecator
Victor Dan Zlatescu - judecator
Raul Petrescu - procuror
Valer-Vasilie Bica - magistrat-asistent
Pe rol, pronuntarea asupra recursului declarat de Nica Leon, presedintele
Partidului Liber Democrat, impotriva Deciziei Curtii Constitutionale nr. 10 din
22 ianuarie 1997.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din 1 iulie 1997, in prezenta
recurentului si a reprezentantului Ministerului Public, si au fost consemnate
in incheierea de la acea data, cand Curtea, avand nevoie de timp pentru a
delibera, a amanat pronuntarea pentru data de 15 iulie 1997.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Decizia nr. 10 din 22 ianuarie 1997, Curtea Constitutionala a respins
ca vadit nefondata exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 46
din Legea partidelor politice nr. 27/1996, modificata prin Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 3/1996, invocata de Nica Leon in Dosarul nr. 5/1996 al
Tribunalului Municipiului Bucuresti - Sectia a IV-a civila.
Pentru a decide astfel, completul de judecata a retinut in esenta, ca
textul atacat nu infrange nici o norma constitutionala si ca, de altfel, Curtea
s-a mai pronuntat asupra dispozitiilor art. 46 din Legea nr. 27/1996, in cadrul
controlului prealabil, prin Decizia nr. 35 din 2 aprilie 1996, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 75 din 11 aprilie 1996, constatand
constitutionalitatea textului, motivele care au fundamentat aceasta decizie
subzistand in cauza, neexistand vreun element nou care sa faca necesara
reconsiderarea lor.
Impotriva acestei decizii, Nica Leon a declarat recurs, in esenta, pentru
urmatoarele motive:
- folosirea practicii jurisdictionale a Curtii in solutionarea cauzelor ce
ii sunt deduse nu este admisibila, deoarece "intr-un stat de drept
organele abilitate de lege sa aplice normele de drept trebuie sa se orienteze
exclusiv numai pe lege", practica aplicandu-se "in tarile primitive,
unde nu exista legi, aceasta fiind exercitata de sfatul batranilor";
- in contestatia introdusa la Tribunalul Municipiului Bucuresti a invocat
si neconstitutionalitatea art. 17 din Legea nr. 27/1996, nu numai pe cea a art.
46, precum si neconstitutionalitatea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
3/1996;
- solutia la fond este gresita, deoarece art. 17 din Legea nr. 27/1996,
potrivit caruia cererea de inregistrare a unui partid politic trebuie sa fie
insotita, printre alte acte, de o lista cu semnaturile a cel putin 10.000 de
membri fondatori, raportat la prevederile art. 37 alin. (1) din Constitutie -
care statueaza ca cetatenii se pot asocia liber in partide politice - prin
conditionarea inregistrarii de un anumit numar de membri fondatori, ingradeste
dreptul constitutional la asociere;
- Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 3/1996 este neconstitutionala,
ilegala si lipsita de efecte juridice, deoarece "printr-o hotarare a
Guvernului nu se poate modifica o lege" si pentru ca nu a fost aprobata de
Parlament printr-o lege, astfel cum dispune art. 114 alin. (1), (3), (4) si (5)
din Constitutie.
In temeiul art. 25 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, s-au solicitat puncte
de vedere celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului.
Comisia juridica, de numiri, disciplina, imunitati si validari a Senatului
constata ca "exceptia ridicata este vadit neintemeiata, iar contestatia
formulata a fost respinsa ca nefondata de catre Tribunalul Municipiului
Bucuresti - Sectia a IV-a civila".
In punctul de vedere al Guvernului se apreciaza ca "exceptiile de
neconstitutionalitate ale art. 17 alin. (1) lit. b) si ale art. 46 din Legea
nr. 27/1996 sunt nefondate", deoarece "instituirea unui anumit prag
de reprezentativitate nu poate aduce atingere dreptului la libera asociere, ci
urmareste ca asocierea cetatenilor in partide sa aiba semnificatia
institutionalizarii unui curent politic, fara de care partidul respectiv nu-si
poate indeplini rolul de a contribui la definirea si la exprimarea vointei
politice a cetatenilor", ca "adoptarea unei ordonante de urgenta nu
este conditionata de existenta unei legi speciale de abilitare a
Guvernului", ordonanta de urgenta intrand in vigoare dupa depunerea
acesteia, spre aprobare, la Parlament, si ca "actul prin care s-a
modificat art. 46 din Legea nr. 27/1996 a fost o ordonanta de urgenta" -
in acest caz fiind vorba de o delegare legislativa - si nu de o hotarare a
Guvernului.
Camera Deputatilor nu a comunicat punctul sau de vedere.
CURTEA,
avand in vedere decizia atacata, motivele de recurs, punctul de vedere al
Comisiei juridice, de numiri, disciplina, imunitati si validari a Senatului si
cel al Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
recurentului si ale procurorului, prevederile legale ce fac obiectul exceptiei
de neconstitutionalitate, raportate la dispozitiile Constitutiei si ale Legii
nr. 47/1992, retine:
Motivul de recurs, potrivit caruia completul de judecata, la fond, n-ar fi
trebuit sa-si bazeze concluziile pe practica jurisdictionala a Curtii -
practica avand valoare numai in tarile primitive, unde nu exista legi -, nu
poate fi luat in considerare, deoarece chestiunea excede obiectului recursului,
discutia asupra rolului si locului practicii judecatoresti in sistemul
izvoarelor dreptului putand fi facuta in cadrul unui demers teoretic, cu grija
elementara pentru respectarea cerintelor minime ale unui discurs doctrinar.
De altfel, solutia bazata pe practica Curtii respecta dispozitiile art. 145
alin. (2) din Constitutie si ale art. 23 alin. (3) din Legea nr. 47/1992,
potrivit carora deciziile Curtii Constitutionale sunt obligatorii si au putere
numai pentru viitor, prevederile legale a caror constitutionalitate a fost
stabilita potrivit art. 145 alin. (1) din Constitutie nemaiputand face obiectul
exceptiei.
In ceea ce priveste obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, care nu ar
fi numai a art. 46 din Legea nr. 27/1996, ci si a art. 17 din aceeasi lege,
precum si a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 3/1996, nici acest motiv de
recurs nu este intemeiat.
Dispozitiile art. 144 lit. c) din Constitutie, conform carora Curtea
"hotaraste asupra exceptiei ridicate in fata instantelor judecatoresti
privind neconstitutionalitatea legilor si ordonantelor", cat si cele ale
art. 23 alin. (4) si (5) din Legea nr. 47/1992, potrivit carora sesizarea
Curtii Constitutionale se dispune de instanta in fata careia s-a ridicat
exceptia de neconstitutionalitate printr-o incheiere, care va cuprinde punctele
de vedere ale partilor, pentru sustinerea sau combaterea acesteia, si opinia
instantei asupra exceptiei, nu permit instantei constitutionale sa se pronunte
asupra unor exceptii de neconstitutionalitate ridicate in fata ei, nemijlocit,
direct in recurs.
Din actul de sesizare inaintat Curtii de catre Tribunalul Municipiului
Bucuresti, Sectia a IV-a civila, rezulta ca recurentul a invocat numai exceptia
de neconstitutionalitate a art. 46 din Legea nr. 27/1996, iar nici un alt act
din Dosarul nr. 5/1996 al aceleiasi instante nu cuprinde vreo referire la art.
17 din Legea partidelor politice nr. 27/1996 sau la Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 3/1996.
In aceste imprejurari, este evident ca recurentul extinde exceptia si la
alte texte legale decat cele pe care le-a atacat in fata tribunalului, or,
Curtea Constitutionala nu se poate pronunta asupra acestora, nefiind sesizata
in conditiile articolului constitutional si ale dispozitiilor Legii nr. 47/1992
sus-amintite.
In practica sa, Curtea Constitutionala a hotarat in mod constant ca
ridicarea unei exceptii de neconstitutionalitate direct in recurs afecteaza
ratiunile pentru care s-au instituit cele doua grade de jurisdictie, cu toate
consecintele ce decurg de aici pentru judecata in fond, unde partile pot sa-si
administreze probele si sa ridice exceptii. In acest sens, Curtea s-a
pronuntat, spre exemplu, prin deciziile nr. 3 din 6 ianuarie 1994, nr. 97 din
24 octombrie 1995 si nr. 94 din 17 septembrie 1996, publicate in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 145 din 8 iunie 1994, nr. 8 din 17 ianuarie
1996 si nr. 293 din 19 noiembrie 1996.
Pentru considerentele de mai sus, faptul ca Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 3/1996 nu a fost inca aprobata prin lege, astfel cum prevede
art. 114 alin. (5) din Constitutie, nu prezinta interes din moment ce
neconstitutionalitatea ordonantei nu a fost invocata si in fata tribunalului
care a sesizat Curtea.
Observatia, in motivarea recursului, ca modificarea unei legi printr-o
hotarare a Guvernului nu produce efecte juridice, este justa, insa recurentul
se afla in eroare, facand confuzie intre un act normativ cu putere de lege -
Ordonanta de urgenta a Guvernului care a modificat Legea nr. 27/1996 - si o
reglementare emisa in aplicarea legii - hotararea Guvernului.
In consecinta, in temeiul dispozitiilor art. 144 lit. c) si ale art. 145
alin. (2) din Constitutie, ale art. 13 alin. (1) lit. A.c) ale art. 25 si ale
art. 26 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge recursul declarat de Nica Leon, presedintele Partidului Liber
Democrat, impotriva Deciziei Curtii Constitutionale nr. 10 din 22 ianuarie
1997.
Definitiva.
Pronuntata in sedinta publica din 15 iulie 1997.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE
prof. univ. dr. IOAN MURARU
Magistrat asistent,
Valer Vasilie Bica