DECIZIE Nr. 333 din 27 noiembrie 2001
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. IV pct. 7
din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 privind masuri pentru intarirea
disciplinei financiare a agentilor economici, cu modificarile ulterioare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 12 din 10 ianuarie 2002
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. IV pct. 7 din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 privind
masuri pentru intarirea disciplinei financiare a agentilor economici, cu
modificarile ulterioare, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "R.P.
Marco San Prodexim" - S.R.L. din Resita, judetul Caras-Severin, in Dosarul
nr. 1.619/2001 al Judecatoriei Resita.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public, avand in vedere jurisprudenta Curtii,
solicita respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. IV
pct. 7 alin. 1 si 2 ca neintemeiata. In ceea ce priveste exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor alin. 3 al pct. 7 al aceluiasi articol se
considera ca aceasta este inadmisibila, deoarece dispozitiile legale criticate
fac referire la Legea nr. 76/1992, care a fost abrogata expres potrivit
dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 10/1997 cu privire la
diminuarea blocajului financiar si a pierderilor din economie.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 23 mai 2001, pronuntata in Dosarul nr. 1.619/2001,
Judecatoria Resita a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. IV pct. 7 din Ordonanta Guvernului
nr. 18/1994 privind masuri pentru intarirea disciplinei financiare a agentilor
economici, cu modificarile ulterioare, exceptie ridicata de Societatea
Comerciala "R.P. Marco San Prodexim" - S.R.L. din Resita, judetul
Caras-Severin.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine, in esenta, ca
dispozitiile legale criticate sunt contrare prevederilor art. 1 alin. (3), art.
41 alin. (1), (2), (7) si (8), art. 134 alin. (2) lit. a) si b), precum si ale
art. 135 alin. (1) si (6) din Constitutie, deoarece "creeaza posibilitatea
statului de a interveni, fara drept, in raporturi juridice in care nu este
parte, care nu au fost perfectate in interesul sau, nici in contra acestor
interese, nici cu permisiunea sau garantia sa".
Judecatoria Resita, exprimandu-si opinia, ca urmare a interventiei Curtii
Constitutionale, apreciaza ca textele criticate, "instituind in plus o
raspundere contraventionala pentru faptele savarsite fara culpa",
contravin prevederilor constitutionale invocate.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea
de sesizare a Curtii Constitutionale a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, considera ca exceptia este
neintemeiata, deoarece "obligatia de repatriere a valutei, precum si
sanctiunea aplicabila in caz de nerespectare a acestei obligatii, au fost
instituite in scopul asigurarii unui interes de ordine publica, care isi
gaseste justificarea in stadiul actual de dezvoltare a economiei
romanesti".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit in cauza de judecatorul-raportor, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
IV pct. 7 din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 privind masuri pentru intarirea
disciplinei financiare a agentilor economici (publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 28 din 28 ianuarie 1994), aprobata cu modificari prin
Legea nr. 12/1995 (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 27
din 7 februarie 1995).
Textele constitutionale invocate de autorul exceptiei ca fiind incalcate
sunt urmatoarele: art. 1 alin. (3) relativ la statul de drept, art. 41 alin.
(1), (2), (7) si (8) privind protectia proprietatii private, art. 134 alin. (2)
lit. a) si b) referitor la economia de piata, precum si art. 135 alin. (1) si
(6) privind proprietatea.
I. Cu privire la constitutionalitatea pct. 7 alin. 1 si 2 al art. IV din
Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 (care prevede sanctiunile in cazul
nerespectarii termenelor de repatriere a valutei rezultate din actele de
comert) Curtea s-a pronuntat prin numeroase decizii, constatand ca aceste
dispozitii legale sunt constitutionale, in esenta, pentru urmatoarele motive:
- dispozitiile art. IV al Ordonantei Guvernului nr. 18/1994, aprobata cu
modificari prin Legea nr. 12/1995 si modificata prin Legea nr. 105/1997, nu
contravin prevederilor constitutionale cuprinse in art. 41 alin. (7), deoarece
nu se instituie "o confiscare mascata", astfel cum se sustine de
autorul exceptiei, ci se prevad masuri de consolidare a regimului valutar, de
intarire a disciplinei financiare a agentilor economici care desfasoara
activitati de import-export, prevazandu-se obligatia acestora de repatriere a
valutei, precum si sanctiuni pentru nerespectarea acestei obligatii,
nerespectare care constituie contraventie;
- conform alin. (1) al art. 41 din Constitutie "Dreptul de
proprietate, precum si creantele asupra statului, sunt garantate. Continutul si
limitele acestor drepturi sunt stabilite de lege", iar in temeiul alin.
(8) al art. 41 din Constitutie "Bunurile destinate, folosite sau rezultate
din infractiuni ori contraventii pot fi confiscate numai in conditiile
legii";
- se constata ca aceste prevederi constitutionale au fost respectate,
deoarece limitele dreptului de proprietate au fost stabilite prin lege (Legea
nr. 12/1995 prin care a fost aprobata cu modificari Ordonanta Guvernului nr.
18/1994), iar amenzile contraventionale prevazute de pct. 7 al art. IV al
ordonantei criticate sunt, de asemenea, prevazute in conditiile legii;
- se considera ca protectia proprietatii private si, respectiv, a averii
dobandite in mod licit, care nu poate fi confiscata, nu justifica utilizarea
bunurilor proprietate privata, indiferent de natura lor, pentru incalcarea unui
interes national, asa cum este cel al asigurarii disponibilitatilor valutare
necesare asigurarii obligatiilor externe de plata ale economiei (in acelasi
sens Curtea Constitutionala s-a pronuntat prin Decizia nr. 64 din 14 aprilie
1998, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 220 din 16
iunie 1998);
- dispozitiile legale criticate nu contravin nici prevederilor art. 134
alin. (1) si alin. (2) lit. a) si b) din Constitutie, ci, dimpotriva, acestea
sunt respectate, deoarece, tocmai in temeiul art. 134 alin. (2) lit. b),
"Statul trebuie sa asigure: [...] b) protejarea intereselor nationale in
activitatea economica, financiara si valutara". Aceasta obligatie
fundamentala a fost respectata de Guvern si Parlament, ordonanta criticata
avand ca scop insasi protejarea intereselor nationale prin consolidarea
regimului valutar, asigurarea disponibilitatilor valutare necesare indeplinirii
obligatiilor externe de plata ale economiei. Nici economia de piata si nici
libertatea comertului nu justifica incalcarea obligatiei de repatriere a
valutei si a termenului legal maxim de repatriere, deoarece de constituirea
fondurilor valutare depinde insasi functionarea sistemului economic, astfel
incat autonomia juridica a agentilor economici in activitatea de comert
exterior nu se poate realiza decat cu respectarea acestor obligatii.
In acest sens Curtea Constitutionala s-a pronuntat prin numeroase decizii,
ca de exemplu Decizia nr. 60 din 31 martie 1998, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 183 din 18 mai 1998, si Decizia nr. 104 din 6 iunie
2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 383 din 16
august 2000.
Intrucat nu au intervenit elemente noi de natura sa determine o schimbare a
jurisprudentei Curtii, solutia si motivarea din deciziile amintite isi
pastreaza valabilitatea si in prezenta cauza.
II. In legatura cu dispozitiile alineatului final al pct. 7 al art. IV din
ordonanta supusa controlului de constitutionalitate, Curtea constata ca acesta
face referire la Legea nr. 76/1992, lege abrogata expres prin art. 11 lit. c)
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 10/1997 cu privire la diminuarea
blocajului financiar si a pierderilor din economie (publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 72 din 22 aprilie 1997), aprobata si
modificata prin Legea nr. 151/1997 (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 172 din 28 iulie 1997). Ca urmare, in cazul depasirii termenului
prevazut de alineatul final al pct. 7 din art. IV al Ordonantei Guvernului nr.
18/1994, nu se vor mai putea aplica sanctiunile reglementate prin Legea nr.
76/1992, la care se adauga o majorare de 50%, deoarece un text legal care face
trimitere la o norma care, intre timp, a iesit din vigoare nu mai produce
efecte juridice. In consecinta, prevederile alineatului final al pct. 7 din
art. IV al Ordonantei Guvernului nr. 18/1994 nu pot constitui obiectul
controlului de neconstitutionalitate, avand in vedere ca, potrivit art. 23
alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, Curtea Constitutionala are
competenta de a decide numai asupra normelor juridice in vigoare. Prin urmare,
in temeiul alin. (6) al art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, exceptia de
neconstitutionalitate a alineatului final al pct. 7 din art. IV al Ordonantei
Guvernului nr. 18/1994 urmeaza sa fie respinsa ca fiind inadmisibila.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
alin. (3) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, cu
majoritate de voturi in ceea ce priveste dispozitiile art. IV pct. 7 alin. 1
din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
1. Respinge, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. IV pct. 7 alin. 3 din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994
privind masuri pentru intarirea disciplinei financiare a agentilor economici,
cu modificarile ulterioare, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"R.P. Marco San Prodexim" - S.R.L. din Resita, judetul Caras-Severin,
in Dosarul nr. 1.619/2001 al Judecatoriei Resita.
2. Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. IV pct.
7 alin. 1 si 2 din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 privind masuri pentru
intarirea disciplinei financiare a agentilor economici, cu modificarile
ulterioare, exceptie ridicata de acelasi autor in acelasi dosar.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 27 noiembrie 2001.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Doina Suliman