DECIZIE Nr. 330 din 16 septembrie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 30 alin.
(2) si ale art. 52 alin. (1) lit. u) si alin. (2) lit. f) din Legea nr.
521/2002 privind regimul de supraveghere si autorizare a productiei, importului
si circulatiei unor produse supuse accizelor
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 930 din 12 octombrie 2004
Ioan Vida - presedinte
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Aurelia Popa - procuror
Afrodita Laura Tutunaru - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 30 alin. (2) si ale art. 52 alin. (1) lit. u) si alin. (2) lit.
f) din Legea nr. 521/2002 privind regimul de supraveghere si autorizare a
productiei, importului si circulatiei unor produse supuse accizelor, exceptie
ridicata de Societatea Comerciala "La Terazza Comprod Service" -
S.R.L. Bucuresti in Dosarul nr. 784/2004 al Judecatoriei Sectorului 2
Bucuresti.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare a fost
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca inadmisibila, intrucat, potrivit art. 297 si art.
298 alin. (1) pct. 11 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, la data
sesizarii instantei de contencios constitutional dispozitiile legale criticate
erau abrogate.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 15 martie 2004, pronuntata in Dosarul nr. 784/2004,
Judecatoria Sectorului 2 Bucuresti a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia
de neconstitutionalitate a prevederilor art. 30 alin. (2) si ale art. 52 alin.
(1) lit. u) si alin. (2) lit. f) din Legea nr. 521/2002 privind regimul de
supraveghere si autorizare a productiei, importului si circulatiei unor produse
supuse accizelor.
Exceptia a fost ridicata de Societatea Comerciala "La Terazza Comprod
Service" - S.R.L. Bucuresti in dosarul cu numarul de mai sus, avand drept
obiect solutionarea unei plangeri contraventionale formulate in contradictoriu
cu Garda Financiara Bucuresti.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
suma supusa confiscarii este obtinuta din totalitatea valorilor reprezentand
preturile de vanzare cu amanuntul a bauturilor alcoolice comercializate fara
autorizatie. Aceste preturi erau formate din valoarea de achizitie, T.V.A. si
adaosul comercial practicat. In opinia sa numai adaosul comercial poate fi
considerat ca rezultat din savarsirea contraventiei. Confiscarea unor sume
egale cu valoarea rezultata din comercializarea produselor respective are ca
efect imputarea diferentei dintre pretul de comercializare si adaosul comercial
asupra altor venituri ale societatii, dobandite licit, cu consecinta directa a
atingerii dispozitiei constitutionale potrivit careia averea dobandita licit nu
poate fi confiscata.
Mai mult decat atat, aplicarea unei astfel de sanctiuni, nejustificat de
mare, nu face decat sa conduca societatile comerciale in cauza spre faliment,
creandu-se situatii ce reprezinta o incalcare a prevederilor art. 135 alin. (2)
lit. f) din Legea fundamentala.
Judecatoria Sectorului 2 Bucuresti opineaza ca exceptia este neintemeiata,
deoarece dispozitiile legale atacate se incadreaza in limitele de aplicare ale
art. 53 din Constitutie, republicata, prin care se reglementeaza sfera de
restrangere a exercitiului unor drepturi sau libertati.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare, incheierea de sesizare a fost
comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului
pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, potrivit art. 18^1 din Legea nr.
35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a solicitat si punctul de vedere al
institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul Romaniei apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este
inadmisibila, deoarece, potrivit art. 298 alin. (1) din Codul fiscal, Legea nr.
521/2002 privind regimul de supraveghere si autorizare a productiei, importului
si circulatiei unor produse supuse accizelor, cu modificarile si completarile
ulterioare, a fost in mod expres abrogata.
De altfel, fapta contraventionala prevazuta la art. 52 alin. (1) lit. u)
din Legea nr. 521/2002 - abrogata - nu a mai fost preluata in Codul fiscal,
deoarece astfel de autorizatii de comercializare nu se mai acorda, fiind supusa
autorizarii numai producerea de produse accizabile in cadrul antrepozitului
fiscal. Din acelasi considerent nu a fost preluata nici prevederea cuprinsa in
art. 30 alin. (2) din Legea nr. 521/2002.
Avocatul Poporului considera ca exceptia de neconstitutionalitate este
inadmisibila, intrucat, potrivit art. 297 si art. 298 alin. (1) pct. 11 din
Codul fiscal, Legea nr. 521/2002 a fost abrogata expres. Dispozitiile art. 30
alin. (2) si ale art. 52 alin. (1) lit. u) si alin. (2) lit. f) din legea
atacata nu au fost preluate in actul normativ abrogator, solutiile legislative
in materia accizelor fiind diferite fata de cele anterioare.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie,
republicata, ale art. 1 alin. (2), art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992,
republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
30 alin. (2) si ale art. 52 alin. (1) lit. u) si alin. (2) lit. f) din Legea
nr. 521/2002 privind regimul de supraveghere si autorizare a productiei,
importului si circulatiei unor produse supuse accizelor, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 571 din 2 august 2002, cu modificarile si
completarile ulterioare, care au urmatorul continut:
- Art. 30 alin. (2): "Intra, de asemenea, sub incidenta regimului de
autorizare agentii economici care comercializeaza, in sistem angro sau de
alimentatie publica, produse supuse autorizarii.";
- Art. 52 alin. (1) lit. u) si alin. (2) lit. f): "(1) Constituie
contraventii urmatoarele fapte: [...]
u) comercializarea de produse supuse autorizarii fara autorizatie sau fara
aprobarea Ministerului Finantelor Publice, dupa caz; [...]
(2) Contraventiile prevazute la alin. (1) se sanctioneaza dupa cum urmeaza:
[...]
f) cu amenda de la 1 miliard lei la 5 miliarde lei si confiscarea
produselor, iar in cazul in care acestea au fost vandute, cu confiscarea
sumelor rezultate din aceasta vanzare si, dupa caz, anularea autorizatiilor,
pentru cele prevazute la lit. f), i), j) si u)."
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate sustine ca prin dispozitiile
legale criticate sunt incalcate prevederile constitutionale ale art. 44 alin.
(1) teza intai, alin. (8) si alin. (9) referitoare la dreptul de proprietate
privata si ale art. 135 alin. (2) lit. f) referitoare la economia de piata.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca, la data
sesizarii instantei de contencios constitutional, dispozitiile art. 30 alin.
(2) si ale art. 52 alin. (1) lit. u) si alin. (2) lit. f) din Legea nr.
521/2002 privind regimul de supraveghere si autorizare a productiei, importului
si circulatiei unor produse supuse accizelor erau abrogate potrivit art. 297 si
art. 298 alin. (1) pct. 11 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 927 din 23 decembrie
2003.
Prin urmare, in conformitate cu dispozitiile art. 29 alin. (1) din Legea
nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale,
republicata, potrivit carora Curtea nu se poate pronunta decat asupra
dispozitiilor dintr-o lege sau ordonanta in vigoare, exceptia este
inadmisibila.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, republicata, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al
art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca inadmisibila exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 30 alin. (2) si ale art. 52 alin. (1) lit. u) si alin. (2) lit. f) din
Legea nr. 521/2002 privind regimul de supraveghere si autorizare a productiei,
importului si circulatiei unor produse supuse accizelor, exceptie ridicata de
Societatea Comerciala "La Terazza Comprod Service" - S.R.L. Bucuresti
in Dosarul nr. 784/2004 al Judecatoriei Sectorului 2 Bucuresti.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 16 septembrie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Afrodita Laura Tutunaru