DECIZIE Nr. 328 din 11 septembrie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. III alin.
(1) lit. a) din Legea nr. 169/1997 pentru modificarea si completarea Legii
fondului funciar nr. 18/1991
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 786 din 7 noiembrie 2003

Costica Bulai - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Florentina Balta - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. III alin. (1) lit. a) din Legea nr. 169/1997 pentru modificarea si
completarea Legii fondului funciar nr. 18/1991, exceptie ridicata de George
Varlan in Dosarul nr. 8.148/2002 al Judecatoriei Focsani.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei ca
neintemeiata, aratand ca asupra constitutionalitatii textelor ce fac obiectul
exceptiei Curtea s-a mai pronuntat, respingand exceptia.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 24 martie 2003, pronuntata in Dosarul nr. 8.148/2002,
Judecatoria Focsani a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. III alin. (1) lit. a) din Legea nr.
169/1997 pentru modificarea si completarea Legii fondului funciar nr. 18/1991,
exceptie ridicata de George Varlan.
In motivarea exceptiei se sustine ca textele legale criticate contravin principiului
neretroactivitatii legii consacrat de art. 15 alin. (2) din Constitutie,
deoarece sanctiunea nulitatii reglementata de acestea vizeaza si actele
incheiate anterior intrarii in vigoare a legii.
Instanta de judecata considera ca dispozitiile legale criticate sunt in
deplina concordanta cu textele constitutionale invocate de autorul exceptiei.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului
si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate. De asemenea, in conformitate cu dispozitiile art. 18^1
din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a solicitat punctul de
vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Presedintele Camerei Deputatilor, in punctul sau de vedere, considera ca
dispozitiile art. III alin. (1) lit. a) din Legea nr. 169/1997 sunt
constitutionale, intrucat ele nu fac decat sa constate nulitatea actelor
juridice incheiate cu nerespectarea legii in vigoare la acea data.
Guvernul, in punctul sau de vedere, arata ca dispozitiile legale criticate
nu fac decat sa precizeze inca o data sanctiunea nulitatii actelor incheiate cu
incalcarea unor norme imperative. Pentru a exista retroactivitate ar trebui ca
legea noua sa se aplice situatiilor juridice anterioare intrarii sale in
vigoare. In consecinta, apreciaza ca textele legale criticate sunt
constitutionale, invocand in acest sens jurisprudenta Curtii, care, prin
Decizia nr. 392/1997, a constatat ca aceste dispozitii sunt constitutionale.
Avocatul Poporului apreciaza, de asemenea, ca textul de lege criticat nu
face decat sa constate nulitatea actelor juridice incheiate cu nerespectarea
legii in vigoare la acea data. In consecinta, considera ca aceste dispozitii
sunt constitutionale.
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei
Deputatilor, Guvernului si Avocatului Poporului, raportul intocmit de
judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144
lit. c) din Constitutie, precum si celor ale art. 1 alin. (1), art. 2, 3, 12 si
23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Exceptia are ca obiect dispozitiile art. III alin. (1) lit. a) din Legea
nr. 169/1997 pentru modificarea si completarea Legii fondului funciar nr.
18/1991, al caror continut este urmatorul:
"Art. III. - (1) Sunt lovite de nulitate absoluta, potrivit dispozitiilor
legislatiei civile aplicabile la data incheierii actului juridic, urmatoarele
acte emise cu incalcarea prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991:
a) actele de reconstituire sau de constituire a dreptului de proprietate,
in favoarea persoanelor fizice care nu erau indreptatite, potrivit legii, la
astfel de reconstituiri sau constituiri;"
Textul constitutional invocat in sustinerea exceptiei este cel al art. 15
alin. (2), potrivit caruia: "Legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia
legii penale mai favorabile."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca aceasta
este neintemeiata, urmand a fi respinsa.
Dispozitiile legale criticate prevad ca sunt lovite de nulitate absoluta,
potrivit legislatiei civile aplicabile la data incheierii actului juridic,
printre altele, actele de reconstituire sau de constituire a dreptului de
proprietate emise cu incalcarea prevederilor Legii fondului funciar nr.
18/1991, in favoarea persoanelor fizice care nu erau indreptatite la asemenea
reconstituiri sau constituiri.
Aceste dispozitii nu aduc nici o noutate din punct de vedere legislativ;
ele nu fac decat sa precizeze inca o data sanctiunea nulitatii actelor
translative de proprietate incheiate cu incalcarea unor norme legale
imperative. Or, cum un act nul nu poate produce efecte, el fiind desfiintat de
la data incheierii, asemenea acte nu au putut sa constituie temeiuri ale
dobandirii valabile a dreptului de proprietate. Pentru a exista retroactivitate
ar fi trebuit ca noua reglementare sa se aplice situatiilor juridice anterioare
intrarii sale in vigoare. In cazul de fata insa sanctiunea este aceeasi, astfel
incat continuitatea reglementarii exclude, prin ipoteza, retroactivitatea celei
noi.
In consecinta, prevederile art. III alin. (1) lit. a) din Legea nr.
169/1997, care constata o nulitate preexistenta, nu contravin principiului
neretroactivitatii legii prevazut la art. 15 alin. (2) din Constitutie.
De altfel, asupra constitutionalitatii dispozitiilor ce fac obiectul
exceptiei de fata Curtea s-a mai pronuntat, statuand prin Decizia nr. 296 din 6
noiembrie 2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 39
din 21 ianuarie 2002, ca aceste dispozitii sunt constitutionale.
Atat considerentele, cat si solutia din aceasta decizie sunt valabile si in
cauza de fata, neintervenind elemente noi care sa determine o reconsiderare a
jurisprudentei Curtii.
Fata de cele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si
al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art. 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. III alin.
(1) lit. a) din Legea nr. 169/1997 pentru modificarea si completarea Legii
fondului funciar nr. 18/1991, exceptie ridicata de George Varlan in Dosarul nr.
8.148/2002 al Judecatoriei Focsani.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 11 septembrie 2003.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. COSTICA BULAI
Magistrat asistent,
Maria Bratu