Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

Decizia Nr.326 din 25.06.2013

referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 13 alin. (1) din Legea nr. 285/2010 privind salarizarea în anul 2011 a personalului plătit din fonduri publice
ACT EMIS DE: Curtea Constitutionala
ACT PUBLICAT ÎN MONITORUL OFICIAL NR. 454 din 24 iulie 2013





Augustin Zegrean - preşedinte
Valer Dorneanu - judecător
Petre Lăzăroiu - judecător
Mircea Ştefan Minea - judecător
Daniel Marius Morar - judecător
Iulia Antoanella Motoc - judecător
Mona-Maria Pivniceru - judecător
Puskás Valentin Zoltán - judecător
Tudorel Toader - judecător
Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent

Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Simona Ricu.Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 13 alin. (1) din Legea nr. 285/2010 privind salarizarea în anul 2011 a personalului plătit din fonduri publice, excepţie ridicată de Tudor Toma, Petrică Ştefan, Vasile A. Borjog, Cornel Cristinel Ispas, Vasile Bitan, Dorel Ilinca, Ştefan Lăzărescu, Ion I. Gheorghe, Mihai Barlog, Gheorghe Nicolae, Florin Mihai, Florin Voicila, Marin Dinu, Constantin Stancu, Gheorghe Manolache şi Marin Burtan în Dosarul nr. 1.581/120/2012 al Tribunalului Dâmboviţa - Secţia civilă şi care constituie obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 248D/2013.La apelul nominal se prezintă autorii excepţiei, prin avocatul Virgil Pătraşcu, precum şi personal Vasile A. Borjog, Cornel Cristinel Ispas, Vasile Bitan şi Dorel Ilinca. Lipsesc părţile Ministerul Administraţiei şi Internelor şi Inspectoratul Judeţean de Poliţie Dâmboviţa, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele acordă cuvântul reprezentantului autorilor excepţiei, care solicită admiterea acesteia. În acest sens, arată că, prin intrarea în vigoare a dispoziţiilor de lege criticate, s-a realizat o discriminare între persoanele care au putut beneficia de ajutoare sau, după caz, indemnizaţii la ieşirea la pensie, retragere, încetarea raporturilor de serviciu ori la trecerea în rezervă potrivit reglementărilor anterioare acestor dispoziţii şi cele care, în temeiul art. 13 alin. (1) din Legea nr. 285/2010, nu au mai putut beneficia de aceste drepturi.Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată. Astfel, arată că legiuitorul, având în vedere interesul general, poate să suspende plata unor drepturi salariale. În acelaşi sens, aminteşte cele reţinute de Curtea Europeană a Drepturilor Omului în Decizia din 6 decembrie 2011, pronunţată în cauzele Mihăieş contra României şi Senteş contra României.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:Prin Încheierea din 12 martie 2013, pronunţată în Dosarul nr. 1.581/120/2012, Tribunalul Dâmboviţa - Secţia civilă a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 13 alin. (1) din Legea nr. 285/2010 privind salarizarea în anul 2011 a personalului plătit din fonduri publice.Excepţia a fost ridicată de Tudor Toma, Petrică Ştefan, Vasile A. Borjog, Cornel Cristinel Ispas, Vasile Bitan, Dorel Ilinca, Ştefan Lăzărescu, Ion I. Gheorghe, Mihai Barlog, Gheorghe Nicolae, Florin Mihai, Florin Voicila, Marin Dinu, Constantin Stancu, Gheorghe Manolache şi Marin Burtan cu prilejul soluţionării unei acţiuni civile având ca obiect „drepturi băneşti“.În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorii acesteia susţin, în esenţă, că art. 13 alin. (1) din Legea nr. 285/2010, care suspendă în anul 2011 aplicarea dispoziţiilor legale referitoare la acordarea unor ajutoare sau indemnizaţii cu ocazia retragerii, încetării raporturilor de serviciu ori trecerii în rezervă a personalului plătit din fonduri publice, are ca efect pierderea acestor drepturi pentru totdeauna, acestea fiind acordate doar o singură dată, cu ocazia pensionării, retragerii ori trecerii în rezervă şi numai în anul în care are loc acest eveniment. Astfel, aceste persoane sunt discriminate în raport cu cele care în anul 2010 au primit aceste drepturi. De asemenea, consideră că nu au fost respectate condiţiile constituţionale ale art. 53 referitoare la restrângerea exerciţiului unor drepturi sau libertăţi.Tribunalul Dâmboviţa - Secţia civilă consideră că excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiată.În conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.Guvernul, invocând cele reţinute de Curtea Constituţională prin Decizia nr. 1.576/2011, apreciază că excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiată.Avocatul Poporului consideră că prevederile de lege criticate sunt constituţionale, aplicându-se fără nicio discriminare personalului militar, poliţiştilor ori funcţionarilor publici cu statut special din sistemul administraţiei penitenciare prevăzuţi în ipoteza normei. În plus, soluţia impusă de legiuitor se încadrează în coordonatele constituţionale impuse de exigenţele art. 53 din Constituţie, fiind determinată de situaţia economică gravă de natură a afecta întregul sistem economic şi financiar al statului.Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.CURTEA,examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, susţinerile reprezentantului autorilor excepţiei, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 13 alin. (1) din Legea nr. 285/2010 privind salarizarea în anul 2011 a personalului plătit din fonduri publice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 878 din 28 decembrie 2010, dispoziţii potrivit cărora „În anul 2011, dispoziţiile legale privind acordarea ajutoarelor sau, după caz, indemnizaţiilor la ieşirea la pensie, retragere, încetarea raporturilor de serviciu ori la trecerea în rezervă nu se aplică.“Autorul excepţiei de neconstituţionalitate consideră că dispoziţiile de lege criticate contravin următoarelor texte din Constituţie: art. 16 alin. (1) referitor la egalitatea în drepturi a cetăţenilor şi art. 53 referitor la restrângerea exerciţiului unor drepturi sau libertăţi.Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constată că autorii excepţiei de neconstituţionalitate critică dispoziţiile art. 13 alin. (1) din Legea nr. 285/2010 din perspectiva unei pretinse inegalităţi de tratament juridic între persoanele care s-au pensionat, s-au retras, au încetat raporturile de serviciu ori au trecut în rezervă în perioade diferite, respectiv în perioada anterioară intrării în vigoare a acestei legi, pe de o parte, şi perioada ulterioară acestei date, de cealaltă parte. În acest sens, autorii excepţiei arată că persoanele aflate în prima ipoteză au beneficiat de indemnizaţiile ori ajutoarele acordate cu prilejul încetării raporturilor de muncă sau de serviciu, în timp ce persoanele aflate în cea de-a doua ipoteză, cea a textului de lege criticat, nu mai beneficiază de aceste drepturi.În jurisprudenţa sa, Curtea Constituţională a arătat însă că situaţia diferită în care se găsesc persoanele în funcţie de aplicarea principiului tempus regit actum nu poate fi considerată ca fiind contrară dispoziţiilor constituţionale referitoare la egalitatea în drepturi a cetăţenilor. În acest sens, Curtea a statuat prin Decizia nr. 70 din 18 februarie 2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 211 din 1 aprilie 2003, că „nu se poate reţine încălcarea principiului constituţional al egalităţii cetăţenilor în faţa legii şi a autorităţilor publice, întrucât cele două categorii de pensionari, supuse unor regimuri juridice diferite, nu se află într-o situaţie identică, de natură să justifice aplicarea unui tratament egal. Contrar celor susţinute de autorul excepţiei, data pensionării, anterioară sau ulterioară intrării în vigoare a noii reglementări în materie, generează situaţii juridice diferite, care impun şi justifică un tratament juridic diferenţiat.“De asemenea, prin Decizia nr. 861 din 28 noiembrie 2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 45 din 22 ianuarie 2007, Curtea a reţinut că „situaţia diferită în care se află cetăţenii în funcţie de reglementarea aplicabilă potrivit principiului tempus regit actum nu poate fi privită ca o încălcare a dispoziţiilor constituţionale care consacră egalitatea în faţa legii şi a autorităţilor publice, fără privilegii şi discriminări.“În ceea ce priveşte critica de neconstituţionalitate referitoare la încălcarea art. 53 din Constituţie, Curtea constată că acest text constituţional se referă la restrângerea exerciţiului unor drepturi ori libertăţi fundamentale. Ajutoarele ori indemnizaţiile la care se referă, însă, art. 13 alin. (1) din Legea nr. 285/2010 nu fac parte din această categorie de drepturi, astfel că legiuitorul este liber să dispună cu privire la conţinutul, limitele şi condiţiile de acordare a acestora, precum şi să dispună diminuarea ori chiar încetarea acordării acestora, fără a fi necesară întrunirea condiţiilor stabilite de art. 53 din Legea fundamentală.De altfel, în acelaşi sens s-a pronunţat Curtea Constituţională şi prin Decizia nr. 1.576 din 7 decembrie 2011, când, analizând obiecţia de neconstituţionalitate a Legii privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 80/2010 pentru completarea art. 11 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 37/2008 privind reglementarea unor măsuri financiare în domeniul bugetar, a statuat că indemnizaţiile acordate cu prilejul ieşirii la pensie, retragerii, încetării raporturilor de serviciu ori trecerii în rezervă „reprezintă beneficii acordate anumitor categorii socioprofesionale în virtutea statutului special al acestora, fără a avea însă un temei constituţional“.Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,CURTEA CONSTITUŢIONALĂÎn numele legiiDECIDE:Respinge, ca neîntemeiată, excepţia de neconstituţionalitate ridicată de Tudor Toma, Petrică Ştefan, Vasile A. Borjog, Cornel Cristinel Ispas, Vasile Bitan, Dorel Ilinca, Ştefan Lăzărescu, Ion I. Gheorghe, Mihai Barlog, Gheorghe Nicolae, Florin Mihai, Florin Voicila, Marin Dinu, Constantin Stancu, Gheorghe Manolache şi Marin Burtan în Dosarul nr. 1.581/120/2012 al Tribunalului Dâmboviţa - Secţia civilă şi constată că dispoziţiile art. 13 alin. (1) din Legea nr. 285/2010 privind salarizarea în anul 2011 a personalului plătit din fonduri publice sunt constituţionale în raport cu criticile formulate.Definitivă şi general obligatorie.Decizia se comunică Tribunalului Dâmboviţa - Secţia civilă care a sesizat Curtea Constituţională şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.Pronunţată în şedinţa din data de 25 iunie 2013.PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALEAUGUSTIN ZEGREANMagistrat-asistent,Patricia Marilena Ionea



COMENTARII la Decizia 326/2013

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 326 din 2013
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Hotărârea 1186 2000
    in proiectul de norme metidologice pentru contract 2015 la 16 pct.34 nu se face precizarea daca in evidenta medicului gastroenterology mai raman in evidenta pentru monitorizare si tratament raman si pacientii cu -HEPATITA NON RESPONDER LA TRATAMENTUL ANTIVIRAL URMARITE SI MONITORIZATE LUNAR PENTRU ALTE TRATAMENTE. -HEPATITELE VIRALE IN CURS DE EVALUARE SI STABILIREA TRATAMENTULUI. -HEPATITELE VIRALE SI CIROZELE HEPATICE, FARAINDICATII DE TRATAMENT ANTI VIRAL -SCHEMA ACTUALA- PENTRU MONITORIZARE SI TRATAMENT
ANONIM a comentat Decretul 346 2015
    Bună ziua, Acest lucru este de a informa publicul larg că doamna Sonia Morgan, un creditor împrumut privat are deschide o oportunitate financiar pentru toată lumea care are nevoie de orice help.We financiar da împrumut la rata dobânzii de 2% pentru persoane fizice, firme si companii sub o termeni clari și ușor de înțeles și ne in contact prin e-mail la (mrssoniamorgan@gmail.com)
ANONIM a comentat Legea 1 2015
    Bună ziua, Acest lucru este de a informa publicul larg că doamna Sonia Morgan, un creditor împrumut privat are deschide o oportunitate financiar pentru toată lumea care are nevoie de orice help.We financiar da împrumut la rata dobânzii de 2% pentru persoane fizice, firme si companii sub o termeni clari și ușor de înțeles și ne in contact prin e-mail la (mrssoniamorgan@gmail.com)
ANONIM a comentat Ordin 633 2008
    care este norma pentru hartie igienica ordin 633/2008
ANONIM a comentat Decretul 463 2014
    bun venit Sunteți într-o situație financiară dificilă, sau aveți nevoie de un împrumut pentru a plăti împrumut de afaceri, în scopul de a plăti taxe sau plata facturilor, împrumuturi pentru a finanța educația lor? Va oferim toate tipurile de împrumut la o rată a dobânzii foarte scăzută de 2%, va rugam sa ne contactati astăzi și nu piardă timp. Cu Stimă, MR Elliza EMAIL: ellizafinance@yahoo.com
ANONIM a comentat Ordin 525 2014
    Bună ziua, Ai nevoie de un împrumut? părțile interesate trebuie să contacteze Goldsmith companie de împrumut astăzi, Creditor E-mail: goldsmithloancompany24@gmail.com Oferim împrumuturi private, comerciale și personale cu rata anuală a dobânzii foarte minim la nivelul de 2% timp de 1 an la 50 ani perioada de rambursare durată în toate părțile lumii. Ne da împrumuturi de la $ 5,000.00 $ 100,000,000.00. Împrumuturile noastre sunt bine asigurate pentru securitate maximă este prioritatea noastră, pierzi dormi la noapte griji cum să obțineți un creditor împrumut legit? Ai musca unghiile la rapid? În loc de a bate le contactati agentia de credit domnul Goldsmith astăzi (servicii de împrumut) Acum, specialiștii de creditare care ajuta opri istorie de credit Bad, pentru a descoperi solutia castigatoare care este misiunea noastră. Părțile interesate trebuie să contacteze compania prin e-mail pentru mai multe informații: Lender E -mail: goldsmithloancompany24@gmail.com Nume de creditor: Dl. Goldsmith Completeaza formularul de cerere de mai jos: APLICARE DETALII Numele solicitantului: _________ Sex: _________ Adresa: ________ Țara: _______ Suma necesară ca împrumut: _________ Împrumut Durata: ________ Scop pentru împrumut: _________ Telefon Mobil: ______ Mai departe de Kin: ______ Ocupatia: ______ contacte email: ============================ Așteptați răspunsul dumneavoastră de urgență în scurt timp. Salutări, Dl Goldsmith.
ANONIM a comentat Decretul 463 2014
    Buna Ziua, Sunt domnul Maurice un certificat, reputație, legitimă și un creditor bani acreditat. Am împrumut bani pentru a persoanelor care au nevoie de asistență financiară. Ai un credit rău sau vă aflați în nevoie de bani pentru a plăti facturile? Vreau să folosesc acest mediu pentru a vă informa că am oferi asistență beneficiar de fiabile ca vom fi bucurosi sa va oferim un împrumut la rata dobânzii de 2%. Contact Email: mauricefinance@hotmail.com
ANONIM a comentat Decretul 463 2014
    Ai nevoie de un împrumut? Cautati finanțe? Cautati un împrumut pentru a mări afacerea ta? Cred că am ajuns la locul potrivit. Va oferim credite la dobânzi mici. Cei interesati pot rugam sa ne contactati Pentru răspuns imediat la cererea dvs., Va rugam sa răspundeți la acest e-mail de mai jos doar: (anitacoleloanservice@outlook.com) Te rog, dă-ne următoarele informații, dacă interesat. 1) Numele complet: ......... 2) Sex: ......... 3) Împrumuturi necesar: ......... 4) Împrumut Durata: ......... 5) Țara: ......... 6) Domiciliu: ......... 7) numarul de telefon mobil: ......... 8) Venitul lunar: ..................... 9) Ocupatia: ........................... 10) Actul de identitate ....................... Ce site-ai făcut aici despre noi ..................... Multumesc. (anitacoleloanservice@outlook.com)
ANONIM a comentat Legea 1 2015
    Ai nevoie de un împrumut? Cautati financiar? Cautati un împrumut pentru a crește afacerea ta? Cred că ai ajuns la locul potrivit. Va oferim credite la dobânzi mici. Cei interesati pot rugam sa ne contactati Răspunde imediat la cererea dumneavoastră, vă rog răspundeți la acest e-mail de mai jos numai anitacoleloanservice@outlook.com Împrumut formularul de cerere: Numele Complet: ......................... ...... Țara: ...................... ................... Sate / Județul: ................ .................. Căsătorie Stare: ....................... ............. Sex ........................................... Varsta: .......................... .............. Numere de telefon: ...................... ............. Suma necesară: ....................... Ocupatia: ................... Durata de împrumut: ..................... Venitul lunar: ....................... Scopul creditului: ......................... Esti cere un împrumut înainte de: ....................... Când este necesar: ....................... Cum ați auzit despre noi ............ Adresa dvs. de e-mail: ....................... Înțelegi engleză ..................... Sper să aud de la tine în curând Mulțumesc Toate Cele Bune
ANONIM a comentat Hotărârea 190 1984
    Buna ziua,am nevoie de ceva informatii privitor la evaporarea vopselilor si a altor cazuri de pierderi pentru a achita impozit mai putin statului MS anticipat astept cu nerabdare
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 326/2013
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu