DECIZIE Nr. 326 din 14 iunie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 69.1 din
Regulamentul de transport pe caile ferate din Romania, aprobat prin Ordonanta
Guvernului nr. 7/2005
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 762 din 22 august 2005

Ioan Vida - presedinte
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Florentina Balta - procuror
Benke Karoly - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 41/1997 privind aprobarea
Regulamentului de transport pe caile ferate din Romania, exceptie ridicata de
Societatea Comerciala "Termoelectrica" - S.A. Bucuresti in Dosarul
nr. 4.084/2004 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a VI-a comerciala.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din data de 9 iunie 2005, fiind
consemnate in incheierea din acea data, cand Curtea, avand nevoie de timp
pentru a delibera, in conformitate cu dispozitiile art. 57 din Legea nr.
47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, a amanat
pronuntarea pentru data de 14 iunie 2005.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 8 februarie 2005, pronuntata in Dosarul nr. 4.084/2004,
Tribunalul Bucuresti - Sectia a VI-a comerciala a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 din
Ordonanta Guvernului nr. 41/1997 privind aprobarea Regulamentului de transport
pe caile ferate din Romania, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"Termoelectrica" - S.A. Bucuresti intr-o cauza avand ca obiect
solutionarea unei actiuni prin care se solicita obligarea autorului exceptiei
la plata penalitatilor pentru executarea cu intarziere a platii unor prestatii
de transport.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca este
neconstitutional textul "art. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 41/1997 [...]
prin care s-a aprobat Regulamentul de transport pe caile ferate din Romania,
regulament care, prin prevederile art. 93.1, coroborate cu art. 87.1 si art.
87.2, este contrar normelor constitutionale", intrucat creeaza "un
privilegiu nepermis" operatorului de transport feroviar. Se sustine in
acest sens ca, potrivit reglementarilor legale criticate, "termenul de
actiune al caii ferate [contra beneficiarilor transportului efectuat] este de 3
ani, in timp ce termenul de prescriptie a dreptului la actiune [...] contra
caii ferate este de 1 an". Tot astfel, autorul exceptiei arata ca art. 58
din Conventia cu privire la transporturile internationale feroviare prevede ca
"termenul de introducere a actiunilor judecatoresti impotriva caii ferate,
cat si actiunile acesteia impotriva expeditorilor si destinatarilor este de un
an". In consecinta, se apreciaza ca "atat reclamanta, cat si parata
sunt persoane juridice de drept privat roman si trebuie sa se bucure de o
protectie egala din partea legii si sub aspectul termenului special de
prescriptie a dreptului la actiune". Totodata, se considera ca, in
conformitate cu "principiul simetriei obligatiilor si din ratiuni de
egalitate de tratament juridic [...], termenul special de prescriptie a
dreptului de actiune de 1 an izvorat din contractul de transport trebuie sa fie
aplicabil si actiunilor caii ferate contra
expeditorului/destinatarului/beneficiarului". In consecinta, se considera
a fi incalcate prevederile art. 16 alin. (1) si (2) si ale art. 44 alin. (2)
din Constitutie. De asemenea, se mai sustine ca textul criticat incalca
dispozitiile art. 7 din Declaratia Universala a Drepturilor Omului si ale art.
26 din Pactul international privind drepturile civile si politice ale omului.
Totodata, in sustinerea exceptiei autorul acesteia invoca si Decizia Curtii
Constitutionale nr. 1 din 8 februarie 1994 prin care s-a stabilit ca
"liberul acces la justitie se realizeaza numai in respectul egalitatii
cetatenilor in fata legii si a autoritatilor publice, astfel incat orice
excludere care ar avea semnificatia incalcarii egalitatii de tratament juridic
este neconstitutionala".
Tribunalul Bucuresti - Sectia a VI-a comerciala considera ca exceptia de
neconstitutionalitate ridicata este neintemeiata. In argumentarea acestei
opinii instanta arata ca "institutia prescriptiei dreptului la actiune si
termenele in raport cu care se calculeaza aceasta nu poate fi considerata o
incalcare a accesului liber la justitie, ci o expresie a ordinii de drept care
presupune finalizarea raporturilor juridice dintre parti intr-un termen
rezonabil".
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Presedintele Camerei Deputatilor apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate ridicata este neintemeiata. In argumentarea acestui punct
de vedere se arata ca instituirea unui termen de prescriptie special,
derogatoriu de la dreptul comun in materia prescriptiei extinctive, este un
atribut al legiuitorului si nu reprezinta o incalcare a dispozitiilor art. 16
alin. (2) si ale art. 44 alin. (2) din Constitutie. De asemenea, se considera
ca instituirea unui asemenea termen este "determinata de necesitatea
finalizarii, cu celeritate, a anumitor situatii juridice [si] constituie o
expresie a ordinii de drept, care presupune transarea raporturilor juridice
intr-un termen rezonabil".
Totodata, se arata ca un asemenea termen special de prescriptie a fost
prevazut datorita "specificului normelor cu privire la drepturile,
obligatiile si raspunderile administratorului si gestionarilor infrastructurii
feroviare, ale operatorilor de transport feroviar si ale beneficiarilor
transporturilor efectuate pe caile ferate din Romania".
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata este
neintemeiata, intrucat instituirea unui termen de prescriptie special "nu
reprezinta o incalcare a Constitutiei, ci o norma speciala care deroga de la
cea generala in materia prescriptiei extinctive". Totodata, Guvernul
apreciaza ca "aplicarea principiului simetriei [in cauza de fata] nu are
nici un argument valid care ar putea sa o faca aplicabila in contextul
dat".
Avocatul Poporului apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata
este inadmisibila, intrucat dispozitiile legale criticate au fost abrogate prin
art. 3 din Ordonanta Guvernului nr. 7/2005 pentru aprobarea Regulamentului de transport
pe caile ferate din Romania. In consecinta, se considera ca, "in
conditiile in care textul de lege criticat pentru neconstitutionalitate a fost
abrogat, sunt incidente dispozitiile art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
potrivit carora Curtea Constitutionala se pronunta numai asupra exceptiilor de
neconstitutionalitate avand ca obiect dispozitii legale in vigoare".
Totodata, in acest sens sunt invocate deciziile Curtii Constitutionale nr. 44
din 23 martie 1999 si nr. 331 din 3 decembrie 2002.
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei
Deputatilor, Guvernului si Avocatului Poporului, raportul intocmit de
judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si celor ale art. 1
alin. (2) si ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, astfel cum a fost formulat, il
constituie dispozitiile art. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 41/1997 privind
aprobarea Regulamentului de transport pe caile ferate din Romania, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 220 din 29 august 1997. Curtea
observa ca in realitate, asa cum rezulta din motivarea exceptiei, autorul
acesteia contesta constitutionalitatea dispozitiilor art. 93.1 din Regulamentul
de transport pe caile ferate din Romania, astfel cum a fost aprobat prin
Ordonanta Guvernului nr. 41/1997.
Anterior sesizarii Curtii Constitutionale, Ordonanta Guvernului nr. 41/1997
a fost abrogata prin dispozitiile art. 3 din Ordonanta Guvernului nr. 7/2005
pentru aprobarea Regulamentului de transport pe caile ferate din Romania,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 101 din 31 ianuarie
2005. Curtea retine insa ca solutia legislativa initiala, cuprinsa in art. 93.1
din regulament, a fost conservata si preluata de dispozitiile art. 69.1 din
regulamentul aprobat prin aceasta din urma ordonanta. In consecinta, potrivit
jurisprudentei sale, prin prezenta decizie Curtea urmeaza a se pronunta cu
privire la constitutionalitatea acestui text legal, care are urmatorul cuprins:
"69.1. Actiunea izvorata din contractul de transport se prescrie in termen
de un an."
Textele constitutionale expres invocate in sustinerea exceptiei sunt cele
ale art. 16 alin. (1) si (2), precum si cele ale art. 44 alin. (2). Curtea
retine ca, desi autorul exceptiei invoca in sustinerea acesteia textul intreg
al art. 44 alin. (2) din Constitutie, in realitate din motivarea formulata
rezulta ca acesta se refera numai la teza intai a textului. De asemenea, Curtea
observa ca autorul exceptiei face referire in sustinerea exceptiei si la
principiul liberului acces la justitie, astfel incat Curtea urmeaza a retine in
analiza sa ca fiind invocate in sustinerea criticii de neconstitutionalitate si
dispozitiile art. 21 alin. (1) - (3) din Constitutie.
Dispozitiile constitutionale invocate in sustinerea exceptiei au urmatorul
cuprins:
- Art. 16 alin. (1) si (2): "(1) Cetatenii sunt egali in fata legii si
a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.
(2) Nimeni nu este mai presus de lege.";
- Art. 21 alin. (1) - (3): "(1) Orice persoana se poate adresa
justitiei pentru apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale
legitime.
(2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept.
(3) Partile au dreptul la un proces echitabil si la solutionarea cauzelor
intr-un termen rezonabil.";
- Art. 44 alin. (2) teza intai: "Proprietatea privata este garantata
si ocrotita in mod egal de lege, indiferent de titular."
Totodata, Curtea constata ca, astfel cum rezulta din motivarea exceptiei de
neconstitutionalitate, in sustinerea acesteia sunt invocate si prevederile art.
7 teza intai din Declaratia Universala a Drepturilor Omului, ale art. 26 teza
intai din Pactul international privind drepturile civile si politice ale
omului, ratificat prin Decretul nr. 212/1974, publicat in Buletinul Oficial,
Partea I, nr. 146 din 20 noiembrie 1974, si ale art. 58 pct. 1 teza intai din
Apendicele B la Conventia cu privire la transporturile internationale feroviare
din 9 mai 1980, ratificata prin Decretul nr. 100/1983, publicat in Buletinul
Oficial, Partea I, nr. 23 din 1 aprilie 1983, aceste texte avand urmatorul
cuprins:
- Art. 7 teza intai din Declaratia Universala a Drepturilor Omului:
"Toti oamenii sunt egali in fata legii si au, fara nici o deosebire,
dreptul la o egala protectie a legii.";
- Art. 26 teza intai din Pactul international privind drepturile civile si
politice ale omului: "Toate persoanele sunt egale in fata legii si au,
fara discriminare, dreptul la o ocrotire egala din partea legii.";
- Art. 58 pct. 1 teza intai din Apendicele B la Conventia cu privire la
transporturile internationale feroviare: "Actiunea izvorata din contractul
de transport se prescrie prin trecerea unui an."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea retine
urmatoarele:
In esenta, autorul exceptiei sustine ca dispozitiile legale criticate
instituie un termen special de prescriptie a dreptului la actiune in favoarea
operatorului de transport feroviar, ceea ce este de natura a incalca
principiile egalitatii, liberului acces la justitie si garantarii proprietatii
private.
Curtea retine ca, in sine, textul legal criticat nu contine masuri de
natura a incalca dispozitiile art. 16 alin. (1) din Constitutie, acesta
prevazand doar ca actiunea izvorata din contractul de transport se prescrie in
termen de un an, text care, de altfel, preia in mod identic prevederile art. 58
pct. 1 teza intai din Apendicele B la Conventia cu privire la transporturile
internationale feroviare din 9 mai 1980.
Curtea constata insa ca invocarea de catre autorul exceptiei a unei anumite
practici contradictorii a instantelor judecatoresti cu privire la aplicarea
textului art. 69.1 din Regulamentul de transport pe caile ferate din Romania nu
este relevanta sub aspectul controlului de constitutionalitate. Aceasta
deoarece, potrivit prevederilor art. 2 alin. (2) din Legea nr. 47/1992 privind
organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, instanta de contencios
constitutional realizeaza un "control de constitutionalitate a legilor si
altor acte normative" si, in consecinta, nu poate controla interpretarea
si aplicarea data de instantele judecatoresti textelor de lege. Curtea retine
ca, in conformitate cu dispozitiile art. 126 alin. (3) din Constitutie,
"Inalta Curte de Casatie si Justitie asigura interpretarea si aplicarea
unitara a legii de catre celelalte instante judecatoresti, potrivit competentei
sale", ceea ce, coroborat cu prevederile art. 329 din Codul de procedura
civila, referitoare la recursul in interesul legii, nu poate duce decat la concluzia
ca este de competenta exclusiva a Inaltei Curti de Casatie si Justitie sa
asigure interpretarea si aplicarea unitara a legii de catre toate instantele
judecatoresti.
Curtea constata ca dispozitiile art. 69.1 din Regulamentul de transport pe
caile ferate din Romania, aprobat prin Ordonanta Guvernului nr. 7/2005, nu
incalca prevederile art. 21 alin. (1) - (3) din Constitutie, intrucat
stabilirea unor conditionari pentru introducerea actiunilor in justitie nu
constituie o incalcare a dreptului la liberul acces la justitie si la un proces
echitabil. In acest sens, prin Decizia Plenului Curtii Constitutionale nr. 1
din 8 februarie 1994, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
69 din 16 martie 1994, s-a statuat ca judecatorul "<<spune dreptul>>
[...], dar numai in formele si in conditiile procedurale instituite de lege. Pe
cale de consecinta, legiuitorul poate institui, in considerarea unor situatii
deosebite, reguli speciale de procedura, ca si modalitatile de exercitare a
drepturilor procedurale, principiul liberului acces la justitie presupunand
posibilitatea neingradita a celor interesati de a utiliza aceste proceduri, in
formele si in modalitatile instituite de lege".
De altfel, si jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor Omului a statuat
ca dreptul de acces la justitie nu este absolut, "ci este un drept ce
poate fi supus unor limitari aduse implicit, cu exceptia restrangerilor care
aduc atingere chiar substantei dreptului". In acest sens, Curtea Europeana
a Drepturilor Omului s-a pronuntat in cauzele Golder impotriva Regatului Unit,
1975, Tolstoy Miloslavsky impotriva Regatului Unit, 1995, Stubbings si altii
impotriva Regatului Unit, 1996, precum si Z. si altii impotriva Regatului Unit,
2001.
In legatura cu sustinerile referitoare la ingradirea accesului liber la
justitie prin instituirea termenelor de prescriptie, Curtea Constitutionala s-a
mai pronuntat, de exemplu, prin Decizia nr. 427 din 18 noiembrie 2003,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 868 din 5 decembrie
2003. Prin aceasta decizie s-a statuat ca "institutia prescriptiei, in
general, si termenele in raport cu care isi produce efectele aceasta nu pot fi
considerate de natura sa ingradeasca accesul liber la justitie, finalitatea lor
fiind, dimpotriva, de a-l facilita, prin asigurarea unui climat de ordine,
indispensabil exercitarii in conditii optime a acestui drept constitutional,
prevenindu-se eventualele abuzuri si limitandu-se efectele perturbatoare asupra
stabilitatii si securitatii raporturilor juridice civile". In cauza, de
altfel, asa cum se arata in punctul de vedere comunicat de presedintele Camerei
Deputatilor, Curtea observa ca instituirea termenului de prescriptie special de
un an se impune datorita specificului drepturilor, obligatiilor si
raspunderilor ce revin administratorului si gestionarilor infrastructurii
feroviare, operatorilor de transport feroviar, precum si beneficiarilor
transporturilor efectuate pe caile ferate din Romania.
In consecinta, Curtea constata ca dispozitiile legale criticate, desi
stabilesc un termen de prescriptie mai scurt decat cel general pentru
introducerea actiunii in justitie, nu aduc atingere insesi existentei dreptului
si urmaresc un scop vadit legitim.
In ceea ce priveste sustinerea ca dispozitiile legale ar incalca
prevederile art. 44 alin. (2) teza intai din Constitutie, privind garantarea
dreptului de proprietate, Curtea retine ca aceste dispozitii constitutionale nu
au incidenta in cauza.
Totodata, Curtea constata ca nu este intemeiata nici sustinerea incalcarii
prevederilor art. 58 pct. 1 teza intai din Apendicele B la Conventia cu privire
la transporturile internationale feroviare din 9 mai 1980, intrucat dispozitia
legala criticata preia in mod identic textul conventiei invocate.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al
art. 147 alin. (4) din Constitutie, al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit.
A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992, cu majoritate de voturi,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 69.1 din
Regulamentul de transport pe caile ferate din Romania, aprobat prin Ordonanta
Guvernului nr. 7/2005, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"Termoelectrica" - S.A. Bucuresti in Dosarul nr. 4.084/2004 al
Tribunalului Bucuresti - Sectia a VI-a comerciala.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 14 iunie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Benke Karoly