DECIZIE Nr. 323 din 9 septembrie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 371^2
alin. 2 si 3 din Codul de procedura civila
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 789 din 10 noiembrie 2003
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ioan Vida - judecator
Florentina Balta - procuror
Ioana Marilena Chiva - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 371^2 alin. 2 si 3 din Codul de procedura civila, exceptie
ridicata de Ioana Ionescu Botezatu in Dosarul nr. 309/C/2003 al Tribunalului
Vrancea - Sectia civila.
La apelul nominal se prezinta partea Emil Tafta, personal, lipsa fiind
autoarea exceptiei Ioana Ionescu Botezatu, fata de care procedura de citare
este legal indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, Emil Tafta solicita respingerea exceptiei
de neconstitutionalitate ca nefondata.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata, apreciind ca dispozitiile
criticate nu contravin prevederilor constitutionale invocate de autorul
exceptiei, in acest sens fiind si jurisprudenta constanta a Curtii
Constitutionale, si anume, deciziile nr. 177/2002 si nr. 247/2002.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 24 aprilie 2003, pronuntata in Dosarul nr. 309/C/2003,
Tribunalul Vrancea - Sectia civila a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 371^2 alin. 2 si 3 din Codul de
procedura civila, exceptie ridicata de Ioana Ionescu Botezatu, recurenta intr-o
cauza avand ca obiect solutionarea unei contestatii la executare.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autoarea acesteia sustine
ca dispozitiile legale criticate sunt neconstitutionale, contravenind
principiului infaptuirii justitiei in numele legii, principiului realizarii
justitiei prin instantele judecatoresti, precum si caracterului public al
sedintelor de judecata, principii consacrate de prevederile constitutionale ale
art. 123, 125 si 126. Astfel, prin posibilitatea executorului judecatoresc de a
actualiza sumele cuprinse in titlul executoriu - hotarare judecatoreasca, se
ajunge la modificarea sau completarea dispozitivului unei hotarari
judecatoresti, care ar trebui sa fie rezultatul unei judecati desfasurate in
mod public in fata unei instante judecatoresti.
Tribunalul Vrancea - Sectia civila opineaza in sensul ca exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 371^2 alin. 2 si ale art. 371^2
alin. 3 teza intai este neintemeiata, deoarece aceste dispozitii au in vedere
situatia in care instanta, in urma judecatii, a obligat debitorul la dobanzi si
penalitati, dar n-a stabilit cuantumul acestora pentru ca nu se cunostea, la
data judecatii, momentul in care se va stinge obligatia care le genereaza.
Acordarea acestor dobanzi sau penalitati este la indemana instantei de
judecata, in sarcina executorului judecatoresc fiind doar un calcul aritmetic,
eventualele erori putand fi indreptate pe calea unei contestatii la executare.
In ceea ce priveste neconstitutionalitatea dispozitiilor art. 371^2 alin. 3
teza a doua din Codul de procedura civila, instanta opineaza in sensul ca
aceasta critica este intemeiata, iar dispozitiile mentionate sunt
neconstitutionale, contravenind prevederilor art. 125 din Constitutie,
referitoare la realizarea justitiei, precum si dreptului la aparare, prevazut
de art. 24 din Constitutie. Criteriul stabilit de aceste dispozitii pentru
actualizarea obligatiei -, cursul monedei in care se face plata, determinat la
data platii efective a obligatiei -, este unul confuz, care poate da nastere la
aprecieri arbitrare, cata vreme nu se specifica moneda de referinta.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, potrivit
dispozitiilor art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a
solicitat si punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Presedintele Camerei Deputatilor apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate ridicata este neintemeiata, intrucat in cadrul procedurii
executionale executorul judecatoresc nu solutioneaza un litigiu, ci doar
stabileste valoarea actualizata a obligatiei debitorului, cu respectarea
elementelor si a criteriilor cuprinse in titlul executoriu. Aceasta actualizare
intruneste elementele unui act juridic administrativ, care, nefiind un act de
procedura, nu este supus principiilor procesuale referitoare la publicitate si
contradictorialitate. Totodata invoca si jurisprudenta Curtii Constitutionale
in materie, care prin deciziile nr. 177/2002 si nr. 247/2002 a respins exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor criticate.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata,
intrucat actualizarea valorii debitelor de catre executorul judecatoresc nu
justifica parcurgerea din nou a fazei judecatii, ci reprezinta o operatiune
tehnica ce poate fi realizata de catre organul de executare. In vechea
redactare a textului, pentru actualizarea sumelor trebuia sesizata din nou
instanta de judecata. Continutul actual al dispozitiilor criticate a fost
stabilit prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 59/2000, cu scopul de a
simplifica desfasurarea procesului civil in faza executarii silite si de a
asigura o mai mare celeritate. Avand in vedere acestea, dispozitiile criticate
nu contravin prevederilor constitutionale ale art. 125 alin. (1), referitoare
la infaptuirea justitiei, ci reprezinta o aplicare a alin. (3) al art. 125 din
Constitutie, conform caruia procedura de judecata este stabilita de lege.
Avocatul Poporului apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata, intrucat dispozitiile criticate reglementeaza o procedura
executionala data in mod firesc in sarcina organului de executare. Operatiunea
de actualizare a sumelor este un act juridic administrativ care nu presupune o
activitate de judecata cu respectarea principiilor publicitatii si contradictorialitatii,
asa cum a statuat si Curtea Constitutionala in jurisprudenta sa, de exemplu,
prin deciziile nr. 177/2002, nr. 247/2002 si nr. 79/2003.
Cu privire la pretinsa incalcare a dispozitiilor art. 123 si 126 din
Constitutie, apreciaza ca acestea nu au relevanta in cauza de fata.
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei
Deputatilor, Guvernului si Avocatului Poporului, raportul intocmit de
judecatorul-raportor, sustinerile partii prezente, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12, si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
371^2 alin. 2 si 3 din Codul de procedura civila, dispozitii introduse prin
art. I pct. 31 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 59/2001 (publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 217 din 27 aprilie 2001), care au
urmatorul continut:
- Art. 371^2 alin. 2 si 3: "In cazul in care prin titlul executoriu au
fost acordate dobanzi, penalitati sau alte sume, fara sa fi fost stabilit
cuantumul acestora, ele vor fi calculate de organul de executare, potrivit
legii.
Daca titlul executoriu contine suficiente criterii in functie de care
organul de executare poate actualiza valoarea obligatiei stabilite in bani,
indiferent de natura ei, se va proceda si la actualizarea ei. In cazul in care
titlul executoriu nu contine nici un criteriu, organul de executare va proceda
la actualizare in functie de cursul monedei in care se face plata, determinat
la data platii efective a obligatiei cuprinse in titlul executoriu."
In sustinerea exceptiei de neconstitutionalitate, autoarea acesteia
apreciaza ca prin dispozitiile legale criticate sunt incalcate urmatoarele
prevederi constitutionale:
- Art. 123: "(1) Justitia se infaptuieste in numele legii.
(2) Judecatorii sunt independenti si se supun numai legii.";
- Art. 125 alin. (1) si (2): "(1) Justitia se realizeaza prin Curtea
Suprema de Justitie si prin celelalte instante judecatoresti stabilite de lege.
(2) Este interzisa infiintarea de instante extraordinare.";
- Art. 126: "Sedintele de judecata sunt publice, afara de cazurile
prevazute de lege."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca
dispozitiile legale criticate nu reglementeaza o procedura de competenta
instantelor judecatoresti, ci o procedura executionala, data in mod firesc in
sarcina executorilor judecatoresti. In cadrul acestei proceduri executorul
judecatoresc nu are de solutionat un litigiu, ci de stabilit valoarea
actualizata a obligatiilor stabilite in bani, in raport cu elementele si
criteriile cuprinse in titlul executoriu sau, in lipsa acestor criterii, in
functie de cursul monedei in care se face plata. Astfel, operatia de
actualizare efectuata de executorul judecatoresc intruneste elementele unui act
juridic administrativ impotriva caruia persoana care se considera vatamata in
drepturile sale are deschisa calea contestatiei la executare, reglementata prin
dispozitiile art. 399 - 404 din Codul de procedura civila.
In ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate, potrivit careia
dispozitiile legale criticate ar contraveni prevederilor art. 125 din
Constitutie, referitoare la infaptuirea justitiei numai prin Curtea Suprema de
Justitie si prin celelalte instante judecatoresti, Curtea constata ca aceasta
nu este intemeiata, intrucat actualizarea valorii obligatiei de plata nu
constituie un act de judecata, ci o operatiune tehnico-administrativa
compatibila cu natura organului care o efectueaza, si anume executorul
judecatoresc. Nu se poate retine, asadar, astfel cum sustine autoarea
exceptiei, ca o activitate de judecata a fost transferata in competenta unui
organ administrativ si nici ca prin dispozitiile legale criticate se incalca
principiul publicitatii sedintelor de judecata, consacrat de prevederile art.
126 din Constitutie.
In acelasi sens Curtea s-a pronuntat prin numeroase decizii, printre care
Decizia nr. 177 din 18 iunie 2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 520 din 18 iulie 2002, respingand exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 371^2 alin. 3 din Codul de procedura
civila. Neexistand elemente noi de natura a reconsidera jurisprudenta Curtii in
aceasta materie, considerentele si solutia acestei decizii raman valabile si in
prezenta cauza.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al
art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c),
al art. 23 si al art. 25 alin. (1) si (4) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 371^2 alin.
2 si 3 din Codul de procedura civila, exceptie ridicata de Ioana Ionescu
Botezatu in Dosarul nr. 309/C/2003 al Tribunalului Vrancea - Sectia civila.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 9 septembrie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Ioana Marilena Chiva