DECIZIE Nr.
322 din 13 martie 2008
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 7 alin. 7 din Legea nr. 85/1992
privind vanzarea de locuinte si spatii cu alta destinatie construite din
fondurile statului si din fondurile unitatilor economice sau bugetare de stat
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 266 din 4 aprilie 2008
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Ion Predescu
-judecător
Tudorel Toader -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Ion Tiucă - procuror
Mihaela Ionescu - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 7 alin. 7 din Legea nr. 85/1992
privind vânzarea de locuinţe şi spaţii cu altă destinaţie construite din
fondurile statului şi din fondurile unităţilor economice sau bugetare de stat,
excepţie ridicată de Mihail Stoian şi Elena Stoian în Dosarul nr. 6.538/94/2007
al Judecătoriei Buftea.
La apelul nominal răspunde, pentru Societatea
Comercială „Agroindaf Afumaţi" - Ş.A., avocatul Constantine I. Manzini, cu împuternicire avocaţială la
dosar. Lipsesc autorii excepţiei, faţă de care procedura de citare a fost legal
îndeplinită.
Cauza este în stare de judecată.
Avocatul părţii prezente solicită respingerea excepţiei
de neconstituţionalitate ca neîntemeiată. In acest sens, susţine că prevederile
criticate nu contravin dispoziţiilor constituţionale invocate şi totodată
menţionează că prevederile art. 7 alin. 1 din Legea nr. 85/1992 au mai făcut
obiect al controlului de constituţionalitate, excepţiile de
neconstituţionalitate cu un atare obiect fiind respinse.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca fiind inadmisibilă, întrucât
autorii acesteia nu fac o veritabilă critică de neconstituţionalitate cu
privire la textul de lege invocat, ci solicită instanţei de contencios
constituţional să analizeze o situaţie de fapt, aspect ce excedează competenţei
Curţii Constituţionale.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 28 noiembrie 2007, pronunţată în
Dosarul nr. 6.538/94/2007, Judecătoria Buftea a sesizat Curtea
Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 7
alin. 7 din Legea nr. 85/1992 privind vânzarea de locuinţe şi spaţii cu altă
destinaţie construite din fondurile statului şi din fondurile unităţilor
economice sau bugetare de stat. Excepţia a fost ridicată de Mihail Stoian
şi Elena Stoian într-o cauză având ca obiect o acţiune în anulare.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, autorii acesteia susţin că prevederile art. 7 alin. 7 din Legea nr.
85/1992 sunt contrare principiului constituţional al egalităţii cetăţenilor în
faţa legii şi a autorităţilor publice. Consideră că textul de lege criticat
constituie fundamentul legal al dreptului în baza căruia pârâta, Societatea
Comercială „Agroindaf Afumaţi" - Ş.A., a schimbat în mod abuziv destinaţia
locuinţei în care autorii excepţiei locuiesc de peste 30 de ani din locuinţă de
serviciu în locuinţă de intervenţie.
Judecătoria Buftea apreciază că prevederile art. 7 alin. 7 din Legea nr. 85/1992 nu
creează un tratament discriminatoriu între persoanele îndreptăţite să cumpere
locuinţele construite din fondurile statului şi din fondurile unităţilor
economice sau bugetare de stat, astfel încât nu sunt contrare dispoziţiilor
constituţionale ale art. 16 alin. (1) şi art. 20 şi nici prevederilor art. 6
paragraful 1 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor
fundamentale. Arată că, în speţă, locuinţa a fost calificată de către pârâtă ca
fiind o locuinţă de intervenţie, însă această împrejurare nu are semnificaţia
că reclamanţii, autori ai excepţiei de neconstituţionalitate, nu se bucură de
toate garanţiile procesuale şi de toate mijloacele de apărare prevăzute de
lege. Menţionează că nimic nu poate opri instanţa, în urma administrării
probelor, să cenzureze, sub acest aspect, decizia unilaterală a pârâtei.
Apreciază că autorii excepţiei nu critică lipsa obligaţiei înstrăinării
locuinţelor de intervenţie ori definirea conceptului „locuinţă de
intervenţie", ci modalitatea în care pârâta a procedat, în speţă, la
calificarea locuinţei ca fiind locuinţă de intervenţie, respectiv extinderea de
către pârâtă a drepturilor recunoscute de textul de lege criticat, cu eludarea
dispoziţiilor şi a regimului juridic al locuinţei de intervenţie. Arată că
aceste aspecte nu privesc constituţionalitatea textului de lege criticat, ci
aspecte de fapt ce vor fi analizate în soluţionarea fondului cauzei deduse
judecăţii. Consideră că textul de lege criticat nu contravine art. 22 şi nici
art. 26 din Legea fundamentală.
Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului apreciază
că prevederile art. 7 alin. 7 din Legea nr. 85/1992 sunt constituţionale. In
acest sens, arată că textul de lege criticat este în acord cu art. 16 alin. (1)
din Constituţie raportat la art. 1 din Protocolul nr. 12 la Convenţia pentru
apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, întrucât se aplică
tuturor persoanelor aflate în situaţia reglementată de ipoteza normei legale,
fără a institui privilegii sau discriminări pe considerente arbitrare. Face
referire atât la deciziile Curţii Constituţionale nr. 278/2007, nr. 40/1996 si nr. 41/1996, cât şi la Decizia Plenului
Curţii Constituţionale nr. 1/1994. Consideră că nu poate fi reţinută nici
critica de neconstituţionalitate a art. 7 alin. 7 din Legea nr. 85/1992 faţă de
art. 44 din Constituţie raportat la art. 1 din Primul Protocol adiţional la
Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, de
vreme ce legiuitorului poate stabili conţinutul şi limitele dreptului de
proprietate. Menţionează că dispoziţiile art. 22 alin. (1) şi ale art. 26 alin.
(1) din Constituţie nu au incidenţă în prezenta cauză.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere
asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare,
punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, susţinerile părţii prezente, concluziile procurorului,
dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum
şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională este competentă, potrivit
dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2),
ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de
neconstituţionalitate cu care a fost sesizată.
Obiect al excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie prevederile art. 7 alin. 7 din Legea nr. 85/1992 privind vânzarea de
locuinţe şi spaţii cu altă destinaţie construite din fondurile statului şi din
fondurile unităţilor economice sau bugetare de stat, republicată ultima oară în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 264 din 15 iulie 1998, cu următorul cuprins:
„Locuinţele de intervenţie, în sensul prezentei
legi, sunt cele destinate cazării personalului unităţilor economice sau
bugetare care, prin contractul de muncă, îndeplineşte activităţi sau funcţii ce
necesită prezenţa, permanentă sau în caz de urgenţă, în cadrul unităţilor.
Aceste locuinţe nu se vând."
Autorii excepţiei invocă încălcarea dispoziţiilor
constituţionale ale art. 16 alin. (1) referitoare la egalitatea în drepturi,
art. 20 alin. (1) şi (2) relative la tratatele internaţionale privind
drepturile omului, art. 22 alin. (1) şi (2) privind dreptul la viaţă şi la integritatea fizică şi psihică şi ale
art. 26 alin. (1) referitoare la viaţa intimă, familială şi privată. Totodată,
autorii excepţiei susţin că sunt încălcate şi prevederile art. 6 paragraful 1
privind dreptul la un proces echitabil, art. 8 paragraful 1 referitor la
respectarea vieţii private şi de familie, art. 14 relativ la interzicerea
discriminării din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a
libertăţilor fundamentale. De asemenea, autorii invocă atât încălcarea
dispoziţiilor art. 1 din Primul Protocol adiţional la Convenţia pentru apărarea
drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, cât şi ale art. 1 privind
interzicerea generală a discriminării din Protocolul nr. 12 la Convenţia pentru
apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
observă că autorii acesteia nu fac o veritabilă critică de
neconstituţionalitate cu privire la textul de lege invocat, ci solicită
instanţei de contencios constituţional să analizeze o situaţie de fapt,
respectiv schimbarea abuzivă a destinaţiei locuinţei în care aceştia locuiesc
din locuinţă de serviciu în locuinţă de intervenţie.
Curtea constată deci că, în esenţă, motivul de
neconstituţionalitate invocat nu priveşte textul de lege criticat, ca atare, ci
aplicarea acestor prevederi, aspect care, potrivit art. 2 alin. (2) şi (3) din
Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale,
excedează competenţei instanţei de contencios constituţional. Potrivit art. 2
alin. (2) din Legea nr. 47/1992, „Sunt neconstituţionale prevederile actelor
(...) care încalcă dispoziţiile sau principiile Constituţiei", art. 2
alin. (3), din aceeaşi lege, stabilind: „Curtea Constituţională se pronunţă
numai asupra constituţionalităţii actelor cu privire la care a fost sesizată
(...)".
Curtea Constituţională a
statuat în repetate rânduri că, de principiu, nu intră în atribuţiile sale
cenzurarea interpretării şi aplicării legii de către instanţele judecătoreşti,
controlul judecătoresc realizându-se exclusiv în cadrul sistemului căilor de
atac prevăzut de lege. In acest sens, potrivit art. 126 din Constituţie,
justiţia se înfăptuieşte prin Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi prin
celelalte instanţe judecătoreşti stabilite de lege.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit.
d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art.1-3, al art. 11
alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibilă, excepţia de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 7 alin. 7 din Legea nr. 85/1992
privind vânzarea de locuinţe şi spaţii cu altă destinaţie construite din
fondurile statului şi din fondurile unităţilor economice sau bugetare de stat,
excepţie ridicată de Mihail Stoian şi Elena Stoian în Dosarul nr. 6.538/94/2007
al Judecătoriei Buftea.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 13 martie
2008.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Mihaela Ionescu