Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 306 din 14 iunie 2005

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 132 si 133 din Codul de procedura penala

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 609 din 14 iulie 2005


SmartCity3


    Ioan Vida             - presedinte
    Nicolae Cochinescu    - judecator
    Aspazia Cojocaru      - judecator
    Constantin Doldur     - judecator
    Acsinte Gaspar        - judecator
    Kozsokar Gabor        - judecator
    Petre Ninosu          - judecator
    Ion Predescu          - judecator
    Serban Viorel Stanoiu - judecator
    Marilena Minca        - procuror
    Florentina Geangu     - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 132 si 133 din Codul de procedura penala, exceptie ridicata de Viorel Stiube in Dosarul nr. 10.992/2002 al Tribunalului Suceava - Sectia penala.
    La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca neintemeiata. In acest sens, arata ca, intrucat dispozitiile legale care fac obiectul controlului de constitutionalitate nu se aplica in mod diferentiat, nu poate fi primita critica privind incalcarea art. 16, 21 si 24 din Constitutie.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
    Prin Incheierea din 6 decembrie 2004, pronuntata in Dosarul nr. 10.992/2002, Tribunalul Suceava - Sectia penala a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 132 si 133 din Codul de procedura penala, exceptie ridicata de Viorel Stiube.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca, potrivit dispozitiilor legale criticate, in faza de urmarire penala, partile nu pot participa la efectuarea comisiei rogatorii nici personal si nici prin aparator, acest lucru fiind posibil doar in faza de judecata, conform art. 134 din Codul de procedura penala, ceea ce contravine prevederilor constitutionale ale art. 16 alin. (1) si ale art. 21 alin. (3). Totodata apreciaza ca se incalca si prevederile art. 24 alin. (2) din Constitutie, care consacra dreptul la aparare, intrucat, in faza de urmarire penala, partile, personal sau prin aparator, nu pot participa la administrarea unor probe. Din aceasta perspectiva, autorul exceptiei sustine ca textele legale criticate sunt in contradictie si cu dispozitiile art. 17 alin. (2) din Legea nr. 704/2001, care stabilesc dreptul atat al autoritatilor, cat si al persoanelor in cauza de a asista la indeplinirea cererii si de a colabora la executarea comisiei rogatorii, dispozitii raportate la art. 11 alin. (1) si (2) din Constitutie si art. 6 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale. In final, apreciaza ca textele criticate contravin si prevederilor art. 53 alin. (1) din Constitutie, potrivit carora exercitiul unor drepturi sau al unor libertati poate fi restrans numai prin lege si numai daca se impune, in cazuri strict delimitate.
    Tribunalul Suceava - Sectia penala, exprimandu-si opinia asupra exceptiei, apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata. In acest sens, arata ca instituirea, prin dispozitiile legale criticate, a comisiei rogatorii ca procedura utilizata pentru administrarea unor probe sau efectuarea unor acte procedurale de catre un alt organ decat cel care instrumenteaza cauza penala nu contravine principiului egalitatii in drepturi, consacrat prin art. 16 alin. (1) din Constitutie. Astfel, instituirea unor reguli speciale legate de administrarea probelor nu poate fi considerata o incalcare a acestui principiu, atata timp cat ea asigura egalitatea juridica a cetatenilor in utilizarea lor. Instanta apreciaza ca nu sunt incalcate nici prevederile constitutionale ale art. 21 alin. (3), referitoare la dreptul la un proces echitabil, si nici cele ale art. 24 alin. (2), aratand totodata ca dreptul la un proces echitabil in materie penala, potrivit art. 21 alin. (3) din Constitutie si art. 6 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, "reprezinta dreptul de a subordona unui judecator pentru luarea deciziei toate "acuzatiile" aduse inculpatului". De asemenea, arata ca, in analiza caracterului echitabil sau nu al procedurii comisiei rogatorii, trebuie avut in vedere faptul ca dispozitiile care reglementeaza aceasta procedura in cursul urmaririi penale nu incalca cu nimic dreptul la aparare al invinuitului, atata timp cat dispozitiile art. 172 alin. 1 din Codul de procedura penala reglementeaza, in mod expres, dreptul aparatorului de a asista la efectuarea oricarui act de urmarire penala, de a formula cereri (deci inclusiv cererea de a participa la efectuarea actului de procedura prin comisia rogatorie si de acordare a asistentei juridice in acest sens), avand totodata posibilitatea de a formula intrebari si raspunsuri in favoarea invinuitului sau de a depune memorii. Instanta arata ca dispozitiile art. 132 si 133 din Codul de procedura penala, desi nu prevad expres, nici nu interzic prezenta aparatorului la efectuarea actelor procedurale. Pentru aceste considerente, apreciaza ca nu poate fi retinuta nici infrangerea art. 53 alin. (1) din Constitutie, intrucat nu exista nici un text de lege care sa restranga exercitarea dreptului la aparare la efectuarea comisiei rogatorii, in faza de urmarire penala.
    In conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
    Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata. Astfel, arata ca dispozitiile criticate trebuie interpretate si aplicate in coroborare cu celelalte dispozitii referitoare la desfasurarea procesului penal. In acest sens, apreciaza ca, in cazul dispunerii comisiei rogatorii in faza de urmarire penala, isi gasesc deplina aplicabilitate prevederile art. 172 alin. 1 si cele ale art. 173 alin. 1 din Codul de procedura penala. Din aceasta perspectiva, dispozitiile art. 132 si 133 din Codul de procedura penala nu incalca dreptul la aparare, legea prevazand expres dreptul aparatorului invinuitului si al partilor din proces de a asista la efectuarea oricarui act de urmarire penala, de a formula cereri si de a adresa memorii organului de urmarire penala. Intrucat nu opereaza nici o restrangere a dreptului la aparare, nu se poate sustine incalcarea prevederilor constitutionale ale art. 53, referitoare la restrangerea exercitiului unor drepturi sau libertati. In opinia Guvernului, dispozitiile criticate nu contravin nici art. 21 din Constitutie, privind dreptul la un proces echitabil, intrucat administrarea probelor in cursul judecatii este guvernata de principiul nemijlocirii, al publicitatii sedintei de judecata si al contradictorialitatii. De asemenea, apreciaza ca nu se aduce atingere nici principiului egalitatii cetatenilor in fata legii si a autoritatilor publice, astfel cum este statuat in art. 16 din Constitutie, deoarece aplicarea art. 132 si 133 din Codul de procedura penala nu se face in mod diferentiat, pe baza unor criterii discriminatorii, cum ar fi cele privind rasa, nationalitatea, sexul ori religia partilor.
    Avocatul Poporului apreciaza ca dispozitiile legale criticate sunt constitutionale. In acest sens, arata ca nu poate fi retinuta critica de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 132 si 133 din Codul de procedura penala fata de art. 16 din Constitutie, intrucat instituirea unor reguli procedurale privind comisia rogatorie nu este contrara principiului egalitatii cetatenilor in fata legii si a autoritatilor publice, atata timp cat acestea asigura egalitatea partilor in utilizarea lor. In ceea ce priveste contrarietatea dispozitiilor legale criticate fata de art. 21 alin. (3) din Constitutie, considera ca procedura comisiei rogatorii este utilizata pentru administrarea unor probe sau efectuarea unor acte procedurale de alt organ judiciar decat cel care instrumenteaza cauza penala, in vederea asigurarii operativitatii procesului penal si a indeplinirii exigentelor unui proces echitabil. De altfel, observa ca, in jurisprudenta sa, Curtea Constitutionala a statuat ca este de competenta exclusiva a legiuitorului instituirea regulilor de desfasurare a procesului in fata instantelor judecatoresti. De asemenea, arata ca nu poate fi retinuta nici critica de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 132 si 133 din Codul de procedura penala fata de art. 24 alin. (2) din Constitutie, intrucat, potrivit reglementarilor referitoare la comisia rogatorie, oricare dintre parti poate cere sa fie citata la efectuarea comisiei rogatorii, iar in cazul in care inculpatul este arestat, instanta care urmeaza a efectua comisia rogatorie dispune desemnarea unui aparator din oficiu, in scopul respectarii garantiilor procesuale ale dreptului la aparare. In opinia Avocatului Poporului, prevederile criticate nu contravin nici art. 53 din Constitutie, deoarece nu pun in discutie restrangerea exercitiului unor drepturi sau libertati fundamentale.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. 132 si 133 din Codul de procedura penala, care au urmatorul cuprins:
    - Art. 132: "Cand un organ de urmarire penala sau instanta de judecata nu are posibilitatea sa asculte un martor, sa faca o cercetare la fata locului, sa procedeze la ridicarea unor obiecte sau sa efectueze orice alt act procedural, se poate adresa unui alt organ de urmarire penala ori unei alte instante, care are posibilitatea sa le efectueze.
    Punerea in miscare a actiunii penale, luarea masurilor preventive, incuviintarea de probatorii, precum si dispunerea celorlalte acte procesuale sau masuri procesuale nu pot forma obiectul comisiei rogatorii.
    Comisia rogatorie se poate adresa numai unui organ sau unei instante egale in grad.";
    - Art. 133: "Rezolutia sau incheierea prin care s-a dispus comisia rogatorie trebuie sa contina toate lamuririle referitoare la indeplinirea actului care face obiectul acesteia, iar in cazul cand urmeaza sa fie ascultata o persoana, se vor arata si intrebarile ce trebuie sa i se puna.
    Organul de urmarire penala sau instanta de judecata care efectueaza comisia rogatorie poate pune si alte intrebari, daca necesitatea acestora rezulta in cursul ascultarii."
    Autorul exceptiei sustine ca dispozitiile legale criticate contravin prevederilor constitutionale ale art. 11 alin. (1) si (2), ale art. 16 alin. (1), ale art. 21 alin. (3), ale art. 24 alin. (2) si ale art. 53 alin. (1), care au urmatorul continut:
    - Art. 11 alin. (1) si (2): "(1) Statul roman se obliga sa indeplineasca intocmai si cu buna-credinta obligatiile ce-i revin din tratatele la care este parte.
    (2) Tratatele ratificate de Parlament, potrivit legii, fac parte din dreptul intern.";
    - Art. 16 alin. (1): "Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.";
    - Art. 21 alin. (3): "Partile au dreptul la un proces echitabil si la solutionarea cauzelor intr-un termen rezonabil.";
    - Art. 24 alin. (2): "In tot cursul procesului, partile au dreptul sa fie asistate de un avocat, ales sau numit din oficiu.";
    - Art. 53 alin. (1): "Exercitiul unor drepturi sau al unor libertati poate fi restrans numai prin lege si numai daca se impune, dupa caz, pentru: apararea securitatii nationale, a ordinii, a sanatatii ori a moralei publice, a drepturilor si a libertatilor cetatenilor; desfasurarea instructiei penale; prevenirea consecintelor unei calamitati naturale, ale unui dezastru ori ale unui sinistru deosebit de grav."
    De asemenea, in sustinerea neconstitutionalitatii acestor texte de lege, autorul exceptiei invoca si incalcarea dispozitiilor art. 6 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale.
    Examinand aceste sustineri se constata ca, in jurisprudenta sa, Curtea Constitutionala s-a mai pronuntat asupra exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 132 si 133 din Codul de procedura penala, prin Decizia nr. 180 din 29 martie 2005, nepublicata. Cu acel prilej, respingand exceptia de neconstitutionalitate ca fiind inadmisibila, Curtea a retinut ca obiectul criticii de neconstitutionalitate are in vedere pretinsa interdictie pentru parti de a participa la efectuarea comisiei rogatorii, in faza de urmarire penala, care nu rezulta insa nici explicit, nici implicit din prevederile art. 132 si 133 din Codul de procedura penala deduse controlului.
    In realitate, o asemenea concluzie ar fi putut fi desprinsa numai din reglementarea cuprinsa in art. 134 al aceluiasi cod, text care, desi invocat in argumentarea exceptiei, nu constituie obiect al acesteia.
    Asa fiind, deoarece, potrivit dispozitiilor art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, "Curtea Constitutionala se pronunta numai asupra constitutionalitatii actelor cu privire la care a fost sesizata, fara a putea modifica sau completa prevederile supuse controlului", exceptia de neconstitutionalitate este inadmisibila.
    Intrucat nu au intervenit elemente noi, de natura sa determine schimbarea jurisprudentei Curtii, atat solutia, cat si considerentele deciziei mentionate sunt valabile si in prezenta cauza.

    Fata de cele aratate, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992,

    CURTEA CONSTITUTIONALA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 132 si 133 din Codul de procedura penala, exceptie ridicata de Viorel Stiube in Dosarul nr. 10.992/2002 al Tribunalului Suceava - Sectia penala.
    Definitiva si general obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 14 iunie 2005.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. IOAN VIDA

                              Magistrat asistent,
                              Florentina Geangu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 306/2005

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 306 din 2005
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 306/2005
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu