Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 304 din 12 noiembrie 2002

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 4^3 alin. (3) si ale art. 32^31 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societatilor comerciale, modificata prin Legea nr. 99/1999 privind unele masuri pentru accelerarea reformei economice

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 915 din 16 decembrie 2002


SmartCity3


    Nicolae Popa          - presedinte
    Costica Bulai         - judecator
    Constantin Doldur     - judecator
    Kozsokar Gabor        - judecator
    Petre Ninosu          - judecator
    Serban Viorel Stanoiu - judecator
    Lucian Stangu         - judecator
    Ioan Vida             - judecator
    Florentina Balta      - procuror
    Claudia Miu           - magistrat-asistent sef

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art. 4^3 alin. (3) si ale art. 32^31 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societatilor comerciale, modificata prin Legea nr. 99/1999 privind unele masuri pentru accelerarea reformei economice, exceptie ridicata de Asociatia "Texromed" din Medias in Dosarul nr. 5.813/2002 al Tribunalului Bucuresti - Sectia comerciala.
    La apelul nominal se constata lipsa partilor fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
    Cauza fiind in stare de judecata, reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei ca nefondata.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 13 mai 2002, pronuntata in Dosarul nr. 5.813/2002, Tribunalul Bucuresti - Sectia comerciala a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 4^3 alin. (3) si ale art. 32^28 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societatilor comerciale, modificata prin Legea nr. 99/1999 privind unele masuri pentru accelerarea reformei economice, exceptie ridicata de Asociatia "Texromed" din Medias.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca dispozitiile art. 4^3 alin. (3) din actul normativ criticat limiteaza accesul la justitie, intrucat doar litigiile nascute pana la finalizarea procesului de privatizare ar fi supuse controlului instantelor judecatoresti. Aceasta limitare "constituie o incalcare a Constitutiei, restrangerea dreptului la actiune neintrand in exceptiile prevazute de art. 49 din Constitutie, violandu-se astfel dispozitiile art. 51 si cele ale art. 41 alin. (2) din Legea fundamentala". Autorul exceptiei considera, de asemenea, ca si prevederile art. 32^28 din acelasi act normativ sunt contrare dispozitiilor art. 49 din Constitutie, deoarece, atribuind rolul de prima instanta curtilor de apel si eliminand calea de atac a apelului, partile interesate sunt lipsite de o cale de atac. Astfel, se instituie un tratament discriminatoriu pentru titularii dreptului de proprietate obtinut in procesul de privatizare, contrar prevederilor art. 41 alin. (1) si (2) din Constitutie.
    Tribunalul Bucuresti - Sectia comerciala, exprimandu-si opinia, apreciaza ca dispozitiile criticate nu sunt contrare Constitutiei.
    Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere cu privire la exceptia ridicata.
    Guvernul, in punctul sau de vedere, considera ca exceptia de neconstitutionalitate urmeaza sa fie respinsa pentru urmatoarele motive:
    In ceea ce priveste dispozitiile art. 4^3 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997, astfel cum a fost modificata, se arata ca din interpretarea acestora rezulta ca intentia legiuitorului nu este aceea de a limita numarul cazurilor in care partile au acces la instantele judecatoresti, ci de a stabili o norma de competenta generala imperativa, prin care se prevede ca judecarea litigiilor respective se face numai de catre instantele judecatoresti, partile neputand alege alte categorii de instante, cum ar fi instantele arbitrale, pentru solutionarea acestor categorii de litigii. Printr-un rationament per a contrario, pentru alte categorii de litigii, partile la contractele de privatizare pot stabili clauze compromisorii. Referitor la prevederile art. 32^28 din acelasi act normativ, considera ca autorul exceptiei invoca in realitate continutul dispozitiilor art. 32^31 din acelasi act normativ, care insa au fost abrogate prin Legea nr. 137/2002 privind unele masuri pentru accelerarea privatizarii. Dispozitiile referitoare la competenta materiala a instantelor judecatoresti in cazul solutionarii litigiilor vizand acte si operatiuni reglementate prin "Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 si Legea nr. 137/2002 au fost, insa, preluate de art. 40 din Legea nr. 137/2002".
    Exceptia de neconstitutionalitate vizand dispozitiile art. 32^31 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 este inadmisibila, fiind abrogata. Relativ la fondul exceptiei, in punctul de vedere al Guvernului se arata ca, potrivit prevederilor art. 125 alin. (3) din Constitutie, procedura de judecata si competenta se stabilesc prin lege, iar legiuitorul este suveran "in stabilirea coordonatelor de desfasurare a procedurii, atat timp cat se respecta principiul egalitatii, consacrat de art. 16 din Constitutie".
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere exprimat de Guvern, raportul judecatorului-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Examinand motivarea exceptiei, Curtea observa ca, in realitate, sustinerile autorului acesteia vizeaza cuprinsul art. 32^31, din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997, introdus prin Legea nr. 99/1999, si nu al art. 32^28, al carui continut este urmatorul: "Termenul de prescriptie pentru introducerea cererii prin care se ataca o operatiune sau un act prevazut in prezenta ordonanta de urgenta ori se valorifica un drept conferit de aceasta este de 3 luni de la data la care reclamantul a cunoscut sau trebuia sa cunoasca existenta operatiunii sau actul atacat ori de la data nasterii dreptului".
    Asa fiind, Curtea retine ca obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. 4^3 alin. (3) si cele ale art. 32^31 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societatilor comerciale, introduse prin Legea nr. 99/1999 privind unele masuri pentru accelerarea reformei economice, avand urmatorul cuprins:
    - Art. 4^3 alin. (3): "Litigiile privind contractele, conventiile, protocoalele si orice alte acte ori intelegeri, incheiate de catre institutiile publice implicate in scopul de a pregati, efectua sau finaliza procesul de privatizare a unor societati comerciale sau grupuri de societati comerciale, sunt de competenta sectiilor comerciale ale instantelor judecatoresti.";
    - Art. 32^31: "(1) Cererile prevazute la art. 32^13 alin. (3), la art. 32^28 si la art. 32^29 sunt de competenta curtii de apel si se judeca de urgenta si cu precadere.
    (2) Daca sunt motive intemeiate pentru care partile nu sunt in masura sa isi prezinte apararile in mod complet, instanta va putea, in mod exceptional, sa acorde un termen in cunostinta de cel mult 7 zile.
    (3) Instanta este obligata sa pronunte hotararea in termen de 5 zile de la inchiderea dezbaterilor si sa comunice partilor hotararea motivata in cel mult 10 zile de la pronuntare.
    (4) Hotararea instantei poate fi atacata numai cu recurs."
    Autorul exceptiei considera ca dispozitiile legale criticate sunt contrare prevederilor art. 41 alin. (2), art. 49 si 51 din Constitutie.
    Aceste texte constitutionale au urmatorul cuprins:
    - Art. 41 alin. (2): "(2) Proprietatea privata este ocrotita in mod egal de lege, indiferent de titular. Cetatenii straini si apatrizii nu pot dobandi dreptul de proprietate asupra terenurilor.";
    - Art. 49: "(1) Exercitiul unor drepturi sau al unor libertati poate fi restrans numai prin lege si numai daca se impune, dupa caz, pentru: apararea sigurantei nationale, a ordinii, a sanatatii ori a moralei publice, a drepturilor si a libertatilor cetatenilor; desfasurarea instructiei penale; prevenirea consecintelor unei calamitati naturale ori ale unui sinistru deosebit de grav.
    (2) Restrangerea trebuie sa fie proportionala cu situatia care a determinat-o si nu poate atinge existenta dreptului sau a libertatii.";
    - Art. 51: "Respectarea Constitutiei, a suprematiei sale si a legilor este obligatorie."
    In esenta critica de neconstitutionalitate se refera la limitarea accesului la justitie, pe de o parte, pentru ca pot fi supuse controlului instantelor judecatoresti doar litigiile nascute pana la finalizarea procesului de privatizare, iar pe de alta parte, pentru ca solutionarea acestor litigii a fost data in competenta curtilor de apel, privand partile interesate de o cale de atac.
    Curtea Constitutionala constata, mai intai, ca exceptia de neconstitutionalitate privind dispozitiile art. 4^3 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997, introduse prin Legea nr. 99/1999, este nefondata, urmand sa fie respinsa ca atare. Astfel, aceste dispozitii au caracterul unei norme imperative, cu caracter general, prin care legiuitorul stabileste ca judecarea litigiilor ce au ca obiect acte si operatiuni reglementate de ordonanta de urgenta criticata se face de catre instante judecatoresti. Partile interesate nu pot ca, in scopul solutionarii acestor categorii de litigii, sa aleaga alt gen de instante decat cele din cadrul autoritatii judecatoresti. Asa fiind, este lipsita de temei sustinerea potrivit careia acest text obstaculeaza accesul la justitie pentru solutionarea unor categorii de litigii si ca el este contrar dispozitiilor art. 41 alin. (2), art. 49 si 51 din Constitutie.
    Curtea constata apoi ca dispozitiile art. 32^31 din acelasi act normativ, criticate pe motiv de neconstitutionalitate, au fost abrogate prin art. 56 din Legea nr. 137/2002 privind unele masuri pentru accelerarea privatizarii, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 215 din 28 martie 2002, iar in alin. (1) al art. 40 din aceeasi lege se prevede: "Cererile prin care se ataca o operatiune sau un act prevazut in prezenta lege si in Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997, aprobata prin Legea nr. 44/1998, cu modificarile ulterioare, ori se valorifica un drept conferit de acestea sunt de competenta sectiilor comerciale ale tribunalelor si se judeca de urgenta si cu precadere." In practica sa jurisdictionala Curtea Constitutionala a statuat in mod constant ca atunci cand, dupa ridicarea exceptiei de neconstitutionalitate, dispozitia legala a fost modificata, exceptia poate sa fie examinata daca textul legal, in noua sa redactare, conserva reglementarea initiala. Intrucat insa in cazul in speta dispozitia modificatoare nu a preluat solutia legislativa, Curtea urmeaza sa dea finalitate dispozitiilor art. 23 alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992, republicata, si sa respinga exceptia de neconstitutionalitate ca devenita inadmisibila.

    Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1, 2, al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    1. Respinge, ca devenita inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 32^31 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societatilor comerciale, introduse prin Legea nr. 99/1999 privind unele masuri pentru accelerarea reformei economice, exceptie ridicata de Asociatia "Texromed" din Medias in Dosarul nr. 5.813/2002 al Tribunalului Bucuresti - Sectia comerciala.
    2. Respinge, ca neintemeiata, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 4^3 alin. (3) din acelasi act normativ, exceptie ridicata de acelasi autor in acelasi dosar al aceleiasi instante.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 12 noiembrie 2002.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. NICOLAE POPA

                              Magistrat asistent sef,
                              Claudia Miu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 304/2002

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 304 din 2002
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 304/2002
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu