Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 304 din  9 iunie 2005

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 83 alin. (1) si ale art. 169 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 733 din 12 august 2005


SmartCity3


    Ioan Vida               - presedinte
    Aspazia Cojocaru        - judecator
    Constantin Doldur       - judecator
    Acsinte Gaspar          - judecator
    Kozsokar Gabor          - judecator
    Petre Ninosu            - judecator
    Ion Predescu            - judecator
    Serban Viorel Stanoiu   - judecator
    Florentina Balta        - procuror
    Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 83 alin. (1) si ale art. 169 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, exceptie ridicata de Gheorghita F. Ioan in Dosarul nr. 6.049/2004 al Tribunalului Mures.
    La apelul nominal se prezinta personal autorul exceptiei, Gheorghita F. Ioan, lipsind cealalta parte, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
    Autorul exceptiei solicita admiterea acesteia pentru motivele precizate in fata Tribunalului Mures.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei ca neintemeiata, aratand ca dispozitiile legale criticate nu contravin prevederilor constitutionale invocate de autorul exceptiei. In ceea ce priveste prevederile art. 31 alin. (1), (2) si (4) din Constitutie, arata ca acestea nu sunt incidente in cauza.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 24 februarie 2005, pronuntata in Dosarul nr. 6.049/2004, Tribunalul Mures a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 83 alin. (1) si ale art. 169 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, exceptie ridicata de Gheorghita F. Ioan cu ocazia solutionarii contestatiei formulate impotriva deciziei de recalculare a pensiei.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine, in esenta, ca dispozitiile art. 83 alin. (1) si ale art. 169 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 sunt contrare prevederilor art. 47, art. 31 alin. (1), (2) si (4) si ale art. 52 alin. (1) din Constitutie. In acest sens aminteste ca recalcularea pensiei, prin luarea in calculul stagiului de cotizare a perioadei studiilor universitare, are loc de la prima zi a lunii urmatoare celei in care s-a depus cererea de recalculare, iar nu de la data publicarii legii. Asa fiind, considera ca dispozitiile legale criticate aduc atingere prevederilor constitutionale care consacra dreptul la un nivel de trai decent. In continuare sustine ca dispozitiile legale supuse controlului de neconstitutionalitate se afla in contradictie si cu prevederile art. 31 alin. (1), (2) si (4) si ale art. 52 alin. (1) din Constitutie. Motivand aceasta afirmatie, arata ca Monitorul Oficial al Romaniei in care a fost publicata Legea nr. 19/2000 nu a fost difuzat prin oficiile de difuzare a presei, asa incat cei interesati nu au putut cunoaste prevederile acestui act normativ, iar in aceste conditii, casele de pensii nu au procedat la recalcularea, din oficiu, a pensiilor anterior stabilite.
    Tribunalul Mures apreciaza ca exceptia ridicata nu este intemeiata, deoarece dispozitiile legale criticate instituie drepturi in favoarea cetatenilor, iar nu restrangerea exercitiului unor drepturi. De asemenea, arata ca prin publicarea Legii nr. 19/2000 in Monitorul Oficial al Romaniei s-au asigurat publicitatea necesara actelor normative si accesul cetatenilor la informatii. In sfarsit, mentioneaza ca intre partile litigiului exista raporturi de asigurari sociale, iar nu de drept administrativ, astfel ca nu se poate sustine ca prevederile legale criticate ar contraveni dispozitiilor art. 52 alin. (1) din Constitutie.
    In conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum si Avocatului Poporului, pentru a-si formula punctele de vedere cu privire la exceptia ridicata.
    Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate nu este intemeiata. In acest sens arata ca, in concretizarea prevederilor art. 47 alin. (2) din Constitutie, legiuitorul a reglementat prin art. 83 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 regulile generale privind modul de acordare si de plata a drepturilor de pensie pentru limita de varsta, "fara a aduce vreo restrangere a dreptului la pensie, in cazul persoanelor pensionate anterior datei de 1 aprilie 2001, care solicita recalcularea pensiilor potrivit art. 169 alin. (1^1) si (2)". Astfel, considera ca "nu se poate retine ca ar exista vreo contrarietate intre acest text si prevederile constitutionale invocate". De altfel, observa ca textul legal mentionat este criticat nu pentru cuprinsul sau, ci pentru ceea ce nu contine, in sensul dorit de autorul exceptiei. De asemenea, arata ca autorul exceptiei face confuzie intre operatiunea de acordare si de plata a pensiei pentru limita de varsta, reglementata de art. 83 alin. (1) din Legea nr. 19/2000, si cea constand in revizuirea pensiei, reglementata de art. 88 din aceeasi lege. Pentru considerente similare celor expuse mai sus, apreciaza ca art. 169 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 este in acord cu dispozitiile constitutionale ale art. 47. In continuare arata ca prevederile legale criticate nu incalca dreptul la informatie, intrucat Legea nr. 19/2000 a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei potrivit obligatiilor impuse de art. 78 din Constitutie, asigurandu-se astfel dreptul cetatenilor de a avea acces la acest act normativ. In sfarsit, arata ca art. 83 alin. (1) si art. 169 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 nu contin nici o prevedere care sa interzica sau sa restranga dreptul persoanei vatamate de o autoritate publica. Mai mult, mentioneaza ca, potrivit art. 169 alin. (2) din Legea nr. 19/2000, cererea de recalculare a pensiei urmeaza aceleasi reguli procedurale privind solutionarea si contestarea, prevazute pentru cererea de pensionare.
    Avocatul Poporului considera ca dispozitiile legale criticate sunt constitutionale. In acest sens arata ca prin Legea nr. 19/2000 dreptul la asigurari sociale este garantat, ceea ce da expresie prevederilor art. 47 din Constitutie. In ceea ce priveste art. 83 alin. (1) si art. 169 alin. (1) din Legea nr. 19/2000, arata ca prin aceste texte legale "nu se instituie nici o interdictie persoanei vatamate de o autoritate publica intr-un drept al sau ori intr-un interes legitim de a obtine anularea actului, recunoasterea dreptului pretins sau a interesului legitim si repararea pagubei ce i-a fost cauzata". Astfel, textele legale criticate nu sunt contrare dispozitiilor art. 52 din Constitutie. De asemenea, constata ca dispozitiile legale supuse controlului de constitutionalitate nu pun in discutie restrangerea exercitiului unor drepturi sau al unor libertati, astfel ca nu se poate retine incalcarea art. 53 din Constitutie. In sfarsit, arata ca prevederile art. 31 din Legea fundamentala nu au incidenta in cauza.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au transmis punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile partii prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutia Romaniei, ale art. 1 alin. (2), art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. 83 alin. (1) si ale art. 169 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, asa cum au fost modificate prin prevederile art. I pct. 17 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 9/2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 167 din 17 martie 2003.
    Textele de lege criticate au urmatoarea redactare:
    - Art. 83 alin. (1): "Drepturile de pensie pentru limita de varsta se acorda si se platesc de la data indeplinirii conditiilor de pensionare, daca cererea a fost depusa in termen de 30 de zile de la aceasta data.";
    - Art. 169 alin. (1): "Pensia poate fi recalculata prin adaugarea stagiilor de cotizare nevalorificate la stabilirea acesteia."
    In sustinerea neconstitutionalitatii acestor dispozitii legale autorul exceptiei invoca incalcarea prevederilor art. 31 alin. (1), (2) si (4), art. 47 si ale art. 52 alin. (1) din Constitutie, potrivit carora:
    - Art. 31 alin. (1), (2) si (4): "(1) Dreptul persoanei de a avea acces la orice informatie de interes public nu poate fi ingradit.
    (2) Autoritatile publice, potrivit competentelor ce le revin, sunt obligate sa asigure informarea corecta a cetatenilor asupra treburilor publice si asupra problemelor de interes personal. [...]
    (4) Mijloacele de informare in masa, publice si private, sunt obligate sa asigure informarea corecta a opiniei publice.";
    - Art. 47: "(1) Statul este obligat sa ia masuri de dezvoltare economica si de protectie sociala, de natura sa asigure cetatenilor un nivel de trai decent.
    (2) Cetatenii au dreptul la pensie, la concediu de maternitate platit, la asistenta medicala in unitatile sanitare de stat, la ajutor de somaj si la alte forme de asigurari sociale publice sau private, prevazute de lege. Cetatenii au dreptul si la masuri de asistenta sociala, potrivit legii.";
    - Art. 52 alin. (1): "Persoana vatamata intr-un drept al sau ori intr-un interes legitim, de o autoritate publica, printr-un act administrativ sau prin nesolutionarea in termenul legal a unei cereri, este indreptatita sa obtina recunoasterea dreptului pretins sau a interesului legitim, anularea actului si repararea pagubei."
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca dispozitiile constitutionale ale art. 47 consacra atat dreptul, cat si obligatia legiuitorului de a reglementa criteriile si conditiile concrete in care se acorda dreptul cetatenilor la pensie, la alte forme de asigurari sociale si la masuri de asistenta sociala, precum si continutul si modul de calcul al cuantumului drepturilor ce se acorda. In virtutea acestei competente, legiuitorul a reglementat si perioada de activitate, denumita in noua legislatie "stagiu de cotizare", perioada ce se are in vedere, ca element esential de calcul, la stabilirea pensiei si a altor drepturi de asigurari sociale.
    Prin art. 38 din Legea nr. 19/2000 s-a prevazut asimilarea cu stagiul de cotizare si a unor perioade necontributive, printre care, la alin. (1) lit. b), perioada in care titularul a urmat cursurile de zi ale invatamantului universitar, pe durata normala a studiilor si cu conditia absolvirii acestora, dispozitie inexistenta in legislatia anterioara.
    Luand in considerare situatia persoanelor pensionate conform legislatiei anterioare, articolul unic al Legii nr. 276/2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 574 din 29 iunie 2004, a completat art. 169 din Legea nr. 19/2000 cu alin. (1^1), potrivit caruia, cu ocazia recalcularii pensiei la cerere, la stagiul de cotizare se adauga si perioada studiilor universitare.
    In opinia autorului exceptiei, faptul ca recalcularea pensiei, prin luarea in calculul stagiului de cotizare si a perioadei studiilor universitare, are loc de la prima zi a lunii urmatoare celei in care s-a depus cererea de recalculare, iar nu de la data publicarii legii, contravine dispozitiilor art. 47 din Constitutie.
    Fata de aceasta critica Curtea retine ca, potrivit unui principiu general al legislatiei pensiilor, inscrierea la pensie se face la cererea celui indreptatit, cerere insotita de toate documentele care atesta dreptul si intinderea acestuia. Nici recalcularea pensiilor stabilite anterior, prin luarea in calcul si a unor date noi, nu se poate face decat la cerere si incepand cu o data ulterioara depunerii cererii.
    Existenta acestui principiu nu contravine insa prevederilor art. 47 din Constitutie, reprezentand, in sine, doar optiunea legiuitorului privind modul de exercitare a drepturilor consacrate de acest text constitutional.
    In ceea ce priveste critica autorului exceptiei privind incalcarea dreptului la informatie, Curtea apreciaza ca aceasta nu poate fi retinuta, atat timp cat publicarea prevederilor legale criticate a avut loc prin Monitorul Oficial al Romaniei, cu respectarea dispozitiilor constitutionale ale art. 78.
    In sfarsit, analizand critica de neconstitutionalitate pe care autorul exceptiei o formuleaza in raport cu art. 52 alin. (1) din Constitutie, Curtea constata ca acest text constitutional nu este incident in cauza. Astfel, aceste dispozitii constitutionale se refera la raspunderea autoritatilor publice in trei situatii, si anume atunci cand emit un act administrativ prin care vatama o persoana, cand nu solutioneaza in termenul legal o cerere a unei persoane, in virtutea obligatiilor legale ce le revin, si atunci cand produc prejudicii din cauza savarsirii unor erori judiciare in procese. Curtea observa insa ca autorul exceptiei nu vizeaza nici una dintre aceste ipoteze. El este nemultumit de faptul ca dispozitiile legale criticate nu prevad obligatia autoritatilor publice de a actiona din oficiu pentru recalcularea pensiilor, ci in urma formularii cererii de cel care solicita recalcularea. Aceasta reprezinta insa optiunea legiuitorului in virtutea dispozitiilor constitutionale ale art. 47 si nu implica sub nici un aspect vatamarea drepturilor pretinsa de autorul exceptiei.

    Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

    CURTEA CONSTITUTIONALA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 83 alin. (1) si ale art. 169 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, exceptie ridicata de Gheorghita F. Ioan in Dosarul nr. 6.049/2004 al Tribunalului Mures.
    Definitiva si general obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 9 iunie 2005.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. IOAN VIDA

                              Magistrat asistent,
                              Patricia Marilena Ionea



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 304/2005

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 304 din 2005
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 304/2005
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu