DECIZIE Nr. 300 din 9 iunie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 27 din
Codul de procedura penala
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 620 din 16 iulie 2005

Ioan Vida - presedinte
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Nicoleta Grigorescu - procuror
Marieta Safta - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 27 din Codul de procedura penala, ridicata de Marin Frunza
in Dosarul nr. 2.252/P/2004 al Tribunalului Galati - Sectia penala.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare a fost
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public, avand cuvantul, pune concluzii de
respingere a exceptiei, apreciind ca prevederile legale criticate nu contravin
dispozitiilor constitutionale si nici celor din actele internationale invocate
ca fiind incalcate.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarelor, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 25 ianuarie 2005, pronuntata in Dosarul nr.
2.252/P/2004, Tribunalul Galati - Sectia penala a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 27
din Codul de procedura penala, ridicata de Marin Frunza in dosarul mentionat.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine, in esenta, ca
textul de lege criticat incalca dreptul la un recurs efectiv la o instanta
nationala, intrucat, in opinia autorului exceptiei, singura instanta competenta
sa solutioneze calea de atac a recursului este Inalta Curte de Casatie si
Justitie. Asadar, considera ca prevederile art. 27 din Codul de procedura
penala sunt "discriminatorii, totalitare, inchizitoriale" si nu
garanteaza drepturile si principiile invocate prin aceea ca "justitiabilul
nu poate exercita un recurs efectiv la o instanta nationala".
Tribunalul Galati - Sectia penala, exprimandu-si opinia asupra exceptiei de
neconstitutionalitate, apreciaza ca aceasta este neintemeiata. Astfel, se arata
ca nu poate fi retinuta critica art. 27 din Codul de procedura penala, in
raport de dispozitiile art. 21 din Constitutie, respectiv fata de cele ale art.
13 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale, deoarece aceste prevederi nu trebuie interpretate in sensul ca
toate recursurile trebuie sa fie solutionate de Inalta Curte de Casatie si
Justitie ca unica instanta de competenta la nivelul intregii tari. In opinia
instantei, tribunalele se incadreaza in categoria autoritatilor la care se
refera art. 13 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale, intrucat aceste instante judecatoresti pot sa decida
daca drepturile recurentului, aparate prin Conventie, au fost sau nu incalcate
si sa stabileasca reparatii adecvate.
In conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata,
intrucat textele de lege criticate nu contravin prevederilor constitutionale,
respectiv celor din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale, invocate de autorul exceptiei. Aceste prevederi
legale sunt in concordanta cu dispozitiile constitutionale, stabilirea
competentei instantelor judecatoresti constituind obligatia constitutionala a
legiuitorului, in conformitate cu art. 126 din Legea fundamentala. Totodata se
apreciaza ca atat dispozitiile art. 13 din Conventia pentru apararea
drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, cat si cele ale art. 21 din
Legea fundamentala nu trebuie interpretate in sensul ca toate recursurile
trebuie sa fie solutionate de Inalta Curte de Casatie si Justitie, ca unica
instanta cu competenta la nivelul intregii tari. Aceasta, intrucat prin
notiunea de "instanta nationala", precizata in art. 13 din Conventie,
nu trebuie sa se inteleaga "o instanta judecatoreasca competenta
teritorial, stabilita la nivelul intregii tari, ci o autoritate nationala
competenta care decide daca drepturile recurentului au fost sau nu
incalcate". Se mai arata ca prevederile legale criticate nu inlatura
posibilitatea partilor de a beneficia de drepturile si garantiile procesuale
instituite prin lege, in cadrul unui proces public, judecat de o instanta
independenta, impartiala si stabilita prin lege, intr-un termen rezonabil,
conditii care sunt asigurate si in cazul judecarii cauzelor in prima instanta
de catre tribunale.
Avocatul Poporului considera ca art. 27 din Codul de procedura penala, care
reglementeaza competenta materiala a tribunalelor, nu aduce atingere, sub nici
un aspect, accesului liber la justitie, dreptului partilor la un proces
echitabil si la solutionarea cauzelor intr-un termen rezonabil, stabilirea
regulilor de competenta fiind atributul exclusiv al legiuitorului. Se arata
totodata ca dispozitiile legale criticate nu opresc partile interesate sa se
adreseze justitiei pentru apararea drepturilor, libertatilor si intereselor
legitime si de a se prevala de toate garantiile procesuale care conditioneaza
un proces echitabil si dreptul la un recurs efectiv.
In concluzie, Avocatul Poporului considera ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2),
ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
27 din Codul de procedura penala, potrivit carora: "Tribunalul:
1. judeca in prima instanta:
a) infractiunile prevazute de Codul penal in art. 174 - 177, 179, art. 189
alin. 3, art. 190, art. 197 alin. 3, art. 209 alin. 3 si 4, art. 211 alin. 2,
2^1 si 3, art. 212, art. 215 alin. 5, art. 215^1 alin. 2, art. 252, 254, 255,
257, 266 - 270, 273 - 276 cand s-a produs o catastrofa de cale ferata, art.
279^1, 298, 312 si 317, precum si infractiunea de contrabanda, daca a avut ca
obiect arme, munitii sau materii explozive ori radioactive;
b) infractiunile savarsite cu intentie, care au avut ca urmare moartea unei
persoane;
c) infractiunile privind siguranta nationala a Romaniei prevazute in legi
speciale;
d) infractiunea de spalare a banilor;
e) infractiunea de bancruta frauduloasa, daca fapta priveste sistemul
bancar;
f) alte infractiuni date prin lege in competenta sa;
2. ca instanta de apel, judeca apelurile impotriva hotararilor penale
pronuntate de judecatorii in prima instanta, cu exceptia celor privind
infractiunile mentionate in art. 279 alin. 2 lit. a);
3. ca instanta de recurs, judeca recursurile impotriva hotararilor penale
pronuntate de judecatorii, in cazul infractiunilor mentionate in art. 279 alin.
2 lit. a), precum si in alte cazuri anume prevazute de lege;
4. solutioneaza conflictele de competenta ivite intre judecatoriile din
circumscriptia sa, precum si alte cazuri anume prevazute de lege."
Aceste prevederi legale sunt criticate fata de dispozitiile constitutionale
ale art. 1, referitoare la statul roman, ale art. 11, privind dreptul
international si dreptul intern, ale art. 15, privind universalitatea
drepturilor si libertatilor fundamentale, ale art. 20, referitoare la tratatele
internationale privind drepturile omului, ale art. 124, privind infaptuirea
justitiei, si ale art. 126, privind instantele judecatoresti, cu raportare la
prevederile din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale cuprinse in art. 6, care reglementeaza dreptul la un proces
echitabil, in art. 13, privind dreptul la un recurs efectiv, in art. 14,
privind interzicerea discriminarii, si in art. 17, referitoare la interzicerea
abuzului de drept.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate formulata, Curtea constata ca
aceasta este neintemeiata si urmeaza sa fie respinsa.
Curtea retine ca, potrivit art. 126 alin. (2) din Constitutie, competenta
instantelor judecatoresti si procedura de judecata "sunt prevazute numai
de lege", iar reglementarea de catre legiuitor, in temeiul prerogativelor
sale constitutionale, a competentei tribunalelor, nu aduce nici o atingere
dispozitiilor constitutionale si documentelor internationale invocate de
autorul exceptiei.
Astfel, nu poate fi retinuta nici o contradictie intre art. 27 din Codul de
procedura penala si dispozitiile constitutionale ale art. 124 privind
infaptuirea justitiei, respectiv cele ale art. 126 privind instantele
judecatoresti, in contextul general al principiilor statului de drept,
consfintite de art. 1 din Legea fundamentala. Aceasta intrucat, potrivit art.
126 alin. (1) din Constitutie, "Justitia se realizeaza prin Inalta Curte
de Casatie si Justitie si prin celelalte instante judecatoresti stabilite de
lege", tribunalul fiind una dintre aceste instante judecatoresti,
respectiv o "instanta nationala", in sensul art. 13 din Conventia
pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale.
Textul de lege criticat nu incalca dreptul la un proces echitabil, prevazut
de art. 21 alin. (3) din Constitutie, precum si de art. 6 din Conventia pentru
apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, si nici dreptul la
un recurs efectiv prevazut de art. 13 din aceeasi conventie, intrucat nu
inlatura posibilitatea inculpatilor de a beneficia de drepturile si garantiile
procesuale instituite prin lege, in cadrul unui proces public, judecat de catre
o instanta independenta, impartiala si stabilita prin lege, intr-un termen
rezonabil, conditii care sunt asigurate si in situatia judecarii cauzelor,
respectiv a recursurilor, de catre tribunale, potrivit competentei lor,
stabilite prin lege.
De asemenea, dispozitiile criticate nu contin privilegii sau discriminari
in raport cu criteriile egalitatii in drepturi inscrise in art. 4 din
Constitutie, astfel incat nu poate fi retinuta nici critica formulata in raport
de art. 14 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale, privind interzicerea discriminarii.
In sfarsit, cata vreme art. 27 din Codul de procedura penala nu contravine
normelor internationale invocate, nu poate fi primita nici sustinerea privind
incalcarea prevederilor cuprinse in art. 11 si in art. 20 din Constitutie,
referitoare la dreptul international si dreptul intern, respectiv la tratatele
internationale privind drepturile omului.
Cat priveste art. 15 din Constitutie, precum si art. 17 din Conventia
pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, referitoare
la interzicerea abuzului de drept, invocate de asemenea in motivarea criticii
art. 27 din Codul de procedura penala, Curtea constata ca acestea nu au
incidenta in cauza, autorul exceptiei marginindu-se, de altfel, sa invoce
aceste dispozitii fara a arata in ce consta incalcarea lor.
Pentru considerentele aratate, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit.
A.d) si al art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 27 din
Codul de procedura penala, exceptie ridicata de Marin Frunza in Dosarul nr.
2.252/P/2004 al Tribunalului Galati - Sectia penala.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 9 iunie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Marieta Safta