DECIZIE Nr.
285 din 28 martie 2006
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 10 alin. (1) teza intai din Legea
nr. 241/2005 pentru prevenirea si combaterea evaziunii fiscale
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 337 din 14 aprilie 2006
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecător
Aspazia Cojocaru - judecător
Constantin Doldur - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Kozsokar Gabor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Ion Predescu - judecător
Şerban Viorel Stănoiu - judecător
Marilena Mincă - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstitu-ţionalitate a dispoziţiilor art. 10 alin. (1) teza întâi din
Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea şi combaterea evaziunii fiscale, excepţie ridicată de loan
Purcsa în Dosarul nr. 5.499/2004 al Judecătoriei Bistriţa.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public, având cuvântul, pune
concluzii de respingere a excepţiei ca neîntemeiată,
apreciind că dispoziţiile legale criticate nu contravin
prevederilor constituţionale
invocate ca fiind încălcate.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările
dosarului, reţine următoarele:
Prin Incheierea din 15 decembrie 2005, pronunţată în Dosarul nr. 5.499/2004, Judecătoria Bistriţa a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 10 alin. (1) din Legea nr. 241/2005, excepţie ridicată de loan Purcsa în dosarul menţionat.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, se susţine că prevederile legale criticate sunt neconstituţionale „sub aspectul condiţionării accesului la cauzele de nepedepsire sau de reducere a
pedepselor, de plata prejudiciului cauzat până la primul termen de judecată", ceea ce contravine dispoziţiilor art. 23 alin. (11) din Constituţie, referitoare la prezumţia de nevinovăţie.
De asemenea, autorul excepţiei
consideră că sancţionarea diferenţiată a unor inculpaţi doar motivat de momentul achitării prejudiciului determină încălcarea
prevederilor art. 16 din Legea fundamentală, privind egalitatea cetăţenilor în faţa
legii.
Judecătoria Bistriţa apreciază că excepţia de neconstituţionalitate invocată
este neîntemeiată.
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare
a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate
ridicate.
Avocatul Poporului consideră că dispoziţiile
legale criticate sunt constituţionale.
Preşedinţii
celor două
Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor
de vedere cu privire la excepţia
de neconstituţionalitate
ridicată.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la
prevederile Constituţiei,
precum şi Legea nr. 47/1992,
reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal
sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor
art. 146 lit. d) din Constituţie,
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate
îl constituie dispoziţiile
art. 10 alin. (1) teza întâi din Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea şi combaterea evaziunii fiscale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 672 din 27 iulie 2005, cu următorul cuprins: „In cazul săvârşirii
unei infracţiuni
de evaziune fiscală prevăzute de prezenta lege, dacă în cursul urmăririi penale sau al judecăţii, până la primul termen de judecată, învinuitul ori inculpatul acoperă integral prejudiciul cauzat, limitele pedepsei prevăzute de lege pentru fapta săvârşită
se reduc la jumătate".
Autorul excepţiei de neconstituţionalitate
susţine că prin dispoziţiile legale criticate sunt încălcate prevederile constituţionale ale art. 16 alin. (1) referitoare la egalitatea cetăţenilor în faţa legii şi a
autorităţilor publice, fără privilegii şi fără discriminări şi ale art. 23 alin. (11) privind prezumţia de nevinovăţie.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate,
Curtea constată că prin Legea nr. 241/2005 se instituie măsuri de prevenire şi combatere a infracţiunilor de evaziune fiscală şi a unor infracţiuni aflate în legătură cu acestea, săvârşite de acei
contribuabili care, în înţelesul
legii, reprezintă „orice persoană fizică ori juridică sau orice altă entitate fără personalitate
juridică care
datorează
impozite, taxe, contribuţii şi
alte sume bugetului general consolidat". In
conformitate cu art. 10 alin. (1) teza întâi din lege, criticat sub aspectul
neconstituţionalităţii, limitele pedepsei prevăzute de lege pentru fapta săvârşită se reduc la jumătate dacă în cursul urmăririi
penale sau al judecăţii, până la primul termen de judecată, învinuitul ori inculpatul acoperă integral prejudiciul cauzat.
Potrivit art. 73 alin. (3) lit. h) din Constituţie, Parlamentul are competenţa de a reglementa prin lege organică infracţiunile, pedepsele şi
regimul executării acestora.
In virtutea acestei prevederi constituţionale, legiuitorul este liber să aprecieze atât pericolul social în funcţie de care urmează
să stabilească natura juridică a faptei incriminate, cât şi condiţiile răspunderii juridice pentru această faptă.
Principiul egalităţii în drepturi nu implică tratarea juridică uniformă a tuturor infracţiunilor, iar reglementarea unui regim sancţionator în funcţie
de acoperirea prejudiciului cauzat prin infracţiunea săvârşită este expresia firească a principiului constituţional menţionat, care
impune ca la aceleaşi situaţii juridice să se aplice acelaşi
regim, iar la situaţii
juridice diferite tratamentul juridic să fie diferenţiat.
Drept urmare, nu se poate primi critica privind încălcarea principiului constituţional al egalităţii în drepturi, deoarece cazul de reducere a pedepsei prevăzut de textul de lege atacat se aplică în mod egal tuturor persoanelor aflate în
situaţia reglementată de art. 10 alin. (1) teza întâi din Legea
nr. 241/2005, adică autorilor
unei infracţiuni de evaziune
fiscală care, în cursul urmăririi penale sau al judecăţii, până la primul termen de judecată, au acoperit integral prejudiciul cauzat prin fapta penală.
In ceea ce priveşte pretinsa încălcare
a prevederilor art. 23 alin. (11) din Legea fundamentală, se constată că prin dispoziţiile art. 10 alin. (1) teza întâi din
Legea nr. 241/2005 nu se aduce atingere prezumţiei de nevinovăţie
de care beneficiază orice
persoană în cursul procesului
penal, până la rămânerea definitivă a hotărârii judecătoreşti de condamnare, deoarece cazul de reducere a limitelor pedepsei
instituit de legiuitor se aplică în funcţie de
circumstanţele fiecărei cauze şi are drept scop recuperarea cât mai rapidă a prejudiciului adus bugetului de stat, neinstituindu-se astfel
nici o prezumţie de vinovăţie a inculpatului trimis în judecată pentru săvârşirea unei
infracţiuni de evaziune fiscală.
Faţă de
cele arătate, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147
alin. (4) din Constituţie,
precum şi al art. 1-3, al art.
11 alin. (1) lit. A.d) şi al
art. 29 alin. (1) şi (6) din
Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate
a dispoziţiilor art. 10 alin.
(1) teza întâi din Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea şi combaterea evaziunii fiscale, excepţie ridicată de loan Purcsa în Dosarul nr. 5.499/2004 al Judecătoriei Bistriţa.
Definitivă şi general
obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 28 martie 2006.
PREŞEDINTELE
CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Florentina Geangu