DECIZIE Nr.
281 din 26 februarie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I si art. II din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 75/2008 privind stabilirea de masuri pentru
solutionarea unor aspecte financiare in sistemul justitiei
ACT EMIS DE: CURTEA
CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 171 din 19 martie 2009
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Simona Ricu - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent-şef
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. I şi II din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 75/2008 privind stabilirea de măsuri pentru
soluţionarea unor aspecte financiare în sistemul justiţiei, excepţie ridicată,
din oficiu, de Inalta Curte de Casaţie si Justiţie - Secţia civilă si de proprietate intelectuală în dosarele nr.
2.908/116/2007, 388/116/2008, 2.914/36/2007, 2.182/87/2007, 7.630/86/2007,
39.889/3/2007, 245/86/2008, 606/174/2007, 2.421/99/2008, 7.503/86/2007, 483/84/2008, 3.702/107/2008, 4.377/97/2007,
767/114/2008, 2.336/87/2007, 1.715/86/2008, 2.967/98/2007, 5.091/103/2007,
670/33/2008, 598/98/2008, 27.129/3/2007, 4.759/117/2007, 85/103/2008,
94/103/2008, 1.116/62/2008, 1.030/98/2008, 1.720/62/2008, 1.293/107/2008,
134/90/2008, 697/86/2008, 2.865/62/2008, 865/86/2008, 1.106/86/2008,
3.321/98/2007, 5.050/103/2007, 1.437/335/2007, 6.095/1/2008, 2.988/116/2007,
4.810/40/2007, 12.896/63/2007, 213/109/2008, 2.837/86/2008, 3.991/40/2007,
1.458/335/2007, 3.719/63/2007, 6.020/1/2008,
139/119/2008, 511/122/2008, 5.919/110/2007, 2.922/109/2007, 5.159/103/2007,
33.960/3/2007, 1.275/86/2008, 5.959/1/2008, 21.661/63/2007, 2.741/62/2008,
682/90/2008, 2.450/62/2008, 537/103/2008 şi 625/114/2008.
La apelul nominal răspunde
consilierul juridic Gabriela Sârbu, pentru Ministerul Apărării Naţionale, parte
în dosarele nr. 2.412D/2008 şi nr. 2.414D/2008. Lipsesc celelalte părţi, faţă
de care procedura de citare este legal îndeplinită.
Curtea, având în vedere obiectul identic al excepţiilor de neconstitutionalitate ridicate în dosarele
nr. 2.340D/2008- 2.350D/2008, nr. 2.359D/2008-2.360D/2008, nr. 2.373D/2008-
2.382D/2008, nr. 2.411D/2008-2.426D/2008 şi nr. 2.482D/2008- 2.502D/2008, pune
în discuţie, din oficiu, problema conexării cauzelor.
Reprezentantul părţii prezente nu se opune conexării
cauzelor.
Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu
conexarea dosarelor.
Curtea dispune, în temeiul art. 53 alin. (5) din Legea
nr. 47/1992, conexarea dosarelor nr. 2.341D/2008-
2.350D/2008, nr. 2.359D/2008- 2.360D/2008, nr. 2.373D/2008- 2.382D/2008, nr.
2.411D/2008-2.426D/2008 şi nr. 2.482D/2008- 2.502D/2008 la Dosarul nr.
2.340D/2008, care este primul înregistrat.
Cauza este în stare de judecată.
Reprezentantul Ministerul Apărării
Naţionale solicită respingerea excepţiei de neconstitutionalitate ca devenită
inadmisibilă.
Reprezentantul Ministerului Public, având în vedere
jurisprudenţa în materie a Curţii Constituţionale, concretizată prin Decizia
nr. 104 din 20 ianuarie 2008, pune concluzii de respingere a excepţiei de
neconstitutionalitate ca devenită inadmisibilă.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarelor, reţine
următoarele:
Prin încheierile din octombrie-noiembrie 2008,
pronunţate în dosarele nr. 2.908/116/2007,
388/116/2008, 2.914/36/2007, 2.182/87/2007, 7.630/86/2007, 39.889/3/2007,
245/86/2008, 606/174/2007, 2.421/99/2008, 7.503/86/2007, 483/84/2008,
3.702/107/2008, 4.377/97/2007, 767/114/2008, 2.336/87/2007, 1.715/86/2008,
2.967/98/2007, 5.091/103/2007, 670/33/2008, 598/98/2008, 27.129/3/2007,
4.759/117/2007, 85/103/2008, 94/103/2008, 1.116/62/2008, 1.030/98/2008,
1.720/62/2008, 1.293/107/2008, 134/90/2008, 697/86/2008, 2.865/62/2008,
865/86/2008, 1.106/86/2008, 3.321/98/2007, 5.050/103/2007, 1.437/335/2007,
6.095/1/2008, 2.988/116/2007, 4.810/40/2007, 12.896/63/2007, 213/109/2008,
2.837/86/2008, 3.991/40/2007, 1.458/335/2007, 3.719/63/2007, 6.020/1/2008,
139/119/2008, 511/122/2008, 5.919/110/2007,
2.922/109/2007, 5.159/103/2007, 33.960/3/2007,
1.275/86/2008, 5.959/1/2008, 21.661/63/2007, 2.741/62/2008, 682/90/2008,
2.450/62/2008, 537/103/2008 şi nr. 625/114/2008, Inalta Curte de Casaţie şi
Justiţie - Secţia civilă şi de proprietate intelectuală a sesizat
Curtea Constituţională cu excepţia de neconstitutionalitate a dispoziţiilor
art. I şi art. II din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 75/2008 privind stabilirea de măsuri pentru soluţionarea unor
aspecte financiare în sistemul justiţiei.
Excepţia a fost ridicată din oficiu de instanţa de
judecată cu ocazia soluţionării unor recursuri formulate împotriva unor
sentinţe pronunţate de secţiile civile ale tribunalelor.
In motivarea excepţiei de neconstitutionalitate autorul acesteia susţine că dispoziţiile de lege criticate
contravin prevederilor constituţionale ale art. 115 alin. (4) şi (6) şi ale
art. 21 alin. (3), pentru următoarele motive:
1. Dispoziţiile art. I şi II din Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 75/2008 sunt neconstituţionale prin raportare la
prevederile art. 115 alin. (4) din Constituţie, deoarece nu există o situaţie
extraordinară legată de competenţa de soluţionare a cauzelor a cărei
reglementare să nu poată fi amânată. Aceste dispoziţii de lege cuprind norme de
procedură referitoare la competenţa de soluţionare a cauzelor în primă instanţă
şi în recurs; or, aspectele şi implicaţiile financiare legate de punerea în
executare a hotărârilor judecătoreşti nu îşi pot găsi o soluţie în aceste
norme, indiferent dacă acestea sunt legiferate pe calea unei proceduri
legislative obişnuite sau de urgenţă. Nici unificarea practicii judiciare nu
poate fi realizată prin simpla schimbare a competenţei de soluţionare a cauzelor,
ci doar prin mijloace procedurale specifice puse la dispoziţia judecătorului de
Codul de procedură civilă, legea de organizare judecătorească şi regulamentul
de organizare şi funcţionare a instanţelor judecătoreşti. Astfel art. 329 din
Codul de procedură civilă, reglementând instituţia recursului în interesul
legii, dă dreptul procurorului general şi colegiilor de conducere ale curţilor
de apel să solicite Inaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie să se pronunţe asupra
chestiunilor de drept care au fost soluţionate diferit de instanţele
judecătoreşti, pentru a se asigura interpretarea şi aplicarea unitară a legii
pe întreg teritoriul României. In ceea ce priveşte drepturile salariale ale
personalului din sistemul justiţiei, instanţa supremă s-a pronunţat deja prin
mai multe decizii date de Secţiile Unite în temeiul art. 329 din Codul de
procedură civilă.
2. Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 75/2008 este
neconstituţională, deoarece a nesocotit limitele prevăzute de art. 115 alin.
(6) din Constituţie, prin efectele păgubitoare asupra unei instituţii
fundamentale a statului, Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie. Astfel, deşi
scopul declarat al ordonanţei este reglementarea anumitor aspecte financiare în
sistemul justiţiei, dispoziţiile acesteia cuprind norme de procedură civilă
referitoare la competenţa de soluţionare în primă instanţă şi în recurs a
cererilor ce au ca obiect acordarea unor drepturi salariale. Or, normele de
competenţă nu oferă nicio soluţie aspectelor financiare legate de punerea în
executare a hotărârilor judecătoreşti, dar, prin reglementarea oferită,
afectează grav Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie prin supradimensionarea
activităţii, consecinţele pe termen lung repercutându-se asupra celerităţii şi
calităţii actului de justiţie.
3. Intervenţia Guvernului prin
această ordonanţă de urgenţă contravine art. 21 alin. (3) din Constituţie, în
condiţiile supraîncărcării instanţei supreme, care nu are o secţie specializată
în soluţionarea litigiilor de muncă.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierile de sesizare au fost
comunicate preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi
Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei
de neconstitutionalitate.
Guvernul apreciază că excepţia de neconstitutionalitate este neîntemeiată. In acest
sens, arată că „prin prevederile legale supuse controlului de
constituţionalitate a fost creat un sistem juridic intern capabil să garanteze
executarea hotărârilor pronunţate de instanţe. Mai mult,
prin aceste prevederi legale statul îşi manifestă
responsabilitatea de a crea un arsenal juridic adecvat şi suficient pentru a
asigura respectarea obligaţiilor pozitive care îi revin".
Avocatul Poporului consideră
că dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 75/2008 sunt
neconstituţionale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, rapoartele
întocmite de judecătorul-raportor, susţinerile părţii prezente, concluziile
procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost
legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din
Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de
neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. I şi II din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 75/2008 privind stabilirea de măsuri
pentru soluţionarea unor aspecte financiare în sistemul justiţiei, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 462 din 20 iunie 2008, dispoziţii care au următorul cuprins:
„Art. I. - (1) Cererile având ca obiect acordarea unor drepturi salariate,
formulate de personalul salarizat potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului
nr. 27/2006 privind salarizarea şi alte drepturi ale judecătorilor,
procurorilor şi altor categorii de personal din sistemul justiţiei, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 45/2007, cu modificările şi
completările ulterioare, precum şi potrivit Ordonanţei Guvernului nr. 8/2007
privind salarizarea personalului auxiliar din cadrul instanţelor judecătoreşti
şi al parchetelor de pe lângă acestea, precum şi din cadrul altor unităţi din
sistemul justiţiei, aprobată cu modificări prin Legea nr. 247/2007, cu
modificările ulterioare, sunt soluţionate, în primă instanţă, de curţile de
apel.
(2) Recursul împotriva hotărârilor pronunţate în
primă instanţă de curţile de apel se judecă de Inalta Curte de Casaţie şi
Justiţie.
Art. II. - (1) Dispoziţiile art. I se aplică şi proceselor în curs de judecată, având ca obiect
soluţionarea cererilor privind acordarea unor drepturi salariate formulate de
personalul din sistemul justiţiei, începute sub legea anterioară.
(2) Cauzele prevăzute la alin. (1) aflate în curs
de judecată în fond la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de
urgenţă vor fi trimise de îndată spre soluţionare curţilor de apel, prin
încheiere care nu este supusă niciunei căi de atac.
(3) Recursurile împotriva hotărârilor pronunţate cu
privire la cererile prevăzute la alin. (1) aflate pe rolul curţilor de apel la
data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă se trimit de îndată
la Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie, prin încheiere care nu este supusă
niciunei căi de atac."
In susţinerea neconstituţionalităţii ordonanţei,
instanţa supremă invocă înfrângerea prevederilor constituţionale ale art. 115
alin. (4) şi (6) şi ale art. 21 alin. (3), potrivit cărora:
- Art. 115 alin. (4) şi (6): „(4) Guvernul poate
adopta ordonanţe de urgenţă numai în situaţii extraordinare a căror
reglementare nu poate fi amânată, având obligaţia de a motiva urgenţa în
cuprinsul acestora. [...]
(6) Ordonanţele de urgenţă nu pot fi adoptate în
domeniul legilor constituţionale, nu pot afecta regimul instituţiilor
fundamentale ale statului, drepturile, libertăţile şi îndatoririle prevăzute de
Constituţie, drepturile electorale şi nu pot viza măsuri de trecere silită a
unor bunuri în proprietate publică.";
- Art. 21 alin. (3): „Părţile
au dreptul la un proces echitabil şi la soluţionarea cauzelor într-un termen rezonabil."
Prin Decizia nr. 104 din 20 ianuarie 2009, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 73 din 6 februarie 2009, Curtea Constituţională a constatat că
dispoziţiile art. I şi II din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 75/2008 sunt neconstituţionale.
Deoarece decizia menţionată a fost pronunţată ulterior
sesizării Curţii Constituţionale cu soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate ridicate în prezentele dosare, urmează ca, în temeiul
art. 29 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, aceasta să fie respinsă ca devenită
inadmisibilă.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr.
47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca devenită inadmisibilă, excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. I şi art. II din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 75/2008 privind stabilirea de măsuri
pentru soluţionarea unor aspecte financiare în sistemul justiţiei, excepţie
ridicată, din oficiu, de Inalta Curte de Casaţie si Justiţie - Secţia civilă si
de proprietate intelectuală în dosarele nr. 2.908/116/2007, 388/116/2008,
2.914/36/2007, 2.182/87/2007, 7.630/86/2007,
39.889/3/2007, 245/86/2008, 606/174/2007, 2.421/99/2008, 7.503/86/2007,
483/84/2008, 3.702/107/2008, 4.377/97/2007, 767/114/2008, 2.336/87/2007,
1.715/86/2008, 2.967/98/2007, 5.091/103/2007, 670/33/2008, 598/98/2008,
27.129/3/2007, 4.759/117/2007, 85/103/2008, 94/103/2008, 1.116/62/2008,
1.030/98/2008, 1.720/62/2008, 1.293/107/2008, 134/90/2008, 697/86/2008,
2.865/62/2008, 865/86/2008, 1.106/86/2008, 3.321/98/2007, 5.050/103/2007,
1.437/335/2007, 6.095/1/2008, 2.988/116/2007, 4.810/40/2007, 12.896/63/2007,
213/109/2008, 2.837/86/2008, 3.991/40/2007, 1.458/335/2007, 3.719/63/2007,
6.020/1/2008, 139/119/2008, 511/122/2008, 5.919/110/2007, 2.922/109/2007,
5.159/103/2007, 33.960/3/2007, 1.275/86/2008, 5.959/1/2008, 21.661/63/2007,
2.741/62/2008, 682/90/2008, 2.450/62/2008,
537/103/2008 şi 625/114/2008.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 26 februarie
2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent-şef,
Doina Suliman