DECIZIE Nr. 279 din 30 octombrie 2001
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 17 din
Legea nr. 52/1994 privind valorile mobiliare si bursele de valori
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 9 din 10 ianuarie 2002
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Marioara Prodan - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 17 din Legea nr. 52/1994 privind valorile mobiliare si bursele de valori,
exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Kompax" - S.R.L. Sibiu in
Dosarul nr. 5.594/2000 al Curtii de Apel Alba Iulia - Sectia comerciala si de
contencios administrativ.
La apelul nominal se prezinta autorul exceptiei, prin avocat Victor Ioan
Bleahu, si Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare, prin consilier juridic
Mariana Genoveva Mrejeru. Procedura de citare este legal indeplinita.
Autorul exceptiei, prin avocat, solicita admiterea exceptiei, considerand
ca art. 17 din Legea nr. 52/1994, prin neclaritatea sa, este contrar
Constitutiei. Se arata ca textul de lege criticat cuprinde doua ipoteze: prima
este aceea ca orice act al Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare poate fi
atacat cu recurs si cea de a doua se refera la situatia in care se invoca
exceptia de ilegalitate, care se solutioneaza de curtea de apel printr-o
hotarare irevocabila. In acest din urma caz considera ca exista o privare de un
grad de jurisdictie, cel al recursului, prevazut de dispozitiile procedurale
comune ale art. 299 din Codul de procedura civila. Prin aceasta dispozitie art.
17 din Legea nr. 52/1994 contravine prevederilor constitutionale ale art. 21
referitoare la accesul liber la justitie, ale art. 125 privind instantele
judecatoresti, precum si ale art. 128 referitoare la folosirea cailor de atac.
Considera ca, cel putin in cauza, art. 128 din Constitutie face referire la
caile ordinare de atac, si anume la calea de atac a recursului.
Reprezentantul Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare depune la dosar
note scrise, solicitand respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 17 din Legea nr. 52/1994, ca neintemeiata, pentru
argumentele expuse in aceste note.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate, precizand ca textul de lege criticat, care prevede un
singur grad de jurisdictie in cazul solutionarii exceptiei de ilegalitate a
unui regulament sau instructiune a Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare, nu
contravine prevederilor constitutionale ale art. 16 referitoare la egalitatea
in drepturi, ale art. 21 referitoare la accesul liber la justitie, ale art. 48
privind dreptul persoanei vatamate de o autoritate publica si ale art. 49
referitoare la restrangerea exercitiului unor drepturi sau al unor libertati,
prevederi invocate de autorul exceptiei in motivarea neconstitutionalitatii
textului de lege criticat. Se precizeaza ca exceptia de ilegalitate se poate
ridica numai in cadrul unei judecati, la prima instanta sau in apel, si este
solutionata de curtea de apel printr-o hotarare irevocabila (ca si in cazul
exceptiei de neconstitutionalitate, care, insa, este de competenta Curtii
Constitutionale). Se apreciaza ca aceste dispozitii nu contravin Constitutiei,
deoarece, potrivit art. 125 alin. (3) din Legea fundamentala, "Competenta
si procedura de judecata sunt stabilite de lege", iar potrivit art. 128
din Constitutie, caile de atac pot fi exercitate de parti si de Ministerul
Public, in conditiile legii. In final se invoca jurisprudenta Curtii
Constitutionale, prin care s-a stabilit ca accesul liber la justitie nu
inseamna accesul la toate caile de atac, precum si jurisprudenta Curtii
Europene a Drepturilor Omului care a statuat ca accesul liber la justitie este
asigurat chiar si in cazul unei singure judecati in instanta.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 5 martie 2001, pronuntata in Dosarul nr. 5.594/2000,
Curtea de Apel Alba Iulia - Sectia comerciala si de contencios administrativ a
sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 17 din Legea nr. 52/1994 privind valorile mobiliare si
bursele de valori, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"Kompax" - S.R.L. Sibiu intr-o cauza avand ca obiect anularea
Deciziei nr. 282 din 15 februarie 2000 a Comisiei Nationale a Valorilor
Mobiliare.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia invoca
incalcarea prevederilor constitutionale ale art. 16 privind egalitatea in
drepturi, ale art. 21 referitoare la accesul liber la justitie, ale art. 48
privind dreptul persoanei vatamate de o autoritate publica, precum si ale art.
49 referitoare la restrangerea exercitiului unor drepturi sau al unor
libertati. In esenta, se sustine ca dispozitiile legale criticate sunt
neconstitutionale, deoarece prevad un singur grad de jurisdictie, fara
posibilitatea exercitarii unei cai de atac.
Exprimandu-si opinia asupra exceptiei, instanta de judecata considera ca
aceasta este intemeiata, intrucat, "prin adoptarea prevederilor art. 17
din Legea nr. 52/1994 [...] au fost incalcate prevederile art. 21 din
Constitutia Romaniei, prin stabilirea unui singur grad de jurisdictie".
In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctul de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata, deoarece "art. 17 criticat se
intemeiaza pe dispozitiile art. 125 alin. (3) din Constitutie, potrivit carora
<<Competenta si procedura de judecata sunt stabilite de
lege>>".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele de
vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile partilor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si
ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, astfel cum rezulta din cererea
formulata de autorul acesteia si din incheierea de sesizare, il constituie
dispozitiile art. 17 din Legea nr. 52/1994 privind valorile mobiliare si
bursele de valori, dispozitii care au urmatorul continut: "Regulamentele
si instructiunile adoptate de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare, ca si
actele sale individuale, pot fi atacate pentru ilegalitate cu recurs in fata
curtilor de apel. Exceptia de ilegalitate poate fi ridicata in orice faza a
judecatii, la prima instanta sau in apel, cu suspendarea judecatii si
trimiterea exceptiei spre solutionare la curtea de apel competenta, care se
pronunta prin decizie irevocabila, urmand procedura Legii contenciosului
administrativ."
In sustinerea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia a invocat
incalcarea urmatoarelor prevederi constitutionale:
Art. 16
"(1) Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice,
fara privilegii si fara discriminari.
(2) Nimeni nu este mai presus de lege.
(3) Functiile si demnitatile publice, civile sau militare, pot fi ocupate
de persoanele care au numai cetatenia romana si domiciliul in tara.";
Art. 21
"(1) Orice persoana se poate adresa justitiei pentru apararea
drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale legitime.
(2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept.";
Art. 48
"(1) Persoana vatamata intr-un drept al sau de o autoritate publica,
printr-un act administrativ sau prin nesolutionarea in termenul legal a unei
cereri, este indreptatita sa obtina recunoasterea dreptului pretins, anularea
actului si repararea pagubei.
(2) Conditiile si limitele exercitarii acestui drept se stabilesc prin lege
organica.
(3) Statul raspunde patrimonial, potrivit legii, pentru prejudiciile
cauzate prin erorile judiciare savarsite in procesele penale.";
Art. 49
"(1) Exercitiul unor drepturi sau al unor libertati poate fi restrans
numai prin lege si numai daca se impune, dupa caz, pentru: apararea sigurantei
nationale, a ordinii, a sanatatii ori a moralei publice, a drepturilor si a
libertatilor cetatenilor; desfasurarea instructiei penale; prevenirea
consecintelor unei calamitati naturale ori ale unui sinistru deosebit de grav.
(2) Restrangerea trebuie sa fie proportionala cu situatia care a
determinat-o si nu poate atinge existenta dreptului sau a libertatii."
In sustinerea criticii de neconstitutionalitate se arata ca art. 17 din
Legea nr. 52/1994 ingradeste accesul la justitie, intrucat prevede un singur
grad de jurisdictie, ceea ce reprezinta si o restrangere nejustificata a
exercitiului acestui drept. Se mai invoca, de asemenea, si incalcarea
prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 29/1990, lege care
instituie un dublu grad de jurisdictie.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca aceasta
este neintemeiata pentru urmatoarele considerente:
Dispozitiile art. 17 din Legea nr. 52/1994 prevad posibilitatea atacarii
pentru ilegalitate a regulamentelor si instructiunilor adoptate de Comisia
Nationala a Valorilor Mobiliare, precum si a actelor sale individuale. Aceasta
contestare a legalitatii actelor cu caracter normativ ori a actelor individuale
ale comisiei se poate face numai pe cale de exceptie, care poate fi ridicata,
evident, intr-un proces avand ca obiect anularea acestor acte. Exceptia de
ilegalitate suspenda judecata si este trimisa de instanta, spre solutionare,
curtii de apel competente, care se pronunta prin decizie irevocabila.
Autorul exceptiei critica pentru neconstitutionalitate caracterul
irevocabil al deciziei Curtii de apel, sustinand ca prin absenta unui al doilea
grad de jurisdictie se incalca principiul constitutional al egalitatii in
drepturi, accesul liber la justitie, dreptul persoanei vatamate de o autoritate
publica de a obtine recunoasterea dreptului pretins, anularea actului si
repararea pagubei, precum si prevederile referitoare la restrangerea
exercitiului unor drepturi sau al unor libertati, prevazute de textele
constitutionale mentionate.
Cu privire la aceste critici Curtea observa ca prevederile art. 16 din
Constitutie, referitoare la egalitatea in drepturi, nu au nici o incidenta in
cauza, deoarece textul de lege criticat nu instituie nici un privilegiu si nici
o discriminare intre cetateni, de natura acelora prevazute la art. 4 alin. (2)
din Constitutie (de rasa, de nationalitate, de origine etnica, de limba, de
religie, de sex, de opinie, de apartenenta politica, de avere sau de origine
sociala). Totodata, din continutul aceluiasi text nu rezulta ca cineva s-ar
situa in afara legii. Alin. (3) al art. 16 din Constitutie, in mod evident, nu
are nici o legatura cu dispozitiile art. 17 din Legea nr. 52/1994, deoarece textul
se refera la persoanele care pot ocupa functii si demnitati publice.
Curtea constata ca prevederile art. 21 din Constitutie, referitoare la
accesul liber la justitie, nu sunt incalcate prin dispozitiile legale
criticate, ci, dimpotriva, prin instituirea unei noi exceptii (de ilegalitate)
se creeaza o posibilitate in plus de verificare de catre o instanta competenta
(curtea de apel) a legalitatii acelor acte cu caracter general sau individual
adoptate de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare. Dupa solutionarea
exceptiei cauza urmeaza a-si relua cursul judecatii la instanta in fata careia
s-a ridicat exceptia de ilegalitate, iar partile nemultumite de solutia
instantei de judecata pot folosi caile de atac prevazute de Legea
contenciosului administrativ nr. 29/1990. Potrivit textului criticat, numai
decizia curtii de apel pronuntata in solutionarea exceptiei de ilegalitate este
irevocabila.
Pe de alta parte, instituirea unui singur grad de jurisdictie in
solutionarea exceptiei de ilegalitate nu constituie o ingradire ori o
restrangere neconstitutionala a exercitiului dreptului la accesul liber la
justitie, deoarece nici un text din Constitutie nu prevede obligativitatea
dublului grad de jurisdictie in materie civila. Totodata Curtea observa ca reglementarea
cailor de atac impotriva hotararilor judecatoresti este de nivelul legii.
Potrivit art. 125 alin. (3) din Constitutie, "Competenta si procedura de
judecata sunt stabilite de lege", iar cu privire la folosirea cailor de
atac art. 128 din Constitutie prevede: "Impotriva hotararilor
judecatoresti, partile interesate si Ministerul Public pot exercita caile de
atac, in conditiile legii."
De altfel Curtea Constitutionala, in jurisprudenta sa, a decis in mod
constant ca "Accesul liber la justitie nu inseamna ca el trebuie asigurat
la toate structurile judecatoresti, deoarece competenta si caile de atac sunt
stabilite exclusiv de legiuitor, care poate institui reguli deosebite, in
considerarea unor situatii deosebite" (de exemplu: Decizia nr. 129 din 6 decembrie
1995, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 105 din 23 mai
1996).
Din aceeasi perspectiva Curtea constata ca textul de lege criticat nu
contravine nici prevederilor art. 49 din Constitutie, referitoare la
restrangerea exercitiului unor drepturi sau al unor libertati, deoarece, asa
cum s-a aratat, exercitiul dreptului la accesul liber la justitie este asigurat
si, prin urmare, nu se pune problema unei restrangeri contrare acestor
prevederi constitutionale.
Curtea retine, de asemenea, ca nu sunt incalcate, prin dispozitiile art. 17
din Legea nr. 52/1994, nici prevederile art. 48 din Constitutie, referitoare la
dreptul persoanei vatamate de o autoritate administrativa, deoarece verificarea
de catre curtea de apel a legalitatii actelor generale si individuale ale
Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare, in cadrul exceptiei de ilegalitate,
si solutionarea acestei exceptii printr-o decizie irevocabila reprezinta tocmai
o masura procedurala prin care, in cazul admiterii exceptiei, se urgenteaza
solutionarea cauzei, iar partea vatamata obtine mai rapid recunoasterea
dreptului pretins, anularea actului si repararea pagubei. Curtea constata, prin
urmare, ca dispozitiile art. 48 din Constitutie nu sunt incalcate.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al
art. 25 alin. (1) si (4) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 17 din
Legea nr. 52/1994 privind valorile mobiliare si bursele de valori, exceptie
ridicata de Societatea Comerciala "Kompax" - S.R.L. Sibiu in Dosarul
nr. 5.594/2000 al Curtii de Apel Alba Iulia - Sectia comerciala si de
contencios administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 30 octombrie 2001.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Marioara Prodan