DECIZIE Nr. 278 din 9 octombrie 2001
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 11 alin.
(2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind protectia
chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 9 din 10 ianuarie 2002
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 11 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
40/1999 privind protectia chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu
destinatia de locuinte, exceptie ridicata de Ion Chirciu in Dosarul nr.
13.012/2000 al Judecatoriei Sectorului 4 Bucuresti.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare este legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei ca fiind
nefondata, invocand in acest sens jurisprudenta Curtii Constitutionale
referitoare la prevederile legale criticate.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 15 noiembrie 2000, pronuntata in Dosarul nr.
13.012/2000, Judecatoria Sectorului 4 Bucuresti a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 11
alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind protectia
chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte,
exceptie ridicata de Ion Chirciu intr-un proces civil privind evacuarea dintr-o
locuinta.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca dispozitiile
art. 11 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind
protectia chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de
locuinte contravin prevederilor art. 72 alin. (1), precum si ale art. 114 alin.
(1) din Constitutie, deoarece institutia ordonantei presedintiale este
reglementata prin lege organica, "or, evacuarea in acceptiunea art. 11
alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 si in intentia
reclamantilor nu este o masura vremelnica, ci o masura cu caracter
definitiv".
Judecatoria Sectorului 4 Bucuresti, exprimandu-si opinia, considera ca
dispozitiile legale criticate nu contravin prevederilor constitutionale,
aratand ca "necesitati de ordin obiectiv si practic au impus folosirea
ordonantei presedintiale ca modalitate de solutionare a litigiilor ivite intre
proprietari si chiriasi care se afla in situatia reglementata expres de
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999".
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Presedintele Camerei Deputatilor, in punctul sau de vedere, apreciaza
exceptia ca nefondata. Este invocata jurisprudenta Curtii, aratandu-se ca
"restrictia emiterii ordonantelor in domenii care fac obiectul legilor
organice nu este aplicabila Guvernului in cazurile exceptionale la care se
refera art. 114 alin. (4) din Constitutie".
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata. In sustinerea acestui punct de vedere
se arata ca adoptarea de catre Guvern a Ordonantei de urgenta nr. 40/1999 a
fost determinata de expirarea termenului prevazut de Legea nr. 17/1994, precum
si de necesitatea solutionarii litigiilor aparute ca urmare a aplicarii Legii
nr. 112/1995, nerezolvarea acestor aspecte putand genera conflicte sociale.
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei
Deputatilor si Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile
partilor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
11 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind
protectia chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de
locuinte (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 148 din 8
aprilie 1999), dispozitii al caror continut este urmatorul:
Art. 11 alin. (2)
"Lipsa unui raspuns scris sau refuzul nejustificat al chiriasului sau
al fostului chirias de a incheia un nou contract de inchiriere in termen de 60
de zile de la primirea notificarii il indreptateste pe proprietar sa ceara in
justitie evacuarea neconditionata a locatarilor, cu plata daunelor-interese, pe
calea ordonantei presedintiale."
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate sustine ca dispozitiile legale
criticate contravin dispozitiilor art. 72 alin. (1) si ale art. 114 alin. (1)
din Constitutie, a caror redactare este urmatoarea:
Art. 72 alin. (1)
"Parlamentul adopta legi constitutionale, legi organice si legi
ordinare.";
Art. 114 alin. (1)
"Parlamentul poate adopta o lege speciala de abilitare a Guvernului
pentru a emite ordonante in domenii care nu fac obiectul legilor
organice."
Cu privire la argumentele aduse de autorul exceptiei Curtea constata ca
interdictia reglementarii de catre Guvern in domeniul legilor organice priveste
numai ordonantele Guvernului adoptate in baza unei legi speciale de abilitare,
aceasta interdictie decurgand nemijlocit din textul constitutional. O asemenea
limitare nu este prevazuta insa de alin. (4) al art. 114 din Constitutie,
referitor la ordonantele de urgenta, deoarece cazul exceptional ce impune
adoptarea unor masuri urgente pentru salvgardarea unui interes public ar
reclama instituirea unei reglementari de domeniul legii organice, care, daca nu
ar putea fi adoptata, interesul public avut in vedere ar fi sacrificat, ceea ce
este contrar finalitatii constitutionale a institutiei. In acest sens Curtea
Constitutionala s-a pronuntat prin Decizia nr. 34 din 17 februarie 1998,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 88 din 25 februarie
1998.
De asemenea, Curtea Constitutionala a statuat in jurisprudenta sa (ca de
exemplu prin Decizia nr. 718 din 29 decembrie 1997, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 396 din 31 decembrie 1997) ca, "din cuprinsul
prevederilor art. 72 alin. (3) din Constitutie si al celorlalte dispozitii
constitutionale, nu rezulta ca reglementarile relative la procedura civila, in
ansamblul lor, fac parte din domeniul legilor organice; fara indoiala, in
continutul unor asemenea reglementari pot exista si norme de domeniul legii
organice, care atrag, deci, adoptarea lor cu majoritatea prevazuta de
Constitutie pentru astfel de legi. Aceasta nu inseamna transformarea tuturor
dispozitiilor Codului de procedura civila in prevederi de natura legii
organice, deoarece astfel s-ar ajunge practic la completarea Constitutiei, care
reglementeaza expres si limitativ domeniile rezervate acestei categorii de
legi, intre care nu figureaza dispozitii legale privind procedura civila".
Intrucat nu au intervenit elemente noi care sa justifice schimbarea
jurisprudentei Curtii Constitutionale, solutiile statuate prin deciziile
mentionate isi mentin valabilitatea si in aceasta cauza, astfel ca exceptia de
neconstitutionalitate urmeaza sa fie respinsa.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 11 alin. (2)
si ale art. 25 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind
protectia chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de
locuinte, exceptie ridicata de Ion Chirciu in Dosarul nr. 13.012/2000 al
Judecatoriei Sectorului 4 Bucuresti.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 9 octombrie 2001.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Maria Bratu