DECIZIE Nr. 277 din 24 iunie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 23 alin.
(1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind protectia
chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 241/2001
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 722 din 10 august 2004
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Aurelia Popa - procuror
Irina Loredana Lapadat - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 23 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
40/1999 privind protectia chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu
destinatia de locuinte, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
241/2001, exceptie ridicata de Antonio Malinschi in Dosarul nr. 5.979/2003 al
Tribunalului Sibiu - Sectia civila.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare a fost
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei de
neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata, invocand in acest sens
jurisprudenta Curtii Constitutionale.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 8 aprilie 2004, Tribunalul Sibiu - Sectia civila a
sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 23 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind
protectia chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de
locuinte, exceptie ridicata de Antonio Malinschi in Dosarul nr. 5.979/2003 al
acelei instante.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia arata ca
dispozitiile legale criticate contravin prevederilor art. 1 alin. (3), art. 16
alin. (1), art. 21 alin. (3) si art. 53, precum si ale art. 11 alin. (1) din
Constitutie, republicata, raportat la art. 8 din Conventia pentru apararea
drepturilor omului si a libertatilor fundamentale. Se sustine ca exercitiul
dreptului de locatiune recunoscut de lege trebuie sa aiba un tratament egal cu
exercitiul dreptului de proprietate, de asemenea protejat de lege. Potrivit
autorului, dreptul de locatiune are un continut complex, care implica, intre
altele, stabilitatea domiciliului si dreptul la respectarea vietii private. Se
mai arata ca prin consacrarea legala a schimbului obligatoriu de locuinta
"se compromite definitiv dreptul constitutional la un proces
echitabil", instanta de judecata neputand dispune altfel.
Tribunalul Sibiu - Sectia civila considera exceptia de
neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata. In acest sens, arata ca limitarile
vizand folosinta locuintelor nu contravin dispozitiilor constitutionale si, mai
mult, prevederile legale criticate dau eficienta deplina dreptului fundamental
la locuinta.
In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, potrivit
dispozitiilor art. 18^1 din Legea nr. 35/1997 privind organizarea si
functionarea institutiei Avocatul Poporului, cu modificarile ulterioare, a fost
solicitat punctul de vedere al acesteia cu privire la exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
In acest sens, arata ca nu sunt incalcate prevederile constitutionale cuprinse
in art. 53 si 21, intrucat "legiuitorul poate stabili reguli care sa
armonizeze drepturile fundamentale astfel incat sa se tina seama atat de
interesele proprietarilor, cat si ale chiriasilor", iar accesul liber la
justitie nu inseamna accesul, in toate cazurile, la toate structurile
judecatoresti si la toate caile de atac. In ceea ce priveste pretinsa incalcare
a art. 16 din Constitutie, republicata, arata ca instituirea de regimuri
juridice diferite in situatii diferite nu poate fi apreciata ca o incalcare a
principiului egalitatii in fata legii. Invoca in acest sens si jurisprudenta
Curtii Constitutionale.
Avocatul Poporului apreciaza ca dispozitiile legale criticate sunt
constitutionale. In acest sens, precizeaza ca nu poate fi retinuta incalcarea
dispozitiilor art. 16 alin. (1) din Constitutie, republicata, deoarece
legiuitorul a urmarit sa asigure, prin textul de lege criticat, atat protectia
chiriasilor din locuintele retrocedate fostilor proprietari, cat si garantarea
dreptului de proprietate privata al persoanelor fizice indreptatite la masuri
reparatorii. Nu este incalcat nici dreptul la un proces echitabil, dat fiind ca
sunt asigurate toate garantiile procesuale care garanteaza exercitarea acestui
drept. In ceea ce priveste raportarea criticii de neconstitutionalitate la
prevederile art. 1 alin. (3) si art. 53 din Constitutie, republicata, considera
ca schimbul obligatoriu de locuinta este o masura stabilita prin lege,
justificata de respectarea drepturilor si libertatilor proprietarilor, si care
respecta pe deplin prevederile constitutionale invocate.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului si cel al
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, ale art. 1 alin.
(2), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, modificata si
completata prin Legea nr. 232/2004, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie prevederile art.
23 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind
protectia chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de
locuinte, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 148 din 8
aprilie 1999, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 241/2001,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 265 din 23 mai 2001.
Prevederile legale criticate au urmatorul continut:
- Art. 23 alin. (1): "Proprietarii au dreptul sa ceara si sa obtina
mutarea chiriasilor din spatiile cu destinatia de locuinta pe calea unui schimb
obligatoriu."
In opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate, aceste dispozitii
legale contravin prevederilor constitutionale cuprinse in art. 1 alin. (3),
art. 16 alin. (1), art. 21 alin. (3), art. 53, precum si ale art. 11 alin. (1)
din Constitutie, republicata, raportat la art. 8 din Conventia pentru apararea
drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, prevederi care au urmatorul
continut:
- Art. 1 alin. (3): "Romania este stat de drept, democratic si social,
in care demnitatea omului, drepturile si libertatile cetatenilor, libera
dezvoltare a personalitatii umane, dreptatea si pluralismul politic reprezinta
valori supreme, in spiritul traditiilor democratice ale poporului roman si
idealurilor Revolutiei din decembrie 1989, si sunt garantate."
- Art. 11 alin. (1): "Statul roman se obliga sa indeplineasca intocmai
si cu buna-credinta obligatiile ce-i revin din tratatele la care este
parte."
- Art. 16 alin. (1): "Cetatenii sunt egali in fata legii si a
autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari."
- Art. 21 alin. (3): "Partile au dreptul la un proces echitabil si la
solutionarea cauzelor intr-un termen rezonabil."
- Art. 53: "(1) Exercitiul unor drepturi sau al unor libertati poate
fi restrans numai prin lege si numai daca se impune, dupa caz, pentru: apararea
securitatii nationale, a ordinii, a sanatatii ori a moralei publice, a
drepturilor si a libertatilor cetatenilor; desfasurarea instructiei penale;
prevenirea consecintelor unei calamitati naturale, ale unui dezastru ori ale
unui sinistru deosebit de grav.
(2) Restrangerea poate fi dispusa numai daca este necesara intr-o societate
democratica. Masura trebuie sa fie proportionala cu situatia care a
determinat-o, sa fie aplicata in mod nediscriminatoriu si fara a aduce atingere
existentei dreptului sau a libertatii."
De asemenea, sunt invocate ca fiind incalcate dispozitiile cuprinse in art.
8 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale, care prevad:
"1. Orice persoana are dreptul la respectarea vietii sale private si
de familie, a domiciliului sau si a corespondentei sale.
2. Nu este admis amestecul unei autoritati publice in exercitarea acestui
drept decat in masura in care acest amestec este prevazut de lege si daca
constituie o masura care, intr-o societate democratica, este necesara pentru
securitatea nationala, siguranta publica, bunastarea economica a tarii,
apararea ordinii si prevenirea faptelor penale, protejarea sanatatii sau a
moralei, ori protejarea drepturilor si libertatilor altora."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca
dispozitiile art. 23 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
40/1999 au mai facut obiectul controlului de constitutionalitate, prin
raportare, intre alte dispozitii constitutionale, si la cele ale art. 16 si
art. 53 din Constitutie, republicata. Astfel, prin Decizia nr. 88 din 4 mai 2000,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 389 din 21 iulie
2000, exceptia de neconstitutionalitate a fost respinsa. La acea data, Curtea
Constitutionala a statuat, intre altele, ca "(...) prin nici o dispozitie
a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 nu sunt puse in discutie
restrangerea exercitiului unor drepturi sau al unor libertati fundamentale si
nici exercitarea cu buna-credinta a unor asemenea drepturi sau libertati".
Mai mult, prin Decizia nr. 139 din 8 mai 2001, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 330 din 20 iunie 2001, Curtea a retinut ca
"egalitatea in drepturi nu impiedica stabilirea de catre legiuitor a unor
solutii legislative diferite pentru situatii diferite. Dispozitiile legale
criticate ii ocrotesc in mod egal pe proprietar si pe chirias, stabilind, pe de
o parte, in ce masura proprietarul poate refuza in mod justificat prelungirea
contractului, iar pe de alta parte, dand chiriasului posibilitatea sa isi apere
dreptul locativ in conditiile in care nu i se poate reprosa vreo conduita
culpabila". Atat considerentele, cat si solutiile pronuntate in deciziile
mentionate isi mentin valabilitatea si in prezenta cauza, intrucat nu au
intervenit imprejurari noi de natura a determina o reconsiderare a
jurisprudentei Curtii.
In ceea ce priveste critica potrivit careia dispozitiile art. 23 alin. (1)
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 vin in contradictie cu
prevederile constitutionale cuprinse in art. 21 alin. (3), Curtea constata ca aceasta
nu poate fi retinuta. Prevederile legale criticate nu incalca dreptul la un
proces echitabil, dat fiind ca, in caz de litigiu, chiriasul are dreptul de a
se prevala de toate garantiile procesuale care conditioneaza procesul
echitabil, de a formula aparari si de a recurge la caile de atac prevazute de
lege.
Nu se poate retine nici incalcarea art. 11 alin. (1) raportat la
prevederile art. 8 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale, deoarece dispozitiile legale criticate nu aduc
atingere dreptului persoanei la respectarea vietii private si de familie, a
domiciliului, cu atat mai mult cu cat chiriasul nu este tinut sa procedeze la
schimbul obligatoriu de locuinta daca nu sunt respectate anumite exigente
minimale, cuprinse in art. 24 alin. (1) si (2) din ordonanta, care prevede:
"(1) Chiriasul nu este obligat sa se mute, daca in locuinta care i se
ofera in schimb nu i se asigura suprafata locuibila si numarul de camere la
care este indreptatit conform anexelor nr. 1 si 2 la prezenta ordonanta de
urgenta, dar nici nu poate pretinde o suprafata locuibila sau un numar de
camere mai mare decat cele la care este indreptatit potrivit prezentei
ordonante de urgenta sau decat cele pe care le detine cu chirie si nici conditii
mai bune de locuit decat cele pe care le are in locuinta din care urmeaza sa se
mute.
(2) Nu i se va putea cere chiriasului sa se mute intr-o locuinta insalubra
si nici sa accepte o locuinta lipsita de dependintele strict necesare -
bucatarie, baie, WC -, prevazute in contractul de inchiriere a locuintei din
care urmeaza sa se mute."
Din acest punct de vedere, Curtea constata ca dispozitiile de lege
criticate nu aduc nici o atingere demnitatii omului sau drepturilor si
libertatilor cetatenilor, garantate prin dispozitiile constitutionale cuprinse
in art. 1 alin. (3).
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.
d) si al art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, modificata si
completata prin Legea nr. 232/2004,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 23 alin.
(1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind protectia
chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 241/2001, exceptie ridicata
de Antonio Malinschi in Dosarul nr. 5.979/2003 al Tribunalului Sibiu - Sectia
civila.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 24 iunie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Irina Loredana Lapadat