DECIZIE Nr. 274 din 26 mai 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 50 alin.
(2) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al imobilelor preluate in mod
abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 589 din 7 iulie 2005

Ioan Vida - presedinte
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Florentina Balta - procuror
Irina Loredana Lapadat - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 50 alin. (2) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al
imobilelor preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie
1989, exceptie ridicata de Stelian Constantin Iordanescu, personal, si de Ana
Ciurcu, Emil Gongescu, Nicoleta Dumitrescu, prin mandatar Stelian Constantin
Iordanescu, in Dosarul nr. 12.119/2002 al Judecatoriei Sectorului 1 Bucuresti.
La apelul nominal raspunde autorul exceptiei Stelian Constantin Iordanescu.
Lipsesc celelalte parti, fata de care procedura de citare a fost legal
indeplinita.
Magistratul-asistent informeaza completul de judecata ca partile Corneliu
Liviu Popescu si Rodica Iuliana Elena Popescu au depus la dosarul cauzei note
scrise prin care solicita respingerea exceptiei ca neintemeiata.
Curtea dispune a se face apelul si in Dosarul nr. 138D/2005. Exceptia de
neconstitutionalitate a fost ridicata de Maria Marcon in Dosarul nr. 2.204/2004
al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia a III-a civila si pentru cauze cu minori
si de familie.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare a fost
legal indeplinita.
Curtea, avand in vedere ca exceptiile de neconstitutionalitate care fac
obiectul dosarelor nr. 77D/2005 si nr. 138D/2005 au continut identic, pune in
discutie, din oficiu, problema conexarii cauzelor.
Autorul exceptiei si reprezentantul Ministerului Public sunt de acord cu
masura conexarii dosarelor.
Curtea, in temeiul art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992 privind
organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, dispune conexarea Dosarului
nr. 138D/2005 la Dosarul nr. 77D/2005.
Cauza fiind in stare de judecata, presedintele acorda cuvantul pe fond.
Autorul exceptiei Stelian Constantin Iordanescu solicita admiterea
exceptiei astfel cum a fost formulata prin notele scrise depuse la dosar.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate, invocand practica in materie a Curtii Constitutionale.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin incheierile din 25 ianuarie 2005 si din 27 ianuarie 2005, pronuntate
in dosarele nr. 12.119/2002 si nr. 2.204/2004, Judecatoria Sectorului 1
Bucuresti si Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a III-a civila si pentru cauze
cu minori si de familie au sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 46 alin. (2) din Legea nr. 10/2001
privind regimul juridic al imobilelor preluate in mod abuziv in perioada 6
martie 1945 - 22 decembrie 1989.
Exceptia a fost ridicata de Stelian Constantin Iordanescu, personal, si de
Ana Ciurcu, Emil Gongescu, Nicoleta Dumitrescu, prin mandatar Stelian
Constantin Iordanescu, in Dosarul nr. 12.119/2002 si de Maria Marcon in Dosarul
nr. 2.204/2004.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca prevederile
art. 46 alin. (2) din Legea nr. 10/2001 [devenit art. 50 alin. (2) in urma
republicarii] contravin dispozitiilor constitutionale referitoare la
neretroactivitatea legii, deoarece acest text de lege "valideaza, cu efect
retroactiv, acte juridice care la momentul incheierii lor erau lovite de
nulitate absoluta (...)".
Se mai arata ca textul de lege criticat incalca si dispozitiile art. 16 din
Constitutie, deoarece "creeaza un dezechilibru pe plan procesual intre
fostii proprietari si fostii chiriasi (...)", intrucat "fostii
chiriasi sunt obligati sa-si dovedeasca buna-credinta, pornindu-se ab initio de
la o prezumtie de rea-credinta". Se mai invoca si incalcarea dispozitiilor
art. 44 si 136 din Constitutie, prin "deschiderea caii de declarare a
nulitatii absolute a unor acte prin care s-a dobandit dreptul de
proprietate", in conditiile in care "este incontestabil ca la data
incheierii lor aceste acte respectau toate normele legale in vigoare".
Judecatoria Sectorului 1 Bucuresti considera ca exceptia de
neconstitutionalitate este intemeiata, deoarece contravine dispozitiilor art.
15 alin. (2) si ale art. 44 alin. (2) si (3) din Constitutie. In ceea ce
priveste incalcarea principiului constitutional al neretroactivitatii, instanta
de judecata arata ca textul de lege criticat "vizeaza un caz de nulitate
necunoscut sub imperiul legii in vigoare la data incheierii actelor declarate
nule de legea noua (...)", consacrandu-se astfel, "cu efect
retroactiv, (...) un caz de nulitate a unui act juridic in care simpla invocare
a bunei-credinte este nu numai necesara, dar si suficienta pentru dobandirea
unui drept real imobiliar de la o alta persoana decat de la cea a adevaratului
proprietar (...)". Se mai arata ca este incalcat in acest mod si
principiul constitutional al garantarii si ocrotirii proprietatii private.
Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a III-a civila si pentru cauze cu minori
si de familie considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
Se arata ca prevederile legale criticate nu incalca principiul constitutional
al neretroactivitatii legii, deoarece "se consacra o solutie care exista
si anterior intrarii in vigoare a actului normativ (...)". De asemenea, se
mai arata ca textul de lege criticat "nu instituie obligatia fostilor
chiriasi de a-si dovedi buna credinta" si "nu protejeaza interesele
unei anumite categorii sociale in interesul alteia, din moment ce proprietatea
este garantata, in conditiile legii".
Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierile de sesizare
au fost comunicate presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului,
Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
Se arata in acest sens ca textul de lege criticat "lipseste de eficienta
juridica actele de instrainare a imobilelor preluate de catre stat fara titlu
valabil, prin sanctionarea lor cu nulitatea absoluta", cu exceptia cazului
in care "asemenea acte isi mentin valabilitatea in situatia in care au
fost incheiate cu buna-credinta". Se mai precizeaza ca, in sensul
jurisprudentei Curtii Constitutionale in materie, textul de lege criticat nu
incalca dispozitiile art. 15 alin. (2) din Constitutie.
Avocatul Poporului considera ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata. Se arata ca textul de lege criticat nu incalca dispozitiile art.
15 alin. (2) din Constitutie, deoarece "ocrotirea interesului
dobanditorului de buna-credinta (...) a fost determinata de ratiuni care
vizeaza asigurarea securitatii circuitului civil si stabilitatea raporturilor
juridice civile si nu aplicarea retroactiva a legii". Invoca in acest sens
jurisprudenta Curtii Constitutionale. Nu poate fi retinuta nici incalcarea art.
16 din Constitutie, deoarece prevederile art. 50 alin. (2) din Legea nr.
10/2001 "se aplica tuturor persoanelor prevazute in ipoteza normei legale,
respectiv tuturor celor care au incheiat cu rea-credinta acte juridice de
instrainare, avand ca obiect imobile preluate fara titlu valabil". In ceea
ce priveste invocarea incalcarii art. 44 din Constitutie, se apreciaza ca
textul de lege criticat nu contravine acestor dispozitii constitutionale.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului
Poporului, rapoartele intocmite de judecatorul-raportor, sustinerile partii
prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2), ale art.
2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Asa cum rezulta din incheierile de sesizare a Curtii Constitutionale din
data de 25 ianuarie 2005 si 27 ianuarie 2005, obiectul exceptiei de
neconstitutionalitate il constituie prevederile art. 46 alin. (2) din Legea nr.
10/2001 privind regimul juridic al imobilelor preluate in mod abuziv in
perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 75 din 14 februarie 2001.
Legea nr. 10/2001 a fost republicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 279 din 4 aprilie 2005, dandu-se textelor o noua numerotare.
Astfel, art. 46 alin. (2) din Legea nr. 10/2001 a devenit art. 50 alin. (2),
fara a se modifica substanta reglementarii.
Prevederile legale criticate au urmatorul continut:
- Art. 50 alin. (2): "Actele juridice de instrainare, inclusiv cele
facute in cadrul procesului de privatizare, avand ca obiect imobile preluate
fara titlu valabil, sunt lovite de nulitate absoluta, in afara de cazul in care
actul a fost incheiat cu buna-credinta."
In opinia autorilor exceptiei de neconstitutionalitate, prevederile
contravin dispozitiilor art. 15 alin. (2), art. 16, art. 44 si art. 136 din
Constitutie, al caror continut este urmatorul:
- Art. 15 alin. (2): "Legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia
legii penale sau contraventionale mai favorabile.";
- Art. 16: "(1) Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor
publice, fara privilegii si fara discriminari.
(2) Nimeni nu este mai presus de lege.
(3) Functiile si demnitatile publice, civile sau militare, pot fi ocupate,
in conditiile legii, de persoanele care au cetatenia romana si domiciliul in
tara. Statul roman garanteaza egalitatea de sanse intre femei si barbati pentru
ocuparea acestor functii si demnitati.
(4) In conditiile aderarii Romaniei la Uniunea Europeana, cetatenii Uniunii
care indeplinesc cerintele legii organice au dreptul de a alege si de a fi
alesi in autoritatile administratiei publice locale.";
- Art. 44: "(1) Dreptul de proprietate, precum si creantele asupra
statului, sunt garantate. Continutul si limitele acestor drepturi sunt
stabilite de lege.
(2) Proprietatea privata este garantata si ocrotita in mod egal de lege,
indiferent de titular. Cetatenii straini si apatrizii pot dobandi dreptul de proprietate
privata asupra terenurilor numai in conditiile rezultate din aderarea Romaniei
la Uniunea Europeana si din alte tratate internationale la care Romania este
parte, in conditiile prevazute prin lege organica, precum si prin mostenire
legala.
(3) Nimeni nu poate fi expropriat decat pentru o cauza de utilitate
publica, stabilita potrivit legii, cu dreapta si prealabila despagubire.
(4) Sunt interzise nationalizarea sau orice alte masuri de trecere silita
in proprietatea publica a unor bunuri pe baza apartenentei sociale, etnice,
religioase, politice sau de orice alta natura discriminatorie a titularilor.
(5) Pentru lucrari de interes general, autoritatea publica poate folosi
subsolul oricarei proprietati imobiliare, cu obligatia de a despagubi
proprietarul pentru daunele aduse solului, plantatiilor sau constructiilor,
precum si pentru alte daune imputabile autoritatii.
(6) Despagubirile prevazute in alineatele (3) si (5) se stabilesc de comun
acord cu proprietarul sau, in caz de divergenta, prin justitie.
(7) Dreptul de proprietate obliga la respectarea sarcinilor privind
protectia mediului si asigurarea bunei vecinatati, precum si la respectarea
celorlalte sarcini care, potrivit legii sau obiceiului, revin proprietarului.
(8) Averea dobandita licit nu poate fi confiscata. Caracterul licit al
dobandirii se prezuma.
(9) Bunurile destinate, folosite sau rezultate din infractiuni ori
contraventii pot fi confiscate numai in conditiile legii.";
- Art. 136: "(1) Proprietatea este publica sau privata.
(2) Proprietatea publica este garantata si ocrotita prin lege si apartine
statului si unitatilor administrativ-teritoriale.
(3) Bogatiile de interes public ale subsolului, spatiul aerian, apele cu
potential energetic valorificabil, de interes national, plajele, marea
teritoriala, resursele naturale ale zonei economice si ale platoului
continental, precum si alte bunuri stabilite de legea organica, fac obiectul
exclusiv al proprietatii publice.
(4) Bunurile proprietate publica sunt inalienabile. In conditiile legii
organice, ele pot fi date in administrare regiilor autonome ori institutiilor
publice sau pot fi concesionate ori inchiriate; de asemenea, ele pot fi date in
folosinta gratuita institutiilor de utilitate publica.
(5) Proprietatea privata este inviolabila, in conditiile legii
organice."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea retine urmatoarele:
Articolul 46 alin. (2) din Legea nr. 10/2001, devenit art. 50 alin. (2) in
urma republicarii legii, au mai facut obiect al controlului de
neconstitutionalitate, prin raportare la aceleasi dispozitii constitutionale.
Astfel, prin Decizia nr. 71 din 18 februarie 2003, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 211 din 1 aprilie 2003, exceptia de
neconstitutionalitate a fost respinsa ca neintemeiata. Pentru a pronunta
aceasta solutie Curtea a retinut ca, potrivit textului de lege criticat,
sanctiunea nulitatii absolute loveste actele juridice de instrainare in cazul
in care obiectul actului de instrainare il constituie un imobil preluat de stat
fara titlu valabil sau actul de instrainare a fost incheiat cu rea-credinta.
Intrucat este de principiu ca nimeni nu poate transmite altuia mai mult decat
are el insusi, respectiv "nemo plus iuris ad alium transferre potest quam
ipse habet", un act de instrainare consimtit de un neproprietar, fiind
esentialmente viciat si lipsit de eficienta juridica, se poate sustine ca
prevederea expresa a unei sanctiuni cu o asemenea finalitate nu are caracter
retroactiv. Mai mult, examinand teza intai a art. 46 alin. (2) prin raportare
la teza a doua a aceluiasi text, Curtea constata ca, fara a o prevedea in
terminis, aceasta are in vedere actele de instrainare incheiate cu
rea-credinta, sanctionate cu nulitatea absoluta, in lumina principiilor
dreptului civil, si anterior actualei reglementari, ceea ce impune concluzia ca
textul de lege criticat nu are caracter novator si, prin urmare, nu
retroactiveaza.
Totodata, prin Decizia nr. 191 din 25 iunie 2002, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 567 din 1 august 2002, Curtea a retinut ca,
in conflictul de interese legitime dintre adevaratul proprietar si
subdobanditorul de buna-credinta al bunului, a fost preferat cel din urma.
Recunoasterea prevalentei interesului subdobanditorului de buna-credinta a fost
impusa de preocuparea pentru asigurarea securitatii circuitului civil si a
stabilitatii raporturilor juridice. Din punct de vedere juridic solutia a fost
intemeiata pe ratiuni de ordin pragmatic, concretizate in principiul
validitatii aparentei in drept, a carui esenta este exprimata prin adagiul
"error communis facit jus".
In aceeasi decizie s-a mai retinut ca "(...) singurul element novator
adus de textul dedus controlului il constituie consacrarea expresa, pe cale
legala, a principiului ocrotirii bunei-credinte, intr-un domeniu particular,
dar de interes social major, acela al regimului juridic al imobilelor preluate
in mod abuziv de stat in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989. Consacrarea
unei astfel de solutii legislative a fost impusa legiuitorului si de
imprejurarea ca in aceasta materie eroarea comuna cu privire la concordanta
dintre aparenta si realitate isi are temeiul in cadrul legislativ in vigoare la
acel moment, ce confirma, cu forta unei prezumtii juris et de jure, ca
proprietarul aparent, statul, este adevaratul proprietar. O atare imprejurare
justifica pe deplin optiunea legiuitorului de a conferi bunei-credinte o
eficienta juridica similara celei din dreptul comun.
In considerarea acestor argumente, Curtea a constatat ca textul de lege
dedus controlului de constitutionalitate nu are caracter retroactiv si a
respins ca neintemeiata exceptia.
Solutiile pronuntate in deciziile anterior mentionate, precum si considerentele
ce au stat la baza acestora isi mentin valabilitatea si in prezenta cauza,
intrucat nu au fost aduse elemente noi, de natura a determina o reconsiderare a
jurisprudentei Curtii Constitutionale.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit.
A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 50 alin. (2)
din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al imobilelor preluate in mod
abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, exceptie ridicata de
Stelian Constantin Iordanescu, personal, si de Ana Ciurcu, Emil Gongescu, Nicoleta
Dumitrescu, prin mandatar Stelian Constantin Iordanescu, in Dosarul nr.
12.119/2002 al Judecatoriei Sectorului 1 Bucuresti si de Maria Marcon in
Dosarul nr. 2.204/2004 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia a III-a civila si
pentru cauze cu minori si de familie.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 26 mai 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Irina Loredana Lapadat