DECIZIE Nr. 272 din 22 octombrie 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 36 din
Decretul nr. 328/1966 privind circulatia pe drumurile publice, republicat, cu
modificarile ulterioare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 915 din 16 decembrie 2002
Costica Bulai - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 36 alin. 2 din Decretul nr. 328/1966 privind circulatia pe
drumurile publice, republicat, cu modificarile ulterioare, exceptie ridicata de
Gustav Jozsef Hasenek in Dosarul nr. 1.190/2001 al Tribunalului Mures.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare a fost
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate, ca neintemeiata, aratand ca aplicarea dispozitiilor
legale cuprinse in Decretul nr. 328/1966, republicat, cu modificarile
ulterioare, nu este de competenta Curtii Constitutionale, ci reprezinta
atributul exclusiv al instantelor judecatoresti.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 7 februarie 2002, Tribunalul Mures a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 36
alin. 2 din Decretul nr. 328/1966 privind circulatia pe drumurile publice,
republicat, cu modificarile ulterioare, exceptie ridicata de Gustav Jozsef
Hasenek in Dosarul nr. 1.190/2001 al acelei instante.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia arata, in esenta,
ca dispozitiile legale criticate contravin prevederilor Constitutiei cuprinse
in art. 21, referitoare la accesul liber la justitie, art. 31 alin. (2)
privitoare la obligatia autoritatilor publice de a asigura informarea corecta a
cetatenilor asupra problemelor de interes personal, art. 47 privind dreptul de
petitionare si art. 48 alin. (1) referitor la dreptul persoanei vatamate de o
autoritate publica de a obtine recunoasterea dreptului pretins, intrucat acesta
a fost trimis in judecata pentru comiterea infractiunii prevazute de art. 36
alin. 2 din Decretul nr. 328/1966, republicat, cu modificarile ulterioare, fara
a i se fi comunicat, in prealabil, masura anularii permisului sau de conducere,
actul normativ mentionat nereglementand obligativitatea comunicarii acestei
masuri de catre organul administrativ competent catre persoana in cauza.
Tribunalul Mures apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata.
In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul Romaniei a trimis Curtii Constitutionale punctul sau de vedere, in
sensul respingerii exceptiei de neconstitutionalitate, cu urmatoarea motivare:
"prin dispozitiile pe care le cuprinde, art. 36 alin. 2 din Decretul nr.
328/1966 nu aduce atingere dispozitiilor constitutionale invocate, acestea
neavand incidenta asupra dispozitiilor legale criticate.
Fapta de care este invinuit inculpatul intruneste elementele infractiunii
prevazute de art. 36 alin. 2 din Decretul nr. 328/1966, modalitatea de
savarsire a acestei infractiuni fiind conducerea unui autovehicul pe drumurile
publice, avand permisul de conducere retinut in vederea anularii.
Ca urmare, existenta acestei infractiuni nu este conditionata de
indeplinirea procedurii de comunicare a masurii administrative de anulare a
permisului de conducere."
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile autorului exceptiei, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144
lit. c) din Constitutie, precum si celor ale art. 1 alin. (1), art. 2, 3, 12 si
23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate cu care a fost sesizata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
36 alin. 2 din Decretul nr. 328 din 29 aprilie 1966 privind circulatia pe
drumurile publice, republicat in Buletinul Oficial, Partea I, nr. 49 din 28
iunie 1984, cu modificarile ulterioare, care au urmatorul continut: "Cu
aceeasi pedeapsa se sanctioneaza persoana care conduce pe drumurile publice un
autovehicul dupa ce permisul de conducere i-a fost retras, anulat sau retinut
in vederea anularii, ori ca urmare a suspendarii exercitarii dreptului de a
conduce autovehicule."
Autorul exceptiei sustine ca dispozitiile legale criticate incalca
urmatoarele prevederi constitutionale:
- Art. 21: "(1) Orice persoana se poate adresa justitiei pentru
apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale legitime.
(2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept.";
- Art. 31 alin. (2): "Autoritatile publice, potrivit competentelor ce
le revin, sunt obligate sa asigure informarea corecta a cetatenilor asupra
treburilor publice si asupra problemelor de interes personal.";
- Art. 47: "(1) Cetatenii au dreptul sa se adreseze autoritatilor
publice prin petitii formulate numai in numele semnatarilor.
(2) Organizatiile legal constituite au dreptul sa adreseze petitii exclusiv
in numele colectivelor pe care le reprezinta.
(3) Exercitarea dreptului de petitionare este scutita de taxa.
(4) Autoritatile publice au obligatia sa raspunda la petitii in termenele
si in conditiile stabilite potrivit legii.";
- Art. 48 alin. (1): "Persoana vatamata intr-un drept al sau de o
autoritate publica, printr-un act administrativ sau prin nesolutionarea in
termenul legal a unei cereri, este indreptatita sa obtina recunoasterea
dreptului pretins, anularea actului si repararea pagubei."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca aceasta
este neintemeiata.
Decretul nr. 328/1966 - act normativ anterior actualei Constitutii -
incrimineaza in art. 36 alin. 1 conducerea pe drumurile publice a unui vehicul
fara permis de conducere, iar in alin. 2, conducerea pe drumurile publice a
unui autovehicul dupa retragerea, anularea sau retinerea permisului de
conducere in vederea anularii, ori dupa suspendarea dreptului de a conduce
autovehicule.
Nici una dintre modalitatile infractiunilor incriminate prin aceste texte
legale nu contravine, prin continutul sau, dispozitiilor constitutionale
invocate in motivarea exceptiei si nici altor prevederi ale Constitutiei.
Problema comunicarii masurilor administrative enumerate in art. 36 din
Decretul nr. 328/1966, republicat, cu modificarile ulterioare, nu constituie o
problema de constitutionalitate, deoarece nu acesta este textul de lege pe baza
caruia se iau masurile enumerate, ci art. 43 din acelasi decret, si nici nu
rezulta din continutul lui ca subiectul activ al infractiunii ar putea fi tras
la raspundere penala fara sa cunoasca faptul ca permisul sau de conducere a
fost anulat, retras sau retinut in vederea anularii ori ca i s-a suspendat
exercitarea dreptului de a conduce autovehicule. Problema tine de stabilirea
existentei laturii subiective a infractiunii, adica de aplicarea legii, si
este, in intregime, de competenta instantei de judecata, iar nu de competenta
Curtii Constitutionale.
Intrucat motivele exceptiei de neconstitutionalitate se refera la modul de
aplicare a dispozitiilor art. 43 din Decretul nr. 328/1966, republicat, cu
modificarile ulterioare, care prevad procedura administrativa a anularii
permisului de conducere, iar, potrivit art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992,
republicata, Curtea nu se poate pronunta asupra modului de interpretare si
aplicare a legii, ci numai asupra intelesului sau contrar Constitutiei, rezulta
ca exceptia nu poate fi admisa.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al
art. 25 alin. (1) si (4) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 36 alin. 2
din Decretul nr. 328/1966 privind circulatia pe drumurile publice, republicat,
cu modificarile ulterioare, exceptie ridicata de Gustav Jozsef Hasenek in
Dosarul nr. 1.190/2001 al Tribunalului Mures.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 22 octombrie 2002.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. COSTICA BULAI
Magistrat asistent,
Mihaela Senia Costinescu