DECIZIE Nr. 262 din 17 iunie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii nr.
146/1997 privind taxele judiciare de timbru, cu modificarile si completarile
ulterioare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 620 din 8 iulie 2004

Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Aurelia Popa - procuror
Ingrid Alina Tudora - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor Legii nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, cu
modificarile si completarile ulterioare, exceptie ridicata de Ilie Gheorghe
Vasile Cornel in Dosarul nr. 1.874/2003 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia a
IV-a civila.
La apelul nominal se prezinta autorul exceptiei si partea Directia Generala
a Finantelor Publice a Municipiului Bucuresti, reprezentata prin consilier
juridic Brandusa Varzan.
Lipsesc celelalte parti, fata de care procedura de citare a fost legal
indeplinita.
Autorul exceptiei solicita admiterea exceptiei de neconstitutionalitate. In
acest sens arata ca dispozitiile Legii nr. 146/1997 sunt neconstitutionale si
contravin prevederilor art. 20, 21, 24, 51 si 53 din Constitutie, republicata,
prin aceea ca, instituind obligatia de a timbra in functie de obiectul cererii,
se incalca dreptul justitiabililor de a se adresa neingradit justitiei.
Reprezentantul Directiei Generale a Finantelor Publice a Municipiului
Bucuresti, invocand jurisprudenta Curtii Constitutionale, si anume deciziile
nr. 47/2003 si nr. 343/2003, solicita respingerea exceptiei ca neintemeiata.
Reprezentantul Ministerului Public, avand in vedere jurisprudenta Curtii
Constitutionale in materie, arata ca este firesc si echitabil ca justitiabilii
care trag un folos nemijlocit din activitatea desfasurata de autoritatile
judecatoresti sa contribuie la acoperirea cheltuielilor acestora, astfel incat
pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 16 decembrie 2003, pronuntata in Dosarul nr.
1.874/2003, Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a IV-a civila a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii nr.
146/1997 privind taxele judiciare de timbru, cu modificarile si completarile
ulterioare. Exceptia a fost ridicata de Ilie Gheorghe Vasile Cornel intr-o
cauza civila ce are ca obiect solutionarea unei contestatii in anulare
formulate impotriva Deciziei civile nr. 1.256 din 16 mai 2003, pronuntata de
Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a III-a civila in Dosarul nr. 546/2003.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine,
in esenta, ca prin impunerea sa la plata taxei de timbru, in baza Legii nr.
146/1997, se incalca prevederile constitutionale ale art. 16, 21, 24, 42, 46,
48, precum si cele ale art. 135.
Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a IV-a civila apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate
este neintemeiata. In acest sens arata ca taxele judiciare de timbru, ca
"parte componenta a cheltuielilor de judecata, sunt suportate de catre
justitiabili, persoane fizice si persoane juridice, iar modalitatea de
stabilire a acestora este reglementata prin Legea nr. 146/1997, cu modificarile
ulterioare". Prin aplicarea acestui act normativ nu este ingradit accesul
liber la justitie al justitiabilului, intrucat, pentru realizarea activitatii
jurisdictionale, "cererile de chemare in judecata se timbreaza in raport
de dispozitiile Legii nr. 146/1997, astfel cum a fost modificata, fara a se
crea un tratament discriminatoriu partilor din proces, carora, dimpotriva, li
se asigura, in acest mod, respectarea drepturilor si intereselor legitime".
In sfarsit, instanta apreciaza ca dispozitiile legale criticate nu infrang nici
prevederile art. 48 din Constitutie.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate, iar in conformitate cu art. 18^1
din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, a fost solicitat punctul de
vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul, invocand jurisprudenta in materie a Curtii Constitutionale, arata
ca exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii nr. 146/1997 privind
taxele judiciare de timbru, cu modificarile si completarile ulterioare, in
raport cu prevederile art. 16, 21, 24, 44, 46, 50 si 136 din Constitutie,
republicata, este neintemeiata.
Avocatul Poporului considera ca dispozitiile Legii nr. 146/1997 privind
taxele judiciare de timbru, cu modificarile si completarile ulterioare, sunt
neconstitutionale.
In acest sens arata ca Legea nr. 146/1997 ar trebui sa prevada criterii
clare de acordare a unor inlesniri la plata taxelor judiciare de timbru, pentru
categoriile care nu pot sa plateasca din veniturile pe care le au, intrucat
numai in acest mod principiul egalitatii prevazut de art. 16 alin. (1) din
Constitutie ar fi respectat. De asemenea, considera ca "lipsa
posibilitatii materiale de plata a taxelor judiciare de timbru are drept efect
ingradirea accesului la justitie, in sensul ca justitia nu poate fi sesizata,
ori aceasta nu isi poate urma cursul, in caile legale de atac, in conditiile in
care, potrivit art. 124 alin. (2) din Constitutie, justitia este unica,
impartiala si egala pentru toti". Lipsa posibilitatilor materiale ale
contribuabilului de a plati anticipat taxele judiciare de timbru constituie o
ingradire a accesului liber la justitie, incalcandu-se astfel prevederile art.
21 alin. (2) din Constitutie, republicata, si totodata "are ca efect si afectarea
dreptului la aparare, ca parte componenta a dreptului la un proces echitabil,
intrucat persoana in cauza nu are posibilitatea de a-si valorifica pretentiile
sau de a dovedi netemeinicia pretentiilor adversarului in cadrul unui proces,
care nu va putea avea loc". In acest sens apreciaza ca, intrucat nu sunt
indeplinite cumulativ conditiile prevazute de prevederile constitutionale ale
art. 53, aceasta ingradire poate fi considerata o restrangere neconstitutionala
a exercitiului dreptului la un proces echitabil, a dreptului la aparare, a
dreptului de proprietate privata si a dreptului la mostenire. In legatura cu
celelalte norme constitutionale invocate, Avocatul Poporului considera ca
acestea sunt nerelevante pentru solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate,
neavand incidenta cu obiectul acesteia.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit in cauza de judecatorul-raportor,
sustinerile partilor prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei republicate, precum si
dispozitiile Legii nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii
Constitutionale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,
retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, ale art. 1 alin.
(2), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile
Legii nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 173 din 29 iulie 1997, cu modificarile si
completarile ulterioare.
In sustinerea neconstitutionalitatii acestor dispozitii legale, autorul
exceptiei invoca incalcarea prevederilor constitutionale ale art. 16, 21, 24,
42, 46, 48 si ale art. 135, care, in noua lor redactare si numerotare din
Constitutia republicata, au urmatorul continut:
- Art. 16: "(1) Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor
publice, fara privilegii si fara discriminari.
(2) Nimeni nu este mai presus de lege.
(3) Functiile si demnitatile publice, civile sau militare, pot fi ocupate,
in conditiile legii, de persoanele care au cetatenia romana si domiciliul in
tara. Statul roman garanteaza egalitatea de sanse intre femei si barbati pentru
ocuparea acestor functii si demnitati.
(4) In conditiile aderarii Romaniei la Uniunea Europeana, cetatenii Uniunii
care indeplinesc cerintele legii organice au dreptul de a alege si de a fi
alesi in autoritatile administratiei publice locale.";
- Art. 21: "(1) Orice persoana se poate adresa justitiei pentru
apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale legitime.
(2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept.
(3) Partile au dreptul la un proces echitabil si la solutionarea cauzelor
intr-un termen rezonabil.
(4) Jurisdictiile speciale administrative sunt facultative si
gratuite.";
- Art. 24: "(1) Dreptul la aparare este garantat.
(2) In tot cursul procesului, partile au dreptul sa fie asistate de un
avocat, ales sau numit din oficiu.";
- Art. 46: "Dreptul la mostenire este garantat.";
- Art. 50: "Persoanele cu handicap se bucura de protectie speciala.
Statul asigura realizarea unei politici nationale de egalitate a sanselor, de
prevenire si de tratament ale handicapului, in vederea participarii efective a
persoanelor cu handicap in viata comunitatii, respectand drepturile si
indatoririle ce revin parintilor si tutorilor.";
- Art. 52: "(1) Persoana vatamata intr-un drept al sau ori intr-un
interes legitim, de o autoritate publica, printr-un act administrativ sau prin
nesolutionarea in termenul legal a unei cereri, este indreptatita sa obtina
recunoasterea dreptului pretins sau a interesului legitim, anularea actului si
repararea pagubei.
(2) Conditiile si limitele exercitarii acestui drept se stabilesc prin lege
organica.
(3) Statul raspunde patrimonial pentru prejudiciile cauzate prin erorile
judiciare. Raspunderea statului este stabilita in conditiile legii si nu
inlatura raspunderea magistratilor care si-au exercitat functia cu rea-credinta
sau grava neglijenta.";
- Art. 136: "(1) Proprietatea este publica sau privata.
(2) Proprietatea publica este garantata si ocrotita prin lege si apartine
statului sau unitatilor administrativ-teritoriale.
(3) Bogatiile de interes public ale subsolului, spatiul aerian, apele cu
potential energetic valorificabil, de interes national, plajele, marea
teritoriala, resursele naturale ale zonei economice si ale platoului
continental, precum si alte bunuri stabilite de legea organica, fac obiectul
exclusiv al proprietatii publice.
(4) Bunurile proprietate publica sunt inalienabile. In conditiile legii
organice, ele pot fi date in administrare regiilor autonome ori institutiilor
publice sau pot fi concesionate ori inchiriate; de asemenea, ele pot fi date in
folosinta gratuita institutiilor de utilitate publica.
(5) Proprietatea privata este inviolabila, in conditiile legii
organice."
Examinand exceptia, Curtea constata ca dispozitiile Legii nr. 146/1997 au
mai fost supuse controlului de constitutionalitate. Astfel, prin Decizia nr.
215 din 6 mai 2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
545 din 18 iunie 2004, Curtea Constitutionala a solutionat exceptia de
neconstitutionalitate a acestor dispozitii, in raport cu aceleasi prevederi
constitutionale invocate in cauza de fata, exceptie ridicata de acelasi autor,
Ilie Gheorghe Vasile Cornel, intr-un dosar al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia
a III-a civila.
Cu acel prilej Curtea a constatat ca, printr-o decizie anterioara, si anume
Decizia nr. 233 din 5 iunie 2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 537 din 25 iulie 2003, art. 18 alin. (2) din Legea nr. 146/1997 a
fost declarat neconstitutional, deoarece contravine prevederilor art. 125 alin.
(3) din Constitutie si principiului separatiei puterilor in stat. Ca atare, in
temeiul dispozitiilor art. 23 alin. (3) si (6) din Legea nr. 47/1992,
republicata, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 18 alin.
(2) din Legea nr. 146/1997 a fost respinsa ca inadmisibila.
In ceea ce priveste celelalte dispozitii legale criticate, Curtea a
constatat ca, prin decizii precum Decizia nr. 82/1999, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 307 din 30 iunie 1999, Decizia nr. 47/2003,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 131 din 28 februarie
2003, si Decizia nr. 343/2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 774 din 5 noiembrie 2003, a respins exceptiile de
neconstitutionalitate privind dispozitiile Legii nr. 146/1997, statuand ca
acestea nu contravin prevederilor constitutionale ale art. 16, 21 si 24.
In legatura cu invocarea principiilor si normelor constitutionale prevazute
la art. 46, 50, 52 si 136, Curtea a constatat ca aceste critici sunt
nerelevante pentru solutionarea exceptiei, neavand incidenta cu obiectul acesteia.
Intrucat nu au intervenit elemente noi, de natura a determina modificarea
jurisprudentei Curtii Constitutionale, solutia si considerentele acestor
decizii sunt valabile si in aceasta cauza.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutia republicata, al art. 13 alin. (1) lit. A.d), al art.
23 si al art. 25 alin. (1) si (3) din Legea nr. 47/1992, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
1. Respinge, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 18 alin. (2) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare
de timbru, cu modificarile si completarile ulterioare, exceptie ridicata de
Ilie Gheorghe Vasile Cornel in Dosarul nr. 1.874/2003 al Curtii de Apel
Bucuresti - Sectia a IV-a civila.
2. Respinge, ca fiind neintemeiata, exceptia de neconstitutionalitate a
celorlalte dispozitii din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de
timbru, cu modificarile si completarile ulterioare, exceptie ridicata de
acelasi autor in acelasi dosar.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 17 iunie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Ingrid Alina Tudora