DECIZIE Nr. 26 din 23 februarie 1999
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 239 alin.
1 din Codul penal
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 136 din 1 aprilie 1999

Lucian Mihai - presedinte
Ioan Muraru - judecator
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Ion Bonini - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol, solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 239 alin. 1 din Codul penal, ridicata de Bota Pompiliu in Dosarul nr.
538/1998 al Judecatoriei Orastie, judetul Hunedoara.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din data de 21 ianuarie 1999 si
au fost consemnate in incheierea de la acea data, cand Curtea, avand nevoie de
timp pentru a delibera, a amanat pronuntarea pentru data de 26 ianuarie 1999 si
apoi pentru 4 februarie 1999, 9 februarie 1999 si 23 februarie 1999.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Judecatoria Orastie, prin Incheierea din 1 octombrie 1998, a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 239
alin. 1 din Codul penal, ridicata de Bota Pompiliu intr-o cauza penala avand ca
obiect judecarea infractiunii de ultraj, comisa de autorul exceptiei impotriva
partii vatamate Olaru Liana.
In motivarea exceptiei se sustine ca dispozitiile art. 239 alin. 1 din
Codul penal contravin prevederilor art. 20 alin. (1) din Constitutie, in sensul
ca incalca actele internationale la care Romania este parte, respectiv art. 19
din Declaratia Universala a Drepturilor Omului, art. 10 din Conventia pentru
apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale si art. 19 din Pactul
international cu privire la drepturile civile si politice, texte referitoare la
libertatea de exprimare. Autorul exceptiei mai sustine ca textul de lege
contestat incalca si dispozitiile art. 16 alin. (1) si (2) din Constitutie,
intrucat instituie discriminari intre cetateni si privilegii in favoarea
functionarilor publici.
Instanta de judecata apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate
ridicata este nefondata, deoarece "prevederile art. 239 alin. 1 din Codul
penal ocrotesc relatiile sociale care se refera la asigurarea autoritatii
functiei, precum si la prestigiul functionarilor insarcinati cu indeplinirea
unor atributii care implica exercitarea autoritatii de stat".
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
au fost solicitate punctele de vedere ale presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului.
Presedintele Camerei Deputatilor a comunicat punctul sau de vedere in
sensul ca exceptia invocata este neintemeiata, deoarece savarsirea unei infractiuni
nu poate constitui temei pentru invocarea limitarii libertatii de exprimare.
Potrivit art. 30 alin. (6) din Constitutie, "libertatea de exprimare nu
poate prejudicia demnitatea, onoarea, viata particulara a persoanei si nici
dreptul la propria imagine". Pe de alta parte, potrivit art. 1 din Codul
penal, legea penala apara impotriva infractiunilor, deopotriva cu alte valori
sociale, persoana, drepturile si libertatile acesteia. In legatura cu pretinsa
incalcare a prevederilor art. 16 alin. (1) si (2) din Constitutie, se arata in
acelasi punct de vedere ca, astfel cum a statuat si Curtea Constitutionala prin
Decizia nr. 6 din 16 ianuarie 1997, principiul egalitatii in fata legii
"presupune instituirea unui tratament egal pentru situatii care, in functie
de scopul urmarit, nu sunt diferite". Tratamentul diferit instituit in
functie de calitatea persoanei insultate, calomniate ori amenintate nu incalca
acest principiu.
In punctul de vedere al Guvernului se apreciaza ca prevederile art. 239
alin. 1 din Codul penal sunt constitutionale. Dispozitiile criticate au drept
scop apararea functiei publice, care implica exercitarea autoritatii de stat,
ceea ce presupune o ocrotire speciala a anumitor persoane. Prin aceasta nu sunt
incalcate principiul egalitatii cetatenilor in fata legii si nici
reglementarile internationale invocate.
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al presedintelui Camerei
Deputatilor si al Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor,
sustinerile partii prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale
atacate, raportate la prevederile Constitutiei si ale Legii nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Potrivit art 144 lit. c) din Constitutie, Curtea Constitutionala constata
ca a fost legal sesizata si este competenta sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Conform art. 239 alin. 1 din Codul penal, "insulta, calomnia ori
amenintarea savarsita nemijlocit sau prin mijloace de comunicare directa contra
unui functionar public care indeplineste o functie ce implica exercitiul
autoritatii de stat, aflate in exercitiul functiunii ori pentru fapte
indeplinite in exercitiul functiunii, se pedepseste cu inchisoare de la 3 luni
la 4 ani".
Autorul exceptiei sustine ca aceasta incriminare contravine prevederilor si
tratatelor internationale la care Romania este parte, referitoare la libertatea
de exprimare, precum si dispozitiilor constitutionale care consacra egalitatea
in drepturi a cetatenilor. Se apreciaza totodata ca prin dispozitiile atacate,
este exclusa posibilitatea aplicarii art. 207 din Codul penal in cazul
savarsirii infractiunii de ultraj.
1. In legatura cu primul aspect, s-a solicitat Curtii Constitutionale ca,
in temeiul art. 20 din Constitutie, sa examineze constitutionalitatea
prevederilor art. 239 alin. 1 din Codul penal in raport cu textele incidente
din actele internationale referitoare la dreptul si libertatea de exprimare, la
care Romania este parte.
Art. 10 pct. 1 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale prevede ca "Orice persoana are dreptul la
libertatea de exprimare. Acest drept cuprinde libertatea de opinie si
libertatea de a primi sau de a comunica informatii ori idei fara amestecul
autoritatilor publice si fara a tine seama de frontiere". Pct. 2 insa
precizeaza ca "Exercitarea acestor libertati, ce comporta indatoriri si
responsabilitati, poate fi supusa unor formalitati, conditii, restrangeri sau
sanctiuni prevazute de lege, care constituie masuri necesare, intr-o societate
democratica, pentru securitatea nationala, integritatea teritoriala sau
siguranta publica, apararea ordinii si prevenirea infractiunilor, protectia
sanatatii sau a moralei, protectia reputatiei sau a drepturilor altora...
".
Art. 19 pct. 2 din Pactul international cu privire la drepturile civile si
politice reglementeaza libertatea de exprimare, care "cuprinde libertatea
de a cauta, de a primi si de a raspandi informatii si idei de orice fel",
iar pct. 3 prevede ca exercitarea libertatilor respective comporta indatoriri
si raspunderi speciale si poate fi supusa anumitor limitari necesare pentru
respectarea drepturilor sau reputatiei altora, stabilite expres prin lege.
Curtea constata asadar ca reglementarile internationale invocate obliga la
garantarea si asigurarea liberei exprimari a ideilor si opiniilor. Aceste
libertati insa pot fi supuse unor restrangeri sau sanctiuni necesare pentru
apararea ordinii publice, iar exercitarea lor nu poate leza drepturile
fundamentale ale altor persoane.
Prevederile internationale examinate nu sunt in discordanta cu dispozitiile
din Constitutia Romaniei referitoare la libertatea de exprimare. Astfel,
potrivit art. 30 alin. (1) din Constitutie, "Libertatea de exprimare a
gandurilor, a opiniilor sau a credintelor si libertatea creatiilor de orice
fel, prin viu grai, prin scris, prin imagini, prin sunete sau prin alte
mijloace de comunicare in public sunt inviolabile". Alin. (6) al aceluiasi
art. 30 stabileste ca "Libertatea de exprimare nu poate prejudicia
demnitatea, onoarea, viata particulara a persoanei si nici dreptul la propria
imagine", iar alin. (7) prevede ca sunt interzise de lege manifestarile
contrare bunelor moravuri.
Fata de cele de mai sus Curtea constata ca reglementarea legala atacata,
prin exceptia care face obiectul acestei cauze, nu incalca libertatea de
exprimare a ideilor si opiniilor, prevazuta in actele internationale invocate
de autorul exceptiei.
2. Autorul exceptiei mai sustine ca reglementarea art. 239 alin. 1 din
Codul penal creeaza o situatie privilegiata functionarilor de stat in
comparatie cu ceilalti cetateni, pentru care, in cazul comiterii acelorasi
fapte, tratamentul penal este diferit. Prin aceasta se incalca principiul
egalitatii in drepturi prevazut la art. 16 alin. (1) si (2) din Constitutie.
Examinand aceasta sustinere, Curtea constata ca art. 205 si 206 din Codul
penal incrimineaza insulta si, respectiv, calomnia, fapte care apartin
categoriei de infractiuni contra demnitatii unei persoane, iar art. 193 din
Codul penal prevede amenintarea in cadrul acelor infractiuni care aduc atingere
libertatii persoanei. Spre deosebire de acestea, obiectul juridic al
infractiunii de ultraj nu vizeaza in exclusivitate insulta, calomnia si
amenintarea. De aceasta data, valoarea sociala ocrotita prin incriminarea
faptelor de insulta, calomnie ori amenintare o reprezinta exercitarea
autoritatii de stat. Intre acceptiunile notiunii "autoritate de stat"
este si aceea de persoana investita cu anumite atributii si care se afla in
exercitiul functiunii. In cazul acestei autoritati nu poate exista o disociere
intre autoritatea ca atare si persoana care o reprezinta si in numele careia
isi indeplineste atributia legala. Aceasta justifica situarea infractiunii de
ultraj in cadrul titlului V din Codul penal, intitulat "Infractiuni contra
autoritatii". Protectia penala asigurata autoritatii reprezinta o garantie
a exercitarii atributiilor ce ii revin si nicidecum un privilegiu, iar
legitimitatea sa deriva din insasi legitimitatea existentei autoritatii. Prin
urmare, tratamentul juridic diferit aplicat unor conditii diferite este
justificat si admisibil tocmai de necesitatea ca egalitatea in fata legii sa nu
creeze stari privilegiate sau discriminatorii. Acestea sunt argumentele care
stau la baza constitutionalitatii prevederilor art. 239 alin. 1 din Codul
penal.
3. O alta critica formulata in sustinerea exceptiei consta in faptul ca
persoanele care savarsesc infractiunea de ultraj prin insulta sau calomnie nu
pot face proba veritatii afirmatiilor sau a imputatiilor, conform art. 207 din
Codul penal.
Examinand aceasta sustinere, Curtea constata ca art. 239 din Codul penal
califica drept infractiune de ultraj insulta, calomnia ori amenintarea
savarsita impotriva unui functionar public care indeplineste o functie ce
implica exercitiul autoritatii de stat, aflat in exercitiul functiunii, ori
pentru fapte indeplinite in exercitiul functiunii. Rezulta deci ca pentru a se
putea retine existenta acestei infractiuni trebuie stabilite trei imprejurari
esentiale, si anume:
a) Daca s-a comis infractiunea de insulta, de calomnie ori de amenintare,
aceasta implica verificarea si stabilirea tuturor elementelor definitorii ale
fiecarei infractiuni in parte. Cand ultrajul se savarseste prin insulta sau
calomnie, urmeaza sa fie examinata, evident, si incidenta prevederilor art. 207
din Codul penal, asadar daca este sau nu admisibila proba veritatii,
aplicandu-se, dupa caz, dispozitia din teza a doua a acestui articol, potrivit
careia "Fapta cu privire la care s-a facut proba veritatii nu constituie
infractiunea de insulta sau calomnie".
b) Calitatea subiectului pasiv al infractiunii, si anume: daca este
functionar public si daca indeplineste o functie care implica exercitiul
autoritatii de stat.
c) Imprejurarile concrete in care a fost savarsita fapta: in timpul
exercitarii functiunii de catre functionarul public lezat ori in afara acestui
timp, dar in legatura cu faptele indeplinite in exercitiul functiunii.
Toate aceste elemente constituie situatii de fapt a caror stabilire
apartine competentei organelor de urmarire penala si, dupa caz, a instantelor
de judecata, neavand nici o implicatie in privinta constitutionalitatii textului
de lege.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art.
23 din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 239 alin. 1
din Codul penal, ridicata de Bota Pompiliu in Dosarul nr. 538/1998 al
Judecatoriei Orastie.
Definitiva.
Pronuntata in sedinta publica din data de 23 februarie 1999.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Mihai Paul Cotta