DECIZIE Nr. 258 din 20 septembrie 2001
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor alin. (4) al
art. 22 din Legea nr. 18/1996 privind paza persoanelor, obiectivelor, bunurilor
si valorilor, dispozitii introduse prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
161/2000
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 2 din 4 ianuarie 2002

Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Laurentiu Cristescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor alin. (4) al art. 22 din Legea nr. 18/1996 privind paza
persoanelor, obiectivelor, bunurilor si valorilor, dispozitii introduse prin
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 161/2000, exceptie ridicata de Gheorghe
Stoica in Dosarul nr. 254/2001 al Judecatoriei Sectorului 3 Bucuresti.
La apelul nominal raspunde pentru autorul exceptiei mandatarul Ion Costea,
lipsind Ministerul de Interne - Directia Generala de Politie a Municipiului
Bucuresti, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, reprezentantul autorului exceptiei arata
ca acesta a fost amendat de politie pentru ca a mentinut girofarul dupa
modificarea adusa prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 161/2000
alineatului (4) al art. 22 din Legea nr. 18/1996. Se mai arata ca Recomandarea
nr. R(87)19 a Comitetului Ministrilor statelor membre ale Consiliului Europei
prevedea mentinerea facilitatilor pentru utilizatorii autorizati anterior, in
speta mentinerea girofarului montat pe masinile unitatilor de securitate si
paza. Cand s-a modificat norma legala criticata, aceste prevederi au fost
ignorate, incalcandu-se astfel dispozitiile art. 11 din Constitutie. Se mai
arata ca recomandarea mentionata, privita ca izvor de drept secundar, trebuia
avuta in vedere la adoptarea actului normativ pus in discutie. Prin modificarea
adusa normei legale criticate au fost incalcate si dispozitiile art. 16 din
Constitutie, deoarece prin noua formulare a textului de lege se creeaza un
tratament diferentiat intre unitatile de paza si societatile de constructii,
fundatii pentru ocrotirea animalelor si alte unitati care continua sa se
foloseasca de dispozitivele mentionate. In concluzie se solicita admiterea
exceptiei.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a
exceptiei, aratand ca aceasta solutie rezida in insusi continutul art. 11 si 16
din Constitutie. Recomandarea nr. R(87)19 a Comitetului Ministrilor statelor
membre ale Consiliului Europei, nefiind supusa ratificarii de catre Parlament,
nu face parte din dreptul intern, astfel incat nu se poate sustine ca s-ar
incalca art. 11 din Legea fundamentala. Pe de alta parte, nu sunt incalcate
nici dispozitiile art. 16 alin. (1) din Constitutie, deoarece textul
constitutional face referire la egalitatea dintre persoanele fizice, si nu la
egalitatea dintre persoanele juridice.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 12 februarie 2001, pronuntata in Dosarul nr. 254/2001,
Judecatoria Sectorului 3 Bucuresti a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor alin. (4) al art. 22 din Legea nr.
18/1996 privind paza persoanelor, obiectivelor, bunurilor si valorilor,
dispozitii introduse prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 161/2000,
exceptie ridicata de Gheorghe Stoica.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca dispozitiile
legale criticate sunt contrare prevederilor art. 11 din Constitutie,
referitoare la obligatia statului roman de a indeplini obligatiile asumate prin
tratatele internationale la care este parte, cu trimitere la Recomandarea nr.
R(87)19 a Comitetului Ministrilor statelor membre ale Consiliului Europei
pentru prevenirea criminalitatii. Notiunea de tratat international trebuie
inteleasa in sens foarte larg, incluzand si recomandarile Comitetului Ministrilor
statelor membre ale Consiliului Europei. Prin acest act al Consiliului Europei
se recomanda statelor membre sa promoveze, sa revizuiasca si, daca este cazul,
sa completeze reglementarea privitoare la abilitarile initiale, la autorizarile
si inspectiile periodice asupra societatilor de securitate si de supraveghere,
iar nu sa le suprime printr-o ordonanta.
Referindu-se la situatia din speta, autorul exceptiei de
neconstitutionalitate arata ca abilitarile initiale sau autorizatiile periodice
in domeniul dat erau reglementate in textul art. 75 lit. c) din Regulamentul
pentru aplicarea Decretului nr. 328/1966, care permitea societatilor de paza
echiparea autovehiculelor de interventie la obiectivele supravegheate prin
sistem de alarmare cu lampi girofar de culoare galbena, fapt realizat pana la
introducerea reglementarii criticate ca neconstitutionale si pentru care se
obtinusera autorizatii succesive de la Brigada de politie rutiera si Directia
politiei rutiere, documente depuse la dosarul cauzei. Prin textul alin. (4) al
art. 22, introdus in Legea nr. 18/1996 prin Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 161/2000, au fost excluse autovehiculele apartinand societatilor de paza,
alarmare si interventie, fara o motivatie temeinica, atat timp cat lampile girofar
de culoare galbena nu confera facilitati in trafic, avand doar rolul de a
avertiza participantii la trafic in legatura cu urgenta activitatii comunitare
presante.
Autorul exceptiei considera, de asemenea, ca dispozitiile art. 22 alin. (4)
din Legea nr. 18/1996, in redactarea data prin Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 161/2000, sunt contrare si prevederilor art. 16 din Constitutie.
Astfel, prin derogare de la prevederile art. 75 lit. c) din Regulamentul pentru
aplicarea Decretului nr. 328/1966 privind circulatia pe drumurile publice, noua
reglementare cuprinde o discriminare, deoarece restrictia priveste numai
societatile de paza, nu si autovehiculele de interventie din domeniul
sanatatii, salubrizarii, firmelor de constructii, cabinetelor medicale
particulare, care beneficiaza de dreptul de a-si echipa autovehiculele si de a
utiliza lampi girofar albastre si galbene, inclusiv dreptul de inscriptionare
nelimitativa, desi unele dintre acestea nu se situeaza, in ceea ce priveste
gradul de urgenta al interventiei, la nivelul celor ale societatilor de paza.
Judecatoria Sectorului 3 Bucuresti, exprimandu-si opinia asupra exceptiei
de neconstitutionalitate, arata, in esenta, ca aceasta nu este intemeiata.
Astfel, cu privire la sustinerea ca dispozitiile legale criticate sunt contrare
art. 11 din Constitutie, cu raportare la Recomandarea nr. R(87)19 a Comitetului
Ministrilor statelor membre ale Consiliului Europei pentru prevenirea
criminalitatii, care sunt considerate de autorul exceptiei ca fiind incluse in
categoria tratatelor internationale, instanta retine faptul ca Romania, ca
membru al Consiliului Europei, este obligata sa revizuiasca normele legale cu
privire la autorizarea functionarii societatilor de paza si securitate, nu insa
si sa acorde acestora facilitati de ordinul dotarii lor cu autoturisme care sa
aiba girofaruri sau sirene. Prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 161/2000
s-a procedat tocmai la revizuirea legislatiei in domeniu, astfel incat, fata de
prevederile anterioare ale Regulamentului pentru aplicarea Decretului nr.
328/1966, s-a simtit nevoia prevederii explicite a interdictiei de echipare si
folosire a girofarurilor sau sirenelor pe autovehiculele societatilor de paza.
Desi recomandarea cere statelor sa incurajeze relatiile pozitive dintre politie
si societatile de supraveghere si securitate, aceasta nu presupune si echiparea
autovehiculelor acestor societati in mod asemanator celor ale politiei,
existand prevederi legale care exclud echiparea cu asemenea dispozitive a altor
autovehicule decat cele ale politiei, pentru a nu se crea confuzii.
Instanta mai arata ca, chiar daca s-ar avea in vedere acceptiunea larga a
termenului de tratat international, propusa de autorul exceptiei, si s-ar
considera ca si mentionata recomandare a Comitetului Ministrilor statelor
membre ale Consiliului Europei este un tratat, statul roman nu si-a manifestat
acordul prin ratificarea acesteia, deoarece ea nu face parte din actele
juridice de drept international susceptibile de ratificare. De aceea numai
Guvernul Romaniei, daca ar fi considerat utila reglementarea prevazuta prin
normele internationale, ar fi putut interveni prin adoptarea sau prin
propunerea adoptarii de catre Parlament a unor norme interne in sensul
recomandarilor internationale. Oricum, instanta retine ca prevederile
Recomandarii nr. R(87)19 a Comitetului Ministrilor statelor membre ale
Consiliului Europei nu fac parte din dreptul intern, astfel ca dispozitiile
alin. (4) al art. 22 din Legea nr. 18/1996, dispozitii introduse prin Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 161/2000, nu contravin prevederilor art. 11 din
Constitutie.
In ceea ce priveste contrarietatea dispozitiilor legale criticate cu
prevederile art. 16 din Constitutie, referitoare la egalitatea in drepturi,
instanta considera ca si aceasta critica este neintemeiata.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea
de sesizare a Curtii Constitutionale a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului pentru a-si exprima punctele lor de
vedere asupra exceptiei ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, arata ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata, deoarece in speta nu sunt incalcate
dispozitiile constitutionale ale art. 11 si 16, asa cum sustine autorul
exceptiei. Prin notiunea de "tratat", la care se refera alin. (2) al
art. 11 din Constitutie, se intelege actele juridice internationale ce devin de
drept intern prin aprobarea lor de catre Parlament. Recomandarile Comitetului Ministrilor
statelor membre ale Consiliului Europei nu sunt supuse procedurii prevazute la
art. 11 alin. (2) din Constitutie si deci nu constituie norme de drept intern,
astfel ca modalitatea de conformare la aceste recomandari este revizuirea
normelor existente sau adoptarea unor norme interne proprii in acord cu
acestea. De altfel, Recomandarea nr. R(87)19, cerand statelor sa incurajeze
relatiile pozitive dintre politie si societatile de supraveghere si securitate,
nu consacra instituirea obligativitatii ca autovehiculele acestor societati sa
fie echipate in mod asemanator celor ale politiei.
In ceea ce priveste presupusa incalcare a art. 16 alin. (1) din Constitutie
Guvernul arata ca aceste prevederi constitutionale garanteaza egalitatea in
drepturi a cetatenilor, iar nu a persoanelor juridice. Se invoca si
jurisprudenta, in acelasi sens, a Curtii Constitutionale.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au transmis punctele lor
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
judecatorului-raportor, sustinerile autorului exceptiei, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile
alin. (4) al art. 22 din Legea nr. 18/1996 privind paza persoanelor,
obiectivelor, bunurilor si valorilor, text introdus prin Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 161/2000 pentru modificarea si completarea Legii nr. 18/1996
privind paza obiectivelor, bunurilor si valorilor, care are in prezent
urmatorul continut:
"(4) Echipamentul personalului de paza va fi inscriptionat numai cu
denumirea si sigla societatii, aprobate cu ocazia autorizarii. Pe
autovehiculele din dotarea societatilor specializate de paza se inscriptioneaza
numai denumirea, sigla si numerele de telefon ale societatii. Echiparea si
folosirea de girofaruri sau sirene pe autovehiculele societatilor specializate
de paza este interzisa."
Autorul exceptiei considera ca aceste dispozitii sunt neconstitutionale,
deoarece interzic echiparea si folosirea de girofaruri sau sirene pe
autovehiculele societatilor specializate de paza. El afirma ca prin textele
legale criticate au fost incalcate dispozitiile art. 11 si ale art. 16 alin.
(1) din Constitutie, care au urmatorul continut:
Art. 11
"(1) Statul roman se obliga sa indeplineasca intocmai si cu buna-credinta
obligatiile ce-i revin din tratatele la care este parte.
(2) Tratatele ratificate de Parlament, potrivit legii, fac parte din
dreptul intern.";
Art. 16 alin. (1)
"Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara
privilegii si fara discriminari."
Cu privire la art. 11 se face referire la Recomandarea nr. R(87)19 a
Comitetului Ministrilor statelor membre ale Consiliului Europei pentru
prevenirea criminalitatii, in care se mentioneaza si incurajarea relatiilor
pozitive dintre politie si societatile de supraveghere si securitate. Se
sustine ca aceste recomandari sunt incalcate prin faptul ca dispozitiile
criticate interzic instalarea de girofaruri pe autovehiculele apartinand
societatilor respective si, in felul acesta, se incalca prevederile art. 11 din
Constitutie, referitoare la respectarea tratatelor internationale.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca
recomandarile Comitetului Ministrilor statelor membre ale Consiliului Europei
nu se circumscriu notiunii de "tratat" folosita in art. 11 din
Constitutie, deoarece nu este vorba de un act juridic international care
trebuie sa fie ratificat de catre Parlament pentru a putea fi inclus in dreptul
intern. Pe de alta parte, din analiza continutului recomandarii mentionate nu
rezulta obligatia statului de a acorda societatilor de securitate si
supraveghere dreptul de a-si dota autoturismele cu girofaruri sau sirene. Din
contra, rezulta ca, prin actul normativ mentionat, statul roman a urmat recomandarea,
revizuind legislatia in domeniu si reglementand regimul societatilor de paza si
securitate.
In ceea ce priveste cel de-al doilea motiv de neconstitutionalitate
invocat, si anume incalcarea prevederilor art. 16 alin. (1) din Constitutie,
autorul exceptiei sustine ca acesta se intemeiaza pe faptul ca textul de lege
criticat interzice echiparea si folosirea de girofaruri sau sirene numai pe
autovehiculele societatilor specializate de paza, in timp ce autovehiculele de
interventie din domeniul sanatatii sau salubrizarii, ale firmelor de
constructii, cabinetelor medicale particulare, inclusiv ale celor veterinare,
beneficiaza de dreptul de a-si echipa si de a utiliza lampi girofar albastre si
galbene, inclusiv de inscriptionare nelimitata, desi unele nu se situeaza, in
ceea ce priveste gradul de urgenta al interventiei, pe acelasi plan cu
societatile de paza.
Cu privire la aceasta critica Curtea constata ca prevederile art. 16 alin.
(1) din Constitutie se refera la egalitatea in drepturi a cetatenilor, iar nu a
persoanelor juridice. In acelasi sens este si practica jurisdictionala a Curtii
Constitutionale (de exemplu, Decizia nr. 102 din 31 octombrie 1995, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 287 din 11 decembrie 1995, sau
Decizia nr. 18 din 27 februarie 1996, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 70 din 8 aprilie 1996).
In raport cu cele aratate Curtea constata ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata, urmand sa fie respinsa.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c), al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor alin. (4) al
art. 22 din Legea nr. 18/1996 privind paza persoanelor, obiectivelor, bunurilor
si valorilor, dispozitii introduse prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
161/2000, exceptie ridicata de Gheorghe Stoica in Dosarul nr. 254/2001 al
Judecatoriei Sectorului 3 Bucuresti.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 20 septembrie 2001.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Laurentiu Cristescu