DECIZIE Nr. 256 din 12 mai 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 56 din
Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 581 din 6 iulie 2005
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ion Tiuca - procuror
Irina Loredana Lapadat - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 56 din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului
didactic, exceptie ridicata de Eugenia Mariana Toader in Dosarul nr.
11.021/2004 al Curtii de Apel Cluj - Sectia civila, de munca si asigurari
sociale, pentru minori si familie.
La apelul nominal lipsesc partile. Procedura de citare a fost legal
indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei de
neconstitutionalitate ca neintemeiata. In acest sens arata ca instituirea unor
conditii diferite pentru ocuparea unor posturi didactice distincte nu incalca
dispozitiile art. 16 alin. (1) si (2) din Constitutie, deoarece principiul
egalitatii nu este sinonim cu uniformitatea, astfel incat pentru situatii
diferite poate exista un tratament juridic diferit. In ceea ce priveste
invocarea dispozitiilor constitutionale ale art. 1 alin. (5) si ale art. 21
alin. (1), apreciaza ca acestea nu au incidenta in cauza.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 7 decembrie 2004, pronuntata in Dosarul nr.
11.021/2004, Curtea de Apel Cluj - Sectia civila, de munca si asigurari
sociale, pentru minori si familie a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia
de neconstitutionalitate a prevederilor art. 56 din Legea nr. 128/1997 privind
Statutul personalului didactic, exceptie ridicata de Eugenia Mariana Toader.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autoarea acesteia arata ca
textul de lege criticat, "prin care se impune o proba a aptitudinilor daca
candidatii provin din afara invatamantului superior si prin care se admite o
compensare a vechimii in munca exclusiv pentru lectori, conferentiari si
profesori universitari", contravine dispozitiilor art. 1 alin. (5), art.
16 alin. (1) si (2) si art. 21 alin. (1) din Constitutie.
In esenta se sustine ca textul de lege criticat incalca dispozitiile art.
16 alin. (1) din Constitutie, deoarece instituie o discriminare intre
persoanele care ocupa posturile de lectori, conferentiari si profesori
universitari si celelalte posturi didactice din invatamantul universitar, prin
aceea ca impune verificarea aptitudinilor didactice numai pentru prima
categorie, in cazul in care candidatii provin din afara invatamantului
universitar. Mai mult, prin instituirea posibilitatii compensarii vechimii in
munca in functie de performantele profesionale, demonstrate, potrivit textului
de lege, prin lucrari de specialitate de valoare nationala si internationala,
legiuitorul instituie, in opinia autorului exceptiei, "un principiu al
meritului profesional individual", ce conduce la exceptarea preparatorilor
sau a asistentilor universitari de la posibilitatea de a ocupa un astfel de
post didactic, in lipsa vechimii necesare. In opinia autoarei exceptiei de
neconstitutionalitate, textul de lege criticat contravine si dispozitiilor art.
16 alin. (2) din Constitutie, deoarece "nici legiuitorul nu poate fi mai
presus de lege" si nu poate adopta norme juridice, cum este si cazul
prevederii de lege criticate, care "sa se aplice numai pentru anumite
posturi didactice si nu pentru toate".
Este invocata si incalcarea dispozitiilor art. 1 alin. (5) din Constitutie,
referitoare la respectarea Constitutiei, a suprematiei sale si a legilor, deoarece
prin prevederile art. 56 din Legea nr. 128/1997 se instituie o
"discriminare inadmisibila si extrem de daunatoare invatamantului
universitar".
Se mai arata ca textul de lege criticat incalca si dispozitiile art. 21 din
Constitutie, deoarece principiul liberului acces la justitie "implica cu
obligativitate un cadru legal care asigura si garanteaza aceasta prevedere
constitutionala".
Curtea de Apel Cluj - Sectia civila, de munca si asigurari sociale, pentru
minori si familie considera ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata.
Se arata ca principiul egalitatii in drepturi a cetatenilor are
semnificatia "recunoasterii in favoarea acestora a unor drepturi si
libertati fundamentale, iar nu si identitatea de conditii pe care ar trebui sa
le indeplineasca pentru ocuparea unor locuri de munca cu specific si importanta
diferita", astfel incat optiunea legiuitorului "de a impune conditii
diferite pentru activitati diferite nu contravine principiului egalitatii in
drepturi a cetatenilor".
Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea de sesizare a
fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului
si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
In acest sens se arata ca textul de lege criticat nu contine discriminari ale
unor categorii de candidati, ci este vorba de adoptarea de catre legiuitor a
unor reglementari diferite, pentru situatii diferite. In acest sens este si
jurisprudenta Curtii Constitutionale, potrivit careia principiul egalitatii nu
este sinonim cu uniformitatea.
In ceea ce priveste invocarea dispozitiilor art. 1 alin. (5) si ale art. 16
alin. (2) din Constitutie, "argumentele aduse in sprijinul acestor
sustineri se bazeaza pe aceleasi considerente relevate de autoarea exceptiei
pentru a demonstra principiul egalitatii in drepturi a cetatenilor",
astfel incat si acestea sunt neintemeiate. Dispozitiile art. 21 alin. (1) din
Constitutie nu au relevanta in cauza.
Avocatul Poporului arata ca textul de lege criticat nu incalca dispozitiile
art. 16 alin. (1) din Constitutie. Se precizeaza in acest sens ca
"persoanele prevazute in ipoteza normei legale, cu o activitate deosebita
in domeniul postului pentru care concureaza, se afla intr-o situatie diferita
fata de celelalte persoane care candideaza pentru ocuparea functiilor didactice
din invatamantul superior, ceea ce justifica in mod obiectiv si rational un
tratament juridic diferit". Se invoca in acest sens jurisprudenta Curtii
Constitutionale in materie.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2) si ale
art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie prevederile art.
56 din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 158 din 16 iulie 1997.
Prevederile legale criticate au urmatorul continut:
- Art. 56: "(1) Candidatul pentru ocuparea unui post didactic de
lector universitar/sef de lucrari, de conferentiar universitar sau de profesor
universitar, care provine din afara invatamantului superior, trebuie sa faca
dovada aptitudinilor didactice prin prelegere publica sau prin probe similare,
dupa caz.
(2) Persoanele din invatamantul superior care indeplinesc conditiile
prevazute la alin. (1) si la art. 55 alin. (1), (2) si (8), cu o activitate
deosebita in domeniul postului pentru care concureaza, demonstrata prin lucrari
de specialitate de valoare nationala si internationala, pot sa se prezinte, cu
aprobarea senatului universitar, la concursul pentru ocuparea unui post
didactic in invatamantul superior, fara indeplinirea conditiilor de vechime
stabilite la art. 55 alin. (6) sau (7), dupa caz."
In opinia autoarei exceptiei de neconstitutionalitate, prevederile legale
criticate contravin dispozitiilor art. 1 alin. (5), art. 16 alin. (1) si (2) si
art. 21 alin. (1) din Constitutie, al caror continut este urmatorul:
- Art. 1 alin. (5): "In Romania, respectarea Constitutiei, a
suprematiei sale si a legilor este obligatorie.";
- Art. 16 alin. (1) si (2): "(1) Cetatenii sunt egali in fata legii si
a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.
(2) Nimeni nu este mai presus de lege.";
- Art. 21 alin. (1): "Orice persoana se poate adresa justitiei pentru
apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale legitime."
Autorul exceptiei sustine, in esenta, ca legiuitorul a instituit prin
prevederile legale criticate o dubla discriminare. Mai intai, intre persoanele
care candideaza pentru posturile de lector universitar/sef de lucrari, de
conferentiar universitar sau de profesor universitar si celelalte posturi
didactice, fiind incalcate astfel dispozitiile art. 16 alin. (1) din
Constitutie. Astfel, se arata ca, pe de o parte, potrivit prevederilor art. 56
alin. (1) din Legea nr. 128/1997, pentru ocuparea unui post didactic de lector
universitar/sef de lucrari, de conferentiar universitar sau de profesor
universitar, daca persoana in cauza provine din afara invatamantului superior,
legiuitorul impune o proba a aptitudinilor didactice, proba nefiind prevazuta
pentru ocuparea celorlalte posturi didactice din invatamantul superior, iar pe
de alta parte, se mai sustine ca, potrivit alin. (2) al art. 56 din acelasi act
normativ, legiuitorul a admis compensarea lipsei vechimii in munca cu
activitatea stiintifica deosebita, demonstrata prin lucrari de specialitate de
valoare nationala si internationala, exclusiv pentru ocuparea posturilor
didactice de lector universitar/sef de lucrari, de conferentiar universitar sau
de profesor universitar.
Analizand exceptia de neconstitutionalitate invocata, precum si prevederile
Legii nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, Curtea constata
urmatoarele:
Potrivit prevederilor art. 55 alin. (5) din Legea nr. 128/1997, pentru
ocuparea functiei de asistent universitar se cer a fi indeplinite conditiile
prevazute in art. 55 alin. (1) si (8), respectiv absolvirea cu diploma de
licenta sau cu diploma echivalenta acesteia a unei institutii de invatamant
superior sau a unei institutii academice postuniversitare, detinerea cetateniei
romane sau, prin exceptie, a altei cetatenii, cu posibilitatea ocuparii unor
posturi de personal didactic asociat, pe perioada determinata, si o vechime la
catedra de 2 ani in invatamantul superior sau in cercetarea stiintifica de
profil ori de 4 ani in invatamantul preuniversitar. Pentru candidatii care
provin din afara invatamantului sau a cercetarii stiintifice, se cere o vechime
de minimum 5 ani in profilul postului pentru care concureaza.
Pe de alta parte, art. 56 din Legea nr. 128/1997 prevede ca pentru ocuparea
posturilor didactice de lector universitar/sef de lucrari, de conferentiar
universitar sau de profesor universitar se admite posibilitatea compensarii
vechimii in munca cu o activitate stiintifica deosebita in domeniul postului
pentru care se concureaza, materializata in lucrari de specialitate de valoare
nationala si internationala.
Curtea constata ca, intr-adevar, textul de lege criticat instituie conditii
diferite pentru ocuparea unor posturi didactice distincte - asistent
universitar, lector universitar/sef de lucrari, conferentiar universitar,
profesor universitar, fara insa ca prin acesta sa fie incalcat principiul
egalitatii in drepturi a cetatenilor. Potrivit jurisprudentei constante a
Curtii Constitutionale, de exemplu Decizia nr. 70 din 15 decembrie 1993,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 307 din 27 decembrie
1993, "principiul egalitatii nu este sinonim cu uniformitatea, asa incat,
daca la situatii egale trebuie sa corespunda un tratament egal, la situatii
diferite tratamentul juridic nu poate fi decat diferit". Or, in cauza,
conditiile distincte stabilite prin lege cu privire la ocuparea unor posturi
didactice sunt justificate de existenta unor situatii diferite.
Pe de alta parte, prevederea legala criticata se aplica in mod egal tuturor
persoanelor care indeplinesc conditiile instituite prin acest text de lege, in
vederea ocuparii posturilor didactice pentru care candideaza, tinand seama de
nivelul pregatirii profesionale la care s-a ajuns pentru a ocupa functia de
lector universitar/sef de lucrari, de conferentiar universitar sau de profesor
universitar, astfel ca nici din acest punct de vedere textul de lege criticat
nu este discriminatoriu.
Autorul exceptiei invoca in sustinerea neconstitutionalitatii textului de
lege criticat si dispozitiile art. 1 alin. (5) referitoare la respectarea
Constitutiei, a suprematiei sale si a legilor, precum si ale art. 21 alin. (1)
referitoare la liberul acces la justitie, insa aceste dispozitii
constitutionale nu au relevanta in cauza.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit.
A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 56 din Legea
nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, exceptie ridicata de
Eugenia Mariana Toader in Dosarul nr. 11.021/2004 al Curtii de Apel Cluj -
Sectia civila, de munca si asigurari sociale, pentru minori si familie.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 12 mai 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Irina Loredana Lapadat