DECIZIE Nr. 254 din 17 iunie 1997*)
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a Normelor metodologice pentru
aplicarea prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 15/1996 si a dispozitiilor
art. 6 alin. 1 din aceeasi ordonanta
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 50 din 4 februarie 1998
*) Definitiva prin nerecurare.
Viorel Mihai Ciobanu - presedinte
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Constantin Burada - magistrat-asistent
Completul de judecata, convocat potrivit prevederilor art. 24 alin. (2) din
Legea nr. 47/1992, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 13 decembrie 1996, pronuntata in Dosarul nr. 4.992/1996,
Judecatoria Cluj-Napoca a sesizat Curtea Constitutionala cu solutionarea
exceptiei de neconstitutionalitate a Normelor metodologice pentru aplicarea
prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 15/1996 privind intarirea disciplinei
financiar-valutare, invocata de Societatea Comerciala "Iami Import
Export" - S.R.L.
Prin exceptie se sustine ca aceste norme, care fac parte integranta din
continutul ordonantei, contravin art. 107 alin. (2) si (4), art. 134 alin. (2)
lit. a) si art. 53 alin. (2) si (3) din Constitutie. Din notele scrise, depuse
in sustinerea exceptiei, rezulta ca sunt criticate, sub aspectul
constitutionalitatii, si dispozitiile art. 6 din Ordonanta Guvernului nr.
15/1996, cu motivarea ca acestea contravin art. 41 alin. (7) din legea fundamentala.
Exprimandu-si opinia in legatura cu exceptia, instanta considera ca normele
metodologice nu pot face obiectul controlului constitutionalitatii din partea
Curtii Constitutionale, insa, fata de sustinerile petitionarei, care apreciaza
ca acele norme fac parte integranta din Ordonanta Guvernului nr. 15/1996,
dispune, in temeiul Legii nr. 47/1992, trimiterea exceptiei invocate Curtii
Constitutionale spre competenta solutionare.
CURTEA,
avand in vedere incheierea de sesizare, raportul intocmit de
judecatorul-raportor, dispozitiile legale atacate, raportate la prevederile
Constitutiei si ale Legii nr. 47/1992, retine:
In legatura cu sesizarea Curtii, din incheiere rezulta ca exceptia a fost
invocata numai cu privire la Normele metodologice pentru aplicarea prevederilor
Ordonantei Guvernului nr. 15/1996. Din examinarea concluziilor scrise, depuse
in fata instantei, se constata insa ca exceptia se refera si la dispozitiile
art. 6 din ordonanta. In aceasta situatie, potrivit art. 144 lit. c) din Constitutie
si art. 23 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, urmeaza ca, prin decizia de fata,
Curtea sa se pronunte si cu privire la art. 6 din ordonanta, dar exclusiv
asupra legitimitatii constitutionale a prevederilor alin. 1 de care depinde
solutionarea cauzei.
Cu privire la neconstitutionalitatea Normelor metodologice pentru aplicarea
prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 15/1996, se retine ca, intrucat ele au
fost emise in temeiul art. 16 din ordonanta, controlul legalitatii acestor
norme este de competenta instantelor judecatoresti, potrivit art. 144 lit. c)
din Constitutie, Curtea Constitutionala exercitand exclusiv controlul
constitutionalitatii legilor si ordonantelor. In acest sens este si practica
jurisdictionala constanta a Curtii Constitutionale. Motivul invocat, prin care
se sustine ca normele metodologice respective ar face parte integranta din
Ordonanta Guvernului nr. 15/1996, este neintemeiat, deoarece niciodata un act
de aplicare a legii nu face parte integranta din norma supraordonata in temeiul
careia acel act a fost emis.
Referitor la art. 6 alin. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 15/1996, se
constata ca prin Decizia nr. 8 din 20 ianuarie 1997, definitiva prin Decizia
nr. 93 din 30 aprilie 1997, Curtea Constitutionala a statuat ca dispozitiile
acestui text sunt constitutionale, si, in consecinta, a respins exceptia ca
vadit nefondata. In motivarea deciziei s-a retinut, in esenta, ca art. 6 alin.
1 din ordonanta prevede ca efectuarea de plati sau de incasari in numerar intre
persoane juridice, peste plafonul prevazut la art. 5 lit. c), constituie
contraventie si se sanctioneaza cu confiscarea sumei care depaseste plafonul si
cu amenda, astfel ca invocarea art. 41 alin. (7) din Constitutie este
nejustificata intrucat, in speta, nu intereseaza dobandirea sumelor, ci numai
folosirea lor. In schimb, s-a constatat ca sunt aplicabile prevederile art. 41
alin. (8) din Constitutie, potrivit carora bunurile folosite pentru savarsirea
de contraventii pot fi confiscate in conditiile legii. De asemenea, s-a retinut
ca prevederile art. 6 alin. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 15/1996 nu incalca
nici prevederile art. 41 alin. (1) si (2) din Constitutie, care, in continutul
lor, se refera la garantarea dreptului de proprietate, in limitele si
conditiile legii, precum si la ocrotirea sa "legala", in mod egal,
indiferent de titular.
Intrucat nu au intervenit elemente noi care sa determine schimbarea
solutiei, exceptia de neconstitutionalitate privind art. 6 alin. 1 din
Ordonanta Guvernului nr. 15/1996 si normele metodologice pentru aplicarea
acesteia urmeaza, potrivit practicii jurisdictionale a Curtii Constitutionale,
sa fie respinsa ca vadit nefondata.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie,
precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 24 alin. (2) si al art. 25
din Legea nr. 47/1992, in unanimitate,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca vadit nefondata exceptia de neconstitutionalitate a normelor
metodologice pentru aplicarea prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 15/1996 si
a dispozitiilor art. 6 alin. 1 din aceeasi ordonanta, invocata de Societatea
Comerciala "Iami Import Export" - S.R.L. in Dosarul nr. 4.992/1996 al
Judecatoriei Cluj-Napoca.
Cu recurs in termen de 10 zile de la comunicare.
Pronuntata la data de 17 iunie 1997.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. Viorel Mihai Ciobanu
Magistrat asistent,
Constantin Burada