DECIZIE Nr. 25 din 23 februarie 1999
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 81 alin.
3 din Codul penal
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 136 din 1 aprilie 1999

Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Ion Bonini - procuror
Paul Mihai Cotta - magistrat-asistent
Pe rol, solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art.
81 alin. 3 din Codul penal, ridicata de Gulyas Iozsef si Gulyas Alexandru in
Dosarul nr. 715/1998 al Curtii de Apel Oradea - Sectia penala.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din data de 26 ianuarie 1999, in
lipsa partilor legal citate si in prezenta reprezentantului Ministerului
Public, si au fost consemnate in incheierea de la acea data, cand Curtea, avand
nevoie de timp pentru a delibera, a amanat pronuntarea pentru data de 4
februarie 1999, apoi pentru 9 februarie 1999 si 23 februarie 1999.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Curtea de Apel Oradea - Sectia penala, prin Incheierea din 2 iunie 1998, a
sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 81 alin. 3 din Codul penal, ridicata de Gulyas Iozsef si
Gulyas Alexandru intr-o cauza penala avand ca obiect judecarea recursurilor
declarate de autorii exceptiei si de ceilalti inculpati, trimisi in judecata
pentru savarsirea infractiunii prevazute la art. 208 si art. 209 lit. a) si i)
din Codul penal.
In motivarea exceptiei se sustine ca dispozitiile atacate contravin
prevederilor art. 4 si 16 din Constitutie. Art. 81 alin. 3 din Codul penal
creeaza un regim discriminatoriu intre cetateni, intrucat unii infractori care
savarsesc infractiunea de furt in forma simpla, prin sustragerea unor valori
importante, pot beneficia de suspendarea executarii pedepsei, iar altii, care
au savarsit infractiuni de furt in forma calificata, chiar daca pericolul
social al faptei este redus, sunt exclusi de la aplicarea dispozitiilor art. 81
din Codul penal, desi ar exista posibilitati de indreptare mai bune decat prin
executarea pedepsei intr-un penitenciar. O sanctiune penala trebuie sa fie
echitabila, sa existe un raport intre fapta savarsita si pedeapsa aplicata. Or,
dispozitiile atacate ingradesc dreptul cetateanului de a beneficia de
suspendarea executarii pedepsei, desi pericolul social al faptei este uneori
extrem de redus.
Exprimandu-si opinia, instanta de judecata apreciaza ca exceptia este
neintemeiata, deoarece reglementarile art. 81 alin. 3 din Codul penal nu
contravin dispozitiilor art. 4 si 16 din Constitutie, intrucat nu creeaza un
regim discriminatoriu fata de cetatenii care comit o infractiune de furt simplu
in dauna avutului privat sau alte fapte penale pentru care limita maxima a
pedepsei este de pana la 12 ani inchisoare, aceasta fiind in conformitate cu
politica penala a statului.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
au fost solicitate punctele de vedere ale presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului.
In punctul de vedere al Guvernului se apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata, deoarece art. 4 si 16 din Constitutie,
invocate de autorii exceptiei, nu au nici o legatura cu dispozitiile art. 81
alin. 3 din Codul penal. Art. 4 din Constitutie reglementeaza o situatie
straina de institutia suspendarii conditionate a executarii pedepsei, iar
prevederile atacate nu contravin dispozitiilor art. 16 din Constitutie. Exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 81 alin. 3 din Codul penal este
neintemeiata si din considerentul ca stabilirea regimului suspendarii
conditionate a executarii pedepsei, precum si mecanismul in care functioneaza
concret acest mijloc de individualizare legala sunt de resortul exclusiv al
legii penale, deoarece la stabilirea acestora se tine seama atat de pericolul
social al faptei, specific unor categorii de infractiuni, cat si de obiectivele
politicii penale dintr-o anumita perioada.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
atacate, raportate la prevederile Constitutiei si ale Legii nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Potrivit art. 144 lit. c) din Constitutie, Curtea Constitutionala constata
ca a fost legal sesizata si este competenta sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Autorul exceptiei sustine ca au fost incalcate dispozitiile art. 4 si 16
din Constitutie, deoarece prin aplicarea reglementarilor art. 81 alin. 3 din
Codul penal se creeaza o stare de inegalitate intre persoanele care savarsesc
infractiunea de furt in forma simpla si alti infractori care comit infractiuni
de furt calificat.
Examinand sustinerea, Curtea constata ca problema care, in esenta,
constituie fondul cauzei este aceea de a se stabili daca regula imperativa
cuprinsa in continutul art. 81 alin. 3 din Codul penal, cu privire la aplicarea
masurii de suspendare conditionata a executarii pedepsei, este sau nu
compatibila cu dispozitiile art. 4 alin. (2) si ale art. 16 alin. (1) din
Constitutie.
Potrivit art. 4 alin. (2) din Constitutie, "Romania este patria comuna
si indivizibila a tuturor cetatenilor sai, fara deosebire de rasa, de
nationalitate, de origine etnica, de limba, de religie, de sex, de opinie, de
apartenenta politica, de avere sau de opinie sociala", iar art. 16 alin.
(1) din Constitutie prevede ca "Cetatenii sunt egali in fata legii si a
autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari".
Din analiza celor doua norme constitutionale invocate rezulta ca
prevederile art. 4 alin. (2) se coreleaza prin continutul lor cu dispozitiile
art. 16, determinandu-se criteriile egalitatii intre cetateni, si anume: rasa,
nationalitatea, originea etnica, religia, opinia, apartenenta politica si
averea sau originea sociala.
Solutia constitutionala este in concordanta si cu reglementarile
internationale. Astfel, prin art. 14 din Conventia pentru apararea drepturilor
omului si a libertatilor fundamentale se stabilesc criteriile nediscriminatorii
in exercitarea drepturilor si libertatilor recunoscute in respectiva conventie.
Potrivit art. 81 alin. 3 din Codul penal, "Suspendarea conditionata a
executarii pedepsei nu poate fi dispusa in cazul infractiunilor intentionate
pentru care legea prevede pedeapsa inchisorii mai mare de 12 ani, precum si in
cazul infractiunilor de vatamare corporala grava, viol si tortura".
Prin acest text legiuitorul a restrans aplicarea masurii de individualizare
a pedepsei, in sensul ca nu poate fi dispusa in cazul persoanelor care au
savarsit cu intentie infractiunile mentionate. Aceasta insa nu contravine
prevederilor constitutionale invocate, deoarece limitarea legala a aplicarii
suspendarii conditionate nu incalca nici unul dintre criteriile egalitatii in
drepturi.
Drepturile fundamentale reprezinta o constanta a personalitatii
cetateanului, o sansa egala acordata fiecarui individ si, din aceasta cauza,
principiul egalitatii cuprinde egalitatea cetatenilor in fata legii si a
autoritatilor publice, iar nu egalitatea de tratament juridic aplicat unei
categorii de cetateni in comparatie cu alta.
In aceasta situatie este evident ca regimul pedepselor constituie o
problema de politica penala, pe care organul legislativ este singurul
indreptatit sa o solutioneze in functie de imprejurarile existente la un moment
dat in domeniul criminalitatii.
Prin masura suspendarii conditionate a executarii pedepsei in conditiile
art. 81 alin. 3 din Codul penal s-a urmarit in exclusivitate instituirea unui
tratament penal mai sever pentru acele categorii de infractiuni apreciate de
legiuitor ca fapte cu un grad de pericol ridicat.
In asemenea conditii, incalcarea principiului egalitatii s-ar putea pune in
discutie numai daca instituirea unor astfel de masuri ar crea discriminari
intre cetateni, potrivit criteriilor stabilite de legiuitorul constituant.
Cu alte cuvinte, textele constitutionale invocate vizeaza egalitatea in
drepturi intre cetateni in ceea ce priveste recunoasterea in favoarea acestora
a unor drepturi si libertati fundamentale, nu si identitatea de tratament
juridic asupra aplicarii unor masuri, indiferent de natura lor. In felul acesta
se justifica nu numai admisibilitatea unui regim juridic diferit fata de
anumite categorii de persoane, dar si necesitatea lui.
Din sustinerea exceptiei rezulta ca autorul acesteia, fara a invoca si alte
texte constitutionale, a mai argumentat ca intre fapta savarsita si pedeapsa
aplicata trebuie sa existe un raport just.
Curtea nu retine nici aceasta critica. Este incontestabil ca verificarea
proportionalitatii apartine competentei de control a Curtii atata timp cat
restrangerea are ca obiect exercitiul unor drepturi sau al unor libertati
cetatenesti. In cazul exceptiei invocate insa restrangerea aplicarii masurii de
suspendare conditionata a executarii pedepsei este impusa, astfel cum s-a mai
aratat, pentru realizarea unei politici represive mai ferme, fapt care excede
insa sferei de reglementare a art. 49 din Constitutie, referitor la
restrangerea exercitiului unor drepturi sau al unor libertati.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art.
23 din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 81 alin. 3
din Codul penal, ridicata de Gulyas Iozsef si Gulyas Alexandru in Dosarul nr.
715/1998 al Curtii de Apel Oradea - Sectia penala.
Definitiva.
Pronuntata in sedinta publica din data de 23 februarie 1999.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Mihai Paul Cotta