DECIZIE Nr. 25
din 13 ianuarie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 81 alin. (1) din Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul strainilor in Romania
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 107 din 23 februarie 2009
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Simona Ricu - procuror
Valentina Bărbăţeanu - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea
excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 79 alin. (1) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în
România, excepţie ridicată de Lin Rong în Dosarul nr. 6.423/2/2007 al Curţii de
Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii
acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public. Acesta pune concluzii de
respingere ca neîntemeiată a excepţiei de neconstituţionalitate, invocând
jurisprudenţa în materie a Curţii Constituţionale.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 23 aprilie
2008, pronunţată în Dosarul nr. 6.423/2/2007, Curtea de Apel Bucureşti -
Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea
Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 79
alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul
străinilor în România. Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicată de
Lin Rong într-o cauză având ca obiect anularea deciziei prin care Oficiul Român
pentru Imigrări a dispus returnarea acestuia de pe
teritoriul României.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie, potrivit încheierii de sesizare, prevederile art. 79 alin. (1) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în
România, modificate prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 55/2007 privind
înfiinţarea Oficiului Român pentru Imigrări prin reorganizarea Autorităţii
pentru străini şi a Oficiului Naţional pentru Refugiaţi, precum şi modificarea
şi completarea unor acte normative, care au următorul cuprins:
-Art. 79 alin. (\):„(1)
Impotriva străinilor care au intrat ilegal, a căror şedere pe teritoriul
României a devenit ilegală, a căror viză sau drept de şedere a fost anulat sau
revocat, a acelora cărora li s-a refuzat prelungirea dreptului de şedere
temporară, a acelora cărora Ie-a încetat dreptul de şedere permanentă, precum
şi a foştilor solicitanţi de azil Oficiul Român pentru Imigrări poate dispune
măsura returnării de pe teritoriul României."
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine că textul de lege
criticat este neclar, permiţând interpretări greşite şi aleatorii în ceea ce
priveşte persoana căreia i se aplică sancţiunea returnării de pe teritoriul
României. Se arată, ca urmare a lipsei de precizie şi claritate, că
„reclamantul este pus în situaţia de a nu avea câştig de cauză, ceea ce aduce
vătămare dreptului acestuia la un proces echitabil". Intrucât străinii
împotriva cărora se dispune returnarea nu vor putea să îşi îndeplinească
obligaţiile faţă de angajatori, se aduce „o gravă vătămare" a dreptului la
egalitate în faţa legii şi la nediscriminare.
In opinia autorului excepţiei de neconstituţionalitate,
textul de lege criticat contravine dispoziţiilor constituţionale ale art. 16
alin. (1) privind egalitatea cetăţenilor în faţa legii şi a autorităţilor
publice şi ale art. 21 alin. (3) care garantează dreptul părţilor la un proces
echitabil. In plus, invocă şi prevederile art. 6 paragraful 1 şi art. 14 din
Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale
referitoare la dreptul la un proces echitabil, respectiv la interzicerea
discriminării, precum şi art. 1 din Protocolul nr. 12 la aceeaşi convenţie,
privind interzicerea generală a discriminării.
Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a
contencios administrativ şi fiscal consideră că
excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului apreciază
că dispoziţiile de lege criticate sunt constituţionale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu
au comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
observă mai întâi că, ulterior sesizării Curţii Constituţionale, Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 a fost republicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 421
din 5 iunie 2008, iar, după renumerotare, textele criticate se regăsesc la art.
81 alin. (1), al căror conţinut este nemodificat faţă de varianta avută în
vedere de autorul excepţie. Aşadar, Curtea va lua în discuţie, ca obiect al
excepţiei de neconstituţionalitate, dispoziţiile art. 81 alin. (1) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002.
Asupra constituţionalităţii acestora, Curtea s-a mai
pronunţat, sub aspectul unor critici asemănătoare, iar prin Decizia nr. 898 din
16 septembrie 2008, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 699 din 14 octombrie 2008, a respins
excepţia ca neîntemeiată, pentru motivele acolo reţinute.
Intrucât în cauza de faţă nu au intervenit elemente de
noutate care să conducă la reconsiderarea jurisprudenţei Curţii
Constituţionale, soluţia pronunţată cu acel prilej şi argumentele pe care
aceasta s-a întemeiat îşi păstrează valabilitatea şi în cauza de fată.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
prevederilor art. 81 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
194/2002 privind regimul străinilor în România, excepţie ridicată de Lin Rong
în Dosarul nr. 6.423/2/2007 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a
contencios administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 13 ianuarie 2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Valentina Bărbăţeanu