DECIZIE Nr. 247 din 18 septembrie 2001
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 71 alin.
(2) si (3) din Legea nr. 94/1992 privind organizarea si functionarea Curtii de
Conturi, republicata
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 693 din 31 octombrie 2001
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ioan Vida - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 71 alin. (2) si (3) din Legea nr. 94/1992 privind
organizarea si functionarea Curtii de Conturi, republicata, exceptie ridicata
de Societatea Comerciala "IAIFO" - S.A. din Zalau in Dosarul nr.
3.282/1999 al Curtii Supreme de Justitie - Sectia de contencios administrativ.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare este legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate, aratand ca principiul egalitatii reglementat de
Constitutie priveste pe cetateni, nefiind aplicabil persoanelor juridice.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 12 ianuarie 2001 pronuntata in Dosarul nr. 3.282/1999,
Curtea Suprema de Justitie - Sectia de contencios administrativ a sesizat
Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 71 alin. (2) si (3) din Legea nr. 94/1992 privind organizarea si
functionarea Curtii de Conturi, republicata, exceptie ridicata de Societatea
Comerciala "IAIFO" - S.A. din Zalau.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
dispozitiile legale invocate sunt contrare prevederilor art. 4 alin. (2) si ale
art. 16 alin. (1) din Constitutie, deoarece "prevederea din art. 71 alin.
(2) referitor la dobanda Bancii Nationale a Romaniei nu se aplica tuturor cetatenilor,
ci numai celor chemati sa fie judecati de instantele Curtii de Conturi".
De asemenea, autorul exceptiei de neconstitutionalitate aduce in motivarea
acesteia si critici de natura economica.
Curtea Suprema de Justitie - Sectia de contencios administrativ,
exprimandu-si opinia, apreciaza exceptia ca fiind neintemeiata pe considerentul
ca ambele texte constitutionale invocate au in vedere persoane fizice, iar nu
persoane juridice.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea
de sesizare a Curtii Constitutionale a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, arata ca autoarea exceptiei nu
motiveaza in ce consta neconstitutionalitatea prevederilor legale criticate,
apreciind insa ca dispozitiile legale supuse controlului de constitutionalitate
nu contravin prevederilor art. 4 alin. (2) si ale art. 16 alin. (1) din Legea
fundamentala.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia
de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
71 alin. (2) si (3) din Legea nr. 94/1992 privind organizarea si functionarea
Curtii de Conturi, republicata, dispozitii ce au urmatoarea redactare:
Art. 71 alin. (2)
"Judecand cauza, colegiul jurisdictional se pronunta cu privire la
actul de sesizare cu care a fost investit conform art. 31 alin. (2) sau art. 37
alin. (1), dispunand, dupa caz: admiterea acestuia si obligarea persoanei sau
persoanelor raspunzatoare la plata despagubirilor civile si a dobanzii
practicate de Banca Nationala a Romaniei la data pronuntarii hotararii,
obligarea acestora la plata amenzii pentru abateri cu caracter financiar
retinute in sarcina lor ori respingerea actului de sesizare.
(3) In cazul in care abaterea cu caracter financiar consta in
neindeplinirea de catre o persoana juridica din cele prevazute la art. 18 si 19
a obligatiilor financiare catre stat, unitatile administrativ-teritoriale sau
institutiile publice, colegiul jurisdictional dispune si virarea sumelor
datorate de aceasta, inclusiv a dobanzilor si majorarilor de intarziere
datorate."
Textele constitutionale, invocate de autorul exceptiei ca fiind incalcate,
sunt cele ale art. 4 alin. (2) si ale art. 16 alin. (1) din Constitutie, texte
ce au urmatorul continut:
Art. 4 alin. (2)
"Romania este patria comuna si indivizibila a tuturor cetatenilor sai,
fara deosebire de rasa, de nationalitate, de origine etnica, de limba, de
religie, de sex, de opinie, de apartenenta politica, de avere sau de origine
sociala."
Art. 16 alin. (1)
"Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara
privilegii si fara discriminari."
Examinand exceptia ridicata, Curtea constata, pe de o parte, ca autorul
exceptiei de neconstitutionalitate aduce in motivare critici de natura
economica care insa exced competentei Curtii Constitutionale, deoarece potrivit
art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, republicata, "In exercitarea
controlului, Curtea Constitutionala se pronunta numai asupra problemelor de
drept ........."
Asadar, sub acest aspect exceptia de neconstitutionalitate urmeaza sa fie
respinsa.
Pe de alta parte, examinand critica dispozitiilor art. 71 alin. (2) si (3)
din Legea nr. 94/1992 privind organizarea si functionarea Curtii de Conturi,
republicata, in raport cu dispozitiile constitutionale invocate, Curtea
constata ca aceasta este neintemeiata.
Curtea Constitutionala a statuat in jurisprudenta sa (ca de exemplu:
Decizia nr. 102 din 31 octombrie 1995, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 287 din 11 decembrie 1995) ca art. 16 alin. (1) din
Constitutie consacra egalitatea in drepturi a cetatenilor, nu egalitatea in
drepturi a persoanelor juridice. De aceea textul constitutional nu este
aplicabil persoanelor juridice fata de care s-a promovat un tratament
diferentiat, numai daca astfel regimul juridic diferit s-ar rasfrange asupra
cetatenilor, implicand inegalitatea lor in fata legii si a autoritatilor
publice.
Curtea observa, de asemenea, ca pentru aceleasi considerente dispozitiile
legale criticate nu contravin nici prevederilor art. 4 alin. (2) din
Constitutie.
Rezulta asadar ca si sub acest aspect exceptia de neconstitutionalitate
urmeaza sa fie respinsa.
Pentru motivele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 13 alin. (1) lit. A.c),
al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 71 alin.
(2) si (3) din Legea nr. 94/1992 privind organizarea si functionarea Curtii de
Conturi, republicata, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"IAIFO" - S.A. din Zalau in Dosarul nr. 3.282/1999 al Curtii Supreme
de Justitie - Sectia de contencios administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 18 septembrie 2001.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Maria Bratu