DECIZIE Nr. 247 din 10 iunie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 din
Legea nr. 133/1999 privind stimularea intreprinzatorilor privati pentru
infiintarea si dezvoltarea intreprinderilor mici si mijlocii, cu modificarile
si completarile ulterioare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 533 din 24 iulie 2003

Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Florentina Balta - procuror
Madalina Stefania Diaconu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 6 din Legea nr. 133/1999 privind stimularea
intreprinzatorilor privati pentru infiintarea si dezvoltarea intreprinderilor
mici si mijlocii, cu modificarile si completarile ulterioare, exceptie ridicata
de Societatea Comerciala "Trans Europa" - S.A. din Galati in Dosarul
nr. 1.852/2002 al Curtii de Apel Constanta - Sectia comerciala.
La apelul nominal raspund autorul exceptiei, prin avocat Danut Romica
Artene, precum si partea Societatea Comerciala "Petromin" - S.A.,
prin avocat Gabriel Grigore.
Reprezentantul autorului exceptiei arata ca dispozitiile art. 6 din Legea
nr. 133/1999 sunt neconstitutionale in raport cu prevederile art. 41 alin. (1)
si (2) din Constitutie si solicita admiterea exceptiei de
neconstitutionalitate. Arata ca legea in discutie se aplica tuturor societatilor
cu capital privat, inclusiv societatilor cu capital mixt. Neacceptarea acestei
interpretari ar duce la neconstitutionalitatea dispozitiilor art. 6 din Legea
nr. 133/1999, intrucat s-ar crea o discriminare intre societatile cu capital
integral privat si cele mixte.
Reprezentantul partii Societatea Comerciala "Petromin" - S.A.
pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca fiind
neintemeiata, intrucat se cere Curtii Constitutionale sa interpreteze legea. Se
arata ca scopul Legii nr. 133/1999 este de a institui facilitati pentru
intreprinderile mici si mijlocii in procesul de privatizare, ea derogand de la
legislatia privatizarii si vizand exclusiv societatile cu capital integral
privat.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate, intrucat stimulentele si facilitatile acordate
intreprinderilor mici si mijlocii nu incalca art. 41 din Constitutie cu privire
la dreptul de proprietate.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 3 februarie 2003, pronuntata in Dosarul nr. 1.852/2002,
Curtea de Apel Constanta - Sectia comerciala a sesizat Curtea Constitutionala
cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 din Legea nr.
133/1999 privind stimularea intreprinzatorilor privati pentru infiintarea si
dezvoltarea intreprinderilor mici si mijlocii, cu modificarile si completarile
ulterioare, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Trans Europa"
- S.A. din Galati intr-o cauza avand ca obiect o actiune in anulare.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia a aratat
ca dispozitiile art. 6 din Legea nr. 133/1999, limitand beneficiul prevederilor
legii la intreprinderile mici si mijlocii, "cu capital integral
privat", incalca principiile consacrate de art. 41 alin. (1) si (2) din
Constitutie, referitoare la garantarea dreptului de proprietate si la ocrotirea
in mod egal prin lege a proprietatii private, indiferent de titular. In acelasi
timp, autorul exceptiei considera ca, indiferent daca si in ce masura participa
statul la constituirea capitalului societatilor comerciale, acesta nu poate fi
decat capital privat.
Curtea de Apel Constanta - Sectia comerciala apreciaza ca exceptia ridicata
este nefondata, intrucat in cauza "se pune problema interpretarii si
aplicarii unor norme legale si nu o problema de neconstitutionalitate a
acestora".
In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata nu este
intemeiata, intrucat instituirea unor facilitati nu inseamna inegalitate in
ocrotirea dreptului de proprietate. De asemenea, instituirea prin lege a unor
facilitati numai pentru intreprinderile mici si mijlocii cu capital integral
privat "se inscrie pe deplin in obligatia statului de a asigura protejarea
intereselor nationale in activitatea economica, financiara si valutara,
prevazute la art. 134 alin. (2) lit. b) din Constitutie".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile partilor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia
de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei il constituie dispozitiile art. 6 din Legea nr. 133/1999
privind stimularea intreprinzatorilor privati pentru infiintarea si dezvoltarea
intreprinderilor mici si mijlocii, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 349 din 23 iulie 1999. Aceste dispozitii au urmatorul continut:
- Art. 6: "Beneficiaza de prevederile prezentei legi numai
intreprinderile mici si mijlocii cu capital integral privat."
Autorul exceptiei sustine ca dispozitiile legale criticate incalca
urmatoarele prevederi constitutionale:
- Art. 41 alin. (1) si (2): "(1) Dreptul de proprietate, precum si creantele
asupra statului, sunt garantate. Continutul si limitele acestor drepturi sunt
stabilite de lege.
(2) Proprietatea privata este ocrotita in mod egal de lege, indiferent de
titular. Cetatenii straini si apatrizii nu pot dobandi dreptul de proprietate
asupra terenurilor."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate si dispozitiile legale
criticate, cu raportare la prevederile constitutionale invocate, Curtea retine
urmatoarele:
Cu referire la sustinerea autorului exceptiei ca, indiferent daca si in ce
masura statul participa la constituirea capitalului societatilor comerciale,
acesta nu poate fi decat capital privat, Curtea constata ca s-a pronuntat
asupra acestei probleme prin Decizia Plenului nr. 1/1993, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 232 din 27 septembrie 1993,
retinand ca "bunurile regiilor autonome si ale societatilor comerciale nu
constituie proprietate de stat, ci proprietate privata, chiar daca statul
detine la societatile comerciale majoritatea capitalului social".
Cu privire la textul de lege criticat de autorul exceptiei de
neconstitutionalitate, Curtea retine ca, in cadrul indeplinirii obligatiilor
statului prevazute de Constitutie in art. 43 alin. (1), referitoare la luarea
masurilor de dezvoltare economica, respectiv in art. 134 alin. (2) lit. a),
referitoare la crearea cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor
factorilor de productie, legiuitorul are optiunea libera pentru a stabili
masurile de sprijinire, in diferite perioade, a anumitor ramuri ale economiei,
a unor domenii de activitate, a anumitor categorii de intreprinzatori si
investitii.
Optiunea legiuitorului, in fiecare perioada, este determinata de directiile
politicii economice a statului, de nevoile de dezvoltare si de stimulare a
diferitelor ramuri de activitate, de resursele materiale disponibile si de alti
factori, fara ca masurile de sprijin selective sa aiba caracter
discriminatoriu.
Legea nr. 133/1999, dupa cum rezulta si din titlul sau, a avut ca obiect de
reglementare "stimularea intreprinzatorilor privati pentru infiintarea si
dezvoltarea intreprinderilor mici si mijlocii". Stimulentele prevazute de
lege au urmarit atragerea in circuitul economico-productiv a capitalului privat
in scopul diversificarii si cresterii productiei, ceea ce se poate realiza in
timp mai scurt chiar prin intreprinderi mici si mijlocii, care asigura si un
grad mai sporit de ocupare a fortei de munca. Acesta este motivul pentru care
art. 6 prevede beneficiul legii numai pentru intreprinderile mici si mijlocii
cu capital integral privat.
Stimulentele, facilitatile sau orice alte forme de sprijinire de catre stat
a anumitor categorii de intreprinzatori si agenti economici nu sunt de natura
sa lezeze dreptul de proprietate al altor societati comerciale sau agenti
economici si nu pot fi considerate ca fiind contrare principiului
constitutional al ocrotirii in mod egal de lege a proprietatii private,
indiferent de titular.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin.
(1) si (3) si al art. 25 alin. (1) si (3) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 din Legea
nr. 133/1999 privind stimularea intreprinzatorilor privati pentru infiintarea
si dezvoltarea intreprinderilor mici si mijlocii, cu modificarile si
completarile ulterioare, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Trans
Europa" - S.A. din Galati in Dosarul nr. 1.852/2002 al Curtii de Apel
Constanta - Sectia comerciala.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 10 iunie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Madalina Stefania Diaconu