DECIZIE   Nr. 246 din 15 iunie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 10 alin.
(1) si ale art. 11 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999
privind protectia chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu
destinatia de locuinte, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
241/2001
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 563 din 24 iunie 2004

    Ioan Vida             - presedinte
    Nicolae Cochinescu    - judecator
    Aspazia Cojocaru      - judecator
    Constantin Doldur     - judecator
    Acsinte Gaspar        - judecator
    Petre Ninosu          - judecator
    Ion Predescu          - judecator
    Serban Viorel Stanoiu - judecator
    Aurelia Popa          - procuror
    Doina Suliman         - magistrat-asistent sef
    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 10 alin. (1) si ale art. 11 alin. (1) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind protectia chiriasilor si stabilirea
chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 241/2001, exceptie ridicata de Teodor Leahu in
Dosarul nr. 1.957/2003 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a IV-a civila.
    La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare a fost
legal indeplinita.
    Reprezentantul Ministerului Public, avand in vedere jurisprudenta in
materie a Curtii Constitutionale, pune concluzii de respingere a exceptiei de
neconstitutionalitate ca neintemeiata.
    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 16 octombrie 2003, pronuntata in Dosarul nr.
1.957/2003, Tribunalul Bucuresti - Sectia a IV-a civila a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 10
alin. (1) si ale art. 11 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
40/1999 privind protectia chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu
destinatia de locuinte, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
241/2001. Exceptia a fost ridicata de Teodor Leahu cu ocazia solutionarii
apelului formulat impotriva Sentintei civile nr. 1.454 din 3 martie 2003, pronuntata
de Judecatoria Sectorului 1 Bucuresti in Dosarul nr. 2.971/2001.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine,
in esenta, ca dispozitiile art. 10 alin. (1) si ale art. 11 alin. (1) din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 241/2001, infrang prevederile constitutionale
consacrate in art. 15 alin. (2), art. 16 alin. (1) si art. 21 alin. (1) si (2),
precum si prevederile art. 7 din Declaratia Universala a Drepturilor Omului.
Astfel, potrivit opiniei sale, textele de lege criticate creeaza o situatie de
inegalitate intre fostii chiriasi din imobilele care au fost retrocedate
proprietarilor, deoarece situatia juridica a acestora depinde de vointa
proprietarului de a incheia sau nu un nou contract de inchiriere. In acest
sens, face trimitere la situatia chiriasului caruia proprietarul nu doreste sa
ii incheie un contract de inchiriere si pe care o considera ca fiind precara
din punct de vedere juridic, deoarece acesta se afla, practic, "in
imposibilitatea de a se mai bucura de normele instituite de lege, tocmai in
scopul protectiei chiriasului si in scopul evitarii arbitrarului fiecarui
proprietar". Autorul exceptiei apreciaza, de asemenea, ca dispozitiile
legale criticate sunt neconstitutionale "si in sensul in care se creeaza
situatii de inegalitate si intre chiriasii din imobilele ce au fost retrocedate
fostilor proprietari si chiriasii care locuiesc in imobile nationalizate care
au ramas in patrimoniul statului". In continuare pune in discutie
conformitatea prevederilor art. 11 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 40/1999, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
241/2001, cu prevederile constitutionale care consacra neretroactivitatea legii
si liberul acces la justitie. In acest sens arata ca si in ipoteza in care, in
speta, sunt aplicabile prevederile art. 11 alin. (1) din ordonanta, referitoare
la prelungirea contractului de inchiriere, el nu se poate bucura de aceste
dispozitii, deoarece nu mai este parte in nici un contract de inchiriere,
"acest raport juridic incetand in momentul incheierii contractului de
vanzare-cumparare in baza Legii nr. 112/1995, adica in 1998, anterior aparitiei
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 40/1999".
    Instanta de judecata apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate nu este
intemeiata. Astfel, retine ca textele de lege criticate, departe de a avea un
caracter discriminatoriu, sunt concepute tocmai in sensul protejarii
chiriasilor. In acest sens arata ca art. 10 alin. (1) din Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 40/1999, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
241/2001, instituie o obligatie pentru proprietari, in timp ce art. 11 alin.
(1) prevede, in acelasi spirit, sanctiunea pentru nerespectarea acestei
obligatii sub forma prelungirii de drept a contractului de inchiriere pana la
incheierea unui nou contract, fara ca proprietarul sa aiba posibilitatea de a
evacua chiriasii pentru neplata chiriei pe aceasta durata.
    Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate, iar in conformitate cu art. 18^1
din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, a fost solicitat punctul de
vedere al institutiei Avocatul Poporului.
    Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
Astfel, in opinia sa, textele legale criticate nu infrang art. 16 alin. (1) din
Constitutie, deoarece, asa cum a statuat si Curtea Constitutionala,
"instituirea de regimuri diferite in situatii care impun rezolvari
diferite nu poate fi apreciata drept o incalcare a principiului egalitatii in
fata legii". De altfel, observa ca legiuitorul a asigurat prin
dispozitiile legale care fac obiectul exceptiei atat posibilitatea
proprietarului de a-si valorifica atributele dreptului sau de proprietate, cat
si protectia chiriasului impotriva unor eventuale abuzuri, prin instituirea
unor exigente rezonabile, fara a caror satisfacere chiriasul nu poate fi
obligat sa elibereze locuinta. In continuare, referindu-se la conformitatea
prevederilor art. 10 alin. (1) si ale art. 11 alin. (1) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 40/1999, aprobata cu modificari si completari prin
Legea nr. 241/2001, in raport cu principiul constitutional al
neretroactivitatii legii, mentioneaza ca aceste texte legale nu contin nici o
dispozitie cu aplicare sau efect retroactiv. In legatura cu acest aspect,
retine si ca afirmatiile potrivit carora autorul exceptiei nu mai este parte in
contractul de inchiriere, deoarece acest raport a incetat in momentul
incheierii contractului de vanzare-cumparare in baza Legii nr. 112/1995, sunt
neintemeiate, deoarece acestuia ii sunt aplicabile prevederile art. 6 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 241/2001. In ceea ce priveste exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 11 alin. (2) din Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 40/1999, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
241/2001, raportate la dispozitiile art. 21 din Constitutie, privind accesul
liber la justitie, precizeaza ca acestea nu contravin acestui principiu
constitutional, intrucat legiuitorul a prevazut in mod expres, in art. 22 alin.
(3) din ordonanta, care este procedura de urmat in cazul refuzului
proprietarului de a reinnoi contractul de inchiriere. De asemenea, apreciaza ca
dispozitiile legale criticate nu contravin prevederilor art. 7 din Declaratia
Universala a Drepturilor Omului. In final, invoca jurisprudenta Curtii
Constitutionale prin care aceasta instanta a respins exceptiile de
neconstitutionalitate avand un obiect identic. In acest sens aminteste Decizia
nr. 139/2001, Decizia nr. 89/2001, Decizia nr. 143/2001 si Decizia nr.
102/2000.
    Avocatul Poporului considera ca sustinerile autorului exceptiei referitoare
la neconformitatea art. 10 alin. (1) si art. 11 alin. (1) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 40/1999, aprobata cu modificari si completari prin
Legea nr. 241/2001, cu art. 16 alin. (1) din Constitutie sunt neintemeiate.
Astfel, observa ca textele de lege criticate se aplica, fara distinctie,
tuturor chiriasilor. De asemenea, apreciaza ca situatia juridica a chiriasilor
din locuintele retrocedate fostilor proprietari si a chiriasilor din imobilele
care au ramas in patrimoniul statului este diferita, fapt ce justifica un
tratament juridic diferit. In acelasi timp aminteste ca, in jurisprudenta sa,
Curtea Constitutionala a statuat ca "statul, chemat sa medieze conflictul
locativ dintre proprietarul persoana fizica si chirias, a procedat corect,
asigurandu-i primului posibilitatea valorificarii atributelor dreptului sau de
proprietate, ingrijindu-se totodata de protectia celui de-al doilea impotriva
unor eventuale abuzuri". In sensul celor de mai sus este invocata
jurisprudenta in materie a Curtii Constitutionale, concretizata in Decizia nr.
157/2003, in Decizia nr. 263/2003 si in Decizia nr. 439/2003.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, ale art. 1 alin.
(2), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
10 alin. (1) si ale art. 11 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
40/1999 privind protectia chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu
destinatia de locuinte, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 148 din 8 aprilie 1999, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
241/2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 265 din 23
mai 2001.
    Textele de lege criticate au urmatorul continut:
    - Art. 10 alin. (1): "In vederea incheierii noului contract de
inchiriere, in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
ordonante de urgenta sau de la deschiderea rolului fiscal, dupa caz,
proprietarul ii va notifica chiriasului sau fostului chirias, prin executorul
judecatoresc, data si locul intalnirii. Notificarea va fi comunicata prin
scrisoare recomandata cu confirmare de primire.";
    - Art. 11 alin. (1): "Nerespectarea de catre proprietar a
dispozitiilor art. 10 alin. (1) atrage prelungirea de drept a contractului de
inchiriere anterior pana la incheierea unui nou contract de inchiriere. Neplata
chiriei pana la incheierea noului contract de inchiriere nu poate fi invocata
de proprietar ca motiv de evacuare a chiriasului sau a fostului chirias."
    In sustinerea neconstitutionalitatii acestor texte de lege autorul
exceptiei invoca incalcarea urmatoarelor prevederi din Constitutia republicata:
    - Art. 15 alin. (2): "Legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia
legii penale sau contraventionale mai favorabile.";
    - Art. 16 alin. (1) si (2): "(1) Cetatenii sunt egali in fata legii si
a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.
    (2) Nimeni nu este mai presus de lege.";
    - Art. 21 alin. (1) si (2): "(1) Orice persoana se poate adresa
justitiei pentru apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale
legitime.
    (2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept."
    De asemenea, autorul exceptiei considera ca textele de lege criticate
incalca dispozitiile art. 7 din Declaratia Universala a Drepturilor Omului, al
caror continut este urmatorul: "Toti oamenii sunt egali in fata legii si
au dreptul fara deosebire la o protectie egala a legii. Toti oamenii au dreptul
la o protectie egala impotriva oricarei discriminari care ar incalca prezenta
Declaratie si impotriva oricarei provocari la o astfel de discriminare."
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca o prima
critica pe care autorul acesteia o aduce dispozitiilor art. 10 alin. (1) si ale
art. 11 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999, aprobata
cu modificari si completari prin Legea nr. 241/2001, priveste incalcarea de
catre acestea a principiului constitutional al egalitatii in drepturi a
cetatenilor, principiu ce se regaseste consacrat si in art. 7 din Declaratia
Universala a Drepturilor Omului. Critica vizeaza doua aspecte: pe de o parte,
inegalitatea dintre fostii chiriasi din imobilele ce au fost retrocedate
proprietarilor, a caror situatie juridica depinde, potrivit autorului
exceptiei, de vointa proprietarului de a incheia sau nu un nou contract de
inchiriere, iar pe de alta parte, inegalitatea dintre toti acesti chiriasi si
cei care locuiesc in imobile nationalizate care au ramas in patrimoniul
statului.
    Curtea observa ca textele de lege criticate nu contin nici un element care
ar putea determina un tratament inegal sau discriminatoriu intre fostii
chiriasi din imobilele ce au fost retrocedate proprietarilor. Curtea constata
ca modul de manifestare a vointei proprietarilor cu privire la incheierea unui
nou contract de inchiriere este o chestiune de aplicare a legii, care excedeaza
normelor criticate si care nu poate constitui obiect al controlului de
constitutionalitate.
    Aceeasi concluzie se retine si in legatura cu pretinsa inegalitate creata
intre fostii chiriasi din imobilele ce au fost retrocedate proprietarilor si
chiriasii care locuiesc in imobile nationalizate care au ramas in patrimoniul
statului, textele legale criticate neoperand nici o distinctie intre aceste
doua categorii de chiriasi.
    De asemenea, Curtea apreciaza ca nu poate fi retinuta nici sustinerea
autorului exceptiei potrivit careia art. 11 alin. (1) din Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 40/1999 contravine prevederilor constitutionale ale art. 15
alin. (2), deoarece textul de lege criticat nu contine nici o dispozitie cu
aplicare sau efect retroactiv.
    De altfel, cu privire la conformitatea art. 10 si 11 din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 40/1999 cu prevederile art. 15 alin. (2) si ale art.
16 alin. (1) din Constitutie, republicata, Curtea Constitutionala s-a mai pronuntat
prin Decizia nr. 143 din 8 mai 2001, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 387 din 16 iulie 2001, si Decizia nr. 139 din 8 mai
2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 330 din 20
iunie 2001, retinand ca aceste dispozitii legale nu aduc atingere principiului
constitutional al neretroactivitatii legii si nici celui al egalitatii
cetatenilor in fata legii si a autoritatilor publice.
    In ceea ce priveste sustinerea autorului exceptiei referitoare la
neconstitutionalitatea dispozitiilor art. 11 alin. (1) din Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 40/1999, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
241/2001, in raport cu prevederile constitutionale ale art. 21 alin. (1) si
(2), Curtea retine ca, in jurisprudenta sa, cu prilejul examinarii
dispozitiilor ordonantei in ansamblul sau, a statuat ca acest act normativ nu
contravine, prin nici o dispozitie a sa, principiului constitutional al
liberului acces la justitie. In acest sens este Decizia nr. 97 din 18 mai 2000,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 512 din 19 octombrie
2000.
    Deoarece nu au intervenit elemente noi care sa justifice schimbarea
jurisprudentei Curtii Constitutionale, cele statuate prin deciziile mentionate
isi mentin valabilitatea si in prezenta cauza.
    Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutia republicata, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.d)
si al art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare,
    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:
    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 10 alin.
(1) si ale art. 11 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999
privind protectia chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu
destinatia de locuinte, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
241/2001, exceptie ridicata de Teodor Leahu in Dosarul nr. 1.957/2003 al
Tribunalului Bucuresti - Sectia a IV-a civila.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 15 iunie 2004.
          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. IOAN VIDA
                              Magistrat asistent sef,
                              Doina Suliman