DECIZIE Nr. 245 din 10 mai 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 79 alin.
(1) teza intai din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind
circulatia pe drumurile publice, precum si a ordonantei in integralitatea sa
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 612 din 14 iulie 2005

Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ion Predescu - judecator
Marinela Minca - procuror
Valentina Barbateanu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 79 alin. (1) teza intai din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, precum si a ordonantei in
integralitatea sa, exceptie ridicata de Iulian Constantin Chirila in Dosarul
nr. 22.415/2004 al Judecatoriei Iasi.
La apelul nominal se constata lipsa autorului exceptiei, fata de care
procedura de citare a fost legal indeplinita.
Cauza aflandu-se in stare de judecata, Curtea acorda cuvantul
reprezentantului Ministerului Public. Acesta pune concluzii de respingere ca
neintemeiata a exceptiei de neconstitutionalitate. Precizeaza ca art. 79 alin.
(1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 nu este contrar
prevederilor art. 115 alin. (6) din Constitutie, potrivit caruia ordonantele de
urgenta nu pot afecta, printre altele, drepturile electorale. Aceasta, deoarece
interzicerea exercitiului dreptului de a alege si de a fi ales in autoritatile
publice sau in functii elective publice nu este o consecinta a dispozitiilor
art. 79 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002, ci
intervine de drept, prin aplicarea art. 71 alin. 2 din Codul penal, coroborat
cu art. 64 alin. 1 lit. a) din acelasi act normativ. In ceea ce priveste
critica referitoare la pretinsa absenta a cazului exceptional care sa justifice
emiterea ordonantei criticate, arata ca este neintemeiata, urgenta
reglementarii fiind evidentiata in expunerea de motive la proiectul de lege
pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 195/2002.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 17 decembrie 2004, pronuntata in Dosarul nr.
22.415/2004, Judecatoria Iasi a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 79 alin. (1) teza intai din Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice,
precum si a ordonantei in integralitatea sa.
Exceptia de neconstitutionalitate a fost ridicata de inculpatul Iulian
Constantin Chirila, trimis in judecata pentru savarsirea unei infractiuni la
regimul circulatiei pe drumurile publice.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
art. 79 alin. (1) teza intai din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002
contravine art. 115 alin. (6) din Constitutie, care prevede ca ordonantele de
urgenta nu pot afecta regimul institutiilor fundamentale ale statului,
drepturile, libertatile si indatoririle prevazute de Constitutie si nici
drepturile electorale. In acest sens, arata ca aplicarea textului de lege
criticat va duce la lipsirea sa de drepturile electorale, odata cu ramanerea definitiva
a hotararii judecatoresti de condamnare la pedeapsa inchisorii. De asemenea,
argumenteaza neconstitutionalitatea ordonantei in integralitatea sa, pe de o
parte, prin faptul ca art. 73 alin. (3) lit. h) din Constitutie impune ca
infractiunile si pedepsele sa fie reglementate prin lege organica, iar pe de
alta parte, prin aceea ca la data emiterii Ordonantei de urgenta a Guvernului
nr. 195/2002 nu existau "circumstante exceptionale care sa justifice
urgenta reglementarii prin ordonanta criticata", fiind astfel nesocotite
prevederile art. 115 alin. (4) din Constitutie.
Judecatoria Iasi considera ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata. In legatura cu dispozitiile art. 79 alin. (1) teza intai din
ordonanta criticata, apreciaza ca "nu se poate vorbi de interzicerea
drepturilor electorale in baza unui act al puterii executive". Astfel, in
baza Codului penal, care este o lege organica, aplicarea pedepsei inchisorii
atrage de drept interzicerea tuturor drepturilor prevazute la art. 64 din Codul
penal. Pedeapsa accesorie se aplica de drept si intotdeauna in temeiul
dispozitiilor art. 71 din Codul penal. Considera ca in aceasta situatie sunt pe
deplin satisfacute exigentele art. 115 alin. (6) din Constitutie. In ceea ce
priveste pretinsa neconstitutionalitate a ordonantei in ansamblul sau,
precizeaza ca nici Constitutia adoptata in 1991, nici cea revizuita nu
interzice adoptarea de ordonante de urgenta in domeniul de reglementare al
legilor organice.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Presedintele Camerei Deputatilor apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata. Arata ca nu sunt incalcate prevederile
art. 73 alin. (3) lit. h) din Constitutie, intrucat prin ordonante de urgenta
pot fi stabilite si sanctionate fapte de natura penala. Aceasta, deoarece
"art. 115 alin. (1) din Constitutie interzice numai ordonantelor emise de
Guvern in temeiul unei legi speciale de abilitare sa reglementeze in domenii
rezervate legilor organice, iar nu si ordonantelor de urgenta emise in temeiul
art. 115 alin. (4)". In plus, mentioneaza ca "posibilitatea ca prin
ordonante de urgenta sa se reglementeze materii rezervate de Constitutie
legilor organice rezulta nu numai pe cale de interpretare, ci si textual din
prevederile tezei finale a alin. (5) al art. 115 din Constitutie, in care se
arata ca ordonanta de urgenta cuprinzand norme de natura legii organice se
aproba cu majoritatea prevazuta la art. 76 alin. (1) din Constitutie".
Precizeaza ca nu sunt incalcate nici prevederile art. 115 alin. (6) din Constitutie,
intrucat lipsirea celui condamnat la pedeapsa inchisorii de drepturile sale
electorale nu opereaza in temeiul dispozitiilor ordonantei criticate, ci in
baza prevederilor art. 71 din Codul penal. In continuare, considera ca este
nefondata afirmatia autorului exceptiei conform careia Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 195/2002, in ansamblul sau, contravine art. 115 alin. (4) din
Constitutie. Precizeaza in acest sens ca, desi adoptarea acestei ordonante a
fost impusa de existenta unui caz exceptional, motivele care au stat la baza
adoptarii sale nu se regasesc in cuprinsul ordonantei, deoarece la data
adoptarii acesteia, respectiv 12 decembrie 2002, erau aplicabile prevederile
art. 114 alin. (4) din Constitutia Romaniei din 1991, care nu obligau Guvernul
sa motiveze urgenta chiar in cuprinsul ordonantei, asa cum o cer in prezent
prevederile art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata.
Guvernul isi exprima opinia in sensul respingerii exceptiei de
neconstitutionalitate ca neintemeiata. Referitor la constitutionalitatea
ordonantei criticate in intregul sau, arata ca trebuie analizata in raport cu
dispozitiile constitutionale in vigoare la data adoptarii ei. Astfel, potrivit
prevederilor art. 114 alin. (4) din Constitutia din 1991, singura conditie
impusa pentru adoptarea ordonantei de urgenta era existenta cazului
exceptional, iar caracterizarea unei situatii ca fiind exceptionala constituie
o chestiune de fapt prin care se urmareste evitarea unei atingeri aduse
interesului public, asupra careia doar Guvernul poate sa aprecieze. Mai arata
ca in ce priveste domeniile ce pot face obiectul de reglementare al ordonantei
de urgenta, dispozitiile constitutionale nu impuneau nici o limitare, existand
posibilitatea reglementarii si in domenii rezervate legii organice. Pentru
acelasi motiv, considera ca nici prevederile art. 79 alin. (1) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 195/2002 nu sunt contrare dispozitiilor art. 73 alin.
(3) lit. h) din Constitutie. De asemenea, acestea nu contravin nici celor ale
art. 115 alin. (6) din Constitutie, deoarece interzicerea drepturilor
electorale, ca pedeapsa accesorie, se dispune intotdeauna in temeiul art. 71
din Codul penal, care este o lege organica.
Avocatul Poporului considera ca nu poate fi retinuta critica de
neconstitutionalitate a art. 79 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 195/2002, deoarece incriminarea faptei de conducere pe drumurile publice a
unui autovehicul de catre o persoana care are o imbibatie alcoolica peste limita
stabilita de lege nu afecteaza drepturile, libertatile si indatoririle
prevazute de Constitutie. Arata ca, "dimpotriva, dispozitiile legale
indicate sanctioneaza penal simpla nerespectare a unor reguli de circulatie pe
drumurile publice, in scopul preintampinarii unor grave vatamari ale valorilor
angajate in traficul rutier (pierderi de vieti omenesti, vatamari ale
integritatii corporale si ale sanatatii, distrugerea de valori
materiale)". Cat priveste critica de neconstitutionalitate a intregii ordonante,
mentioneaza ca, in situatia existentei unui caz exceptional, Guvernul poate, in
conditiile art. 115 alin. (4) din Legea fundamentala, sa emita ordonante de
urgenta. Considera ca numai Curtea Constitutionala are posibilitatea sa
stabileasca daca ordonanta criticata a fost adoptata in conformitate cu
prevederile art. 115 alin. (4) din Constitutie.
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei
Deputatilor, Guvernului si Avocatului Poporului, raportul intocmit de
judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2),
ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie prevederile art.
79 alin. (1) teza intai din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002
privind circulatia pe drumurile publice, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 958 din 28 decembrie 2002. Continutul textului de lege
criticat este urmatorul:
Art. 79 alin. (1): "Conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul
sau tramvai de catre o persoana care are o imbibatie alcoolica de peste 0,80
g/l alcool pur in sange ori o concentratie ce depaseste 0,40 mg/l alcool pur in
aerul expirat sau care se afla sub influenta unor substante ori produse
stupefiante sau medicamente cu efecte similare acestora se pedepseste cu
inchisoare de la 1 la 5 ani."
De asemenea, obiect al exceptiei de neconstitutionalitate il constituie si
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002, in integralitatea sa.
In opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate, sunt incalcate
dispozitiile constitutionale ale art. 73 alin. (3) lit. h) si art. 115 alin.
(4) si (6), al caror continut este urmatorul:
- Art. 73 alin. (3) lit. h): "(3) Prin lege organica se reglementeaza:
[...]
h) infractiunile, pedepsele si regimul executarii acestora;";
- Art. 115 alin. (4) si (6): "(4) Guvernul poate adopta ordonante de
urgenta numai in situatii extraordinare a caror reglementare nu poate fi
amanata, avand obligatia de a motiva urgenta in cuprinsul acestora.
[...]
(6) Ordonantele de urgenta nu pot fi adoptate in domeniul legilor constitutionale,
nu pot afecta regimul institutiilor fundamentale ale statului, drepturile,
libertatile si indatoririle prevazute de Constitutie, drepturile electorale si
nu pot viza masuri de trecere silita a unor bunuri in proprietate
publica."
Din analiza exceptiei de neconstitutionalitate se observa ca nu poate fi
retinuta critica autorului exceptiei, conform careia art. 79 alin. (1) din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 ar fi contrar prevederilor art.
115 alin. (6) din Constitutie. Aceasta, deoarece nu se poate sustine ca
drepturile electorale ar fi afectate direct prin aplicarea prevederilor
criticate din ordonanta, care reglementeaza continutul normativ al unei
infractiuni care se sanctioneaza cu pedeapsa inchisorii. Interzicerea
exercitiului dreptului de a alege si de a fi ales in autoritatile publice sau
in functii elective publice intervine de drept, fiind consecinta aplicarii unor
texte cuprinse intr-o lege organica, si anume a art. 71 alin. 2 din Codul
penal, coroborat cu art. 64 alin. 1 lit. a) din acelasi act normativ.
Este, de asemenea, nefondata sustinerea autorului conform careia este
neconstitutionala reglementarea unor infractiuni printr-o ordonanta de urgenta,
nesocotindu-se astfel prevederile art. 73 alin. (3) lit. h) din Constitutie. In
legatura cu acest aspect, in jurisprudenta sa Curtea Constitutionala a statuat
in mod constant ca interdictia de a emite ordonante in domeniul legilor
organice priveste exclusiv ordonantele adoptate in temeiul unei legi speciale
de abilitare, nu si ordonantele de urgenta (de exemplu, Decizia nr. 34 din 17
februarie 1998, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 88
din 25 februarie 1998).
Autorul exceptiei critica Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 in
integralitatea sa, intrucat considera ca nu sunt indeplinite cerintele
constitutionale pentru emiterea ordonantei de urgenta, in sensul ca nu a
existat la data adoptarii un caz exceptional care sa o justifice. Analiza
acestei sustineri trebuie facuta in lumina textului constitutional in vigoare
la data emiterii ordonantei de urgenta. Din continutul expunerii de motive la
proiectul de lege pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
195/2002 rezulta ca dubla conditie a existentei cazului exceptional si a urgentei
a fost indeplinita conform cerintelor constitutionale pentru adoptarea
ordonantei de urgenta criticate, prevazute de art. 114 alin. (4) din
Constitutia nerevizuita. Aceasta concluzie se desprinde din precizarile facute
de Guvern in documentul mai sus amintit, legate de faptul ca "amplificarea
continua a fenomenului infractional, care a capatat un caracter tot mai dinamic
si mai complex, a reclamat solutii viabile de contracarare, concretizate in
acest proiect de act normativ, pe de o parte, prin inasprirea sanctiunilor
penale, iar pe de alta parte, prin incriminarea ca infractiuni a unor noi
fapte". Totodata, Guvernul a aratat ca promovarea unui proiect de act
normativ asupra regimului circulatiei pe drumurile publice sub forma unei
ordonante de urgenta "a fost determinata de necesitatea reglementarii pe
baze noi si in acord cu noile reglementari europene, in cel mai scurt timp, a
relatiilor sociale dintr-un domeniu foarte important pentru societatea
romaneasca, prelungirea procedurii legislative avand consecinte nedorite,
uneori dramatice, vizibile pe toate drumurile tarii. Promovarea in regim de
urgenta este determinata, nu in ultimul rand, si de necesitatea indeplinirii,
la termenele convenite, a angajamentelor asumate de Romania in procesul de
armonizare a legislatiei romanesti cu aquis-ul comunitar".
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit.
A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 79 alin. (1)
teza intai din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind
circulatia pe drumurile publice, precum si a ordonantei in integralitatea sa,
exceptie ridicata de Iulian Constantin Chirila in Dosarul nr. 22.415/2004 al
Judecatoriei Iasi.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 10 mai 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Valentina Barbateanu