Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 243 din 10 mai 2005

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 13 lit. a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea deseurilor industriale reciclabile

ACT EMIS DE:                CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 516 din 17 iunie 2005


SmartCity3


    Ioan Vida                 - presedinte
    Nicolae Cochinescu        - judecator
    Aspazia Cojocaru          - judecator
    Constantin Doldur         - judecator
    Kozsokar Gabor            - judecator
    Acsinte Gaspar            - judecator
    Petre Ninosu              - judecator
    Ion Predescu              - judecator
    Serban Viorel Stanoiu     - judecator
    Ion Tiuca                 - procuror
    Madalina Stefania Diaconu - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 13 lit. a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea deseurilor industriale reciclabile, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "OCTONAL" - S.R.L. din Oradea in Dosarul nr. 4.942/2004 al Judecatoriei Oradea.
    La apelul nominal lipseste autorul exceptiei, precum si Autoritatea Nationala de Control - Garda Financiara Bihor, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
    Presedintele Curtii dispune sa se faca apelul si in Dosarul nr. 27D/2005. La apelul nominal in acest dosar se constata, de asemenea, lipsa partilor Societatea Comerciala "OCTONAL" - S.R.L. si Autoritatea Nationala de Control - Garda Financiara Cluj, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
    Curtea, din oficiu, pune in discutie conexarea celor doua dosare, avand in vedere obiectul identic al exceptiilor de neconstitutionalitate ridicate.
    Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu conexarea cauzelor.
    In temeiul art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, Curtea dispune conexarea Dosarului nr. 27D/2005 la Dosarul nr. 5D/2005, care este primul inregistrat.
    Avand cuvantul pe fond, Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca neintemeiata, aratand ca savarsirea unei contraventii constituie o cale de inlaturare a prezumtiei generale de dobandire licita a averii, ceea ce justifica masura confiscarii contravalorii deseurilor industriale valorificate cu incalcarea dispozitiilor legale.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
    Judecatoria Oradea, prin Incheierea din 6 decembrie 2004, pronuntata in Dosarul nr. 4.942/2004, si Judecatoria Cluj-Napoca, prin Incheierea din 29 octombrie 2004, pronuntata in Dosarul nr. 8.029/2004, au sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 13 lit. a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea deseurilor industriale reciclabile. In ambele dosare, exceptia a fost ridicata de catre Societatea Comerciala "OCTONAL" - S.R.L. din Oradea cu prilejul solutionarii unor plangeri contraventionale.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca textul atacat contravine prevederilor art. 16 alin. (2) si art. 44 alin. (8) si (9) din Constitutie. Astfel, art. 13 lit. a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 16/2001 prevede sanctiunea confiscarii contravalorii deseurilor industriale colectate cu incalcarea prevederilor legale, incalcandu-se art. 44 alin. (9) din Constitutie, care permite numai confiscarea bunurilor destinate, folosite sau rezultate din infractiuni ori contraventii, iar nu si a contravalorii acestora. La randul sau, art. 44 alin. (8) prevede ca "averea dobandita licit nu poate fi confiscata", iar caracterul licit se prezuma, in vreme ce textul ordonantei de urgenta criticate "prezuma caracterul ilicit al dobandirii acestei averi (contravaloarea deseurilor)". In sfarsit, se mai arata ca textul atacat "nu stabileste nici un criteriu dupa care aceasta contravaloare sa poata fi cuantificata, lasa la aprecierea organului constatator stabilirea limitelor acestei sanctiuni si prin aceasta incalca prevederile art. 16 alin. (2) din Constitutie, care arata ca nimeni nu este mai presus de lege".
    Judecatoria Oradea apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate nu este intemeiata. In acest sens, considera ca "legiuitorului ii apartine posibilitatea de a stabili cadrul licit sau ilicit al desfasurarii unor activitati comerciale. Prin urmare, daca legiuitorul a stabilit prin lege, respectiv prin art. 7 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 16/2001, modul in care se pot desfasura operatiunile comerciale privind deseurile industriale reciclabile, rezulta ca legiuitorul poate stabili si sanctiunea confiscarii deseurilor industriale reciclabile derulate cu nerespectarea dispozitiilor legale sau a confiscarii contravalorii lor, in situatia in care aceste deseuri nu se mai gasesc in patrimoniul societatii comerciale".
    Judecatoria Cluj-Napoca apreciaza, de asemenea, ca exceptia de neconstitutionalitate nu este intemeiata. Astfel, "prin art. 13 lit. a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 16/2001 nu s-a instituit o prezumtie de ilicitate a dobandirii contravalorii, ci s-au prevazut unele conditii pentru realizarea activitatii de colectare a deseurilor industriale reciclabile de la persoane fizice, nerespectarea acestora constituind contraventie [...]. Nici prevederile art. 16 alin. (2) din Constitutie nu sunt incalcate, atat timp cat confiscarea contravalorii deseurilor industriale reciclabile derulate se face in baza documentelor contabile prezentate de contravenient".
    In conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum si Avocatului Poporului, pentru a-si formula punctele de vedere cu privire la exceptia ridicata.
    Guvernul apreciaza ca textele de lege criticate nu contravin dispozitiilor constitutionale invocate. Astfel, "referitor la sustinerile potrivit carora dispozitiile criticate ar incalca art. 16 alin. (2) din Constitutie, prevederile constitutionale invocate nu sunt incidente in cauza". De asemenea, "aceste dispozitii nu incalca nici prevederile art. 44 alin. (8) din Constitutie, intrucat se refera la contravaloarea unor bunuri al caror caracter ilicit a fost deja stabilit". Cu privire la acest aspect arata ca "savarsirea unei contraventii prin incalcarea dispozitiilor legale constituie o cale de inlaturare a prezumtiei generale de dobandire licita a averii".
    Avocatul Poporului arata ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata este neintemeiata. Astfel, fata de art. 16 alin. (2) din Constitutie, considera ca "dispozitiile legale criticate nu instituie un tratament diferit pentru subiectele de drept supuse incidentei sale si se aplica in mod egal tuturor persoanelor aflate in situatia prevazuta de ipoteza normei juridice". Cu privire la pretinsa incalcare a art. 44 alin. (8) si (9) din Constitutie apreciaza ca "masura confiscarii contravalorii deseurilor industriale reciclabile valorificate cu incalcarea dispozitiilor legale apare ca o masura subsidiara dobandirii ilegale si se impune tocmai pentru ca acestea au provenit din savarsirea unei contraventii".
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. 13 lit. a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea deseurilor industriale reciclabile, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 104 din 7 februarie 2002, dispozitii potrivit carora:
    "Nerespectarea obligatiilor prevazute in prezenta ordonanta de urgenta constituie contraventii, daca, potrivit legii, nu sunt considerate infractiuni, si se sanctioneaza dupa cum urmeaza:
    a) cu amenda de la 25.000.000 lei la 50.000.000 lei si confiscarea contravalorii deseurilor industriale reciclabile derulate cu nerespectarea prevederilor art. 5, art. 7 alin. (1), (4) si (5) si ale art. 8 alin. (1)."
    In sustinerea neconstitutionalitatii acestor texte de lege autorii exceptiei invoca incalcarea prevederilor art. 16 alin. (2) si ale art. 44 alin. (8) si (9) din Constitutie, potrivit carora:
    - Art. 16 alin. (2): "Nimeni nu este mai presus de lege.";
    - Art. 44 alin. (8): "Averea dobandita licit nu poate fi confiscata. Caracterul licit al dobandirii se prezuma.";
    - Art. 44 alin. (9): "Bunurile destinate, folosite sau rezultate din infractiuni ori contraventii pot fi confiscate numai in conditiile legii."
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea retine urmatoarele:
    Autorul exceptiei de neconstitutionalitate afirma ca textul legal criticat instituie o adevarata prezumtie de dobandire ilicita a deseurilor industriale, ceea ce ar contrazice principiul stabilit in art. 44 alin. (8) teza a doua din Constitutie. Cu privire la aceasta afirmatie, Curtea observa ca Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 16/2001 prevede sanctiunea confiscarii numai pentru deseurile industriale colectate cu incalcarea prevederilor legale, ceea ce este in deplin acord cu litera si spiritul Legii fundamentale. Dobandirea si comercializarea unor bunuri prin mijloace contrare legii constituie, eo ipso, o cauza de inlaturare a prezumtiei generale de dobandire licita a averii. O astfel de interpretare ar duce la concluzia eronata ca proprietatea ar trebui ocrotita in orice conditii, inclusiv atunci cand legea este incalcata.
    Cu privire la sustinerea potrivit careia Constitutia ar permite numai confiscarea bunurilor destinate, folosite sau rezultate din contraventii, iar nu si a contravalorii acestora, Curtea constata ca, in cadrul trasat de prevederile constitutionale ale art. 44 alin. (9) se includ, in mod evident, si sumele de bani rezultate din vanzarea unor asemenea bunuri. O alta interpretare ar duce la concluzia ca, in cazul in care bunurile respective nu au putut fi confiscate, cel care le-a comercializat intre timp, cu incalcarea legii, ar putea beneficia de produsul contraventiei savarsite. In sensul textului constitutional, si sumele de bani rezultate din valorificarea produselor folosite la comiterea contraventiei sunt bunuri rezultate din contraventie, ceea ce duce la concluzia ca prevederile art. 13 lit. a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea deseurilor industriale reciclabile sunt constitutionale.
    In sfarsit, referitor la intinderea puterilor agentului constatator de a confisca sumele reprezentand contravaloarea deseurilor industriale reciclabile derulate in mod ilicit, art. 15 alin. (2) din ordonanta criticata prevede: "Contraventiilor prevazute la art. 13 le sunt aplicabile dispozitiile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor, cu exceptia art. 25 - 27." Asadar, Curtea observa ca, pe de o parte, aceste prevederi indica procedura de urmat in cazul constatarii savarsirii unei contraventii si stabilesc in mod strict limitele atributiilor agentului constatator, iar pe de alta parte, evaluarea contravalorii deseurilor industriale reciclabile derulate ce vor fi confiscate se face in conformitate cu normele legale, pe baza documentelor contabile prezentate de contravenient.

    Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

    CURTEA CONSTITUTIONALA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 13 lit. a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea deseurilor industriale reciclabile, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "OCTONAL" - S.R.L. din Oradea in Dosarul nr. 4.942/2004 al Judecatoriei Oradea si in Dosarul nr. 8.029/2004 al Judecatoriei Cluj-Napoca.
    Definitiva si general obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 10 mai 2005.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. IOAN VIDA

                              Magistrat asistent,
                              Madalina Stefania Diaconu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 243/2005

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 243 din 2005
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 243/2005
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu