DECIZIE Nr. 243 din 10 mai 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 13 lit.
a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea
deseurilor industriale reciclabile
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 516 din 17 iunie 2005

Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ion Tiuca - procuror
Madalina Stefania Diaconu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 13 lit. a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 16/2001
privind gestionarea deseurilor industriale reciclabile, exceptie ridicata de
Societatea Comerciala "OCTONAL" - S.R.L. din Oradea in Dosarul nr.
4.942/2004 al Judecatoriei Oradea.
La apelul nominal lipseste autorul exceptiei, precum si Autoritatea
Nationala de Control - Garda Financiara Bihor, fata de care procedura de citare
este legal indeplinita.
Presedintele Curtii dispune sa se faca apelul si in Dosarul nr. 27D/2005.
La apelul nominal in acest dosar se constata, de asemenea, lipsa partilor
Societatea Comerciala "OCTONAL" - S.R.L. si Autoritatea Nationala de
Control - Garda Financiara Cluj, fata de care procedura de citare este legal
indeplinita.
Curtea, din oficiu, pune in discutie conexarea celor doua dosare, avand in
vedere obiectul identic al exceptiilor de neconstitutionalitate ridicate.
Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu conexarea cauzelor.
In temeiul art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si
functionarea Curtii Constitutionale, Curtea dispune conexarea Dosarului nr.
27D/2005 la Dosarul nr. 5D/2005, care este primul inregistrat.
Avand cuvantul pe fond, Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii
de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca neintemeiata, aratand ca
savarsirea unei contraventii constituie o cale de inlaturare a prezumtiei
generale de dobandire licita a averii, ceea ce justifica masura confiscarii
contravalorii deseurilor industriale valorificate cu incalcarea dispozitiilor
legale.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Judecatoria Oradea, prin Incheierea din 6 decembrie 2004, pronuntata in
Dosarul nr. 4.942/2004, si Judecatoria Cluj-Napoca, prin Incheierea din 29
octombrie 2004, pronuntata in Dosarul nr. 8.029/2004, au sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 13
lit. a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea
deseurilor industriale reciclabile. In ambele dosare, exceptia a fost ridicata
de catre Societatea Comerciala "OCTONAL" - S.R.L. din Oradea cu
prilejul solutionarii unor plangeri contraventionale.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
textul atacat contravine prevederilor art. 16 alin. (2) si art. 44 alin. (8) si
(9) din Constitutie. Astfel, art. 13 lit. a) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 16/2001 prevede sanctiunea confiscarii contravalorii deseurilor
industriale colectate cu incalcarea prevederilor legale, incalcandu-se art. 44
alin. (9) din Constitutie, care permite numai confiscarea bunurilor destinate,
folosite sau rezultate din infractiuni ori contraventii, iar nu si a
contravalorii acestora. La randul sau, art. 44 alin. (8) prevede ca
"averea dobandita licit nu poate fi confiscata", iar caracterul licit
se prezuma, in vreme ce textul ordonantei de urgenta criticate "prezuma
caracterul ilicit al dobandirii acestei averi (contravaloarea
deseurilor)". In sfarsit, se mai arata ca textul atacat "nu
stabileste nici un criteriu dupa care aceasta contravaloare sa poata fi
cuantificata, lasa la aprecierea organului constatator stabilirea limitelor
acestei sanctiuni si prin aceasta incalca prevederile art. 16 alin. (2) din
Constitutie, care arata ca nimeni nu este mai presus de lege".
Judecatoria Oradea apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate nu este
intemeiata. In acest sens, considera ca "legiuitorului ii apartine
posibilitatea de a stabili cadrul licit sau ilicit al desfasurarii unor
activitati comerciale. Prin urmare, daca legiuitorul a stabilit prin lege,
respectiv prin art. 7 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
16/2001, modul in care se pot desfasura operatiunile comerciale privind
deseurile industriale reciclabile, rezulta ca legiuitorul poate stabili si
sanctiunea confiscarii deseurilor industriale reciclabile derulate cu
nerespectarea dispozitiilor legale sau a confiscarii contravalorii lor, in
situatia in care aceste deseuri nu se mai gasesc in patrimoniul societatii
comerciale".
Judecatoria Cluj-Napoca apreciaza, de asemenea, ca exceptia de neconstitutionalitate
nu este intemeiata. Astfel, "prin art. 13 lit. a) din Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 16/2001 nu s-a instituit o prezumtie de ilicitate a dobandirii
contravalorii, ci s-au prevazut unele conditii pentru realizarea activitatii de
colectare a deseurilor industriale reciclabile de la persoane fizice,
nerespectarea acestora constituind contraventie [...]. Nici prevederile art. 16
alin. (2) din Constitutie nu sunt incalcate, atat timp cat confiscarea
contravalorii deseurilor industriale reciclabile derulate se face in baza
documentelor contabile prezentate de contravenient".
In conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului, precum si Avocatului Poporului, pentru a-si formula
punctele de vedere cu privire la exceptia ridicata.
Guvernul apreciaza ca textele de lege criticate nu contravin dispozitiilor
constitutionale invocate. Astfel, "referitor la sustinerile potrivit
carora dispozitiile criticate ar incalca art. 16 alin. (2) din Constitutie,
prevederile constitutionale invocate nu sunt incidente in cauza". De
asemenea, "aceste dispozitii nu incalca nici prevederile art. 44 alin. (8)
din Constitutie, intrucat se refera la contravaloarea unor bunuri al caror
caracter ilicit a fost deja stabilit". Cu privire la acest aspect arata ca
"savarsirea unei contraventii prin incalcarea dispozitiilor legale
constituie o cale de inlaturare a prezumtiei generale de dobandire licita a
averii".
Avocatul Poporului arata ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata este
neintemeiata. Astfel, fata de art. 16 alin. (2) din Constitutie, considera ca
"dispozitiile legale criticate nu instituie un tratament diferit pentru
subiectele de drept supuse incidentei sale si se aplica in mod egal tuturor
persoanelor aflate in situatia prevazuta de ipoteza normei juridice". Cu
privire la pretinsa incalcare a art. 44 alin. (8) si (9) din Constitutie
apreciaza ca "masura confiscarii contravalorii deseurilor industriale
reciclabile valorificate cu incalcarea dispozitiilor legale apare ca o masura
subsidiara dobandirii ilegale si se impune tocmai pentru ca acestea au provenit
din savarsirea unei contraventii".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2), ale art.
2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
13 lit. a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 16/2001 privind
gestionarea deseurilor industriale reciclabile, republicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 104 din 7 februarie 2002, dispozitii
potrivit carora:
"Nerespectarea obligatiilor prevazute in prezenta ordonanta de urgenta
constituie contraventii, daca, potrivit legii, nu sunt considerate infractiuni,
si se sanctioneaza dupa cum urmeaza:
a) cu amenda de la 25.000.000 lei la 50.000.000 lei si confiscarea
contravalorii deseurilor industriale reciclabile derulate cu nerespectarea
prevederilor art. 5, art. 7 alin. (1), (4) si (5) si ale art. 8 alin.
(1)."
In sustinerea neconstitutionalitatii acestor texte de lege autorii
exceptiei invoca incalcarea prevederilor art. 16 alin. (2) si ale art. 44 alin.
(8) si (9) din Constitutie, potrivit carora:
- Art. 16 alin. (2): "Nimeni nu este mai presus de lege.";
- Art. 44 alin. (8): "Averea dobandita licit nu poate fi confiscata.
Caracterul licit al dobandirii se prezuma.";
- Art. 44 alin. (9): "Bunurile destinate, folosite sau rezultate din
infractiuni ori contraventii pot fi confiscate numai in conditiile legii."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea retine urmatoarele:
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate afirma ca textul legal criticat
instituie o adevarata prezumtie de dobandire ilicita a deseurilor industriale,
ceea ce ar contrazice principiul stabilit in art. 44 alin. (8) teza a doua din
Constitutie. Cu privire la aceasta afirmatie, Curtea observa ca Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 16/2001 prevede sanctiunea confiscarii numai pentru
deseurile industriale colectate cu incalcarea prevederilor legale, ceea ce este
in deplin acord cu litera si spiritul Legii fundamentale. Dobandirea si
comercializarea unor bunuri prin mijloace contrare legii constituie, eo ipso, o
cauza de inlaturare a prezumtiei generale de dobandire licita a averii. O
astfel de interpretare ar duce la concluzia eronata ca proprietatea ar trebui
ocrotita in orice conditii, inclusiv atunci cand legea este incalcata.
Cu privire la sustinerea potrivit careia Constitutia ar permite numai
confiscarea bunurilor destinate, folosite sau rezultate din contraventii, iar
nu si a contravalorii acestora, Curtea constata ca, in cadrul trasat de
prevederile constitutionale ale art. 44 alin. (9) se includ, in mod evident, si
sumele de bani rezultate din vanzarea unor asemenea bunuri. O alta interpretare
ar duce la concluzia ca, in cazul in care bunurile respective nu au putut fi
confiscate, cel care le-a comercializat intre timp, cu incalcarea legii, ar
putea beneficia de produsul contraventiei savarsite. In sensul textului
constitutional, si sumele de bani rezultate din valorificarea produselor
folosite la comiterea contraventiei sunt bunuri rezultate din contraventie,
ceea ce duce la concluzia ca prevederile art. 13 lit. a) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea deseurilor industriale
reciclabile sunt constitutionale.
In sfarsit, referitor la intinderea puterilor agentului constatator de a
confisca sumele reprezentand contravaloarea deseurilor industriale reciclabile
derulate in mod ilicit, art. 15 alin. (2) din ordonanta criticata prevede:
"Contraventiilor prevazute la art. 13 le sunt aplicabile dispozitiile Legii
nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor, cu exceptia
art. 25 - 27." Asadar, Curtea observa ca, pe de o parte, aceste prevederi
indica procedura de urmat in cazul constatarii savarsirii unei contraventii si
stabilesc in mod strict limitele atributiilor agentului constatator, iar pe de
alta parte, evaluarea contravalorii deseurilor industriale reciclabile derulate
ce vor fi confiscate se face in conformitate cu normele legale, pe baza
documentelor contabile prezentate de contravenient.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) din
Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art.
29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 13 lit. a)
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea
deseurilor industriale reciclabile, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"OCTONAL" - S.R.L. din Oradea in Dosarul nr. 4.942/2004 al
Judecatoriei Oradea si in Dosarul nr. 8.029/2004 al Judecatoriei Cluj-Napoca.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 10 mai 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Madalina Stefania Diaconu