Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 24 din 18 ianuarie 2011

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 39, art. 75 si art. 76 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 105/2001 privind frontiera de stat a Romaniei

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 148 din 1 martie 2011



Augustin Zegrean                       - presedinte

Aspazia Cojocaru                       -judecator

Acsinte Gaspar                          -judecator

Mircea Stefan Minea                  -judecator

Ion Predescu                              -judecator

Puskas Valentin Zoltan               -judecator

Doina Suliman                            - magistrat-asistent-sef

Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Carmen-Catalina Gliga.

Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 39, art. 75 si art. 76 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 105/2001 privind frontiera de stat a României, exceptie ridicata de Florin Bordea în Dosarul nr. 10.630/193/2009 al Judecatoriei Botosani.

La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este legal îndeplinita.

Cauza fiind în stare de judecata, presedintele acorda cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca neîntemeiata, sens în care invoca jurisprudenta în materie a Curtii Constitutionale.

CURTEA,

având în vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:

Prin Incheierea din 23 februarie 2010, pronuntata în Dosarul nr. 10.630/193/2009, Judecatoria Botosani a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 39, art. 75 si art. 76 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 105/2001 privind frontiera de stat a României.

Exceptia a fost ridicata de Florin Bordea într-o cauza având ca obiect o plângere contraventionala în contradictoriu cu Inspectoratul Politiei de Frontiera Botosani si Catalin Sulea.

In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine, în esenta, ca textele de lege criticate încalca prevederile constitutionale ale art. 41, art. 44 si art. 45, deoarece ramâne „la aprecierea politistului de frontiera daca îl lasa sa munceasca unde este trimis de angajator sau nu, daca are dreptul sa-si câstige existenta sau nu, daca profesia (ocupatia sau meseria) este agreata de politistul de frontiera." De asemenea, arata ca accesul în proprietatile private amplasate în zona de frontiera nu se poate face decât cu aprobarea politiei de frontiera.

Judecatoria Botosani apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiata.

In conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.

Avocatul Poporului considera ca textele de lege criticate sunt constitutionale.

Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile de lege criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:

Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate.

Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile art. 39, art. 75 si art. 76 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 105/2001 privind frontiera de stat a României, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 352 din 30 iunie 2001, aprobata cu modificari prin Legea nr. 243/2002, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 302 din 8 mai 2002, cu modificarile si completarile ulterioare, dispozitii care au urmatorul continut:

- Art. 39: „In zona de frontiera, pe adâncimea de 500 m de la linia de frontiera catre interior, cu avizul sefului inspectoratului judetean al politiei de frontiera competent, se pot executa activitati cum sunt: mineritul, exploatarile de titei, de gaze, de ape minerale, de ape termale, exploatarile forestiere, balastiere sau de cariere, lucrarile de îmbunatatiri funciare si irigatii, îndiguirile, lucrarile ori constructiile pe cursurile de apa, lucrarile de asigurare a conditiilor de navigatie, constructiile si amenajarile turistice, de agrement sau de alta natura, cercetarile ori prospectarile geologice.";

- Art. 75: „Sunt contraventii, daca potrivit legii penale nu constituie infractiuni, urmatoarele fapte:

a) tragerea cu arma peste frontiera de stat, deteriorarea ori distrugerea semnelor de frontiera, a instalatiilor sau mijloacelor tehnice de paza, supraveghere si control ale Politiei de Frontiera Române, utilizarea focului deschis fara luarea masurilor pentru împiedicarea propagarii focului la vecinatati, în apropierea liniei de frontiera;

b) aducerea în România de catre transportatorii aerieni, navali sau terestri a cetatenilor straini sau apatrizi fara documente de trecere a frontierei, cu documente sau vize false ori falsificate, sau ascunsi în mijloacele de transport;

c) refuzul sub orice forma de a permite autoritatilor de frontiera vizitarea aeronavelor, navelor, mijloacelor de transport rutiere sau feroviare, a magaziilor, hambarelor si a altor locuri ce prezinta interes pentru controlul de frontiera;

d) refuzul unei persoane de a da relatii pentru stabilirea identitatii sale, de a se legitima cu actele de identitate ori de a prezenta la control bagajele sau mijloacele de transport, la cererea organelor politiei de frontiera sau ale politiei;

e) accesul la uscat fara aprobarea sefului punctului de trecere a membrilor echipajelor navelor românesti de transport de marfuri care, din motive justificate, sunt obligate sa stationeze în raza portului; neprezentarea, dupa plecarea navei, a marinarilor ramasi pe teritoriul României la agentia companiei de navigatie de care apartine nava, pentru a li se rezolva situatia; accesul la bord al membrilor de familie ai marinarilor straini îmbarcati pe navele aflate în porturile românesti care navigheaza între porturile Constanta, Sulina si Moldova Veche fara pasaport ori alte documente de trecere a frontierei sau fara aprobarea sefului punctului de trecere; desfasurarea oricarei activitati în punctele de trecere a frontierei de stat, alta decât efectuarea controlului de frontiera, fara avizul, dupa caz, al sefului inspectoratului judetean al politiei de frontiera competent, al sefului structurii de coordonare a punctelor de trecere aeroportuare, al administratiei publice locale sau al altei autoritati prevazute de lege; nerespectarea obligatiilor prevazute în avizul eliberat de seful inspectoratului judetean al politiei de frontiera competent sau de seful structurii de coordonare a punctelor de trecere aeroportuare, potrivit prevederilor art. 45 alin. (1);

f) accesul persoanelor în fâsia de protectie a frontierei de stat pâna la culoarul de frontiera sau malul apelor, dupa caz, fara documente de identitate ori fara aprobarea sefului formatiunii locale a politiei de frontiera; accesul persoanelor pentru efectuarea unor activitati dincolo de fâsia de protectie a frontierei de stat, în situatia în care aceasta se constituie mai în adâncime, precum si în insulele si ostroavele apartinând statului român, situate în apele de frontiera, prin alte locuri sau în alte conditii decât cele stabilite de seful formatiunii locale a politiei de frontiera; accesul persoanelor în insulele si ostroavele de formatiune noua din apele de frontiera înainte de determinarea apartenentei acestora; desfasurarea activitatilor prevazute la art. 39 fara avizul sefului inspectoratului judetean al politiei de frontiera; efectuarea pescuitului în apele de frontiera, apele maritime interioare si în marea teritoriala în alte locuri sau în alte sectoare decât cele stabilite de autoritatile competente ori fara avizul prealabil al sefului inspectoratului judetean al politiei de frontiera competent; pastrarea barcilor si ambarcatiunilor aflate pe apele de frontiera sau pe apele maritime interioare în alte locuri decât cele stabilite de autoritatile competente ori neluarea de catre cei care le detin a masurilor necesare pentru a preveni folosirea acestora la trecerea ilegala a frontierei de stat, la practicarea contrabandei sau la alte activitati ilicite; desfasurarea activitatilor de agrement si sportive în apele de frontiera, marea interioara si marea teritoriala, fara aprobarea capitaniei de port sau, dupa caz, a administratiei publice locale ori fara avizul sefului sectorului politiei de frontiera sau, dupa caz, al sefului grupului de nave al politiei de frontiera; acostarea fara drept a navelor, a ambarcatiunilor cu excursionisti în alte locuri decât porturile sau locurile special amenajate în acest scop; pasunatul animalelor în timpul zilei dincolo de fâsia de protectie a frontierei de stat; pasunatul animalelor în timpul noptii în alte locuri decât cele stabilite de autoritatile administratiei publice locale sau fara avizul sefului sectorului politiei de frontiera; vânatoarea de-a lungul frontierei de stat, pe adâncimea de 500 m de la fâsia de protectie a frontierei de stat catre interior, pentru frontiera de uscat, si de la limita terenului inundabil, pentru frontiera de apa; desfasurarea vânatorii prevazute la art. 44 alin. (2), fara avizul prealabil al sefului sectorului politiei de frontiera; fixarea pe banda magnetica, pe hârtie sau pe alt suport, a imaginilor care redau portiuni din teritoriul statelor vecine de persoanele care se deplaseaza ori care desfasoara diferite activitati în apropierea frontierei de stat, daca acest lucru este prevazut în acordurile sau conventiile privitoare la frontiera încheiate de România cu statele vecine; purtarea de convorbiri neautorizate peste linia de frontiera, daca acest lucru este prevazut în acordurile sau conventiile privitoare la frontiera încheiate de România cu statele vecine; comiterea sau proferarea de persoanele care se deplaseaza ori desfasoara activitati în apropierea frontierei de stat de fapte, gesturi sau expresii jignitoare la adresa statului vecin ori a cetatenilor acestuia, daca acestea sunt prevazute în acordurile sau conventiile privitoare la frontiera încheiate de România cu statele vecine.";

- Art. 76: „(1) Contraventiile prevazute la art. 75 se sanctioneaza dupa cum urmeaza:

a) cu amenda de la 500 lei la 5.000 lei cele de la lit. a);

b) cu amenda de la 3.000 lei la 15.000 lei cele de la lit. b);

c) cu amenda de la 500 lei la 2.500 lei cele de la lit. e);

d) cu amenda de la 300 lei la 1.500 lei cele de la lit. c) si d);

e) cu amenda de la 100 lei la 1.000 lei cele de la lit. f).

(2)  Sanctiunea prevazuta la alin. (1) lit. b) se aplica transportatorului pentru fiecare persoana transportata.

(21) Savârsirea în mod repetat a contraventiei de nerespectare a obligatiilor prevazute în avizul eliberat de seful inspectoratului judetean al politiei de frontiera competent sau de seful structurii de coordonare a punctelor de trecere aeroportuare, potrivit prevederilor art. 45 alin. (1), se sanctioneaza cu amenda de la 1.000 de lei la 5.000 de lei si cu retragerea avizului.

(3)  Prevederile prezentei ordonante de urgenta se completeaza cu dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor.

(4) Cuantumul amenzilor se actualizeaza prin hotarâre a Guvernului."

Autorul exceptiei de neconstitutionalitate sustine ca aceste texte de lege contravin prevederilor constitutionale ale art. 41 privind munca si protectia sociala a muncii, art. 44 privind dreptul de proprietate privata si art. 45 privind libertatea economica.

Analizând critica de neconstitutionalitate, Curtea retine ca, asupra textelor de lege criticate raportate la aceleasi prevederi constitutionale si cu motivare similara, s-a pronuntat prin Decizia nr. 1.186 din 30 septembrie 2010, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 723 din 29 octombrie 2010, constatând exceptia de neconstitutionalitate neîntemeiata.

Cu acel prilej, Curtea a retinut ca masurile impuse prin dispozitiile de lege criticate nu sunt de natura sa îngradeasca dreptul la munca sau dreptul de proprietate privata, acestea putând fi exercitate în conditiile respectarii masurilor prevazute de lege, masuri al caror scop legitim este de a asigura controlul persoanelor ce patrund în zona de protectie a frontierei de stat.

Textele de lege criticate sunt deci în deplin acord cu prevederile constitutionale invocate în sustinerea neconstitutionalitatii, reglementarea cadrului în care se realizeaza trecerea frontierei fiind justificata de necesitatea apararii securitatii nationale, a ordinii publice, precum si a drepturilor si libertatilor cetatenilor.

Pentru motivele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1)lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

CURTEA CONSTITUTIONALA

In numele legii

DECIDE:

Respinge ca neîntemeiata exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 39, art. 75 si art. 76 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 105/2001 privind frontiera de stat a României, exceptie ridicata de Florin Bordea în Dosarul nr. 10.630/193/2009 al Judecatoriei Botosani.

Definitiva si general obligatorie.

Pronuntata în sedinta publica din data de 18 ianuarie 2011.

PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,

AUGUSTIN ZEGREAN

Magistrat-asistent-sef,

Doina Suliman


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 24/2011

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 24 din 2011
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 24/2011
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu