DECIZIE Nr. 24
din 18 ianuarie 2011
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 39, art. 75 si art. 76 din Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 105/2001 privind frontiera de stat a Romaniei
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 148 din 1 martie 2011
Augustin Zegrean - presedinte
Aspazia Cojocaru -judecator
Acsinte Gaspar -judecator
Mircea Stefan Minea -judecator
Ion Predescu -judecator
Puskas Valentin Zoltan -judecator
Doina Suliman - magistrat-asistent-sef
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public,
procuror Carmen-Catalina Gliga.
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 39, art. 75 si art. 76 din Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 105/2001 privind frontiera de stat a României,
exceptie ridicata de Florin Bordea în Dosarul nr. 10.630/193/2009 al
Judecatoriei Botosani.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care
procedura de citare este legal îndeplinita.
Cauza fiind în stare de judecata, presedintele acorda
cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de
respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca neîntemeiata, sens în care
invoca jurisprudenta în materie a Curtii Constitutionale.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrarile dosarului, retine
urmatoarele:
Prin Incheierea din 23 februarie 2010, pronuntata în
Dosarul nr. 10.630/193/2009, Judecatoria Botosani a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 39,
art. 75 si art. 76 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 105/2001 privind
frontiera de stat a României.
Exceptia a fost ridicata de Florin Bordea într-o cauza
având ca obiect o plângere contraventionala în contradictoriu cu Inspectoratul
Politiei de Frontiera Botosani si Catalin Sulea.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine, în esenta, ca textele de lege criticate
încalca prevederile constitutionale ale art. 41, art. 44 si art. 45, deoarece
ramâne „la aprecierea politistului de frontiera daca îl lasa sa munceasca unde
este trimis de angajator sau nu, daca are dreptul sa-si câstige existenta sau
nu, daca profesia (ocupatia sau meseria) este agreata de politistul de
frontiera." De asemenea, arata ca accesul în proprietatile private amplasate
în zona de frontiera nu se poate face decât cu aprobarea politiei de frontiera.
Judecatoria Botosani apreciaza
ca exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiata.
In conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor
doua Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si
exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
Avocatul Poporului considera
ca textele de lege criticate sunt constitutionale.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile de lege criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl
constituie dispozitiile art. 39, art. 75 si art. 76 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 105/2001 privind frontiera de stat a României, publicata în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 352 din 30 iunie 2001, aprobata cu
modificari prin Legea nr. 243/2002, publicata în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 302 din 8 mai 2002, cu modificarile si completarile ulterioare,
dispozitii care au urmatorul continut:
- Art. 39: „In zona de frontiera, pe adâncimea de 500
m de la linia de frontiera catre interior, cu avizul sefului inspectoratului
judetean al politiei de frontiera competent, se pot executa activitati cum
sunt: mineritul, exploatarile de titei, de gaze, de ape minerale, de ape
termale, exploatarile forestiere, balastiere sau de cariere, lucrarile de
îmbunatatiri funciare si irigatii, îndiguirile, lucrarile ori constructiile pe
cursurile de apa, lucrarile de asigurare a conditiilor de navigatie,
constructiile si amenajarile turistice, de agrement sau de alta natura,
cercetarile ori prospectarile geologice.";
- Art. 75: „Sunt contraventii, daca potrivit legii
penale nu constituie infractiuni, urmatoarele fapte:
a) tragerea cu arma peste frontiera de stat,
deteriorarea ori distrugerea semnelor de frontiera, a instalatiilor sau
mijloacelor tehnice de paza, supraveghere si control ale Politiei de Frontiera
Române, utilizarea focului deschis fara luarea masurilor pentru împiedicarea
propagarii focului la vecinatati, în apropierea liniei de frontiera;
b) aducerea în România de catre transportatorii
aerieni, navali sau terestri a cetatenilor straini sau apatrizi fara documente
de trecere a frontierei, cu documente sau vize false ori falsificate, sau
ascunsi în mijloacele de transport;
c) refuzul sub orice forma de a permite autoritatilor
de frontiera vizitarea aeronavelor, navelor, mijloacelor de transport rutiere
sau feroviare, a magaziilor, hambarelor si a altor locuri ce prezinta interes
pentru controlul de frontiera;
d) refuzul unei persoane de a da relatii pentru
stabilirea identitatii sale, de a se legitima cu actele de identitate ori de a
prezenta la control bagajele sau mijloacele de transport, la cererea organelor
politiei de frontiera sau ale politiei;
e) accesul la uscat fara aprobarea sefului punctului
de trecere a membrilor echipajelor navelor românesti de transport de marfuri
care, din motive justificate, sunt obligate sa stationeze în raza portului;
neprezentarea, dupa plecarea navei, a marinarilor ramasi pe teritoriul României
la agentia companiei de navigatie de care apartine nava, pentru a li se rezolva
situatia; accesul la bord al membrilor de familie ai marinarilor straini
îmbarcati pe navele aflate în porturile românesti care navigheaza între
porturile Constanta, Sulina si Moldova Veche fara pasaport ori alte documente
de trecere a frontierei sau fara aprobarea sefului punctului de trecere;
desfasurarea oricarei activitati în punctele de trecere a frontierei de stat,
alta decât efectuarea controlului de frontiera, fara avizul, dupa caz, al
sefului inspectoratului judetean al politiei de frontiera competent, al sefului
structurii de coordonare a punctelor de trecere aeroportuare, al administratiei
publice locale sau al altei autoritati prevazute de lege; nerespectarea
obligatiilor prevazute în avizul eliberat de seful inspectoratului judetean al
politiei de frontiera competent sau de seful structurii de coordonare a
punctelor de trecere aeroportuare, potrivit prevederilor art. 45 alin. (1);
f) accesul persoanelor în fâsia de protectie a
frontierei de stat pâna la culoarul de frontiera sau malul apelor, dupa caz,
fara documente de identitate ori fara aprobarea sefului formatiunii locale a
politiei de frontiera; accesul persoanelor pentru efectuarea unor activitati
dincolo de fâsia de protectie a frontierei de stat, în situatia în care aceasta
se constituie mai în adâncime, precum si în insulele si ostroavele apartinând
statului român, situate în apele de frontiera, prin alte locuri sau în alte
conditii decât cele stabilite de seful formatiunii locale a politiei de
frontiera; accesul persoanelor în insulele si ostroavele de formatiune noua din
apele de frontiera înainte de determinarea apartenentei acestora; desfasurarea
activitatilor prevazute la art. 39 fara avizul sefului inspectoratului judetean
al politiei de frontiera; efectuarea pescuitului în apele de frontiera, apele
maritime interioare si în marea teritoriala în alte locuri sau în alte sectoare
decât cele stabilite de autoritatile competente ori fara avizul prealabil al
sefului inspectoratului judetean al politiei de frontiera competent; pastrarea
barcilor si ambarcatiunilor aflate pe apele de frontiera sau pe apele maritime
interioare în alte locuri decât cele stabilite de autoritatile competente ori
neluarea de catre cei care le detin a masurilor necesare pentru a preveni
folosirea acestora la trecerea ilegala a frontierei de stat, la practicarea
contrabandei sau la alte activitati ilicite; desfasurarea activitatilor de
agrement si sportive în apele de frontiera, marea interioara si marea
teritoriala, fara aprobarea capitaniei de port sau, dupa caz, a administratiei
publice locale ori fara avizul sefului sectorului politiei de frontiera sau,
dupa caz, al sefului grupului de nave al politiei de frontiera; acostarea fara
drept a navelor, a ambarcatiunilor cu excursionisti în alte locuri decât
porturile sau locurile special amenajate în acest scop; pasunatul animalelor în
timpul zilei dincolo de fâsia de protectie a frontierei de stat; pasunatul
animalelor în timpul noptii în alte locuri decât cele stabilite de autoritatile
administratiei publice locale sau fara avizul sefului sectorului politiei de
frontiera; vânatoarea de-a lungul frontierei de stat, pe adâncimea de 500 m de
la fâsia de protectie a frontierei de stat catre interior, pentru frontiera de
uscat, si de la limita terenului inundabil, pentru frontiera de apa;
desfasurarea vânatorii prevazute la art. 44 alin. (2), fara avizul prealabil al
sefului sectorului politiei de frontiera; fixarea pe banda magnetica, pe hârtie
sau pe alt suport, a imaginilor care redau portiuni din teritoriul statelor
vecine de persoanele care se deplaseaza ori care desfasoara diferite activitati
în apropierea frontierei de stat, daca acest lucru este prevazut în acordurile
sau conventiile privitoare la frontiera încheiate de România cu statele vecine;
purtarea de convorbiri neautorizate peste linia de frontiera, daca acest lucru
este prevazut în acordurile sau conventiile privitoare la frontiera încheiate
de România cu statele vecine; comiterea sau proferarea de persoanele care se
deplaseaza ori desfasoara activitati în apropierea frontierei de stat de fapte,
gesturi sau expresii jignitoare la adresa statului vecin ori a cetatenilor
acestuia, daca acestea sunt prevazute în acordurile sau conventiile privitoare
la frontiera încheiate de România cu statele vecine.";
- Art. 76: „(1) Contraventiile prevazute la art. 75
se sanctioneaza dupa cum urmeaza:
a) cu amenda de la 500 lei la 5.000 lei cele de la
lit. a);
b) cu amenda de la 3.000 lei la 15.000 lei cele de la
lit. b);
c) cu amenda de la 500 lei la 2.500 lei cele de la
lit. e);
d) cu amenda de la 300 lei la 1.500 lei cele de la
lit. c) si d);
e) cu amenda de la 100 lei la 1.000 lei cele de la
lit. f).
(2) Sanctiunea prevazuta la alin. (1) lit. b) se
aplica transportatorului pentru fiecare persoana transportata.
(21) Savârsirea în mod repetat a
contraventiei de nerespectare a obligatiilor prevazute în avizul eliberat de
seful inspectoratului judetean al politiei de frontiera competent sau de seful
structurii de coordonare a punctelor de trecere aeroportuare, potrivit
prevederilor art. 45 alin. (1), se sanctioneaza cu amenda de la 1.000 de lei la
5.000 de lei si cu retragerea avizului.
(3) Prevederile prezentei ordonante de urgenta se
completeaza cu dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul
juridic al contraventiilor.
(4) Cuantumul amenzilor se actualizeaza prin hotarâre
a Guvernului."
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate sustine ca
aceste texte de lege contravin prevederilor constitutionale ale art. 41 privind
munca si protectia sociala a muncii, art. 44 privind dreptul de proprietate
privata si art. 45 privind libertatea economica.
Analizând critica de neconstitutionalitate, Curtea
retine ca, asupra textelor de lege criticate raportate la aceleasi prevederi
constitutionale si cu motivare similara, s-a pronuntat prin Decizia nr. 1.186
din 30 septembrie 2010, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 723 din 29 octombrie 2010, constatând exceptia de neconstitutionalitate
neîntemeiata.
Cu acel prilej, Curtea a retinut ca masurile impuse prin
dispozitiile de lege criticate nu sunt de natura sa îngradeasca dreptul la munca
sau dreptul de proprietate privata, acestea putând fi exercitate în conditiile
respectarii masurilor prevazute de lege, masuri al caror scop legitim este de a
asigura controlul persoanelor ce patrund în zona de protectie a frontierei de
stat.
Textele de lege criticate sunt deci în deplin acord cu
prevederile constitutionale invocate în sustinerea neconstitutionalitatii,
reglementarea cadrului în care se realizeaza trecerea frontierei fiind
justificata de necesitatea apararii securitatii nationale, a ordinii publice,
precum si a drepturilor si libertatilor cetatenilor.
Pentru motivele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) si
al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin.
(1)lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca neîntemeiata exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 39, art. 75 si art. 76 din Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 105/2001 privind frontiera de stat a României,
exceptie ridicata de Florin Bordea în Dosarul nr. 10.630/193/2009 al
Judecatoriei Botosani.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata în sedinta publica din data de 18 ianuarie
2011.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent-sef,
Doina Suliman