DECIZIE Nr. 24 din 23 ianuarie 2001
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 10 alin.
(3) si ale art. 11 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999
privind protectia chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu
destinatia de locuinte
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 148 din 26 martie 2001
Florin Bucur Vasilescu - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Lucian Stangu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 10 si 11 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999
privind protectia chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu
destinatia de locuinte, exceptie ridicata de Mugur George Bogdan in Dosarul nr.
2.618/2000 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a IV-a civila.
La apelul nominal a raspuns Stelian Dutulescu, lipsind autorul exceptiei,
precum si celelalte parti, fata de care procedura de citare este legal
indeplinita.
Partea prezenta solicita respingerea exceptiei de neconstitutionalitate, ca
fiind neintemeiata.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei ca fiind
nefondata, invocand in acest sens jurisprudenta Curtii Constitutionale
referitoare la prevederile legale criticate.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 27 iunie 2000, pronuntata in Dosarul nr. 2.618/2000,
Tribunalul Bucuresti - Sectia a IV-a civila a sesizat Curtea Constitutionala cu
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 10 si 11 din Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind protectia chiriasilor si stabilirea
chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte, exceptie ridicata de Mugur George
Bogdan intr-o cauza avand ca obiect solutionarea apelului declarat de acesta
impotriva Sentintei civile nr. 2.715/2000, pronuntata de Judecatoria Sectorului
2 Bucuresti in Dosarul nr. 20.219/1999.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca prin
prevederile legale criticate s-au adus modificari unei legi organice, si anume
Codului de procedura civila, incalcandu-se astfel dispozitiile art. 74 alin.
(1) si ale art. 107 alin. (1) din Constitutie, intrucat "din corelarea
celor doua texte constitutionale rezulta ca numai Parlamentul si doar cu votul
reprezentand majoritatea membrilor fiecarei Camere poate aduce modificari sau
poate adopta legi organice. Guvernul nu are aceasta competenta".
Tribunalul Bucuresti - Sectia a IV-a civila, exprimandu-si opinia,
considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata. Se apreciaza
ca Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 nu incalca prevederile
constitutionale invocate, intrucat "Guvernul poate emite ordonante privind
modificarea si completarea Codului de procedura civila, fara a avea nevoie de
emiterea unei legi de abilitare din partea Parlamentului".
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata. In sustinerea acestui punct de vedere
se arata, in esenta, ca art. 10 si 11 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
40/1999 "nu modifica si nu completeaza art. 581 din Codul de procedura
civila privind ordonanta presedintiala, ci prevad in mod expres ca acestea se
aplica si in cazul evacuarii chiriasului pentru lipsa titlului locativ".
Se invoca jurisprudenta Curtii Constitutionale referitoare la
constitutionalitatea prevederilor legale criticate.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile partii prezente si concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
10 si 11 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind protectia
chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte,
dispozitii al caror continut este urmatorul:
Art. 10
"(1) In vederea incheierii noului contract de inchiriere, in termen de
30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta sau
de la deschiderea rolului fiscal, dupa caz, proprietarul ii va notifica
chiriasului sau fostului chirias, prin executorul judecatoresc, data si locul
intalnirii. Notificarea va fi comunicata prin scrisoare recomandata cu
confirmare de primire.
(2) Chiriasul sau fostul chirias este obligat sa comunice proprietarului,
in scris, cu confirmare de primire, cererea pentru incheierea unui nou contract
de inchiriere, in termen de cel mult 30 de zile de la primirea notificarii.
(3) In cazul in care chiriasul sau fostul chirias comunica proprietarului
ca nu cere sa incheie un nou contract de inchiriere, acesta este obligat sa ii
predea proprietarului locuinta pe baza de proces-verbal, in termen de cel mult
60 de zile de la data notificarii prevazute la alin. (1). Nepredarea locuintei
inauntrul acestui termen il indreptateste pe proprietar sa ceara in justitie
evacuarea neconditionata a locatarilor, cu plata daunelor-interese, pe calea
ordonantei presedintiale.
Art. 11
"(1) Nerespectarea de catre proprietar a dispozitiilor art. 10 alin.
(1) atrage prelungirea de drept a contractului de inchiriere anterior pana la
incheierea unui nou contract de inchiriere. Neplata chiriei pana la incheierea
noului contract de inchiriere nu poate fi invocata de proprietar ca motiv de
evacuare a chiriasului sau a fostului chirias.
(2) Lipsa unui raspuns scris sau refuzul nejustificat al chiriasului sau al
fostului chirias de a incheia un nou contract de inchiriere in termen de 60 de
zile de la primirea notificarii il indreptateste pe proprietar sa ceara in
justitie evacuarea neconditionata a locatarilor, cu plata daunelor-interese, pe
calea ordonantei presedintiale."
Textele constitutionale invocate ca fiind incalcate prin aceste dispozitii
legale sunt art. 74 alin. (1) si art. 107 alin. (1), al caror continut este
urmatorul:
Art. 74 alin. (1)
"Legile organice si hotararile privind regulamentele Camerelor se
adopta cu votul majoritatii membrilor fiecarei Camere.";
Art. 107 alin. (1)
"Guvernul adopta hotarari si ordonante."
Examinand sustinerile autorului exceptiei de neconstitutionalitate,
potrivit carora textele legale criticate modifica art. 581 din Codul de
procedura civila, care este lege organica, Curtea Constitutionala constata ca
in realitate exceptia vizeaza numai dispozitiile art. 10 alin. (3) si ale art.
11 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind
protectia chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de
locuinte, si anume dispozitiile care se refera la utilizarea de catre instanta
de judecata a ordonantei presedintiale, in conditiile prevazute de lege.
Sub acest aspect, prin Decizia nr. 237 din 21 noiembrie 2000, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 702 din 28 decembrie 2000,
pronuntandu-se asupra exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art. 11
alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 intr-o cauza in
care se invoca, de asemenea, modificarea prin textul criticat a prevederilor
art. 581 din Codul de procedura civila, Curtea Constitutionala a statuat ca
"dispozitiile Codului de procedura civila nu se refera la un domeniu care
face obiectul de reglementare al legilor organice, domenii prevazute in mod expres
si limitativ de Constitutie".
Intrucat nu au intervenit elemente noi care sa determine schimbarea
jurisprudentei Curtii Constitutionale, aceasta solutie isi mentine
valabilitatea si in cauza de fata.
Asa fiind, Curtea Constitutionala nu poate retine critica potrivit careia
prevederile art. 10 alin. (3) si ale art. 11 alin. (2) din Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 40/1999 contravin dispozitiilor art. 74 alin. (1) si ale art.
107 alin. (1) din Constitutie si, in consecinta, exceptia de neconstitutionalitate
urmeaza sa fie respinsa.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
alin. (3) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 10 alin. (3)
si ale art. 11 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999
privind protectia chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu
destinatia de locuinte, exceptie ridicata de Mugur George Bogdan in Dosarul nr.
2.618/2000 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a IV-a civila.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 23 ianuarie 2001.
PRESEDINTE,
conf. univ. dr. Florin Bucur Vasilescu
Intrucat domnul judecator Florin Bucur Vasilescu, presedintele completului
de judecata, se afla in imposibilitate de a semna, in locul sau semneaza, in
temeiul art. 261 din Codul de procedura civila,
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Gabriela Dragomirescu