DECIZIE Nr.
236 din 19 februarie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a capitolului IX din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a
contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune
de servicii
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 224 din 7 aprilie 2009
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Antonia Constantin - procuror
Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor cap. IX din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006 privind
atribuirea contractelor de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de
lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii, excepţie ridicată
de Societatea Comercială „Agenţia de Detectivi Marinescu" - S.R.L, din
Drobeta-Turnu Severin în Dosarul nr. 1.175/54/2008 al Curţii de Apel Craiova -
Secţia contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate, arătând că în această materie
există o bogată jurisprudenţa a Curţii Constituţionale.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 16 septembrie 2008, pronunţată în
Dosarul nr. 1.175/54/2008, Curtea de Apel Craiova - Secţia contencios
administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor cap. IX din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006 privind
atribuirea contractelor de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de
lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii, excepţie ridicată de Societatea Comercială
„Agenţia de Detectivi Marinescu" - S.R.L, din Drobeta-Turnu Severin.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că prin dispoziţiile legale criticate s-a
înfiinţat un organism cu activitate administrativ-jurisdicţională, învestit cu exercitarea tutelei
administrative şi a controlului ierarhic în materia achiziţiilor publice, fapt
ce contravine principiilor constituţionale de organizare şi funcţionare a
administraţiei publice, în general, şi a autonomiei locale, în special.
Mai mult, în condiţiile în care Constituţia a
consfinţit principiul potrivit căruia numai prin lege organică se pot înfiinţa
instanţe specializate în anumite materii, constituirea unor astfel de complete
apare ca fiind în evidentă contradicţie şi cu prevederile constituţionale ale
art. 126 alin. (5) referitoare la interzicerea înfiinţării de instanţe
extraordinare.
Curtea de Apel Craiova - Secţia contencios
administrativ şi fiscal apreciază că excepţia de
neconstituţionalitate este neîntemeiată, întrucât Consiliul Naţional de
Soluţionare a Contestaţiilor reprezintă un organ administrativ cu atribuţii
jurisdicţionale, care îşi desfăşoară activitatea în temeiul art. 21 alin. (4)
din Constituţie, potrivit căruia Jurisdicţiile speciale administrative sunt
facultative şi gratuite".
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor
două Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatului Poporului,
pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de
neconstituţionalitate.
Guvernul apreciază
excepţia de neconstituţionalitate ca fiind neîntemeiată.
Avocatul Poporului arată
că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, textele de lege
criticate fiind în deplină concordanţă cu dispoziţiile constituţionale
invocate.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, retine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile cap. IX din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006 privind
atribuirea contractelor de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de
lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 418 din 15 mai 2006, aprobată cu modificări şi completări prin
Legea nr. 337/2006, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 625 din 20 iulie 2006.
Autorul excepţiei susţine că dispoziţiile legale
criticate încalcă prevederile constituţionale ale art. 1,11,16,20,21,24,115 şi
126.
Ulterior sesizării Curţii Constituţionale, Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 34/2006 a fost modificată şi completată, inclusiv în
cadrul cap. IX, prin Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 143/2008, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 805 din 2 decembrie 2008.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate referitoare
la celelalte dispoziţii criticate, Curtea constată că asupra
constituţionalităţii lor, prin raportare la aceleiaşi prevederi din
Constituţie, s-a pronunţat în mai multe rânduri, de exemplu prin Decizia nr.
690 din 11 septembrie 2007, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 668 din 1 octombrie
2007, sau prin Decizia nr. 887 din 16 octombrie 2007, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 779 din 16 noiembrie 2007. Cu acele prilejuri s-a reţinut
netemeinicia criticilor invocate, iar raţiunile care au stat la baza adoptării
soluţiei anterioare îşi păstrează valabilitatea şi în prezent, astfel încât
aceasta se impune a fi menţinută.
Pe de altă parte, modificările survenite după sesizarea
Curţii Constituţionale schimbă în mare parte soluţia legislativă criticată de
autorul excepţiei de neconstituţionalitate, astfel că aceasta a rămas, sub
anumite aspecte, fără obiect.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992, cu majoritate
de voturi,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor capitolului IX din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea
contractelor de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de lucrări
publice şi a contractelor de concesiune de servicii, excepţie ridicată de
Societatea Comercială „Agenţia de Detectivi Marinescu" - S.R.L, din
Drobeta-Turnu Severin în Dosarul nr. 1.175/54/2008 al Curţii de Apel Craiova -
Secţia contencios administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 19 februarie 2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Mihaela Senia Costinescu