Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 230 din 25 mai 2004

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 21 alin. (4), art. 26 alin. (4), art. 51 alin. (4) si ale art. 52 alin. (2) din Legea partidelor politice nr. 14/2003

ACT EMIS DE:                CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 677 din 28 iulie 2004


SmartCity3


    Nicolae Popa          - presedinte
    Costica Bulai         - judecator
    Nicolae Cochinescu    - judecator
    Constantin Doldur     - judecator
    Kozsokar Gabor        - judecator
    Petre Ninosu          - judecator
    Serban Viorel Stanoiu - judecator
    Lucian Stangu         - judecator
    Ioan Vida             - judecator
    Florentina Balta      - procuror
    Mihai Paul Cotta      - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 21 alin. (4), art. 26 alin. (4), art. 51 alin. (4) si ale art. 52 alin. (2) din Legea partidelor politice nr. 14/2003, exceptie ridicata de Partidul Solidaritatii Democratice pentru Sanse Egale si o Societate mai Buna in Dosarul nr. 4/P/2000 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a V-a civila.
    La apelul nominal raspund autorul exceptiei, prin reprezentant, Ion Antonescu, Stefan Oprea si Livia Dima. Lipsesc Elena Lupu si Steluta Safta Lambru, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
    Magistratul-asistent invedereaza completului de judecata ca Steluta Safta Lambru a depus o cerere prin care solicita amanarea judecarii cauzei, deoarece, pentru motive medicale, este in imposibilitate de a se prezenta.
    Avand cuvantul asupra cererii de amanare, formulata de Steluta Safta Lambru, partile prezente sunt de acord cu admiterea cererii. Reprezentantul Ministerului Public se opune acordarii unui nou termen, intrucat judecarea cauzei a mai fost amanata pentru aceleasi motive, invocate de aceeasi parte.
    Curtea, deliberand asupra cererii de amanare, avand in vedere art. 156 alin. 1 din Codul de procedura civila, respinge cererea de amanare.
    Avand cuvantul pe fond, reprezentantul autorului exceptiei, intr-o formulare cu pronuntate accente propagandistice, cu ample referiri la continutul cererilor depuse la dosar, solicita, in esenta, admiterea exceptiei, sustinand ca textele de lege criticate incalca prevederile constitutionale invocate, in special pe cele referitoare la dreptul de asociere si la dreptul la un nivel de trai decent, precum si dispozitii din pactele, tratatele si conventiile internationale referitoare la drepturile omului si libertatile fundamentale, ratificate de Romania si care, potrivit art. 20 din Constitutie, fac parte din dreptul intern.
    Celelalte parti prezente solicita, de asemenea, admiterea exceptiei, invocand incalcarea acelorasi prevederi constitutionale aratate de reprezentantul autorului exceptiei.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei ca nefondata, intrucat dispozitiile criticate din Legea partidelor politice nr. 14/2003 sunt constitutionale. De altfel, dispozitiile legale criticate au mai format obiect al controlului de constitutionalitate exercitat de Curte, iar aceasta, printr-o decizie recent pronuntata, a respins exceptia de neconstitutionalitate.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 27 august 2003, pronuntata in Dosarul nr. 4/P/2000, Tribunalul Bucuresti - Sectia a V-a civila a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 51 alin. (4) si ale art. 52 alin. (2) din Legea partidelor politice nr. 14/2003, exceptie ridicata de Partidul Solidaritatii Democratice pentru Sanse Egale si o Societate mai Buna intr-o cauza avand ca obiect solutionarea cererii de reinregistrare a acestui partid politic.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine, in esenta, ca dispozitiile criticate ale art. 21 alin. (4) si ale art. 26 alin. (4) din Legea nr. 14/2003 sunt neconstitutionale, intrucat contravin dispozitiilor art. 1 alin. (3), art. 4, art. 8 alin. (1), art. 11, 15, 16, 20, 21, 24, 35, 37, 51, 123, 125, 128 si 144 din Constitutie.
    In ceea ce priveste dispozitiile art. 51 alin. (4) si ale art. 52 alin. (2) din Legea nr. 14/2003, autorul exceptiei sustine ca acestea, prevazand "publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei, in mod selectiv, numai a hotararilor Tribunalului Bucuresti pentru partidele inregistrate, fara a publica si hotararile pentru partidele refuzate a fi inregistrate, in conditiile in care acestea nu au acces nici la dosare si se refuza chiar si eliberarea unor copii legalizate de pe aceste hotarari, reprezinta o discriminare care contravine flagrant cu dispozitiile Constitutiei Romaniei, art. 1 alin. (3), art. 4 alin. (1) si (2), art. 11, 15, 16, 20, 24, art. 31 alin. (1) si (2), art. 35, 37, art. 45 alin. (5), art. 47 alin. (1), (2) si (4), art. 50, 51, 54, art. 123 alin. (2), art. 125 alin. (1), art. 130 alin. (1), art. 131 alin. (1), art. 128 s.a".
    In acelasi timp, referindu-se la dispozitiile "art. 26 alin. (2) din Legea nr. 47/1992", republicata, autorul exceptiei cere Curtii Constitutionale, in memoriul depus la instanta, "de a analiza constitutionalitatea tuturor prevederilor Legii nr. 14 din 9 ianuarie 2003, in general", si in special a dispozitiilor: art. 2, care, "fata de Legea nr. 27/1996, renunta la valori reale si interzice sau prescrie dreptul partidelor politice de a <<organiza initiativa legislativa a cetatenilor>>, ceea ce ne situeaza sub standardele lumii civilizate"; art. 19 alin. (2), "prin care se incearca intimidarea romanilor cu drept de vot care doresc sa se asocieze in partide politice - pe calea amenintarii cu Codul penal, art. 292 - ceea ce contravine grav Constitutiei Romaniei si standardelor lumii civilizate [...]"; art. 21 alin. (4) (mentionat si prin exceptia formulata); art. 26 alin. (4) (mentionat si prin exceptia formulata); art. 37, 38, 40, 41, 42 si 43, "prin care se ameninta grav pluralismul politic - ceea ce contravine Constitutiei Romaniei si standardelor lumii civilizate"; art. 46 alin. (1), art. 47 alin. (1) si (2), art. 48 alin. (1) si (2), art. 49, 50, art. 53 alin. (3), art. 54 alin. (2) si (4) si art. 55.
    Cu privire la ansamblul legii si la textele indicate "in special", autorul exceptiei evoca "dispozitiile Constitutiei Romaniei, art.: 21; 24; 50; 51; 54; 123; 125 alin. (1), in general, si art. 128 si 144 c), in special, raportate la Codul de procedura civila, inclusiv pactele, tratatele si conventiile internationale semnate de Romania ca parte si ratificate de Parlamentul tarii noastre - toate acestea facand parte din dreptul intern".
    De asemenea, autorul exceptiei sustine ca dispozitiile legale criticate incalca Declaratia Universala a Drepturilor Omului, Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale si protocoalele la aceasta, pactele si conventiile ratificate de Romania (enumerate la pag. 3 - 5 si 7 - 8 din memoriul depus la instanta), care, conform art. 11 din Constitutie, fac parte din dreptul intern.
    Referindu-se la textele de lege criticate si la aplicarea acestora de catre Tribunalul Bucuresti, autorul exceptiei arata, in esenta, ca "au fost si sunt afectati zeci de mii de romani cu drept de vot". De asemenea, sustine ca s-a refuzat "abuziv de a fi judecate si solutionate cererile de recurs pentru reinregistrarea Partidului Solidaritatii Democratice pentru Sanse Egale si o Societate mai Buna [...], a fost anulata egalitatea intre cetateni [...], a fost stirbit pluralismul politic [...], au fost incalcate cu premeditare drepturile si libertatile fundamentale ale cetatenilor romani care nu au avut acces la sanse egale in ultimul deceniu al secolului XX si in primii doi ani ai mileniului III [...]".
    Tribunalul Bucuresti - Sectia a V-a civila considera ca prevederile Legii partidelor politice "sunt conforme Legii fundamentale a Romaniei [...]".
    Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, in conformitate cu dispozitiile art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
    Guvernul considera ca "exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata". In argumentarea acestui punct de vedere se sustine ca "obiectiunile ridicate de semnatarul exceptiei se intemeiaza, de fapt, pe respingerea cererii de inregistrare a partidului politic reprezentat de petent, constituind, in primul rand, o problema de aplicare a textelor de lege".
    In legatura cu invocarea incalcarii prin dispozitiile de lege criticate a prevederilor art. 21 din Constitutie, Guvernul arata ca, in opinia sa, "continutul dispozitiilor criticate nu aduce o atingere accesului la justitie, ci, dimpotriva, reprezinta o expresie a aplicarii principiilor constitutionale invocate". Totodata se subliniaza ca "din perspectiva art. 125 alin. (3) din Constitutie, potrivit caruia <<competenta si procedura de judecata sunt stabilite de lege>>, precum si a art. 128 din Constitutie, in temeiul caruia <<Impotriva hotararilor judecatoresti, partile interesate si Ministerul Public pot exercita caile de atac, in conditiile legii>>, se retine ca Legea fundamentala a lasat la latitudinea legiuitorului reglementarea <<competentei>>, a <<procedurii>>, precum si a <<cailor de atac>>. Astfel, normele continute de articolele criticate care stabilesc procedura de judecata a contestatiilor mentionate [...] si caile de atac posibile potrivit legii constituie, in ansamblul lor, expresia aplicarii dispozitiilor constitutionale citate". In acelasi timp, Guvernul apreciaza ca "nici sustinerea potrivit careia textele criticate incalca prevederile art. 123 alin. (1) din Legea fundamentala, conform carora <<Justitia se infaptuieste in numele legii>>, nu poate fi primita". In punctul de vedere prezentat Guvernul sustine ca "textele in discutie nu reprezinta o incalcare a principiilor referitoare la elementele definitorii ale statului roman sau la transpunerea in practica a dispozitiilor constitutionale privind drepturile, libertatile si indatoririle fundamentale ale cetatenilor, ci asigura exercitarea, cu buna-credinta, a drepturilor si obligatiilor procesuale ale partilor, asigurand, in mod real, accesul liber la justitie si respectarea dreptului la aparare, in conditiile legii". Guvernul face referire si la jurisprudenta Curtii Constitutionale, care a statuat ca "accesul liber la justitie nu presupune in toate cazurile accesul la toate structurile judecatoresti - judecatorii, tribunale, curti de apel, Curtea Suprema de Justitie si la toate caile de atac prevazute de lege, deoarece competenta si caile de atac sunt stabilite exclusiv de legiuitor, care poate institui reguli deosebite, in considerarea unor situatii diferite". Sunt citate in acest sens deciziile Curtii Constitutionale nr. 129/1995, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 105 din 23 mai 1996, si nr. 38/1998, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 177 din 13 mai 1998.
    In legatura cu invocarea neconstitutionalitatii dispozitiilor art. 51 alin. (4) si ale art. 52 alin. (2) din Legea partidelor politice nr. 14/2003, Guvernul considera ca "publicarea in Monitorul Oficial numai a inregistrarii, radierii partidelor politice, nu si a deciziilor prin care sunt respinse cererile de inregistrare a acestora, nu constituie o problema de constitutionalitate, ci reprezinta o chestiune de oportunitate, ce a fost lasata la latitudinea legiuitorului".
    Avocatul Poporului considera ca "exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 21 alin. (4) si art. 26 alin. (4) din Legea nr. 14/2003, in raport cu dispozitiile art. 21 si art. 128 din Constitutie, nu este intemeiata, deoarece dispozitiile legale criticate prevad procedura de solutionare a cererilor pentru inregistrarea partidului politic, respectiv pentru modificarea statutului partidului politic". In continuare se arata ca "impotriva hotararii de respingere a cererilor mentionate, persoana interesata poate face contestatie in termen de 5 zile de la data comunicarii hotararii Tribunalului Bucuresti, solutionarea acesteia fiind de competenta Curtii de Apel Bucuresti". In legatura cu aceasta reglementare se precizeaza ca "in jurisprudenta Curtii Constitutionale s-a statuat, in mod constant, ca accesul liber la justitie nu presupune in toate cazurile accesul la toate structurile judecatoresti - judecatorii, tribunale, curti de apel, Curtea Suprema de Justitie si la toate caile de atac prevazute de lege, deoarece stabilirea naturii, a numarului si a conditiilor concrete de exercitare a cailor de atac se face prin reglementari procedurale a caror elaborare intra in competenta legiuitorului, potrivit dispozitiilor art. 125 din Constitutie. Totodata, Constitutia nu contine nici o dispozitie cu privire la gradele de jurisdictie, pe care trebuie sa le parcurga procesele pana la adoptarea solutiei finale".
    In ceea ce priveste neconstitutionalitatea prevederilor art. 51 alin. (4) si ale art. 52 alin. (2) din Legea nr. 14/2003, Avocatul Poporului apreciaza ca "aceste critici sunt nerelevante pentru solutionarea exceptiei de fata, neavand incidenta in cauza".
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile partilor prezente si ale procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, republicata, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, precum si celor ale art. 1 alin. (1), art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, astfel cum a fost formulata explicit in memoriul depus la instanta de catre autorul exceptiei, il constituie dispozitiile art. 21 alin. (4), art. 26 alin. (4), art. 51 alin. (4) si ale art. 52 alin. (2) din Legea partidelor politice nr. 14 din 9 ianuarie 2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 25 din 17 ianuarie 2003.
    Dispozitiile legale din Legea nr. 14/2003, cu privire la care exceptia de neconstitutionalitate este formulata si motivata in mod explicit, au urmatorul cuprins:
    - Art. 21 alin. (4): "Decizia Curtii de Apel Bucuresti este definitiva si irevocabila.";
    - Art. 26 alin. (4): "Curtea de Apel Bucuresti se pronunta in termen de 15 zile de la inregistrarea contestatiei, iar hotararea sa este definitiva si irevocabila.";
    - Art. 51 alin. (4): "Inregistrarea si radierea partidelor politice, operate in Registrul partidelor politice, se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.";
    - Art. 52 alin. (2): "Prevederile art. 51 alin. (2) - (4) se aplica in mod corespunzator."
    Dispozitiile constitutionale invocate in sustinerea exceptiei sunt: art. 11 privind dreptul international si dreptul intern; art. 20 privind tratatele internationale referitoare la drepturile omului; art. 21 privind accesul liber la justitie; art. 24 privind dreptul la aparare; art. 128, devenit, dupa revizuirea si republicarea Constitutiei, art. 129, referitor la folosirea cailor de atac.
    De asemenea, mai sunt mentionate ca fiind incalcate, in legatura cu "publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei, in mod selectiv, numai a hotararilor Tribunalului Bucuresti pentru partidele inregistrate, fara a publica si hotararile pentru partidele refuzate a fi inregistrate", si alte dispozitii constitutionale: art. 1 alin. (3) privind statul roman; art. 4 alin. (1) si (2) privind unitatea poporului si egalitatea intre cetateni; art. 15 privind universalitatea; art. 16 privind egalitatea in drepturi; art. 31 alin. (1) si (2) privind dreptul la informatie; art. 35, devenit art. 37, privind dreptul de a fi ales; art. 37, devenit art. 40, privind dreptul la asociere; art. 45 alin. (5), devenit art. 49 alin. (5), privind protectia copiilor si a tinerilor; art. 47 alin. (1), (2) si (4), devenit art. 51 alin. (1), (2) si (4), privind dreptul de petitionare; art. 130 alin. (1), devenit art. 131 alin. (1), privind Ministerul Public; art. 131 alin. (1), devenit art. 132 alin. (1), privind statutul procurorilor.
    In cauza, autorul exceptiei invoca si incalcarea prevederilor unui mare numar de documente internationale - tratate, conventii, pacte, protocoale etc., ratificate de Romania, intre care Declaratia Universala a Drepturilor Omului si Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale.
    Din examinarea memoriului depus la dosarul instantei care judeca cererea de inregistrare a unui partid politic rezulta, de asemenea, ca autorul exceptiei - Partidul Solidaritatii Democratice pentru Sanse Egale si o Societate mai Buna este nemultumit de modul in care instanta i-a solutionat in trecut cereri cu acelasi obiect, precum si de faptul ca instanta "ii refuza in mod abuziv" eliberarea unor copii legalizate de pe hotararile pronuntate in cele 17 dosare de reinregistrare a partidului politic.
    Curtea retine ca prin exceptia formulata si motivata a fost sesizata cu neconstitutionalitatea dispozitiilor art. 21 alin. (4), art. 26 alin. (4), art. 51 alin. (4) si ale art. 52 alin. (2) din Legea nr. 14/2003.
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea retine ca dispozitiile legale criticate nu incalca prevederile constitutionale, precum si pe cele din documentele internationale invocate de autorul exceptiei. Mentiunile din art. 21 alin. (4) si art. 26 alin. (4) din Legea nr. 14/2003, care se refera la caracterul definitiv si irevocabil al deciziei, respectiv al hotararii Curtii de Apel Bucuresti, sunt in deplina concordanta cu dispozitiile art. 129 din Constitutie, republicata, referitoare la folosirea cailor de atac, in conditiile legii. Textele legale respective reglementeaza calea de atac impotriva hotararii Tribunalului Bucuresti. Or, potrivit dispozitiilor constitutionale, reglementarea cailor de atac impotriva hotararilor judecatoresti este atributul exclusiv al legiuitorului.
    De asemenea, este neintemeiata sustinerea autorului exceptiei in sensul ca sunt neconstitutionale dispozitiile art. 51 alin. (4) si cele ale art. 52 alin. (2) din Legea nr. 14/2003, intrucat nu prevad publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei, si a hotararilor judecatoresti prin care se respinge cererea de inregistrare sau de radiere a partidelor politice ori, dupa caz, a aliantelor politice. Ratiunea publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a inregistrarii si radierii partidelor politice sau, in mod corespunzator, a aliantelor politice, legal constituite, care rezida in asigurarea publicitatii necesare cu privire la aparitia unui nou subiect in viata politica a tarii, nu subzista si in cazul in care cererea de inregistrare sau de radiere este respinsa de instanta competenta, pentru ca nu sunt indeplinite conditiile prevazute de lege. In consecinta, nu se poate pune problema incalcarii principiului egalitatii, invocata de autorul exceptiei, situatiile fiind deosebite, ceea ce justifica, rational si obiectiv, un tratament juridic deosebit.
    Referitor la constitutionalitatea dispozitiilor art. 21 alin. (4), art. 26 alin. (4), art. 51 alin. (4) si ale art. 52 alin. (2) din Legea nr. 14/2003, Curtea s-a pronuntat intr-o cauza in care acelasi autor - Partidul Solidaritatii Democratice pentru Sanse Egale si o Societate mai Buna - a ridicat exceptia de neconstitutionalitate cu invocarea incalcarii acelorasi prevederi din Constitutie si din documentele internationale indicate si in prezentul dosar si, in esenta, cu o motivare identica. Prin Decizia nr. 65 din 24 februarie 2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 216 din 11 martie 2004, Curtea a respins ca nefondata exceptia de neconstitutionalitate ridicata. In considerentele acestei decizii Curtea a retinut cu privire la textele criticate ca "Aceste prevederi de lege mentin solutia de principiu cuprinsa in art. 19 alin. (4) si art. 23 alin. (4) din Legea partidelor politice nr. 27/1996, cu modificarile ulterioare, care a fost abrogata, cu exceptia cap. VI - Finantarea partidelor politice, prin art. 56 din Legea nr. 14/2003.
    Or, cu privire la constitutionalitatea textelor mentionate din Legea nr. 27/1996, Curtea s-a pronuntat intr-o cauza in care acelasi autor - Partidul Solidaritatii Democratice pentru Sanse Egale si o Societate mai Buna - a ridicat exceptia de neconstitutionalitate cu invocarea incalcarii acelorasi prevederi din Constitutie si din documentele internationale indicate si in prezentul dosar si, in esenta, pentru aceleasi considerente.
    Astfel, prin Decizia nr. 268 din 17 octombrie 2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 815 din 11 noiembrie 2002, Curtea, respingand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, a statuat, in esenta, urmatoarele: caracterul <<definitiv>> al deciziei Curtii de Apel Bucuresti nu numai ca nu incalca prevederile constitutionale ale art. 128 (devenit art. 129), privind folosirea cailor de atac, in conditiile legii, ci sunt in deplina concordanta cu acestea, in sensul ca reglementeaza contestatia impotriva hotararii Tribunalului Bucuresti ca o cale de atac. Or, potrivit dispozitiilor constitutionale, reglementarea cailor de atac impotriva hotararilor judecatoresti este atributul exclusiv al legiuitorului, ceea ce se intampla in cazul de fata, intrucat reglementarea este cuprinsa in lege; sustinerile referitoare la incalcarea dispozitiilor constitutionale ale art. 21 sunt neintemeiate, intrucat accesul liber la justitie presupune accesul la mijloacele procedurale prin care justitia se infaptuieste, dar nu inseamna ca el trebuie asigurat la toate structurile judecatoresti si la toate caile de atac. Aceasta deoarece, potrivit art. 125 alin. (3) din Constitutie [devenit art. 126 alin. (2)] si jurisprudentei constante a Curtii Constitutionale, competenta si procedura de judecata sunt stabilite exclusiv de legiuitor, care poate institui reguli deosebite in considerarea unor situatii diferite; art. 24 din Constitutie, care garanteaza dreptul la aparare, nu este incalcat, intrucat textele de lege criticate nu contin dispozitii de natura sa ingradeasca drepturile procesuale ale partilor ori dreptul de a fi asistate de un avocat in tot cursul procesului.
    De asemenea, prin aceeasi decizie, pronuntandu-se cu privire la contrarietatea dintre textele de lege criticate si dispozitii din documente internationale ratificate de Romania, Curtea a retinut ca, in legatura cu acestea, ca si in cauza de fata, nu sunt formulate motive de neconstitutionalitate. Asa fiind, s-a constatat ca prevederile constitutionale ale art. 20, referitoare la <<Tratatele internationale privind drepturile omului>>, nu sunt incidente in cauza.
    Avand in vedere ca, asa cum s-a aratat deja, dispozitiile art. 51 alin. (4), art. 52 alin. (2), art. 21 alin. (4) si art. 26 alin. (4) din Legea partidelor politice nr. 14/2003 mentin solutia de principiu cuprinsa in art. 19 alin. (4) si art. 23 alin. (4) din Legea partidelor politice nr. 27/1996, cu modificarile ulterioare, aceleasi considerente care au justificat Decizia Curtii nr. 268 din 17 octombrie 2002 impun respingerea prezentei exceptii de neconstitutionalitate.
    De altfel, chiar in legatura cu dispozitiile art. 26 alin. (4) din Legea partidelor politice nr. 14/2003, sub aspectul caracterului definitiv si irevocabil al hotararilor Curtii de Apel Bucuresti, Curtea Constitutionala s-a mai pronuntat prin Decizia nr. 119 din 25 martie 2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 246 din 10 aprilie 2003, in sensul constitutionalitatii acestora.
    In plus, in acest dosar, autorul exceptiei invoca si incalcarea prevederilor constitutionale ale art. 50 devenit art. 54 <<Fidelitatea fata de tara>>, art. 51 devenit art. 1 alin. (5) <<In Romania, respectarea Constitutiei, a suprematiei sale si a legilor este obligatorie>>, art. 54 devenit art. 57 <<Exercitarea drepturilor si a libertatilor>>, art. 123 alin. (1) devenit art. 124 alin. (1) <<Justitia se infaptuieste in numele legii>> si art. 144 devenit art. 146 <<Atributiile>> Curtii Constitutionale. Curtea constata ca textele din Constitutie mentionate nu sunt incidente in cauza, [...]."
    Solutiile adoptate prin deciziile mentionate si considerentele care au stat la baza acestora sunt aplicabile si in prezenta cauza, intrucat nu au intervenit elemente noi de natura a modifica jurisprudenta Curtii.
    In ceea ce priveste referirea autorului exceptiei la dispozitiile art. 26 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, republicata, in baza carora, fara a formula explicit o exceptie de neconstitutionalitate, se solicita Curtii, intr-o maniera neuzuala, sa analizeze constitutionalitatea tuturor prevederilor Legii nr. 14/2003, in general, Curtea retine ca textul art. 25 alin. (2) [indicat gresit de autorul exceptiei ca fiind art. 26 alin. (2)] din Legea nr. 47/1992, republicata, nu este aplicabil in cauza, intrucat acesta prevede ca, "In caz de admitere a exceptiei, Curtea se va pronunta si asupra constitutionalitatii altor prevederi din actul atacat, de care, in mod necesar si evident, nu pot fi disociate prevederile mentionate in sesizare".
    Dispozitiile art. 25 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, republicata, sunt inaplicabile in cauza, intrucat se refera la ipoteza admiterii exceptiei cu privire la unele texte criticate in conditiile in care acestea s-ar afla intr-o legatura indisociabila cu alte texte care nu formeaza obiect al exceptiei. Nici una dintre aceste conditii nu este intrunita in cauza.
    Curtea retine, pe de alta parte, ca dispozitiile Legii nr. 14/2003 nu incalca prevederile constitutionale indicate de autorul exceptiei, unele dintre acestea neavand, de altfel, nici o legatura cu dreptul de asociere in partide politice sau cu alte motive formulate explicit in memoriul depus in fata instantei.

    Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, republicata, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 21 alin. (4), art. 26 alin. (4), art. 51 alin. (4) si ale art. 52 alin. (2) din Legea partidelor politice nr. 14/2003, exceptie ridicata de Partidul Solidaritatii Democratice pentru Sanse Egale si o Societate mai Buna in Dosarul nr. 4/P/2000 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a V-a civila.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 25 mai 2004.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. NICOLAE POPA

                              Magistrat asistent,
                              Mihai Paul Cotta



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 230/2004

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 230 din 2004
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decizia 220 2018
    Buongiorno E-mail: giovannidinatale1954@­gmail.­com Offerte individuali in denaro da 2.000 a 5.200.000, con un tasso di interesse è rimborsabile del 3% in un periodo compreso tra 2 e 30 anni. Condizioni ragionevoli se la mia offerta ti interessa contattami di più rapidamente per discutere le modalità e documenti da fornire. giovannidinatale1954@­gmail.­com
ANONIM a comentat Decizia 220 2018
    Buongiorno E-mail: giovannidinatale1954@­gmail.­com Offerte individuali in denaro da 2.000 a 5.200.000, con un tasso di interesse è rimborsabile del 3% in un periodo compreso tra 2 e 30 anni. Condizioni ragionevoli se la mia offerta ti interessa contattami di più rapidamente per discutere le modalità e documenti da fornire. giovannidinatale1954@­gmail.­com
ANONIM a comentat Decretul 358 1948
    What type of loan do you need? Personal loan Car loan Refinancing Mortgage Business capital (start or expand your business) Have you lost hope and think that there is no way out, but your financial problems are still not gone? Do not hesitate to contact us for possible business cooperation. Contact us (WhatsApp) number +918131851434 contact email id : sumitihomelend@gmail.com Mr. Damian Sumiti
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 230/2004
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu