DECIZIE Nr. 23 din 21 ianuarie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 2 alin.
(1) lit. g) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia
agentilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale,
republicata
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 229 din 4 aprilie 2003

Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Aurelia Popa - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 2 alin. (1) lit. h) din Legea nr. 64/2002 pentru aprobarea
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia agentilor
economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, exceptie ridicata
de Societatea Comerciala "Casa de Schimb Valutar I.D.M. Exchange" -
S.R.L. din Bucuresti in Dosarul nr. 5.725/2002 al Judecatoriei Satu Mare.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din 14 ianuarie 2003 si au fost
consemnate in incheierea de la acea data, cand Curtea, avand in vedere
solicitarea autorului exceptiei privind amanarea pronuntarii pentru a depune
note scrise, a amanat pronuntarea la 21 ianuarie 2003.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 26 septembrie 2002, pronuntata in Dosarul nr.
5.725/2002, Judecatoria Satu Mare a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia
de neconstitutionalitate a art. 2 alin. (1) lit. h) din Legea nr. 64/2002
pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind
obligatia agentilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice
fiscale. Exceptia a fost ridicata de Societatea Comerciala "Casa de Schimb
Valutar I.D.M. Exchange" - S.R.L. din Bucuresti intr-o cauza avand ca
obiect plangerea formulata de aceasta impotriva procesului-verbal de constatare
si sanctionare a contraventiilor, incheiat in temeiul art. 10 alin. (1) lit. b)
din ordonanta criticata.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca prevederile
criticate contravin art. 41 alin. (2) si art. 134 alin. (2) lit. a) din
Constitutie. Astfel, se considera ca incalcarea prevederilor constitutionale
ale art. 41 alin. (2) consta intr-o "discriminare sau un tratament
preferential in favoarea societatilor care desfasoara activitati
financiar-bancare, care detin case de schimb valutar, in detrimentul
societatilor persoane juridice autorizate, care detin la randul lor case de
schimb valutar", deoarece casele de schimb valutar ce apartin bancilor nu
au obligatii deduse din Legea nr. 64/2002, pe cand celelalte institutii sunt
nevoite sa isi diminueze patrimoniile prin cheltuieli determinate de
achizitionarea si intretinerea aparatelor de marcat. In ceea ce priveste
invocarea incalcarii art. 134 alin. (2) lit. a) din Constitutie, se arata ca
textul apreciat ca fiind neconstitutional constituie o limitare a libertatii
comertului si o imixtiune a statului in afacerile private.
Judecatoria Satu Mare apreciaza ca "prevederile art. 2 alin. (1) lit.
h) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999, introduse prin art. I
pct. 4 din Legea nr. 64/2002 sunt constitutionale".
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata este
neintemeiata. In acest sens, arata ca, in realitate, exceptia vizeaza
neconstitutionalitatea art. 2 alin. (1) lit. g) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 28/1999, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 381 din 5 iunie 2002. Cu privire la acest text de lege, Guvernul considera
ca exceptia de neconstitutionalitate "nu poate fi acceptata, atat sub
aspectul lipsei incidentei dispozitiilor constitutionale citate asupra cauzei,
cat si datorita faptului ca statul, actionand in interes public, este legitimat
sa ia orice masuri legale de protejare a acestuia". Arata, de asemenea, ca
aceste dispozitii nu aduc atingere nici principiului egalitatii in drepturi consacrat
de art. 16 alin. (1) din Constitutie, intrucat acest principiu "se refera
la egalitatea in drepturi in raport cu prevederile legii, iar nu la faptul ca
toti ar beneficia de aceleasi drepturi".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului si dispozitiile
legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile
Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie si ale art. 1 alin. (1), ale
art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia
de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, astfel cum a fost ridicata de
autorul acesteia, il constituie prevederile "art. 2 alin. (1) lit. h) din
Legea nr. 64/2002 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
28/1999 privind obligatia agentilor economici de a utiliza aparate de marcat
electronice fiscale". In realitate, textul de lege criticat, introdus prin
art. I pct. 4 din Legea nr. 64/2002 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia agentilor economici de a utiliza
aparate de marcat electronice fiscale, a devenit art. 2 alin. (1) lit. g) din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999, ca urmare a republicarii ei in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 381 din 5 iunie 2002. In
consecinta, Curtea urmeaza sa se pronunte cu privire la constitutionalitatea
acestor din urma dispozitii, care prevad: "Se excepteaza de la prevederile
art. 1 alin. (1): [...]
g) activitatile de asigurari, precum si activitatile financiare si bancare,
cu exceptia caselor de schimb valutar apartinand persoanelor juridice
autorizate;"
In opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate, dispozitiile de
lege criticate sunt contrare art. 41 alin. (2) si art. 134 alin. (2) lit. a)
din Constitutie, care prevad:
- Art. 41 alin. (2): "Proprietatea privata este ocrotita in mod egal
de lege, indiferent de titular. Cetatenii straini si apatrizii nu pot dobandi
dreptul de proprietate asupra terenurilor.";
- Art. 134 alin. (2) lit. a): "Statul trebuie sa asigure:
a) libertatea comertului, protectia concurentei loiale, crearea cadrului
favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie;"
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea retine
urmatoarele:
Art. 2 alin. (1) lit. g) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999
privind obligatia agentilor economici de a utiliza aparate de marcat
electronice fiscale stabileste ca agentii economici care efectueaza livrari de
bunuri sau prestari de servicii direct catre populatie, inclusiv casele de
schimb valutar, sunt obligati sa utilizeze aparate de marcat electronice
fiscale. Autorul exceptiei considera ca aceasta dispozitie din lege privitoare
la casele de schimb valutar si, mai exact, asa cum se sustine in notele scrise
depuse la dosar, prevederile Normelor privind efectuarea operatiunilor de
schimb valutar cu numerar si substitute de numerar pentru persoane fizice pe
teritoriul Romaniei - N.R.V.2, cuprinse in Regulamentul nr. 3/1997 privind
efectuarea operatiunilor valutare, emis de Banca Nationala a Romaniei,
prevederi potrivit carora punctele de schimb valutar ale bancilor, infiintate
in alte spatii decat cele in care isi au sediile bancile, sunt exceptate de la
utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale, sunt discriminatorii si
contrare dispozitiilor art. 41 alin. (2) din Constitutie. Aceasta deoarece se
instituie un tratament preferential in favoarea societatilor care desfasoara
activitati financiare si bancare, care detin case de schimb valutar, precum si
in favoarea altor persoane juridice autorizate care detin asemenea case de
schimb valutar.
Curtea constata ca aceasta critica nu poate fi primita, intrucat din
redactarea textului de lege vizat de exceptia de neconstitutionalitate nu
rezulta exceptarea caselor de schimb valutar ale bancilor, infiintate in afara
sediului acestora, de la obligatia de a utiliza case de marcat electronice
fiscale. Casele de schimb valutar ale bancilor sunt supuse aceluiasi tratament
juridic ca si casele de schimb valutar ale altor persoane juridice, ceea ce
elimina orice posibilitate de discriminare, dupa cum ele apartin societatilor
care desfasoara activitati financiare si bancare sau nu, deci in functie de titular.
Reglementarea unei asemenea exceptari prin prevederile Normelor privind
efectuarea operatiunilor de schimb valutar cu numerar si substitute de numerar
pentru persoane fizice pe teritoriul Romaniei - N.R.V.2, cuprinse in
Regulamentul nr. 3/1997 al Bancii Nationale a Romaniei, nu poate face obiectul
controlului de constitutionalitate, intrucat, conform art. 144 lit. c) din
Constitutie, coroborat cu art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 privind
organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, republicata, aceasta
"decide asupra exceptiilor ridicate in fata instantelor judecatoresti
privind neconstitutionalitatea unei legi sau ordonante ori a unei dispozitii
dintr-o lege sau dintr-o ordonanta in vigoare, de care depinde solutionarea
cauzei".
Curtea constata, de asemenea, ca dispozitiile art. 2 alin. (1) lit. g) din
ordonanta nu contravin nici prevederilor art. 134 alin. (2) lit. a) din
Constitutie, ci, dimpotriva, dau expresie exigentelor constitutionale privind
obligatia statului de a asigura libertatea comertului si protectia concurentei
loiale.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
alin. (3) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 2 alin. (1)
lit. g) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia
agentilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale,
republicata, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Casa de Schimb
Valutar I.D.M. Exchange" - S.R.L. din Bucuresti in Dosarul nr. 5.725/2002
al Judecatoriei Satu Mare.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 21 ianuarie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Gabriela Dragomirescu