Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 228 din  3 iunie 2003

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 16 alin. (5) lit. b) si c) din Legea nr. 137/2002 privind unele masuri pentru accelerarea privatizarii, cu modificarile si completarile ulterioare

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 550 din 31 iulie 2003


SmartCity3


    Nicolae Popa          - presedinte
    Costica Bulai         - judecator
    Nicolae Cochinescu    - judecator
    Constantin Doldur     - judecator
    Kozsokar Gabor        - judecator
    Serban Viorel Stanoiu - judecator
    Lucian Stangu         - judecator
    Ioan Vida             - judecator
    Aurelia Popa          - procuror
    Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent sef

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art. 16 alin. (5) lit. b) si c) din Legea nr. 137/2002 privind unele masuri pentru accelerarea privatizarii, cu modificarile si completarile ulterioare, exceptie ridicata de Primaria Municipiului Onesti in Dosarul nr. 693/2003 al Tribunalului Bacau - Sectia comerciala si de contencios administrativ.
    La apelul nominal se prezinta Societatea Comerciala "Carom" - S.A. din Onesti, reprezentata de consilier juridic Marius Iacob Cojocaru, constatandu-se lipsa autorului exceptiei, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
    Reprezentantul partii prezente solicita respingerea exceptiei de neconstitutionalitate, aratand ca legea criticata este un element foarte important in strategia autoritatilor publice in domeniul privatizarii, prin intermediul careia se realizeaza premisele dezvoltarii comunitatilor locale si sprijinirea acestora in diverse proiecte. Rezulta ca scopul legii este tocmai crearea unui cadru favorabil procesului de privatizare, prin aceasta nefiind incalcate prevederile art. 134 din Constitutie si nici cele ale art. 119 si art. 120 alin. (1) si (2) din aceasta.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei, apreciind ca prevederile de lege criticate nu contravin textelor constitutionale invocate ca fiind incalcate.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 24 ianuarie 2003, pronuntata in Dosarul nr. 693/2003, Tribunalul Bacau - Sectia comerciala si de contencios administrativ a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 16 alin. (5) lit. b) si c) din Legea nr. 137/2002 privind unele masuri pentru accelerarea privatizarii, cu modificarile si completarile ulterioare. Exceptia a fost ridicata de Primaria Municipiului Onesti intr-o cauza de contencios administrativ.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca prin aplicarea dispozitiilor art. 16 alin. (5) lit. b) si c) din Legea nr. 137/2002 "consiliile locale sunt impiedicate a-si recupera debitele provenite din impozite si taxe locale, fiind incalcat astfel principiul autonomiei locale" prevazut de art. 119 si art. 120 alin. (1) si (2) din Constitutie. De asemenea, "prin neincasarea impozitelor si taxelor locale potrivit art. 16 din Legea nr. 137/2002 este impiedicata crearea cadrului favorabil pentru valorificarea factorilor de productie, precum si protejarea intereselor cetatenilor in activitatea economico-financiara", ceea ce contravine prevederilor constitutionale ale art. 134 alin. (1) si alin. (2) lit. a) si b).
    Tribunalul Bacau - Sectia comerciala si de contencios administrativ considera ca textele de lege criticate sunt neconstitutionale, intrucat incalca principiul constitutional al autonomiei locale, potrivit caruia organele administratiei publice locale sunt ordonatori principali de credite, hotarasc asupra bugetului local, stabilesc impozite si taxe si executa creantele bugetului local. Or, prin prevederile art. 16 alin. (5) lit. b) si c) din Legea nr. 137/2002 "administratia publica locala este impiedicata in a-si executa creantele si a executa bugetul local".
    Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
    Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata. Astfel, arata ca prin dispozitiile art. 16 alin. (5) lit. b) si c) din legea criticata se instituie masuri exceptionale in cadrul procedurii administrarii speciale, procedura al carei scop este gestionarea societatii comerciale de catre institutia publica implicata, in vederea cresterii atractivitatii la privatizare, reglementare ce este in concordanta cu prevederile art. 134 alin. (2) lit. a) din Constitutie, precum si cu expunerea de motive la proiectul legii. Totodata, arata ca, in conformitate cu art. 120 alin. (2) din Constitutie, precum si cu art. 3 alin. (1) si art. 4 alin. (1) din Legea administratiei publice locale nr. 215/2001, autonomia locala nu se poate realiza decat in conditiile respectarii dispozitiilor legale cu caracter imperativ, astfel cum sunt si cele vizate de exceptia de neconstitutionalitate. Sub acest aspect, in jurisprudenta sa, de exemplu, prin Decizia nr. 123/2001, Curtea Constitutionala a statuat ca "principiul autonomiei locale nu include si absolvirea autoritatilor administratiei publice locale de la obligatia respectarii legilor cu caracter general si valabilitate pe intreg teritoriul tarii". Referitor la incalcarea prin dispozitiile de lege criticate a prevederilor art. 120 alin. (1) din Constitutie, se apreciaza ca acestea nu sunt relevante in solutionarea exceptiei.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie prevederile art. 16 alin. (5) lit. b) si c) din Legea nr. 137/2002 privind unele masuri pentru accelerarea privatizarii, cu modificarile si completarile ulterioare, prevederi al caror continut este urmatorul: "De la data instituirii procedurii de administrare speciala in perioada de privatizare, la societatea comerciala se aplica urmatoarele masuri speciale: [...]
    b) creditorii bugetari, la solicitarea administratorului special, vor ridica toate sarcinile care greveaza asupra activelor societatii comerciale care urmeaza a fi vandute, externalizate sau transferate, in scopul cresterii atractivitatii la privatizare, iar sumele incasate din vanzarea activelor se distribuie proportional creditorilor bugetari care au instituit sarcinile, potrivit normelor metodologice emise in aplicarea prezentei legi;
    c) creditorii bugetari vor suspenda, pana la transferul dreptului de proprietate asupra actiunilor, aplicarea oricarei masuri de executare silita inceputa asupra societatii comerciale si nu vor face nici un demers pentru instituirea unor noi astfel de masuri."
    In opinia autorului exceptiei, aceste prevederi de lege contravin art. 119, art. 120 alin. (1) si (2) si art. 134 alin. (1) si alin. (2) lit. a) si b) din Constitutie, prevederi potrivit carora:
    - Art. 119: "Administratia publica din unitatile administrativ-teritoriale se intemeiaza pe principiul autonomiei locale si pe cel al descentralizarii serviciilor publice.";
    - Art. 120 alin. (1) si (2): "(1) Autoritatile administratiei publice, prin care se realizeaza autonomia locala in comune si orase, sunt consiliile locale alese si primarii alesi, in conditiile legii.
    (2) Consiliile locale si primarii functioneaza, in conditiile legii, ca autoritati administrative autonome si rezolva treburile publice din comune si din orase.";
    - Art. 134 alin. (1) si alin. (2) lit. a) si b): "(1) Economia Romaniei este economie de piata.
    (2) Statul trebuie sa asigure:
    a) libertatea comertului, protectia concurentei loiale, crearea cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie;
    b) protejarea intereselor nationale in activitatea economica, financiara si valutara;"
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea Constitutionala retine urmatoarele:
    In esenta, critica consta in sustinerea potrivit careia, prin aplicarea dispozitiilor art. 16 alin. (5) lit. b) si c) din Legea nr. 137/2002, consiliile locale sunt impiedicate sa-si recupereze debitele provenite din impozite si taxe locale, care, alaturi de alte surse, potrivit legii, constituie veniturile administratiei publice locale. Se considera ca o asemenea reglementare incalca principiul autonomiei locale consacrat de art. 119 si 120 din Constitutie, precum si art. 134 alin. (1) si alin. (2) lit. a) si b) din aceasta, referitor la economia de piata si potrivit caruia statul trebuie sa asigure crearea cadrului favorabil pentru valorificarea factorilor de productie si protejarea intereselor cetatenilor in activitatea economico-financiara.
    In legatura cu sustinerea privind incalcarea art. 119 si 120 din Constitutie, Curtea constata ca dispozitiile art. 16 alin. (5) lit. b) si c) stabilesc o procedura de administrare speciala, menita sa faca atractive, in cadrul procesului de privatizare, societatile comerciale cu capital de stat. In acest scop, dispozitiile de lege criticate prevad obligatia creditorilor bugetari de a ridica toate sarcinile care greveaza asupra activelor societatii comerciale ce urmeaza a fi vandute si de a suspenda, pana la transferul dreptului de proprietate asupra actiunilor, aplicarea oricarei masuri de executare silita inceputa impotriva acesteia si de a nu face nici un demers pentru instituirea unor astfel de proceduri. Aceste prevederi de lege dispun totodata ca sumele incasate din vanzarea activelor se distribuie proportional creditorilor bugetari care au instituit sarcinile, potrivit normelor metodologice emise pentru aplicarea legii. Restrictiile impuse prin textele de lege ce fac obiectul exceptiei de neconstitutionalitate nu sunt contrare principiului autonomiei locale, care, asa cum a statuat Curtea Constitutionala prin Decizia nr. 123 din 25 aprilie 2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 292 din 4 iunie 2001, "nu include si absolvirea autoritatilor administratiei publice locale de la obligatia respectarii legilor cu caracter general si valabilitate pe intreg teritoriul tarii". Asa fiind, Curtea urmeaza sa respinga aceasta critica de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata.
    In ceea ce priveste sustinerile referitoare la incalcarea prevederilor constitutionale ale art. 134 alin. (1) si alin. (2) lit. a) si b), Curtea constata ca, dimpotriva, textele de lege criticate contribuie la consolidarea economiei de piata si la crearea cadrului favorabil pentru valorificarea factorilor de productie si protejarea intereselor cetatenilor in activitatea economico-financiara, astfel ca nici aceasta critica nu poate fi primita.

    Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 16 alin. (5) lit. b) si c) din Legea nr. 137/2002 privind unele masuri pentru accelerarea privatizarii, cu modificarile si completarile ulterioare, exceptie ridicata de Primaria Municipiului Onesti in Dosarul nr. 693/2003 al Tribunalului Bacau - Sectia comerciala si de contencios administrativ.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 3 iunie 2003.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. NICOLAE POPA

                              Magistrat asistent sef,
                              Gabriela Dragomirescu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 228/2003

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 228 din 2003
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 228/2003
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu