DECIZIE Nr. 226 din 3 iunie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 30 - 35
din Decretul nr. 32/1954 pentru punerea in aplicare a Codului familiei si a
Decretului privitor la persoanele fizice si persoanele juridice si a
dispozitiilor art. 43 - 45 din Codul de procedura civila
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 458 din 27 iunie 2003
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Aurelia Popa - procuror
Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 30 - 35 din Decretul nr. 32/1954 pentru punerea in aplicare
a Codului familiei si a Decretului privitor la persoanele fizice si persoanele
juridice si a dispozitiilor art. 43 - 45 din Codul de procedura civila,
exceptie ridicata de Stelian Rosca in Dosarul nr. 8.205/2002 al Tribunalului
Dambovita - Sectia civila.
La apelul nominal se prezinta autorul exceptiei, lipsind celelalte parti,
fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
Autorul exceptiei sustine neconstitutionalitatea textelor de lege
criticate, aratand ca prin punerea sub interdictie persoana este lipsita de
capacitatea de exercitiu a drepturilor procedurale, astfel incat nu poate
beneficia de drepturile garantate prin Constitutie, respectiv de accesul liber
la justitie.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata, sustinand ca textele de lege
criticate nu contravin principiilor constitutionale invocate de autorul
exceptiei, intrucat procedura punerii sub interdictie a persoanelor care nu au
capacitatea de a discerne, cu consecinta pe care aceasta masura o antreneaza pe
plan procesual, are ca scop ocrotirea efectiva a persoanei aflate in
imposibilitatea juridica de a-si exercita drepturile.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 13 ianuarie 2003, pronuntata in Dosarul nr. 8.205/2002,
Tribunalul Dambovita - Sectia civila a sesizat Curtea Constitutionala cu
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 30 - 35 din Decretul nr.
32/1954 pentru punerea in aplicare a Codului familiei si a Decretului privitor
la persoanele fizice si persoanele juridice si a dispozitiilor art. 43 - 45 din
Codul de procedura civila, exceptie ridicata de Stelian Rosca.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca textele de
lege criticate contravin prevederilor constitutionale invocate, intrucat aceste
drepturi si principii nu mai sunt garantate pentru persoana care este pusa sub
interdictie.
Tribunalul Dambovita - Sectia civila apreciaza ca exceptia este
neintemeiata, intrucat normele de drept incidente cauzei sunt in conformitate
cu Constitutia Romaniei.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si formula punctele de
vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata. De asemenea,
in conformitate cu dispozitiile art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu
modificarile ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al institutiei
Avocatul Poporului.
Guvernul arata ca dispozitiile legale criticate contin reglementari
procedurale pentru punerea sub interdictie a celor care nu au capacitatea de a
discerne cu privire la propria persoana ori la drepturile si obligatiile lor.
De asemenea, se apreciaza ca prin masura punerii sub interdictie se realizeaza
valorificarea in conditii speciale a capacitatii de folosinta a drepturilor
recunoscute de lege, iar nu golirea de continut a acesteia. Cei pusi sub
interdictie continua sa beneficieze, potrivit art. 15 alin. (1) din
Constitutie, de drepturile si libertatile consacrate de lege si au obligatiile
prevazute de aceasta. Prin urmare, scopul reglementarilor in discutie fiind
ocrotirea drepturilor si intereselor legitime ale persoanei, ele sunt in
deplina concordanta cu principiile constitutionale invocate de autorul
exceptiei.
Avocatul Poporului considera ca prin punerea sub interdictie instanta de
judecata urmareste ca persoana care nu are discernamantul de a se ingriji
singura de interesele sale sa fie reprezentata de un tutore sau curator. Acest
regim juridic diferentiat se justifica prin necesitatea asigurarii unei
protectii speciale pentru o categorie aparte de persoane, aflate intr-o
situatie speciala, lipsite de capacitate de exercitiu sau cu capacitate de
exercitiu restransa.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului si cel al
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144
lit. c) din Constitutie si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din
Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate cu care a fost sesizata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
30 - 35 din Decretul nr. 32/1954 pentru punerea in aplicare a Codului familiei
si a Decretului privitor la persoanele fizice si persoanele juridice, publicat
in Buletinul Oficial al Romaniei nr. 32 din 31 ianuarie 1954, precum si
dispozitiile art. 43 - 45 din Codul de procedura civila. Textele legale
criticate din Decretul nr. 32/1954 au urmatorul continut:
- Art. 30: "Presedintele instantei sesizate cu o cerere de punere sub interdictie
va lua masuri ca cererea, impreuna cu inscrisurile anexate, sa fie comunicate
procurorului. Acesta va dispune efectuarea cercetarilor ce le va socoti
necesare, va lua si parerea unei comisii de medici specialisti, iar daca cel a
carui punere sub interdictie este ceruta se gaseste internat intr-o institutie
sanitara, va lua si parerea medicului sub supravegherea caruia se afla.
Presedintele instantei sesizeaza totodata autoritatea tutelara de la
domiciliul celui a carui punere sub interdictie este ceruta, pentru a se face
aplicarea dispozitiilor art. 146 din Codul familiei, referitoare la numirea
curatorului.";
- Art. 31: "Luand concluziile procurorului, instanta tutelara va putea
dispune internarea provizorie a celui a carui punere sub interdictie este
ceruta, pe timp de cel mult sase saptamani, daca observarea mai indelungata a
starii lui mintale este necesara, potrivit avizului unui medic specialist, iar
aceasta observare nu se poate face in alt mod.";
- Art. 32: "Dupa ce primeste rezultatul cercetarilor si avizul
comisiei de medici specialisti, precum si, daca va fi cazul, parerea medicului
institutiei sanitare, presedintele va fixa termenul pentru judecata cererii,
dispunand citarea partilor. Cererea si toate inscrisurile depuse se vor
comunica celui a carui punere sub interdictie este ceruta.";
- Art. 33: "Judecata se va face ascultand concluziile procurorului.
La termenul de judecata, instanta va asculta pe cel a carui punere sub
interdictie este ceruta, pentru a constata starea sa mintala.
Daca cel a carui punere sub interdictie este ceruta nu este in stare sa se
infatiseze la instanta, el va fi ascultat, in prezenta procurorului, la locul
unde se afla.";
- Art. 34: "Prin ingrijirea instantei, hotararea de punere sub
interdictie, ramasa definitiva, se va publica in extras intr-un ziar indicat de
instanta.
Instanta judecatoreasca va comunica autoritatii tutelare, de la domiciliul
celui a carui punere sub interdictie este ceruta, hotararea data asupra cererii
de punere sub interdictie, pentru ca autoritatea tutelara sa dispuna ridicarea
curatelei, daca aceasta a fost instituita, iar in caz ca instanta a hotarat
punerea sub interdictie, sa dispuna numirea unui tutore.";
- Art. 35: "Ridicarea interdictiei se face cu aceeasi procedura si
publicitate, ca si pronuntarea ei."
Textele legale criticate din Codul de procedura civila au urmatorul
continut:
- Art. 43: "Lipsa capacitatii de exercitiu a drepturilor procedurale
poate fi invocata in orice stare a pricinii.
Actele de procedura indeplinite de cel care nu are exercitiul drepturilor
procedurale sunt anulabile. Reprezentantul incapabilului sau curatorul acestuia
va putea insa confirma toate sau numai o parte din aceste acte.";
- Art. 44: "In caz de urgenta, daca persoana fizica lipsita de
capacitatea de exercitiu a drepturilor civile nu are reprezentant legal,
instanta, la cererea partii interesate, va putea numi un curator special, care
sa o reprezinte pana la numirea reprezentantului legal, potrivit legii. De
asemenea, instanta va putea numi un curator special in caz de conflict de
interese intre reprezentant si cel reprezentat sau cand o persoana juridica,
chemata sa stea in judecata, nu are reprezentant legal.
Dispozitiile alin. 1 se aplica, in mod corespunzator, si persoanelor cu
capacitate de exercitiu restransa.
Numirea acestor curatori se va face de instanta competenta sa hotarasca
asupra cererii de chemare in judecata.";
- Art. 45: "Ministerul Public poate porni actiunea civila ori de cate
ori este necesar pentru apararea drepturilor si intereselor legitime ale
minorilor, ale persoanelor puse sub interdictie si ale disparutilor, precum si
in alte cazuri expres prevazute de lege.
In cazul in care procurorul a pornit actiunea, titularul dreptului la care
se refera actiunea va fi introdus in proces. El se va putea folosi de
dispozitiile prevazute in art. 246, 247 si 271 - 273, iar in cazul in care
procurorul si-ar retrage cererea, va putea cere continuarea judecatii.
Procurorul poate pune concluzii in orice proces civil, in oricare faza a
acestuia, daca apreciaza ca este necesar pentru apararea ordinii de drept, a
drepturilor si libertatilor cetatenilor.
In cazurile anume prevazute de lege, participarea si punerea concluziilor de
catre procuror sunt obligatorii.
Procurorul poate, in conditiile legii, sa exercite caile de atac impotriva
oricaror hotarari, iar in cazurile prevazute de alin. 1 poate sa ceara punerea
in executare a hotararilor pronuntate in favoarea persoanelor prevazute la acel
alineat."
Autorul exceptiei sustine ca dispozitiile legale criticate incalca
urmatoarele prevederi constitutionale:
- Art. 16 alin. (1): "Cetatenii sunt egali in fata legii si a
autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.";
- Art. 21: "(1) Orice persoana se poate adresa justitiei pentru
apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale legitime.
(2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept.";
- Art. 26: "(1) Autoritatile publice respecta si ocrotesc viata
intima, familiala si privata.
(2) Persoana fizica are dreptul sa dispuna de ea insasi, daca nu incalca
drepturile si libertatile altora, ordinea publica sau bunele moravuri.";
- Art. 30 alin. (1): "Libertatea de exprimare a gandurilor, a
opiniilor sau a credintelor si libertatea creatiilor de orice fel, prin viu
grai, prin scris, prin imagini, prin sunete sau prin alte mijloace de
comunicare in public sunt inviolabile."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea retine ca masura
punerii sub interdictie a unei persoane fizice este dispusa in situatia in
care, ca urmare a unei cercetari judecatoresti ample si complexe, instanta de
judecata sesizata isi formeaza convingerea ca persoana respectiva este lipsita
de discernamantul necesar pentru a se ingriji de propriile interese. Prin
efectul hotararii de punere sub interdictie, aceasta este lipsita, in
totalitate, de capacitate de exercitiu, fiind asimilata minorului pana la
varsta de 14 ani, avand posibilitatea sa isi valorifice capacitatea de
folosinta exclusiv prin reprezentarea sa, la incheierea actelor juridice, de
catre ocrotitorul legal.
Punerea sub interdictie nu constituie o sanctiune, ci are o evidenta
finalitate de protectie atat a persoanei fizice, care este astfel pusa la
adapost de consecintele prejudiciabile ale propriilor sale acte, consecinte pe
care, din cauza lipsei discernamantului, nu le-a putut prevedea, cat si a
societatii, in ansamblu, ale carei randuieli ar putea fi grav perturbate prin
mentinerea deplinului exercitiu al drepturilor unei asemenea persoane.
Tinand seama de consecintele deosebit de drastice ale punerii sub
interdictie - lipsirea de capacitate de exercitiu si instituirea tutelei
interzisului -, legiuitorul a instituit o procedura care ofera suficiente
garantii de natura sa previna si sa anihileze eventualele abuzuri in aceasta
materie, astfel incat numai instanta are competenta de a hotari punerea
alienatului sau debilului mintal sub interdictie. Astfel, procedura punerii sub
interdictie poate fi initiata de orice persoana care are interes si cuprinde
doua faze, faza necontradictorie, in care sunt efectuate cercetarile necesare
stabilirii situatiei de fapt, si faza contradictorie, care imbraca forma unui
proces civil obisnuit, in baza probelor administrate instanta hotarand
admiterea sau respingerea cererii.
Analizand critica de neconstitutionalitate, Curtea constata ca textele
legale deduse controlului nu fac decat sa dea expresie exigentelor garantarii
drepturilor si libertatilor fundamentale ale persoanei si, in consecinta, nu
contravin prevederilor constitutionale invocate.
Astfel, dat fiind ca persoana fizica pusa sub interdictie se gaseste intr-o
situatie diferita de cea a majoritatii semenilor sai, lipsa discernamantului
plasand-o in afara normalului si, deci, singularizand-o, si cum situatiile
diferite impun si justifica solutii legale diferite, evident, nu se poate
retine ca reglementarea acestei masuri ar fi in contradictie cu principiul
constitutional al egalitatii in drepturi a cetatenilor.
Pe de alta parte, exercitarea oricarui drept, deci si a celui privind
accesul liber la justitie si, cu atat mai mult, a celui de a dispune de propria
persoana, ca si valorificarea oricarei libertati, deci si a celei de exprimare,
nu pot avea loc in absenta unei vointe constiente. In cazul in care absenta
acesteia a fost constatata prealabil printr-o hotarare judecatoreasca, persoana
in cauza fiind lipsita de capacitate de exercitiu, invocarea incalcarii art.
21, art. 30 alin. (1) si art. 26 alin. (2) din Constitutie este lipsita de
relevanta.
In sfarsit, fata de finalitatea punerii sub interdictie, respectiv
asigurarea protectiei persoanei lipsite de discernamant, reglementarea
prevazuta in textele de lege criticate reprezinta o masura judecatoreasca de
ocrotire, fiind departe de a incalca dispozitiile art. 26 alin. (1) din
Constitutie privind obligatia autoritatilor publice de a respecta si ocroti
viata intima, familiala si privata a persoanei.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al
art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1, 2, 3, al art. 13 alin.
(1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 30 - 35 din
Decretul nr. 32/1954 pentru punerea in aplicare a Codului familiei si a
Decretului privitor la persoanele fizice si persoanele juridice si a
dispozitiilor art. 43 - 45 din Codul de procedura civila, exceptie ridicata de
Stelian Rosca in Dosarul nr. 8.205/2002 al Tribunalului Dambovita - Sectia
civila.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 3 iunie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Mihaela Senia Costinescu