DECIZIE Nr. 220 din 21 aprilie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 70 alin.
(1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 105/2001 privind frontiera de
stat a Romaniei si ale art. 1 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 112/2001 privind sanctionarea unor fapte savarsite in afara teritoriului
tarii de cetateni romani sau de persoane fara cetatenie domiciliate in Romania
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 496 din 13 iunie 2005

Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Nicoleta Grigorescu - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 105/2001 si ale Ordonantei
de urgenta a Guvernului nr. 112/2001, exceptie ridicata de Petru Novac in
Dosarul nr. 8.817/P/2004 al Curtii de Apel Timisoara - Sectia penala.
La apelul nominal raspunde, pentru autorul exceptiei, domnul avocat Emil
Putin, in baza delegatiei depuse la dosar. Procedura de citare a fost legal
indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, se da cuvantul reprezentantului autorului
exceptiei, care reitereaza argumentele expuse in fata instantei de judecata
care a sesizat Curtea Constitutionala, solicitand in final admiterea exceptiei
de neconstitutionalitate.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a
exceptiei, intrucat apreciaza ca prevederile de lege criticate nu contravin
dispozitiilor constitutionale invocate ca fiind incalcate.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 15 noiembrie 2004, pronuntata in Dosarul nr.
8.817/P/2004, Curtea de Apel Timisoara - Sectia penala a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei
de urgenta a Guvernului nr. 105/2001 si ale Ordonantei de urgenta a Guvernului
nr. 112/2001. Exceptia a fost ridicata de Petru Novac intr-o cauza avand ca
obiect solutionarea recursului declarat de acesta impotriva Deciziei nr. 377
din 6 septembrie 2004 a Tribunalului Arad. Prin aceasta decizie, instanta de
judecata a respins apelul declarat de inculpat impotriva Sentintei nr. 1.213
din 11 iunie 2004 a Judecatoriei Arad, prin care a fost condamnat pentru
comiterea infractiunilor de trecere in mod ilegal a frontierei de stat si de
trecere ilegala a frontierei unui stat strain, infractiuni prevazute de
dispozitiile art. 70 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
105/2001, respectiv de art. 1 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 112/2001.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca
"instituirea interdictiei de a trece frontiera de stat pentru o anumita
categorie de persoane" contravine dispozitiilor art. 25 din Constitutie
privind libera circulatie.
Curtea de Apel Timisoara - Sectia penala arata ca exceptia este
neintemeiata, intrucat textele de lege criticate nu contravin art. 25 din Legea
fundamentala, deoarece nu se restrictioneaza dreptul la libera circulatie, ci
se stabilesc reguli pentru exercitarea acestui drept si sanctiuni
corespunzatoare in cazul nerespectarii prevederilor legale.
In conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul considera ca fiind neintemeiata exceptia de neconstitutionalitate
invocata, deoarece exercitarea liberei circulatii se face potrivit unor reguli
si in temeiul unor documente anume prevazute de lege. Aceste reguli nu
constituie o restrangere a liberei circulatii a cetatenilor, contrara
dispozitiilor art. 53 din Constitutie, ci, dimpotriva, sunt norme care
instituie cadrul legal necesar exercitarii in bune conditii a acestei
libertati.
Avocatul Poporului considera ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata. Se arata ca luarea unor masuri legislative privind frontiera de
stat a Romaniei, precum si pentru sanctionarea faptelor de trecere ilegala a
frontierei unui stat strain sau de racolare, indrumare ori calauzire a mai multor
persoane in scopul trecerii frauduloase a frontierei unui stat strain sau de
organizare a acestei activitati ilegale nu echivaleaza cu incalcarea dreptului
la libera circulatie in tara si in strainatate. Totodata apreciaza ca textele
legale criticate pentru neconstitutionalitate sunt in deplin acord cu
prevederile art. 53 din Legea fundamentala, intrucat masurile privind
restrangerea exercitiului dreptului la libera circulatie sunt stabilite prin
lege, ca limitari justificate de apararea securitatii nationale, asigurarea
unui climat de ordine, precum si de prevenire a unor consecinte negative, fiind
necesare intr-o societate democratica, proportionale cu situatia care le-a
determinat si aplicate in mod nediscriminatoriu.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile
autorului exceptiei, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146
lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si
29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate
ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie, astfel cum rezulta
din incheierea instantei de judecata, dispozitiile Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 105/2001, precum si cele ale Ordonantei de urgenta a Guvernului
nr. 112/2001. In realitate, asa cum reiese din motivarea exceptiei de
neconstitutionalitate de catre autorul acesteia, critica priveste prevederile
art. 70 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 105/2001 privind
frontiera de stat a Romaniei, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 352 din 30 iunie 2001, aprobata cu modificari prin Legea nr.
243/2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 302 din 8
mai 2002, precum si dispozitiile art. 1 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 112/2001 privind sanctionarea unor fapte savarsite in afara teritoriului
tarii de cetateni romani sau de persoane fara cetatenie domiciliate in Romania,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 549 din 3 septembrie
2001, aprobata cu modificari prin Legea nr. 252/2002, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 307 din 9 mai 2002, dispozitii cu privire la
care Curtea urmeaza sa se pronunte prin prezenta decizie.
Dispozitiile de lege criticate ca fiind neconstitutionale au urmatorul
continut:
- Art. 70 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 105/2001:
"Intrarea sau iesirea din tara prin trecerea ilegala a frontierei de stat
constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 3 luni la 2
ani.";
- Art. 1 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 112/2001:
"Intrarea sau iesirea dintr-un stat strain prin trecerea ilegala a
frontierei acestuia, savarsita de catre un cetatean roman sau de o persoana
fara cetatenie domiciliata pe teritoriul Romaniei, constituie infractiune si se
pedepseste cu inchisoare de la 3 luni la 2 ani."
In opinia autorului exceptiei textele de lege criticate contravin
prevederilor art. 25 alin. (1) din Constitutie privind libera circulatie.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca aceasta
este neintemeiata, pentru considerentele ce urmeaza:
Constitutia Romaniei, reglementand libera circulatie, prevede in art. 25
alin. (1) ca "Dreptul la libera circulatie, in tara si in strainatate,
este garantat. Legea stabileste conditiile exercitarii acestui drept". Rezulta
ca dreptul la libera circulatie vizeaza libertatea de miscare a cetateanului,
textul constitutional reglementand ambele aspecte care formeaza acest drept
fundamental, si anume: libera circulatie pe teritoriul Romaniei si libera
circulatie in afara teritoriului tarii. Libera circulatie insa nu poate fi
absoluta, ea trebuie sa se desfasoare cu indeplinirea si respectarea unor
conditii prevazute de lege, cum sunt si cele privind trecerea frontierei de
stat a Romaniei si sanctionarea unor fapte savarsite in afara teritoriului
tarii de cetateni romani sau de persoane fara cetatenie domiciliate in Romania.
Este de observat ca Pactul international cu privire la drepturile civile si
politice stabileste prin art. 12 pct. 3 ca libera circulatie poate face obiectul
unor restrictii daca sunt prevazute prin lege, necesare pentru a ocroti
securitatea nationala, ordinea publica, sanatatea ori moralitatea publica sau
drepturile si libertatile altora si este compatibila cu celelalte drepturi
recunoscute.
Dispozitiile art. 70 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
105/2001 si ale art. 1 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
112/2001 sunt o reflectare a acestor prevederi internationale, in deplin acord
si cu prevederile art. 53 din Constitutie, intrucat exercitiul dreptului la
libera circulatie este limitat prin lege, fara a se aduce atingere insusi
dreptului, iar reglementarea cadrului in care se realizeaza trecerea
frontierei, respectiv a frontierei unui stat strain, constituie o restrangere a
exercitiului liberei circulatii, justificata de necesitatea apararii
securitatii nationale, a ordinii publice, precum si a drepturilor si
libertatilor cetatenilor.
De asemenea, se constata ca prin incriminarea faptelor de trecere ilegala a
frontierei unui stat strain sau de intrare ori iesire din tara prin trecerea
ilegala a frontierei de stat nu se ingradeste dreptul la libera circulatie, cum
este acesta consfintit de prevederile constitutionale, art. 25 alin. (1) din
Legea fundamentala garantand exercitarea acestui drept in conditiile stabilite
de lege, a caror nerespectare este sanctionata juridic.
Fata de cele aratate, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4)
din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al
art. 29 alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 70 alin.
(1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 105/2001 privind frontiera de
stat a Romaniei si ale art. 1 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 112/2001 privind sanctionarea unor fapte savarsite in afara teritoriului
tarii de cetateni romani sau de persoane fara cetatenie domiciliate in Romania,
exceptie ridicata de Petru Novac in Dosarul nr. 8.817/P/2004 al Curtii de Apel
Timisoara - Sectia penala.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 21 aprilie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Florentina Geangu