DECIZIE Nr. 220 din 6 mai 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 5 alin. 1
si 5 din Legea contenciosului administrativ nr. 29/1990, cu modificarile si
completarile ulterioare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 539 din 16 iunie 2004

Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Florentina Balta - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent sef
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 5 alin. 1 si 5 din Legea contenciosului administrativ nr.
29/1990, cu modificarile si completarile ulterioare. Exceptia a fost ridicata
de Maria Viorica Fabiola Ana Terdic si Marius Tudor Terdic in Dosarul nr.
7.339/2003 al Curtii de Apel Cluj - Sectia comerciala si de contencios
administrativ.
La apelul nominal raspunde, pentru autorii exceptiei, avocat Dan C.
Stegaroiu, cu delegatie depusa la dosar, lipsind celelalte parti, fata de care
procedura de citare a fost legal indeplinita.
Reprezentantul autorilor exceptiei pune concluzii de admitere a acesteia,
aratand ca prin procedura administrativa prealabila si prin impunerea
termenului prevazut de art. 5 alin. 1 si 5 din legea criticata se ajunge la o
veritabila expropriere a titularului dreptului de proprietate. Asa fiind, in
speta devin aplicabile dispozitiile art. 21 alin. (4) din Constitutie,
republicata, referitoare la jurisdictiile speciale administrative care sunt
facultative si gratuite. Mentioneaza ca textele de lege criticate au mai facut
obiectul controlului de constitutionalitate, dar nu raportat, ca in cauza, la
prevederile art. 15 si ale art. 44 alin. (1), (2), (3) si (8) din Constitutie,
republicata.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate, invocand in acest sens jurisprudenta in materie a
Curtii Constitutionale.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 2 martie 2004, pronuntata in Dosarul nr. 7.339/2003,
Curtea de Apel Cluj - Sectia comerciala si de contencios administrativ a
sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor
art. 5 alin. 1 si 5 din Legea contenciosului administrativ nr. 29/1990, cu
modificarile si completarile ulterioare. Exceptia a fost ridicata de Maria
Viorica Fabiola Ana Terdic si Marius Tudor Terdic intr-o cauza de contencios
administrativ in care acestia solicita anularea certificatelor de atestare a
dreptului de proprietate asupra unor terenuri.
In motivarea exceptiei se sustine ca textele de lege criticate contravin
prevederilor art. 15, art. 16 alin. (2), art. 21, art. 41 alin. (1), (2), (3)
si (7), art. 48 alin. (1) si ale art. 51 din Constitutie. Astfel, se arata ca
dispozitiile cuprinse in alin. 1 al art. 5 din Legea nr. 29/1990, referitoare
la procedura administrativa prealabila sesizarii instantei de judecata,
ingradesc accesul liber la justitie, intrucat "adresarea prealabila la
forul administrativ este fara eficienta", ajungandu-se chiar la o
"anulare a dreptului de a apela la instanta de judecata din considerente
procedurale". De asemenea, se invoca incalcarea dreptului constitutional
al persoanei vatamate de o autoritate publica de a obtine recunoasterea
dreptului pretins sau a interesului legitim, anularea actului si repararea
pagubei, deoarece acest drept de actiune este, in opinia autorilor exceptiei de
neconstitutionalitate, imprescriptibil, "ori prin legea speciala criticata
se instituie un termen restrictiv de 30 de zile".
Neconstitutionalitatea dispozitiilor alin. 5 al art. 5 din lege consta in
aceea ca, prin restrangerea la un an a dreptului de a actiona in justitie
autoritatea publica ce a produs vatamarea, nu se respecta imprescriptibilitatea
dreptului la actiune, "ocrotirea egala a dreptului de proprietate devine
iluzorie" si se ajunge la o expropriere si la o confiscare a averii
prezumate a fi dobandita licit, intemeiate pe dispozitii procedurale. Autorul
exceptiei considera ca astfel se incalca prevederile art. 15, art. 16 alin.
(2), art. 21 alin. (1), art. 41 alin. (1), (2), (3) si (7) si ale art. 51 din
Constitutie.
Curtea de Apel Cluj - Sectia comerciala si de contencios administrativ
apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate referitoare la dispozitiile art.
5 alin. 1 si 5 din Legea contenciosului administrativ, in raport de prevederile
constitutionale ale art. 21 alin. (3) si (4), precum si ale art. 52 din Constitutie,
republicata, este neintemeiata, deoarece "procedura plangerii prealabile
nu poate fi considerata ca fiind o jurisdictie speciala administrativa in
sensul dispozitiilor constitutionale anterior mentionate".
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, in conformitate cu
dispozitiile art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a
solicitat punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul considera ca textele de lege criticate nu contravin prevederilor
constitutionale invocate de autorul exceptiei. Astfel, art. 5 din Legea
contenciosului administrativ nr. 29/1990, cu modificarile si completarile
ulterioare, instituie o procedura prealabila sesizarii instantei judecatoresti,
care nu poate fi confundata cu jurisdictia speciala administrativa prevazuta in
art. 21 alin. (4) din Constitutie, republicata. Considera ca, in sensul acestor
dispozitii constitutionale, cuvantul "jurisdictie" desemneaza
"un organ administrativ cu atributii jurisdictionale, respectiv un organ care
are ca atributii solutionarea de litigii, in conditiile unei proceduri
contradictorii si publice, asemenea unei instante judecatoresti", pe cand
procedura prealabila este o procedura gratioasa, "care nu presupune
implicarea unui organ cu atributii jurisdictionale, ci chiar a aceluiasi organ
care a emis actul administrativ sau a organului ierarhic superior".
Cat priveste critica de neconstitutionalitate sub aspectul incalcarii art.
52 alin. (1) din Legea fundamentala, se apreciaza ca termenul de prescriptie de
30 de zile instituit de art. 5 din Legea nr. 29/1990 respecta prevederile
constitutionale, intrucat, prin lege organica, legiuitorul are competenta si
optiunea de a reglementa asupra conditiilor si limitelor exercitarii dreptului
de sesizare a instantei cu o actiune de contencios administrativ de catre
persoana vatamata de o autoritate publica. In sprijinul acestor sustineri se
invoca jurisprudenta in materie a Curtii Constitutionale.
Avocatul Poporului apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
Astfel, textul de lege criticat nu contravine art. 21 alin. (3) din
Constitutie, republicata, intrucat instituirea de catre legiuitor a unei
proceduri administrative prealabile sesizarii instantelor judecatoresti are
drept scop asigurarea rezolvarii cu celeritate a unor categorii de litigii si
limitarea, pe cat posibil, a cheltuielilor. Aceasta reglementare nu poate avea
ca efect limitarea accesului la justitie, atat timp cat contestatorul se poate
adresa instantei de contencios administrativ impotriva solutiei date de organul
administrativ. Totodata, se arata ca prevederile art. 21 alin. (4) din
Constitutie, republicata, invocate de autorul exceptiei, nu sunt incidente in
cauza, intrucat textul de lege criticat reglementeaza o procedura administrativa
prealabila sesizarii instantelor judecatoresti, si nu una
administrativ-jurisdictionala. In ceea ce priveste critica de
neconstitutionalitate fata de dispozitiile art. 48 din Constitutie, devenit
art. 52, considera ca nu exista o incalcare a dreptului persoanei vatamate de o
autoritate publica de a obtine recunoasterea dreptului pretins sau a
interesului legitim, anularea actului si repararea pagubei, intrucat stabilirea
conditiilor si limitelor exercitarii acestui drept sunt de domeniul legii
organice, iar Legea contenciosului administrativ nr. 29/1990 apartine unei
asemenea categorii de legi.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, precum si ale art.
1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie prevederile art.
5 alin. 1 si 5 din Legea contenciosului administrativ nr. 29/1990, cu
modificarile si completarile ulterioare, care au urmatorul cuprins:
- Art. 5: "Inainte de a cere instantei anularea actului sau obligarea
la eliberarea lui, cel care se considera vatamat se va adresa pentru apararea
dreptului sau, in termen de 30 de zile de la data cand i s-a comunicat actul
administrativ sau la expirarea termenului prevazut la art. 1 alin. 2,
autoritatii emitente, care este obligata sa rezolve reclamatia in termen de 30
de zile de la aceasta. [...]
In toate cazurile, introducerea cererii la instanta nu se va putea face mai
tarziu de un an de la data comunicarii actului administrativ a carui anulare se
cere."
In opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate, legea criticata
contravine dispozitiilor constitutionale ale art. 15, art. 16 alin. (2), art.
21, ale art. 41 alin. (1), (2), (3) si (7), devenit art. 44 alin. (1), (2), (3)
si (8), ale art. 48 alin. (1), devenit art. 52 alin. (1), si ale art. 51,
devenit art. 1 alin. (5). Textele din Constitutia republicata invocate ca fiind
incalcate dispun cu privire la: art. 1 alin. (5) - suprematia si
obligativitatea respectarii Constitutiei si a legilor; art. 15 - principiile
universalitatii si neretroactivitatii legii; art. 16 alin. (2) - egalitatea in
drepturi a cetatenilor; art. 21 - accesul liber la justitie; art. 44 alin. (1),
(2), (3) si (8) - garantarea si ocrotirea in mod egal de lege a dreptului de
proprietate privata, indiferent de titular; interzicerea exproprierii in afara
conditiilor stabilite de lege; interzicerea confiscarii averii prezumate a fi
dobandita in mod licit; art. 52 alin. (1) - dreptul persoanei vatamate intr-un
drept al sau ori intr-un interes legitim de o autoritate publica de a obtine
recunoasterea dreptului pretins sau a interesului legitim, anularea actului si
repararea pagubei produse printr-un act administrativ sau prin nesolutionarea
in termenul legal a unei cereri.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea retine
urmatoarele:
In esenta, se sustine ca art. 5 alin. 1 si 5 din Legea contenciosului
administrativ nr. 29/1990, cu modificarile si completarile ulterioare,
limiteaza accesul liber la justitie prin instituirea procedurii administrative
prealabile sesizarii instantei judecatoresti si a termenului de cel mult un an
pentru exercitarea dreptului la actiune de catre persoana vatamata printr-un
act al administratiei publice.
Din analiza textelor de lege criticate rezulta ca acestea stabilesc
obligativitatea indeplinirii procedurii administrative prealabile sesizarii
instantei judecatoresti, precum si limitele si conditiile pentru realizarea
acestei proceduri speciale, obligatorii. Curtea constata ca instituirea prin
aceste dispozitii a recursului prealabil sau gratios reprezinta o modalitate
simpla, rapida si scutita de taxa de timbru prin care persoana vatamata intr-un
drept al sau de o autoritate publica are posibilitatea de a obtine
recunoasterea dreptului pretins sau a interesului sau legitim direct de la
organul emitent. Se realizeaza astfel, pe de o parte, protectia persoanei
vatamate si a administratiei, iar pe de alta parte, degrevarea instantelor
judecatoresti de contencios administrativ de acele litigii care pot fi
solutionate pe cale administrativa, dandu-se expresie principiului celeritatii.
Sub acest aspect, Curtea Constitutionala a statuat in jurisprudenta sa, de
exemplu prin Decizia Plenului nr. 1 din 8 februarie 1994, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 69 din 16 martie 1994, si prin
Decizia nr. 199 din 13 mai 2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 476 din 3 iulie 2003, ca "instituirea prin lege a unei
proceduri administrative ori administrativ-jurisdictionale prealabile sesizarii
instantelor judecatoresti nu este de natura sa ingradeasca exercitiul dreptului
de acces liber la justitie, [...] ci, dimpotriva, constituie o masura de
protectie care nu poate avea ca efect, in nici un mod, limitarea accesului la
justitie". De asemenea, in acelasi sens, jurisprudenta Curtii Europene a
Drepturilor Omului statueaza ca "dreptul de acces la tribunale nu este
absolut. Fiind vorba de un drept pe care Conventia l-a recunoscut fara sa-l
defineasca in sensul restrans al cuvantului, exista posibilitatea limitarilor
implicite admise chiar in afara limitelor care circumscriu continutul oricarui
drept" (Cauza Golder contra Regatului Unit, 1975). Fata de cele aratate,
Curtea urmeaza sa respinga sustinerile privind incalcarea art. 21 din
Constitutie, republicata.
In legatura cu critica referitoare la nesocotirea, prin art. 5 din lege, a
dreptului constitutional al persoanei vatamate de o autoritate publica de a
obtine recunoasterea dreptului pretins sau a interesului legitim, anularea
actului si repararea pagubei, Curtea constata, de asemenea, ca aceasta este
neintemeiata. Aceasta deoarece, conform art. 52 alin. (2) din Constitutie,
republicata, "conditiile si limitele exercitarii acestui drept se
stabilesc prin lege organica", iar Legea nr. 29/1990, cu modificarile si
completarile ulterioare, este, potrivit art. 73 alin. (3) lit. k) din Legea
fundamentala, lege organica care reglementeaza contenciosul administrativ.
Autorii exceptiei mai invoca si incalcarea art. 21 alin. (4) din
Constitutie, republicata, care dispune ca "Jurisdictiile speciale
administrative sunt facultative si gratuite". Curtea observa ca
"jurisdictiile speciale administrative" reprezinta o activitate
jurisdictionala realizata de un organ de jurisdictie ce functioneaza in cadrul
unei institutii a administratiei publice sau al unor autoritati administrative
autonome, care se realizeaza conform procedurii imperative prevazute intr-o
lege speciala, procedura asemanatoare cu cea a instantelor de judecata,
desfasurata insa paralel si separat de aceasta. Pe de alta parte, prin Decizia
nr. 188 din 27 aprilie 2004, referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 5 din Legea nr. 29/1990 (nepublicata inca), Curtea a retinut
ca "in virtutea principiului neretroactivitatii legii civile, prevazut de
art. 15 alin. (2) din Constitutie, aceasta dispozitie nu poate fi considerata
ca aplicabila decat in cazul unor actiuni ulterioare intrarii in vigoare a
Legii nr. 429/2003 prin care Constitutia a fost revizuita, textul fiind
introdus prin aceasta lege". Prin aceeasi decizie s-a mai retinut ca
textul constitutional care se refera la caracterul facultativ al jurisdictiilor
speciale administrative nu este aplicabil prevederilor art. 5 din legea
criticata, prevederi care instituie obligatia persoanei vatamate de a se adresa
cu reclamatie organului administrativ emitent mai inainte de sesizarea
instantei de judecata cu anularea actului considerat ilegal, intrucat
"dispozitia constitutionala a desfiintat conditia prealabila numai pentru
procedura administrativa jurisdictionala. Nici o dispozitie constitutionala nu
interzice ca, prin lege, sa se instituie o procedura administrativa prealabila,
fara caracter jurisdictional, cum este, de exemplu, procedura recursului
administrativ gratios sau ierarhic".
Cele statuate prin decizia mentionata sunt valabile si in prezenta cauza,
astfel ca sustinerile autorilor exceptiei urmeaza a fi inlaturate.
In sfarsit, in legatura cu dispozitiile constitutionale ale art. 44 alin.
(1), (2), (3) si (8), referitoare la ocrotirea si garantarea dreptului de
proprietate privata, ale art. 1 alin. (5), privind suprematia si
obligativitatea respectarii Constitutiei, si cele ale art. 16 alin. (2), care
consacra principiul egalitatii in drepturi, invocate de asemenea ca fiind
incalcate, Curtea constata ca acestea nu au incidenta in cauza, asa incat
criticile formulate nu pot fi retinute.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 13 alin. (1) lit.
A.c), al art. 23 alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 5 alin. 1 si
5 din Legea contenciosului administrativ nr. 29/1990, cu modificarile si
completarile ulterioare, exceptie ridicata de Maria Viorica Fabiola Ana Terdic
si Marius Tudor Terdic in Dosarul nr. 7.339/2003 al Curtii de Apel Cluj -
Sectia comerciala si de contencios administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 6 mai 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent sef,
Gabriela Dragomirescu