DECIZIE Nr. 22 din 8 februarie 2000
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a art. 15 lit. r) din Legea
nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, modificat si completat prin
Legea nr. 112/1998 privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 11/1998 pentru
modificarea si completarea Legii nr. 146/1997 privind taxele judiciare de
timbru, precum si a art. 3 alin. (1) si (2), a art. 6 alin. (1) lit. a) si a
art. 24 lit. r) din Normele metodologice pentru aplicarea Legii nr. 146/1997,
aprobate prin Ordinul ministrului justitiei nr. 760/C/1999
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 452 din 13 septembrie 2000
Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 15 lit. r) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare
de timbru, modificate si completate prin Legea nr. 112/1998 privind aprobarea
Ordonantei Guvernului nr. 11/1998 pentru modificarea si completarea Legii nr.
146/1997 privind taxele judiciare de timbru, precum si a art. 3 alin. (1) si
(2), a art. 6 alin. (1) lit. a) si a art. 24 lit. r) din Normele metodologice
pentru aplicarea Legii nr. 146/1997, aprobate prin Ordinul ministrului
justitiei nr. 760/C/1999, exceptie ridicata de Petre Marculescu, Mihaela Roze
Marculescu si Radu Popescu in Dosarul nr. 11.905/1998 al Judecatoriei
Sectorului 1 Bucuresti.
La apelul nominal se prezinta avocat Viorel Florescu pentru Aneta Ionovici,
si Doru Cristian Ionovici, precum si Decebal Emanoil David, lipsind autorii
exceptiei, Consiliul General al Municipiului Bucuresti si Societatea Comerciala
"Herastrau Nord" - S.A. din Bucuresti, fata de care procedura de
citare este legal indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, avocat Viorel Florescu solicita
respingerea exceptiei, iar Decebal Emanoil David lasa la aprecierea Curtii
Constitutionale modul de solutionare a exceptiei.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea, ca fiind
neintemeiata, a exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 lit.
r) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, aratand ca textul
de lege criticat este conform cu prevederile constitutionale. In ceea ce
priveste art. 3 alin. (1) si (2), art. 6 alin. (1) lit. a) si art. 24 lit. r)
din Normele metodologice pentru aplicarea Legii nr. 146/1997, solicita
respingerea, ca fiind inadmisibila, a exceptiei ridicate, deoarece dispozitiile
criticate nu fac parte din categoria prevederilor legale care pot constitui
obiectul controlului de constitutionalitate, potrivit art. 144 lit. c) din
Constitutie si art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 11 iunie 1999, pronuntata in Dosarul nr. 11.905/1998,
Judecatoria Sectorului 1 Bucuresti a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 lit. r) si ale art. 20 din
Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, precum si ale art. 3
alin. (1) si (2), art. 6 alin. (1) lit. a) si ale art. 24 lit. r) din Normele
metodologice pentru aplicarea Legii nr. 146/1997, exceptie ridicata de Petre
Marculescu, Mihaela Roze Marculescu si Radu Popescu.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, astfel cum rezulta din
notele scrise, depuse la dosarul instantei de judecata, se sustine ca
dispozitiile "art. 15 lit. r) din Legea nr. 146/1997 privind taxele
judiciare de timbru, precum si art. 3 alin. (1) si (2), art. 6 alin. (1) lit.
a) si art. 24 lit. r) din Normele metodologice pentru aplicarea Legii nr.
146/1997" incalca dispozitiile constitutionale ale art. 4 alin. (2)
privind egalitatea intre cetateni, ale art. 11 referitor la efectele juridice
ale tratatelor internationale, ale art. 15 alin. (1) care reglementeaza
principiul universalitatii drepturilor, libertatilor si indatoririlor
fundamentale, ale art. 16 alin. (1) privind egalitatea in drepturi, ale art. 20
referitor la efectele juridice ale tratatelor internationale privind drepturile
omului, ale art. 21 alin. (1) privind accesul liber la justitie, ale art. 49
alin. (1) referitor la restrangerea exercitiului unor drepturi sau al unor
libertati, ale art. 51 privind respectarea Constitutiei si legilor, ale art. 53
care reglementeaza contributiile financiare, ale art. 54 referitor la
exercitarea drepturilor si a libertatilor, ale art. 123 privind infaptuirea
justitiei, precum si dispozitiile art. 26 din Pactul international cu privire
la drepturile civile si politice si ale Declaratiei Universale a Drepturilor
Omului.
Judecatoria Sectorului 1 Bucuresti, contrar prevederilor art. 23 alin. (4)
din Legea nr. 47/1992, republicata, nu si-a exprimat opinia asupra exceptiei
ridicate. In temeiul dispozitiilor legale mentionate, precum si in conformitate
cu art. 15 din regulamentul sau de organizare si functionare, Curtea
Constitutionala a solicitat Judecatoriei Sectorului 1 Bucuresti completarea
Incheierii de sesizare din 11 iunie 1999 cu opinia sa, dar instanta nu a dat
curs acestei solicitari.
In conformitate cu prevederile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a Curtii Constitutionale a fost comunicata
presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si
exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
In punctul de vedere al Guvernului se apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 lit. r) din Legea nr. 146/1997
privind taxele judiciare de timbru este neintemeiata, deoarece dispozitiile
art. 138 din Constitutie, care prevad ca taxele datorate bugetului de stat se
stabilesc numai prin lege, nu interzic insa ca in anumite cazuri sa se acorde
scutiri de astfel de taxe. Se mai arata ca prevederile Normelor metodologice
pentru aplicarea Legii nr. 146/1997, criticate ca fiind neconstitutionale, nu
pot face obiectul unei exceptii de neconstitutionalitate, deoarece Curtea
Constitutionala, potrivit art. 144 lit. c) din Constitutie, hotaraste numai
asupra exceptiilor ridicate in fata instantelor judecatoresti privind legile si
ordonantele.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, notele scrise ale autorilor exceptiei,
sustinerile partilor prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Art. 144 din Constitutie, enumerand atributiile Curtii Constitutionale,
prevede la lit. c) ca aceasta "hotaraste asupra exceptiilor ridicate in
fata instantelor judecatoresti privind neconstitutionalitatea legilor si a
ordonantelor", dispozitie preluata si de art. 23 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, republicata. Aceste dispozitii constitutionale si legale sunt de
stricta interpretare.
In cauza de fata exceptia de neconstitutionalitate vizeaza, astfel cum
rezulta din Incheierea din 11 iunie 1999 a Judecatoriei Sectorului 1 Bucuresti,
pe de o parte, dispozitiile art. 15 lit. r) si ale art. 20 din Legea nr.
146/1997 privind taxele judiciare de timbru, modificate si completate prin
Legea nr. 112/1998 privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 11/1998 pentru
modificarea si completarea Legii nr. 146/1997 privind taxele judiciare de
timbru, iar pe de alta parte, prevederile art. 3 alin. (1) si (2), ale art. 6
alin. (1) lit. a) si ale art. 24 lit. r) din Normele metodologice pentru
aplicarea Legii nr. 146/1997, aprobate prin Ordinul ministrului justitiei nr.
760/C/1999.
Referitor la prevederile art. 3 alin. (1) si (2), ale art. 6 alin. (1) lit.
a) si ale art. 24 lit. r) din Normele metodologice pentru aplicarea Legii nr.
146/1997, aprobate prin Ordinul ministrului justitiei nr. 760/C/1999, Curtea
constata ca exceptia ridicata nu se incadreaza in dispozitiile art. 23 alin.
(1) din Legea nr. 47/1992, republicata, iar potrivit alin. (6) al aceluiasi
articol, instanta de judecata trebuia sa o respinga ca fiind inadmisibila,
printr-o incheiere motivata, fara a mai sesiza Curtea Constitutionala. Intrucat
instanta de judecata nu a aplicat aceste dispozitii legale, Curtea urmeaza sa
respinga aceasta exceptie ca fiind inadmisibila.
In ceea ce priveste cel de-al doilea aspect al exceptiei de
neconstitutionalitate, din analiza notelor scrise depuse de autorii exceptiei
rezulta ca, in realitate, aceasta vizeaza doar prevederile art. 15 lit. r) din
Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru. Ca urmare, Curtea
Constitutionala se va pronunta numai asupra constitutionalitatii acestor
dispozitii legale, iar nu si asupra dispozitiilor cuprinse in art. 20 din Legea
nr. 146/1997.
Dispozitiile art. 15 lit. r) din Legea nr. 146/1997 privind taxele
judiciare de timbru, modificate si completate prin Legea nr. 112/1998 privind
aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 11/1998 pentru modificarea si completarea
Legii nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 212 din 9 iunie 1998, au urmatorul continut:
"Sunt scutite de taxe judiciare de timbru actiunile si cererile, inclusiv
cele pentru exercitarea cailor de atac, referitoare la: [...]
r) cererile introduse de proprietari sau de succesorii acestora pentru
restituirea imobilelor preluate de stat sau de alte persoane juridice in
perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, precum si cererile accesorii si
incidente."
Autorii exceptiei de neconstitutionalitate considera ca aceste prevederi
legale contravin dispozitiilor constitutionale ale art. 4 alin. (2) privind
egalitatea intre cetateni, ale art. 11 referitor la efectele juridice ale
tratatelor internationale, ale art. 15 alin. (1) care reglementeaza principiul
universalitatii drepturilor, libertatilor si indatoririlor fundamentale, ale
art. 16 alin. (1) privind egalitatea in drepturi, ale art. 20 referitor la
efectele juridice ale tratatelor internationale privind drepturile omului, ale
art. 21 alin. (1) privind accesul liber la justitie, ale art. 49 alin. (1)
referitor la restrangerea exercitiului unor drepturi sau al unor libertati, ale
art. 51 privind respectarea Constitutiei si legilor, ale art. 53 alin. (2) care
reglementeaza contributiile financiare, ale art. 54 referitor la exercitarea
drepturilor si a libertatilor si ale art. 123 privind infaptuirea justitiei,
precum si dispozitiilor art. 26 din Pactul international cu privire la
drepturile civile si politice si ale Declaratiei Universale a Drepturilor
Omului, fara insa a expune motivele pe care se intemeiaza aceste sustineri.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca nu pot fi
retinute sustinerile potrivit carora textul de lege criticat ar contraveni
prevederilor art. 16 alin. (1) si ale art. 20 alin. (1) din Constitutie, precum
si ale art. 26 din Pactul international cu privire la drepturile civile si
politice si ale Declaratiei Universale a Drepturilor Omului.
Potrivit art. 16 alin. (1) din Constitutie "Cetatenii sunt egali in
fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara
discriminari". In sensul art. 4 alin. (2) din Legea fundamentala,
constituie criterii nediscriminatorii: rasa, nationalitatea, originea etnica,
limba, religia, sexul, opinia, apartenenta politica, averea sau originea
sociala. In temeiul art. 20 alin. (1) din Constitutie "Dispozitiile
constitutionale privind drepturile si libertatile cetatenilor vor fi
interpretate si aplicate in concordanta cu Declaratia Universala a Drepturilor
Omului, cu pactele si cu celelalte tratate la care Romania este parte".
Rezulta ca prevederile art. 16 alin. (1) din Constitutie se coreleaza si se
interpreteaza in raport cu prevederile cuprinse in instrumentele juridice
internationale in domeniul drepturilor omului. In acest fel sunt aplicabile
dispozitiile art. 26 din Pactul international cu privire la drepturile civile
si politice, potrivit carora: "Toate persoanele sunt egale in fata legii
si au, fara discriminare, dreptul la o ocrotire egala din partea legii. In
aceasta privinta legea trebuie sa interzica orice discriminare si sa garanteze
tuturor persoanelor o ocrotire egala si eficace contra oricarei discriminari,
in special de rasa, culoare, sex, limba, religie, opinie politica sau orice
alta opinie, origine nationala sau sociala, avere, nastere sau intemeiata pe
orice alta imprejurare."
In raport cu dispozitiile legale mentionate se poate observa ca art. 15
lit. r) din Legea nr. 146/1997, modificat si completat prin Ordonanta
Guvernului nr. 11/1998, aprobata prin Legea nr. 112/1998, care stabileste ca
sunt scutite de taxa judiciara de timbru cererile introduse de proprietari sau
de succesorii acestora pentru restituirea imobilelor preluate de stat sau de
alte persoane juridice in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, precum si
cererile accesorii si incidente, nu incalca principiul constitutional al
egalitatii cetatenilor in fata legii si a autoritatilor publice, deoarece
textul, instituind scutiri de taxe de timbru pentru anumite categorii de
cereri, nu face nici o diferentiere intre contribuabili. Sub acest aspect
Curtea Constitutionala a retinut in mod constant ca principiul egalitatii nu
inseamna uniformitate, asa incat, daca la situatii egale trebuie sa corespunda
un tratament egal, la situatii diferite tratamentul juridic nu poate fi decat
diferit. In acest sens este si practica jurisdictionala a Curtii, astfel cum
rezulta, de exemplu, din deciziile nr. 70/1993, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 307 din 27 decembrie 1993, si nr. 49/1998, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 161 din 23 aprilie 1998, in
concordanta cu practica constitutionala din alte tari, precum si cu
jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor Omului.
In legatura cu invocarea incalcarii normelor constitutionale prevazute la
art. 11 privind efectele juridice ale tratatelor internationale, art. 15 alin.
(1) care reglementeaza principiul universalitatii drepturilor, libertatilor si
indatoririlor fundamentale, art. 21 privind accesul liber la justitie, art. 49
referitor la restrangerea exercitiului unor drepturi sau al unor libertati,
art. 51 privind respectarea Constitutiei si legilor, art. 53 privind
contributiile financiare, art. 54 care reglementeaza exercitarea drepturilor si
a libertatilor si la art. 123 privind infaptuirea justitiei, Curtea constata ca
aceste critici sunt nerelevante pentru solutionarea exceptiei de fata, neavand incidenta
cu obiectul cauzei.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
alin. (3) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
1. Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 lit.
r) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, modificate si
completate prin Legea nr. 112/1998 privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr.
11/1998 pentru modificarea si completarea Legii nr. 146/1997 privind taxele
judiciare de timbru, exceptie ridicata de Petre Marculescu, Mihaela Roze
Marculescu si Radu Popescu in Dosarul nr. 11.905/1998 al Judecatoriei
Sectorului 1 Bucuresti.
2. Respinge, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 3 alin. (1) si (2), ale art. 6 alin. (1) lit. a) si ale art.
24 lit. r) din Normele metodologice pentru aplicarea Legii nr. 146/1997,
aprobate prin Ordinul ministrului justitiei nr. 760/C/1999, exceptie ridicata
de aceiasi autori in acelasi dosar.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 8 februarie 2000.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Florentina Geangu