DECIZIE   Nr. 219 din  6 mai 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 18 alin.
(1) lit. j) din Legea protectiei muncii nr. 90/1996, republicata
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 550 din 21 iunie 2004

    Nicolae Popa          - presedinte
    Costica Bulai         - judecator
    Nicolae Cochinescu    - judecator
    Constantin Doldur     - judecator
    Kozsokar Gabor        - judecator
    Petre Ninosu          - judecator
    Serban Viorel Stanoiu - judecator
    Lucian Stangu         - judecator
    Ioan Vida             - judecator
    Florentina Balta      - procuror
    Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent sef
    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 18 alin. (1) lit. j) din Legea protectiei muncii nr. 90/1996,
republicata, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Comat Mures"
- S.A. din Targu Mures in Dosarul nr. 6.946/2003 al Judecatoriei Targu Mures.
    La apelul nominal partile sunt lipsa, procedura de citare fiind legal
indeplinita.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
ca neintemeiata, aratand ca normele de protectie a muncii nu sunt cuprinse in
lege si nu reprezinta texte de completare a acesteia, ci au caracter tehnic,
fiind conditii obligatorii pentru autorizarea exercitarii meseriilor. De aceea,
considera ca textul de lege criticat nu este in contradictie cu prevederile
constitutionale invocate de autorul exceptiei.
    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 27 ianuarie 2004, pronuntata in Dosarul nr. 6.946/2003,
Judecatoria Targu Mures a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 18 alin. (1) lit. j) din Legea
protectiei muncii nr. 90/1996, republicata. Exceptia a fost ridicata de
Societatea Comerciala "Comat Mures" - S.A. din Targu Mures intr-o
cauza avand ca obiect solutionarea plangerii formulate impotriva
procesului-verbal de constatare a unei contraventii, intocmit de inspectorii de
munca din cadrul Inspectoratului Teritorial de Munca Mures.
    In motivarea exceptiei se sustine ca dispozitiile de lege criticate contravin
art. 73 [devenit art. 74], precum si art. 78 si 79 din Constitutie,
republicata. Autorul exceptiei de neconstitutionalitate considera ca art. 18
alin. (1) lit. j) din Legea protectiei muncii nr. 90/1996 "eludeaza
dispozitiile constitutionale privind exercitarea initiativei legislative,
adoptarea legilor si a procedurilor constitutionale ce se finalizeaza cu
promulgarea si intrarea in vigoare a legii", intrucat masurile pentru
autorizarea exercitarii anumitor meserii si profesii sunt dispuse prin norme specifice
cuprinse in anexele ordinelor aprobate de ministrul muncii si solidaritatii
sociale. De asemenea, se arata ca din textul de lege criticat rezulta ca acesta
poate fi completat prin dispozitii ale unui ministru, care nu se publica in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nu intra in vigoare la data publicarii
legii si nu se poate stabili data opozabilitatii lor. Considera ca se incalca
astfel prevederile art. 78 din Constitutie, republicata.
    Judecatoria Targu Mures apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate
ridicata este neintemeiata, deoarece Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale
este abilitat prin lege sa elaboreze norme de protectie a muncii. In plus,
obligativitatea publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a fost
prevazuta prin art. 108 alin. (4) din Constitutie, republicata, numai pentru
hotararile si ordonantele Guvernului. De asemenea, apreciaza ca "pentru
pagubele suferite de persoana interesata datorita actelor unui minister sau a
modalitatii de publicare a acestora, exista procedura garantata de art. 52 din
Constitutie, republicata, prin care pot fi cenzurate eventualele nelegalitati
sau abuzuri ale organului administratiei centrale de specialitate".
    Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierile de sesizare au fost comunicate presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, in conformitate cu
dispozitiile art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a
solicitat punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
    Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
In acest sens arata ca normele de protectie a muncii stabilite, in temeiul art.
5 alin. (1) si (5) din Legea nr. 90/1996, prin ordin al ministrului muncii si
solidaritatii sociale, "au caracter secundar si nu pot cuprinde dispozitii
primare", fiind emise in aplicarea legii. Mentioneaza ca, sub acest aspect,
Curtea Constitutionala s-a mai pronuntat, de exemplu prin Decizia nr. 489 din
16 decembrie 2003. Considera ca nu este incalcat nici art. 78 din Constitutie,
republicata, intrucat "nepublicarea actelor normative echivaleaza cu
inexistenta lor numai in cazul ordonantelor si al hotararilor Guvernului, asa
cum prevad dispozitiile art. 108 alin. (4) din Constitutie, republicata",
iar dispozitiile constitutionale ale art. 79, referitoare la Consiliul
Legislativ, nu sunt incidente in cauza.
    Avocatul Poporului considera ca art. 18 alin. (1) lit. j) din Legea
protectiei muncii nr. 90/1996 este constitutional. In acest sens arata ca
ordinul emis de un ministru "nu reprezinta o lege - ca act juridic al
Parlamentului - ci un act de organizare a executarii legii", astfel ca nu
trebuie respectate conditiile exercitarii initiativei legislative prevazute de
art. 74 din Constitutie, republicata. Nu este incalcat nici art. 78 din
Constitutie, republicata, intrucat acesta priveste intrarea in vigoare a legilor,
iar nu a ordinelor emise de ministri, care, potrivit art. 10 alin. (4) din
Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnica legislativa pentru elaborarea
actelor normative, "se publica dupa ce au fost semnate de emitent",
cerinta ce a fost indeplinita si in cazul de fata. Consiliul Legislativ
avizeaza, potrivit legii sale de infiintare, organizare si functionare, numai
proiectele de legi, propunerile legislative si proiectele de ordonante si de
hotarari cu caracter normativ ale Guvernului, asa incat nici critica prin
raportare la art. 79 din Constitutie, republicata, nu este intemeiata.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului
Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, precum si celor
ale art. 1 alin. (1), art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata,
sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie prevederile art.
18 alin. (1) lit. j) din Legea protectiei muncii nr. 90/1996, republicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 47 din 29 ianuarie 2001, prevederi
al caror continut este urmatorul:
    "(1) In vederea asigurarii conditiilor de protectie a muncii si pentru
prevenirea accidentelor de munca si a bolilor profesionale, conducerea
persoanei juridice, precum si persoana fizica au urmatoarele obligatii: [...]
    j) sa ia masuri pentru autorizarea exercitarii meseriilor si a profesiilor
prevazute in normele de protectie a muncii;"
    In opinia autorului exceptiei textul de lege contravine prevederilor
constitutionale ale art. 73 [devenit art. 74] referitoare la "Initiativa
legislativa", art. 78 privind "Intrarea in vigoare a legii" si
art. 79 "Consiliul Legislativ".
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea retine
urmatoarele:
    Art. 18 alin. (1) lit. j) din legea criticata instituie pentru conducerea
persoanei juridice, precum si pentru persoana fizica obligatia de a lua masuri
in vederea autorizarii exercitarii meseriilor si a profesiilor prevazute in
normele de protectie a muncii. Dispozitiile constitutionale mentionate ca fiind
incalcate sunt cuprinse in titlul III din Constitutie, sectiunea a 3-a
"Legiferarea", si Legea protectiei muncii nr. 90/1996, in ansamblul
sau, a fost adoptata cu respectarea acestora, asadar si textul din lege ce face
obiectul prezentei exceptii de neconstitutionalitate, care, fata de cele
aratate, urmeaza a fi respinsa ca neintemeiata.
    Curtea constata insa ca, in realitate, art. 18 alin. (1) lit. j) din lege
este considerat neconstitutional, intrucat masurile pentru autorizarea
exercitarii meseriilor si a profesiilor sunt prevazute in normele de protectie
a muncii cuprinse in anexele ordinelor ministrului muncii si solidaritatii
sociale, ordine ce nu sunt adoptate dupa aceeasi procedura ca si legea. In
legatura cu aceste sustineri, Curtea observa ca stabilirea normelor de protectie
a muncii prin anexe la ordinele ministeriale este o procedura legala, care
permite instituirea unor norme cu caracter tehnic, in vederea organizarii
executarii legii. Ca atare, autorizarea meseriilor si profesiilor ce cad sub
incidenta normelor de protectie a muncii si in conformitate cu care trebuie sa
se desfasoare activitatea participantilor la procesul muncii este o masura
fireasca, legala si care nu contravine dispozitiilor Legii fundamentale.
    Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 13 alin. (1) lit.
A.c), al art. 23 alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992, republicata,
    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:
    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 18 alin. (1)
lit. j) din Legea protectiei muncii nr. 90/1996, republicata, exceptie ridicata
de Societatea Comerciala "Comat Mures" - S.A. din Targu Mures in
Dosarul nr. 6.946/2003 al Judecatoriei Targu Mures.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 6 mai 2004.
          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. NICOLAE POPA
                              Magistrat asistent sef,
                              Gabriela Dragomirescu