DECIZIE Nr. 218 din 3 iulie 2001
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind protectia chiriasilor si
stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 678 din 26 octombrie 2001
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ioan Vida - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind
protectia chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de
locuinte, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Luxten Lighting
Company" - S.A. din Timisoara in Dosarul nr. 5.548/C/2000 al Curtii de
Apel Timisoara - Sectia civila.
La apelul nominal lipsesc partile. Procedura de citare a fost legal
indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public, avand in vedere jurisprudenta Curtii
Constitutionale cu privire la caracterul de urgenta al Ordonantei nr. 40/1999,
solicita respingerea exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 10 octombrie 2000, pronuntata in Dosarul nr.
5.548/C/2000, Curtea de Apel Timisoara - Sectia civila a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind protectia chiriasilor si
stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 148 din 8 aprilie 1999, exceptie
ridicata de Societatea Comerciala "Luxten Lighting Company" - S.A.
din Timisoara intr-un proces avand ca obiect obligarea acestei societati
comerciale la incheierea contractului de inchiriere a unei locuinte.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
"Guvernul, in privinta caminelor muncitoresti, a emis o ordonanta pe care
nu avea dreptul sa o emita, neavand delegarea legislativa conform art. 114
alin. (4) din Constitutie, nefiind vorba de un caz exceptional". Se mai
arata ca dispozitia legala criticata "incalca prevederile art. 49 din
Constitutie prin aceea ca restrange drepturile de dispozitie ale proprietarului
prevazute de art. 480 din Codul civil, drepturi care sunt exclusive si
absolute, neexistand cele 6 exceptii prevazute strict in art. 49 din
Constitutie".
Curtea de Apel Timisoara - Sectia civila, exprimandu-si opinia, apreciaza
ca exceptia ridicata "este neintemeiata, deoarece inchirierea unei
locuinte nu aduce atingere prerogativelor dreptului de proprietate, neafectand
atributul dispozitiei, intrucat este un simplu act de administrare a
proprietatii". Se mai arata ca "ratiunea adoptarii acestei ordonante
a fost protectia chiriasilor si prelungirea contractelor de inchiriere".
In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului pentru a-si exprima punctele de
vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia ridicata nu este
intemeiata. In motivarea acestui punct de vedere se arata ca dispozitia legala
criticata "nu are ca obiect restrangerea exercitiului unor drepturi sau
libertati, situatie reglementata de art. 49 din Constitutia Romaniei", si
ca ea nu restrange dreptul de dispozitie, "deoarece inchirierea nu este un
act de dispozitie, ci de administrare". Se invoca si art. 480 din Codul
civil, potrivit caruia "Proprietatea este dreptul ce are cineva de a se
bucura si a dispune de un lucru in mod exclusiv si absolut, insa in limitele
determinate de lege".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Exceptia are ca obiect dispozitiile art. 5 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 40/1999, care au urmatorul continut: "Pentru imobilele -
terenuri si constructii -, precum si pentru suprafetele locative cu destinatia
de locuinta, privatizate dupa 1 ianuarie 1990 o data cu societatile comerciale
care le detineau in proprietate ca locuinte, locuinte de serviciu, camine
pentru salariati, asezaminte social-culturale sau unitati de invatamant,
proprietarul va incheia, la cererea chiriasului sau a fostului chirias care
ocupa efectiv locuinta, un contract de inchiriere pe o durata de 5 ani."
Dispozitiile constitutionale invocate ca fiind incalcate prin textul de
lege criticat sunt urmatoarele:
Art. 114 alin. (4)
"In cazuri exceptionale, Guvernul poate adopta ordonante de urgenta.
Acestea intra in vigoare numai dupa depunerea lor spre aprobare la Parlament.
Daca Parlamentul nu se afla in sesiune, el se convoaca in mod
obligatoriu.";
Art. 49
"(1) Exercitiul unor drepturi sau al unor libertati poate fi restrans
numai prin lege si numai daca se impune, dupa caz, pentru: apararea sigurantei
nationale, a ordinii, a sanatatii ori a moralei publice, a drepturilor si
libertatilor cetatenilor; desfasurarea instructiei penale; prevenirea consecintelor
unei calamitati naturale ori ale unui sinistru deosebit de grav.
(2) Restrangerea trebuie sa fie proportionala cu situatia care a
determinat-o si nu poate atinge existenta dreptului sau a libertatii."
Cu privire la exceptia ridicata Curtea constata ca dispozitiile Ordonantei
de urgenta a Guvernului nr. 40/1999, inclusiv ale art. 5, au mai fost supuse
controlului de constitutionalitate (de exemplu: Decizia nr. 107 din 13 iunie
2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 389 din 21
august 2000, Decizia nr. 42 din 6 februarie 2001, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 196 din 19 aprilie 2001, sau Decizia nr. 88
din 20 martie 2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
298 din 7 iunie 2001). In considerentele acestor decizii s-a retinut ca, in
ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate in raport cu prevederile art.
114 alin. (4) din Constitutie, aceasta ordonanta a fost adoptata cu respectarea
cerintelor din textul constitutional. Cazul exceptional avut in vedere de
Guvern la adoptarea acestei ordonante a fost necesitatea reglementarii de
urgenta a prelungirii contractelor de inchiriere a caror valabilitate expira la
data de 18 aprilie 1999, conform Legii nr. 17/1994.
Referitor la critica de neconstitutionalitate privind incalcarea
prevederilor art. 49 din Constitutie, prin aceleasi decizii Curtea a retinut ca
textul de lege criticat nu dispune restrangerea exercitiului vreunor drepturi
sau libertati. Aceste dispozitii trebuie examinate sub aspectul respectarii
prevederilor constitutionale referitoare la ocrotirea proprietatii. Sub acest
aspect dispozitiile art. 5 din ordonanta nu restrang exercitiul dreptului de
dispozitie al proprietarului, ci reglementeaza intr-un mod restrictiv
exercitarea prerogativei folosintei, obligand proprietarul sa incheie un
contract de inchiriere pe o perioada determinata in cazul in care chiriasul
solicita aceasta. De altfel, instituirea unui regim juridic in privinta
caminelor pentru salariati, identic cu acela al locuintelor de serviciu si al
altor categorii de spatii cu destinatia de locuinte, constituie optiunea
legiuitorului, fara ca prin aceasta sa se incalce vreo norma constitutionala.
Temeiul constitutional al acestei reglementari legale il constituie
prevederile art. 41 alin. (1) potrivit carora "Dreptul de proprietate,
precum si creantele asupra statului, sunt garantate. Continutul si limitele
acestor drepturi sunt stabilite de lege". De altfel, in acelasi sens se
dispune si prin prevederile art. 480 din Codul civil.
Curtea a mai retinut ca scopul adoptarii Ordonantei de urgenta a Guvernului
nr. 40/1999 a fost acela de realizare a protectiei chiriasilor prin masuri
corespunzatoare prevederilor art. 43 alin. (1) din Constitutie, potrivit carora
"Statul este obligat sa ia masuri de dezvoltare economica si de protectie
sociala, de natura sa asigure cetatenilor un nivel de trai decent".
Considerentele si solutiile adoptate prin aceste decizii sunt valabile si
in prezenta cauza, neintervenind fapte sau elemente noi de natura sa determine
reconsiderarea jurisprudentei Curtii.
Pentru motivele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art. 25
alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind protectia chiriasilor si
stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte, exceptie ridicata
de Societatea Comerciala "Luxten Lighting Company" - S.A. din
Timisoara in Dosarul nr. 5.548/C/2000 al Curtii de Apel Timisoara - Sectia
civila.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 3 iulie 2001.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Maria Bratu