DECIZIE Nr.
211 din 17 februarie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 18 2 alin. (1) din Legea nr. 78/2000
pentru prevenirea, descoperirea si sanctionarea faptelor de coruptie
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 133 din 3 martie 2009
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Marinela Mincă - procuror
Marieta Safta -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 182 alin. (2) din Legea nr. 78/2000 pentru prevenirea,
descoperirea şi sancţionarea faptelor de corupţie, excepţie invocată de Ioan
Horhatîn Dosarul nr. 912/191/2007 al Judecătoriei Blaj.
La apelul nominal este prezent autorul excepţiei, asistat
de avocat, precum şi reprezentantul părţii Ministerul Finanţelor Publice -
Oficiul de Plăţi şi Contracte PHARE, avocat cu delegaţie la dosar.
Având cuvântul, autorul
excepţiei, prin avocat, solicită admiterea excepţiei astfel cum a fost
formulată, arătând că textul de lege criticat este ambiguu şi neclar, încălcând
principiul legalităţii incriminării prin aceea că nu întruneşte cerinţele de
accesibilitate şi previzibilitate cerute normelor juridice, ceea ce determină
în practică interpretări abuzive ale acestuia.
Ministerul Finanţelor Publice - Oficiul de Plăţi şi
Contracte PHARE, prin avocat, solicită respingerea excepţiei de
neconstituţionalitate ca neîntemeiată, invocând şi jurisprudenţa Curţii
Constituţionale în materie. Depune la dosar concluzii scrise în acest sens.
Având cuvântul, reprezentantul Ministerului Public pune
concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată,
arătând că textul de lege criticat nu încalcă dispoziţiile constituţionale
invocate.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 25 septembrie 2008, pronunţată în
Dosarul nr. 912/191/2007, Judecătoria Blaj a sesizat Curtea Constituţională
cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 182 alin. (2) din Legea nr.
78/2000 pentru prevenirea, descoperirea şi sancţionarea faptelor de corupţie, excepţie invocată de Ioan Horhat.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine, în esenţă, că dispoziţiile criticate sunt
neconstituţionale, deoarece se ajunge ca anumite dispoziţii civile sau
contractuale din contractele de asociere cu autoritatea contractantă să fie
considerate temei pentru tragerea la răspunderea penală, în condiţiile în care
acestea nu sunt prevăzute de legea penală ca infracţiuni. Se transformă astfel
încălcarea oricărei dispoziţii legale, indiferent de ce natură, într-o faptă
penală, fără însă ca aceste încălcări să fie prevăzute într-o lege penală ca
fiind infracţiuni. Menţionarea „fără respectarea prevederilor legale",
fără a preciza care sunt aceste prevederi, face ca răspunderea penală să fie
antrenată pentru fapte neincriminate penal.
Judecătoria Blaj apreciază
că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, arătând că dispoziţiile
criticate nu încalcă dispoziţiile constituţionale invocate.
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor
două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
Avocatul Poporului consideră
că dispoziţiile criticate sunt constituţionale, invocând şi jurisprudenţa
Curţii Constituţionale în materie.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, susţinerile
părţilor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la
prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2,'3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
In ceea ce priveşte obiectul excepţiei se constată că,
deşi în dispozitivul încheierii de sesizare se menţionează că acesta îl
constituie alin. (2) al art. 182 din Legea nr. 78/2000, din examinarea
considerentelor încheierii de sesizare, precum şi a concluziilor scrise
formulate de autorul excepţiei rezultă că obiectul excepţiei de
neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile alin. (1) al art. 182 din
Legea nr. 78/2000.
Aşa fiind, Curtea urmează să se pronunţe asupra
excepţiei de neconstituţionalitate a art. 182 alin. (1) din Legea nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea şi
sancţionarea faptelor de corupţie, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 219 din 18 mai
2000, cu modificările şi completările ulterioare, având următorul conţinut: „(1)
Schimbarea, fără respectarea prevederilor legale, a destinaţiei fondurilor
obţinute din bugetul general al Comunităţilor Europene sau din bugetele
administrate de acestea ori în numele lor se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 5 ani."
In susţinerea excepţiei se invocă art. 15 alin. (2) şi
art. 21 alin. (3) din Constituţie care consacră principiul neretroactivităţii
legii şi, respectiv, dreptul la un proces echitabil.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate astfel cum
a fost formulată, Curtea constată că s-a mai pronunţat, în jurisprudenţa sa,
asupra constituţionalităţii art. 182 din Legea nr. 78/2000 în raport de critici similare, reţinând că
acest text de lege răspunde exigenţelor de previzibilitate şi precizie impuse
de principiul legalităţii incriminării şi nu aduce nicio atingere dreptului la
un proces echitabil. In acest sens este, de exemplu, Decizia nr. 552 din 15 mai
2008, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 434 din 10 iunie 2008, a cărei
soluţie de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate, precum şi
considerentele de principiu care au fundamentat-o sunt valabile şi în prezenta
cauză, deoarece nu au intervenit elemente noi.
In ceea ce priveşte dispoziţiile art. 15 alin. (2) din
Legea fundamentală, potrivit cărora „Legea dispune numai pentru viitor, cu
excepţia legii penale sau contravenţionale mai favorabile", invocate,
de asemenea, de autorul excepţiei în motivarea acesteia, se constată că nu au
incidenţă în cauză.
Pentru motivele mai sus
arătate, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constituţie,
precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 alin. (1)
şi (6) din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 182 alin. (1) din Legea nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea si
sancţionarea faptelor de corupţie, excepţie invocată de Ioan Horhat în Dosarul
nr. 912/191/2007 al Judecătoriei Blaj.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 17 februarie
2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Marieta Safta